13 päivää pitäis pärjätä 35 eurolla. Onneksi ei ole muita nälkää kärsimässä kuin minä itse.
Kuivakaapissa on kaikkea, mutta lihat ja leivät ja levite pitäisi tuolla saada.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Halvin levite on 45 senttiä, x-tra margariini. Ei hyvää eikä terveellistä. Voin hinta oli noussu reilusti yli neljän euron puolen kilon paketilta, joten päädyin ostamaan kaksi pientä pakettia luomusellaista, hintaero kun oli jo niin pieni...
Ehottaisin lihan syömisen unohtamista tai osta pari pakettia -60% ilta-alesta ja laita ruokaa, jossa se liha on vaan mausteena. Suurin osa esim kaalta, joka on nyt Halpa-Hallissa euron kilo.
K-menu -levite maksaa 0,37€ ja maistuu paremmalle kuin xtra. Prismassa Kotimaista voi 500 g maksaa 3,79€. Citymarketissa kaali ja porkkanat 0,89€/kg. Makarooni 0,49€, jauhot 0,85€, spagetti 0,79€ kilon paketti. Tomaattimurska 0,33€ purkki, riisi 0,89€ kilo. Halvimmat pavut euron purkki.
Kananmunat on papujen jälkeen halvinta proteiinia.
Joutuu kiertään joka kaupan, onneksi ovat kävelyetäisyydellä toisistaan. Citarissa alkaa Mammutti-markkinat, olisiko siellä halpoja tarjouksia?
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se on monella. Et ole yksin.
Ei todellakaan ole yksin. Minä en tiedä tämän kuukauden tulevia rahoja. Liiton rahat loppuivat ja kelan rahat alkaa joskus. Tänään sain kelasta väliaikatietoja. Asumistuki ehkä nousee ja kun saan ne loput liiton päivät tiliotteelle niin neuvottiin hakemaan tt tukea. Kun on jo aikaisemmin joutunut hakemaan tt-tukea niin ei tulot ainakaan nouse. Töihin menosta tulee tällä alueella entistä vaikeampaa. Kaksi suurimmista työnantajista vähentää väkeä. Ek ja kokoomus saivat märän unelmansa kun ps suostui kaikkeen mitä halusivat. Köyhimmiltä leikattiin jotain 600 miljoonaa. Varakkaimmille annettiin lähes miljardi lisää. Vahvasti rikkaista välittävä suomi.
vahva ja hyvinvoiva suomi. ja ravinnepuutteessa elävät kansalaiset. kyllähän tuota kerran kestää mutta kun se köyhäily on joka kuista.
Minulla on kaksi kymppiä viikoksi. Olen kyllä kalastanut paljon ja pakastimessa on ahven filettä noin 9 kg sellaisissa 200-300g vakuumipaketeissa. Pärjää kyllä ja kaapissa on jotain ruokaa jauhoja ja sellaista. Säästän rahaa joten yritän pärjätä joku 30 eurolla viikossa. Kalastan usein joten saan kalaa ja pärjään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi kymppiä viikoksi. Olen kyllä kalastanut paljon ja pakastimessa on ahven filettä noin 9 kg sellaisissa 200-300g vakuumipaketeissa. Pärjää kyllä ja kaapissa on jotain ruokaa jauhoja ja sellaista. Säästän rahaa joten yritän pärjätä joku 30 eurolla viikossa. Kalastan usein joten saan kalaa ja pärjään.
Kalastusta väheksytään täällä aivan turhaan ja perusteettomasti, mutta onhan tämä Mammaviemäri!
On helppoa ja mukavaa käydä vaikka kotimatkalla tai kävelyllä heittämässä pari kertaa, niin aina sieltä pari ahvenaa tulee! Verkkokalastus ym. onkin sitten jo toinen juttu.
Ahvenfile munassa ja ruisjauhoissa kieriteltynä ja voissa valurautapannulla rapeaksi paistettuna on todella hyvää mokon, paistettujen perunoiden ym. sivussa silloin tällöin.
Osta esim k-menu jauhelihaa pari pkt, tee makaronilaatikkoa, uunilenkistä makkaraperunat. Kananmuna pkt. Halvallakin saa hyviä ruokia.
Maksa- tai makaronilaatikko maksaa 2 euroa paketti. Tuolla saa 17 laatikkoa. Makaronipussi jotain 50 senttiä. Rahalla saa yli 60 pussia makaronia. Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Jauhopussi ja leivän tekoon. Kun vaan osaa,niin tosta jää rahaa ylikin.
