Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytöllä alkoi kuukautiset, neuvokaa isää

Vierailija
08.10.2025 |

Tyttärelläni 12 vee alkoi kuukautiset. Ei mitään dramatiikkaa eikä asia yllätyksenä tullut mutta voitteko auttaa kun lähden kauppaan, mitä mä oikein ostan? Tamponeja vai terveyssiteitä vai molempia? Niitäkin tietty monenlaista merkkiä ja mallia.

Ei ole olemassa äitiä jolta kysyä, voitteko neuvoa ihan konkreettisesti että mitä otan hyllystä.

Kommentit (124)

Vierailija
81/124 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siteitä on monenlaisia, osta paria erilaista.

Jatkossa tyttö itse ostanee kunhan saa sinulta viikkorahaa.

Olet hyvä ja huolehtiva isä

Siis parempi olisi jos isä antaisi rahan tyttärelle ja neuvoisi soittamaan äidille, kaverille, tai vaikka mummolle. Eiköhän netistäkin löydy tietoa. Ihan sairaan oksettavaa, että isä yrittää osallistaa itseään pikkutytön menkkoihin. Hyi fittan.

Voi kuule. Minulla oli sodan käynyt, 42 vuotta minua vanhempi isä. Minulla alkoi kuukautiset, kun olin 10 vuotta ja kahdeksan kuukautta vanha kesällä 1976. Meillä ei ollut autoa eikä kylän kaupoissa ollut sopivia siteitä (eivät muuten olleet ohuita eivätkä siivellisiä siihen aikaan vaan paksuja ja usein ohivuotavia), ja isä kävi muutenkin mopollaan kaupungissa viiden kilometrin päässä ruokaostoksilla, joten hän toi minulle myös siteet usein silloin alkuvuosina, laitoin vain äidin kirjoittaman ostoslistan loppuun siteiden nimen. Isälle ei ollut koskaan vaikeaa avata suutaan kysyäkseen mitään asiaa keneltäkään ja aina hän löysi kaupasta jonkun jolta kysyä, miltä hyllyltä tällainen tuote löytyy. 

Isä oli hauska ja hyväntahtoinen mies, aina valmis auttamaan perhettä, sukulaisia ja naapureita, vaikka paras nuoruus kuluikin sodassa ja elämän viimeisiä vuosia sävyttivät monet vaikeat sairaudet ja vainoharhaisuus. Sitä ennen hän kuitenkin oli maailman paras isä, jonka miehuus ei kärsinyt siitä, että osti tyttärelleen terveyssiteitä. 

Että terveisiä vaan aloittajalle, tyttärelläsi on hieno isä! 

Vierailija
82/124 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ehkä tuon ikäiselle siteitä, ei kuitenkaan  mitään super isoja ja paksuja  että kelpaa

Teinitkin voivat kärsiä runsaista kuukautisista. Kaikille kannattaa hankkia imukykyisiä, siivekkeellisiä yösiteitä. Kannattaa ottaa puheeksi myös se, että gynellä voi käydä ilman että tutkitaan alapäätä ja saada kuukautisvuotoa vähentävän lääkkeen reseptin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/124 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

PAMPERS 

Vierailija
84/124 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttö itse tietää mitä pitää ostaa, sen kun vaan annat rahaa/maksat.

Pieni vinkki:

Jos ostat tunnettua merkkiä (esim. Always) niin tietenkin siinä hinnassa maksetaan myös TV -mainonnan kulut (eivätkä ne ole ihan pieniä).

Mutta esim. Lidlistä löytyy jotain Lidlin omaa merkkiä olevia terveyssiteitä, ja hinta on yllättävän halpa, alle 1€/pakkaus.

Brändinimi maksaa, osittain se johtuu TV -mainonnan kustannuksista, osittain siitä, että brändituotteessa valmistaja itse päättää tukkuhinnan ja siihen sitten päälle jälleenmyyjän kate.

Lidlin osalta: eihän Lidl itse noita valmista, mutta kylläkin kilpailuttaa valmistajat, jolloin valmistajan intoa hinnan korottamiseen hillitsee tieto siitä, että jos hinta nousee liikaa, niin Lidl irtisanoo valmistussopimuksen ja tilaa oman merkkinsä terveyssiteet jatkossa toiselta valmistajalta joka tekee halvemmalla.

