Mihin käytätte lanttua?
Kommentit (44)
Raastan coleslawn sekaan tai rouskutan sellaisenaan.
Lanttu on kyllä niin aliarvostettua, ihan kuin se olisi useimmille vain lanttulaatikon raaka-aine.
Keitot, pataruoat ja tietenkin lanttulaatikko
Vierailija kirjoitti:
Keittoihin, pataruokiin.
Karjalanpaistiin tai hirvi-pslapaistiin ehdoton lisuke.
Samoin, myös uunijuureksiin.
Lanttu perunamuusi on todella hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raakana, raasteena, leivonnassa, sopissa, padoissa, jne..
Mutta ota lantun sijasta mielummin nauris, käy päittäin ja on paljon maukkaampi ja mehukkaampi.
Mä en oo nähny naurista vuosiin missään. Se on ihan parasta kuorittuna ja siivutettuna. eri
Pyydä kaupassasi, että tilaavat sitä tukusta. Kyllä minulla tuo onnistui pienessäkin K-Marketissa.
Naapurissa taidetaan tykätä, koska haisee koko rappukäytävä pierulle. Ollut jo viikkoja, kenelle sanot vai pitäisikö laittaa lappu että syökää harvemmin lanttuja.
Vierailija kirjoitti:
Lanttu on kyllä niin aliarvostettua, ihan kuin se olisi useimmille vain lanttulaatikon raaka-aine.
Ei kun yliarvostettua. Sitä on myynnissä pienissäkin kaupoissa kesät talvet, naurista saa taas erikseen pyytää tukusta tilattavaksi. Luulisi ketoilijoiden käyttävän naurista jatkuvasti, kun siinä on oleellisesti vähemmän hiilareita, mutta hekin vaan lanttua vetelevät.
Vierailija kirjoitti:
Keittoihin, pataruokiin.
Aitoon karjalanpaistiin ei kuulu muuta kuin liha, vesi, suola ja pippuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittoihin, pataruokiin.
Siihen muuten kuuluu niitä lihoja mitä sattuu olemaan ja myös juureksia ja mausteita, jos niin haluaa. Äläkä väitä vastaan, olen itse karjalainen ties miten monessa sukupolvessa. Ainoa määräävä tekijä on se, että liha on valmiiksi suupaloina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittoihin, pataruokiin.
Siihen muuten kuuluu niitä lihoja mitä sattuu olemaan ja myös juureksia ja mausteita, jos niin haluaa. Äläkä väitä vastaan, olen itse karjalainen ties miten monessa sukupolvessa. Ainoa määräävä tekijä on se, että liha on valmiiksi suupaloina.
Karjalanpaistiin kuuluu vuan vettä, suoloo ja lihhoo, luitakkii voip olla. Liha on sitä mitä suapi, mutta ylleensä vain sikkoo. Liha ruskistettaan uunisa ja sitten lissee vettä ja suoloo. Maustepippurrii voip lisätä jos kellä sitä on. Meilä sitä syyään ruisleipäpalasten tai karjalanpiirakoitten kanssa jotka lautasel lisätään ja paistin liemel kostutetaan. Keitettyi perunoitakki vopi olla kellä niitä on. Jokkaine tekköö tavallan, mutta tälleen se oikeesti tehhään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittoihin, pataruokiin.
Karjalanpaistiin kuuluu vuan vettä, suoloo ja lihhoo, luitakkii voip olla. Liha on sitä mitä suapi, mutta ylleensä vain sikkoo. Liha ruskistettaan uunisa ja sitten lissee vettä ja suoloo. Maustepippurrii voip lisätä jos kellä sitä on. Meilä sitä syyään ruisleipäpalasten tai karjalanpiirakoitten kanssa jotka lautasel
Niin teillä oikeesti, meilläpä ruskistettaan lihat ensiks pannulla, samoin sipul ja porkkana, jos sitä kehtovvaa käyttee. Suapi sitten nesteeks pannunhuuheveen. Yhtä oikee tapa tuohi on.
Isoäitini (Karjalan evakko s. 1930) ohje on, että uunipataan lihat ja sen verran vettä jotta lihat ruskistuvat, ja sen jälkeen lisää vettä, suola ja pallopippurit. Mulla ei ole leivinuunia joten teen kaiken sähköhellan levyllä ja joo, ruskistan lihat paistinpannulla. Tykkään lisätä sipulia, porkkanaa ym. mutta sitten se on pataruokaa eikä karjalanpaistia. Eihän kaikki piirakatkaan ole aitoja karjalanpiirakoita.
Opiskelijoille halpa ruoka lantusta :lanttukebab, ties vaikka joku hullu tekisi niitä pötköjä
Vierailija kirjoitti:
Isoäitini (Karjalan evakko s. 1930) ohje on, että uunipataan lihat ja sen verran vettä jotta lihat ruskistuvat, ja sen jälkeen lisää vettä, suola ja pallopippurit. Mulla ei ole leivinuunia joten teen kaiken sähköhellan levyllä ja joo, ruskistan lihat paistinpannulla. Tykkään lisätä sipulia, porkkanaa ym. mutta sitten se on pataruokaa eikä karjalanpaistia. Eihän kaikki piirakatkaan ole aitoja karjalanpiirakoita.
Mitä lajiketta pallopippuri edustaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lajiketta pallopippuri edustaa?
Maustepippuri 😄
"Perinteinen karjalanpaisti valmistetaan kuutioiduista lihapalista, ja juhlavammassa versiossa käytetään useita lihalajeja, kuten sian-, naudan- ja lampaanlihaa. Muita raaka-aineita ovat vesi, sipuli, suola, pippuri ja laakerinlehti" (Elävä perintö)
Miul on pitopalvelu tiäl itärajalla, ja varsinki hää- ja hautajaisruokana toivotaan sitä ihan perinteistä karjalaista pitopöytää johon tietyst kuuluu karjalanpaisti. Hyvin usein toiveena on se, että se tehdään pelkästä sianlihasta ilman muita mausteita kuin suola ja pippuri. Hyvä ruoka joka muotoutuu jokaisen maun mukaan sanottinpa sitä sit miksi vaan.
Lanttulohtuun.
Lanttu- ja punajuuriviipaleita vuokaan kerroksittain (raakoja). Päälle vähän seosta, missä on joko vettä tai maitoa, suolaa ja vähän vehnäjauhoja. Paistetaan uunissa noin 175-200 asteessa tunnin verran. Tämä on ruoka lapsuuden ajoilta, maistuu edelleen.
Uunissa folion sisällä kypsennetty kokonainen lanttu on myös hyvää.
Mä en oo nähny naurista vuosiin missään. Se on ihan parasta kuorittuna ja siivutettuna. eri