Ei kukaan tarvitse leipää elääkseen. Tuolla rahalla saa ravintorikkaampaakin ainesta: kananmunia, linssejä, kaurahiutaleita, tomaattimurskaa, vihanneksia ja vaikk kanan jauhelihaa helposti tuolle ajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohda leivät ja levitteet, syö kunnon ruokaa. Puuroa ja kananmunaa aamulla, perunoista ja linssistä, herneistä yms ruokaa muuten. Et edes kuluta tuota summaa kokonaan.
Leipä on kunnon ruokaa. Varsinkin ruisleipä. Joka päivä menee noin 5 palaa.
Näkkileipä säilyy kaapissa pitempään kuin tuore ruisleipä ja se sopii hyvän hätävaraksi, jos muut leivät ovat loppuneet. Näkkileivän levitteeksi riittää hyvin maksamakkara tai sulatejuusto jos ei ole muita vaihtoehtoja.
Minä olen aina säilyttänyt ruisleivän jääkaapissa. Muutama tunti ennen syömistä otan huoneenlämpöön. Ei ole mikään ongelma saada ruisleipää säilymään jääkaapissa useita viikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohda leivät ja levitteet, syö kunnon ruokaa. Puuroa ja kananmunaa aamulla, perunoista ja linssistä, herneistä yms ruokaa muuten. Et edes kuluta tuota summaa kokonaan.
Leipä on kunnon ruokaa. Varsinkin ruisleipä. Joka päivä menee noin 5 palaa.
Näkkileipä säilyy kaapissa pitempään kuin tuore ruisleipä ja se sopii hyvän hätävaraksi, jos muut leivät ovat loppuneet. Näkkileivän levitteeksi riittää hyvin maksamakkara tai sulatejuusto jos ei ole muita vaihtoehtoja.
Kun on lähes hampaaton, niin näkkileipä on huono vaihtoehto!
Niin. Ihan itsehän sinä olet tuohon suohon itsesi ajanut. Suosittelen edunvalvontaan hakeutumista, sitä voit itsekin pyytää itsellesi kun oma elämänhallinta on täysin nolla.
35€ ei tainnut olla lapsuudessani 7 henkisen perheen kuukausibudjettikaan. Aika usein oli maitopottuja ja ruisleipää tehtiin itse.
Ei varmaan ravintorikkainta mitä voi olla, mutta sillä kasvoin ja hengissä olen näin puoli vuosisataa eläneenä.
Toimeentulotuella kyllä saa ruoat ihan hyvin kun osaa edes taloudenhoidon alkeet.
Jotkut pystyvät jopa laittamaan muutaman kympin säästöön.
Makaronivellillä elää vallan hyvin.
Vierailija kirjoitti: Uunimakkaraa ja nakkeja saa 1 eurolla paketti. Perunakasvissekoituksia jollain 1,3 eurolla. Ihan hyvin saat kahdeksi viikoksi noilla rahoilla makkara/nakkikeittoa. Opiskelijana itse yritän ostaa aina tarjouslihoja paljon ja sitten teen pakastimeen ruokaa. Nytkin on noin 2 viikolle pakkasessa ruuat.
Kaksi viikkoa aamusta iltaan nakkikeittoa?
Vierailija kirjoitti:
minne palkkasi oot tuhlannut;)
Viinaan,naisiin ja uhkapeleihin meni 80%, loput 20% tuhlasin kaikkeen turhaan
Vierailija kirjoitti:
Tuolla 35 eurolla pärjää loistavasti . Olen hintatietoinen, hoikka ihminen.
Juu laita tänne kahdelta viikolta päivän menut aamusta iltaan niin uskotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä se ongelma just on. Luullaan että pitäisi laatia menut joka päivälle. Eli varmaan 7 ateriaa / pv?
Silloin kun on vähän rahaa niin syödään vähemmän ja vähemmän monipuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan se kokoomusrouva joka osti parilla kympillä monen viikon ruuat. Saisi kertoa missä kaupassa käy niin minäkin menen sinne.
Näkkileipä voin, sulatejuuston tai maksamakkaran kanssa on hyvää eikä se päälleen muuta kaipaakaan! Itse en muuta leipää käytäkään - paitsi ehkä perunarieskaa tai ohrarieskaa joskus.
Näkkileivän säilyvyys on iso etu. Lisäksi se on kevyttä kantaa, jos mahdollisia matkaeväitä ajattelee.
Murskatusta näkkileivästä voi myös keittää pakissa puuron vähän suolan kanssa ja se sopii murskattuna myös korppujauhoiksi lihapullain tekoon, jos varsinaiset korppujauhot ovat sattuneet loppumaan.
Lisäksi palan tai pari näkkileipää voi murskata kourassaan ja ripotella järveen, niin kalat tulevat sitä ihmettelemään ja käyvät koukkuun.