Itsehän (tai tyttäresi) sen päätät, maksatko tuotteesta 0,89 €/pakkaus vai 3,49 €/pakkaus.

ps.

Jos lähellä ei ole Lidliä, myös S-ryhmä (Kotimaista, Xtra, Coop sekä pian valikoimista poistuva Rainbow) ja Kesko (Pirkka) tekevät vastaavaa, eli kaupan omalla brändillä olevaa tuotetta saa brändituotteita huomattavastikin halvemmalla.

S-Ryhmän sisällä:

Prisma = halpa

S-Market = keskihintainen

Alepa, Sale = kallis

Vastaavasti K -ryhmän sisällä:

K-Citymarket = halpa

K-Supermarket = keskihintainen

K-Market = kallis

Poikkeuksena tästä Pirkka -tuotemerkki, jonka pitäisi olla samanhintainen isoissa ja pienissä K-Ryhmän liikkeissä. En tiedä, soveltavatko tätä sääntöä myös K-Menu -tuotemerkkiin.

Vierailija
85/124 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun tenat käy ensialkuun?

Vierailija
86/124 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku jo kertoi, ehkä kannattaa hommata myös Buranaa tai muuta särkylääkettä.

Sänkyyn voisi laittaa froteepyyhkeen poikkilakanaksi siltä varalta, että yöllä tapahtuu ylivuotoa, siis helpompi laittaa pyyhe pesuun kuin vaihtaa lakana.

Vierailija
87/124 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Miksei ihan tamponeja?

Ovat monille ensikertalaisille vaikeita käyttää.

Niin tytärhän on neitsyt ja immekalvot ja kaikki ehjänä, isä puukottaa tampoonilla? Tosi kiva. Pliis miksi miehet yrittävät tunkea näihin mukaan, oksettavaa ja insestuaalista.

Neitsyys ei tarkoita mitään "ehjää immenkalvoa", harvalla on mitään umpinaista/lähes umpinaista kalvoa.

Vierailija
88/124 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuon ikänen jo tiedä, mitä pitää ostaa. On varmaan laitellut sisään isompiakin kuin tamponin.

Olet oksettava

Vierailija
89/124 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten joku jo kertoi, ehkä kannattaa hommata myös Buranaa tai muuta särkylääkettä.

Sänkyyn voisi laittaa froteepyyhkeen poikkilakanaksi siltä varalta, että yöllä tapahtuu ylivuotoa, siis helpompi laittaa pyyhe pesuun kuin vaihtaa lakana.

Mikä lehmä se on?

Vierailija
90/124 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

TÄRKEÄÄ: veri pestään tuoreena kylmällä vedellä. Aluksi kuukautiset on usein epäsäännölliset, joten hyvä jos mahdollisimman monen repun, laukun jne taskussa on varaside ja ehkä vara-alushousut

Vierailija
91/124 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siteitä on monenlaisia, osta paria erilaista.

Jatkossa tyttö itse ostanee kunhan saa sinulta viikkorahaa.

Olet hyvä ja huolehtiva isä

Siis parempi olisi jos isä antaisi rahan tyttärelle ja neuvoisi soittamaan äidille, kaverille, tai vaikka mummolle. Eiköhän netistäkin löydy tietoa. Ihan sairaan oksettavaa, että isä yrittää osallistaa itseään pikkutytön menkkoihin. Hyi fittan.

Voi kuule. Minulla oli sodan käynyt, 42 vuotta minua vanhempi isä. Minulla alkoi kuukautiset, kun olin 10 vuotta ja kahdeksan kuukautta vanha kesällä 1976. Meillä ei ollut autoa eikä kylän kaupoissa ollut sopivia siteitä (eivät muuten olleet ohuita eivätkä siivellisiä siihen aikaan vaan paksuja ja usein ohivuotavia), ja isä kävi muutenkin mopollaan kaupungissa viiden kilometrin päässä ruokaostoksilla, jote

Allekirjoitan tämän! Olen täysin samaa mieltä!

Mitä ilmeisimmin tuo isä oli kohdannut suurempiakin vastoinkäymisiä!

Vierailija
92/124 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sano sille tyttärelle, että opettelee heti laittamaan kierrot ylös kalenteriin tai vissiin on jotain appejakin puhelimeen. Kun menkat alkavat, niin merkintä ja siitä sitten laskee vähän kierron pituuksia. Alussa ovat mitä ovat, mutta tasaantuvat toivottavasti jossain kohtaa. Hyvä tietää, jos esim lääkärissä kysyvät. 

Vierailija
93/124 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös kestositeet ja menkkapikkarit voi olla kivoja. Esim koulussa jos tarvii vaihtaa vaatteita pikkarit on huomaamattomimmat, kun ei erota tavallisista. Lindex tekee lasten kokoisia, samoin suomalainen Myllymuksut, voitte yhdessä netistä tilata kokeiluun. Kertakäyttöiset siteet rapisevat ja voivat tuntua iholla hassulta. Kankainen suoja on helpompi unohtaa, niin kuukautiset eivät tavallaan koko ajan muistuta itsestään, jollei ole kipuja. Haastattele vähän siitäkin, ja kerro että pieni nipistely on vielä normaalia mutta kovat kivut ei, ja sit kehotat kertomaan sinulle että voitte lähteä tutkituttamaan asiaa, valitettavasti voit joutua avuksi lääkäriin jos tarvii lähte jotain tutkimaan koska naisten kipuja ei oteta tosissaan.

Vierailija
94/124 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun aloittaja tässä toteaa, että kävin kaupassa ja ostin erilaisen sortimentin kaikenlaista. Tyttö on omassa huoneessaan ja kaikki on erinomaisen hyvin, tuntuu pelailevan jotain kavereiden kanssa. Ja kiitän lämpimästi hyvistä ja asiallisista neuvoista. Kuten sanottu aloituksessa, lapsen äiti ei nyt ole neuvomassa mutta meillä on tyttären kanssa hyvät ja luottamukselliset välit, ja voidaan puhua asioista kuin asioista

Aika murheellista lukea näitä pedofiilikommentteja, mutta ilmeisesti nykyään psykiatrinen hoito on sen verran hunningolla että pahaa oloa puretaan tällaisilla anonyymeillä palstoilla. Tai sitten omassa seksuaalisuudessa on jotain vikaa, jos asiasta tulee mieleen pedofilia ja lapsen raiskaaminen.

Tästä tähän, kiitos vielä kerran!

Vierailija
95/124 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja särkylääkettä on hyvä olla saatavilla jos on kivuliaat menkat.

Joo tämä!

Ibuprofeeni on parasta, koska estää sitä kramppien juurisyytä. Ketoprofeeni toimii myös, mutta on vatsalle aika rankkaa tavaraa.

Parasetamoli ei toimi oikeastaan ollenkaan menkkakipuihin.

Vierailija
96/124 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme tyttöä, vanhemmat 18 ja 19 v, toinen heistä ei ole halunnut edes kokeilla tamponia, toinen taas käyttää aina kuukautisten aikana. En kyllä itse suosittelis tamponia aluksi.

13 v, jolla ei vielä ole alkanut kuukautiset, ostin parit kuukautisalushousut, että voi jo etukäteen testata  miltä ne tuntuu. Eihän itse osaa sanoa millaisia siteitä tarvii. Kyllä siihen vanhemman apua alussa tarvii.

Meillä on kaapissa ihan pirkka siteitä, montaa eri kokoa, voivat ottaa sieltä minkälaista tarvivat. Minä huolehdin kotona, jos loppuu.

Vierailija
97/124 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, sano sille tyttärelle, että opettelee heti laittamaan kierrot ylös kalenteriin tai vissiin on jotain appejakin puhelimeen. Kun menkat alkavat, niin merkintä ja siitä sitten laskee vähän kierron pituuksia. Alussa ovat mitä ovat, mutta tasaantuvat toivottavasti jossain kohtaa. Hyvä tietää, jos esim lääkärissä kysyvät. 

Joo. Claes on hyvä jos osaa englantia tarpeeksi.

Vierailija
98/124 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne sinun ukkojen TENAT käy kyllä.

Vierailija
99/124 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Claes on hyvä jos osaa englantia tarpeeksi.

Siis Clue. Pahuksen autocorrect

Vierailija
100/124 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista ostaa myös yösiteitä, ettei mene lakanat ja patjat pilalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän