Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perintöä lapsenlapsille, osuudet lasten lukumäärän mukaan vai lastenlasten lukumäärän mukaan?

Vierailija
07.10.2025 |

Eli jos Maijalla on kolme lasta ja Pekalla kuusi niin jaetaanko perittävä osuus niin että ensin määrä jaetaan puoliksi ja puolikas osuus sitten lapsenlapsien kesken vai koko perintösuus niin että jokaiselle sama osuus. 

Mielipiteitä?

ps. Lakiosaa ei tarvitse tässä tapauksessa ottaa huomioon.

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu sinusta. 

Vierailija
2/70 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jakaisin tasan saman summan jokaiselle lapsenlapselle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtainen oikeudentaju sanoisi että lastenlasten määrän mukaan, jotta kaikki saavat saman summan.

Vierailija
4/70 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jaat lapsenlapsille? Pysy muotissasi ja jaa tasapuolisesti lapsillesi, jotka sitten jakavat omilleen. 

Epäreilua on jos lapseton lapsesi ei saa mitään ja lapsenlapsesi saavat sen mukaan kuinka siitoskiimainen lapsesi on ollut. 

Ei noita järjestelmiä ole luotu sen vuoksi että voi keplotella, loukata ja hallinnoida haudan takaa. Vaan siksi, että asiat menevät tasapuolisesti siitä huolimatat, että yksi pesueesta on ahne ja himokas, ja toinen sivistynyt.

Vierailija
5/70 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille lapsenlapsille tietysti sama summa. Outo kysymys.

Vierailija
6/70 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jakaisin tasan saman summan jokaiselle lapsenlapselle. 

Samaa mieltä, vahvasti. 

Vierailija
7/70 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo kysymys tosiaan. Totta kai lasten lukumäärän mukaan. 

Vierailija
8/70 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin lastenlasten määrän mukaan, muutenhan voisit antaa suoraan omille lapsillesi.

Sinänsä en ymmärrä tuota sukupolvikikkailua. Ainakin itse haluan jättää kaiken lapsilleni, jotka sitten puolestaan saavat toimia miten haluavat omien lastensa suhteen.

Vierailija
9/70 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jo eläissäni hoitanut mökin lapsenlapsista hänelle, joka siellä on lapsuutensa jälkeen jatkanut käymistä keväältä syksyyn. Ja olen tervetullut vointini mukaan käymään kesäisin, kunhan sovimme etukäteen, ettei ole muita vieraita kutsuttuna. 

Vierailija
10/70 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tekemässä testamenttia siis? Jakaisin tuossa tapauksessa tasaisesti lastenlasten kesken. Normaalin perintökaaren mukaisestihan (jos omat lapsesi ovat kuolleet, ja lapsenlapset ovat sitten perimässä) jako menisi ensin lasten määrän mukaan ja kukin osuus sitten kyseisen perheen lasten mukaisesti.

Toki jos omat lapsesi ovat vielä elossa kuollessasi, he voivat vaatia lakiosaansa testamentistasi.

Vierailija
11/70 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku haluaa jättää omat lapsensa perinnöttä? Siis jos mitään pahaa ei ole tapahtunut.

Omat lapset ovat lapsenlapsiakin rakkaampia.

Vierailija
12/70 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi tämä kysymys kuten huomaatte on jakanut jo nyt mielipiteet.

ap

Vierailija
13/70 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jaat lapsenlapsille? Pysy muotissasi ja jaa tasapuolisesti lapsillesi, jotka sitten jakavat omilleen. 

Epäreilua on jos lapseton lapsesi ei saa mitään ja lapsenlapsesi saavat sen mukaan kuinka siitoskiimainen lapsesi on ollut. 

Ei noita järjestelmiä ole luotu sen vuoksi että voi keplotella, loukata ja hallinnoida haudan takaa. Vaan siksi, että asiat menevät tasapuolisesti siitä huolimatat, että yksi pesueesta on ahne ja himokas, ja toinen sivistynyt.

Perinnön törsääminen lapsettomaan on typerää, jos tarkoitus on rakentaa ylisukupolvista varallisuutta ja helpottaa oman suvun jatkumista.

Vierailija
14/70 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä antaisin ehdottomasto jokaiselle lapsenlapselle yhtä paljon perinnössä, jos testamentin tekisin. Minkä takia arvottaisin yksilapsisessa perheessä ollutta lastenlasta kolmekertaa isommalla summalla kuin kolme lapsisessa perheessä kasvanutta lastenlasta? Todennäköisesti se pienemmän perheen lapsenlapsi saa jo omilta vanhemmiltaankin isomman perinnön kuin ne isomman perheen lapsenlapset.

Vierailija
15/70 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku haluaa jättää omat lapsensa perinnöttä? Siis jos mitään pahaa ei ole tapahtunut.

Omat lapset ovat lapsenlapsiakin rakkaampia.

Ei tässä ole sanottu että lapset jäävät perinnöttä.

Vierailija
16/70 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perintö menee suoraan lastenlapsille, niin minun oikeustajuni mukaan jokainen lastenlapsi saa saman määrän.

Sitäkin olen nähnyt, että perintö menee eka lapsille, ja sitten perillän jättäjä haluaalapsen antavan perinnötä 4900 euroa kulkekin lapselle. Silloin mielestäni lapset saavat saman perinnön, eikä tähän vaikuta lastenlasten lukumäärä.

Vierailija
17/70 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin lastenlasten määrän mukaan, muutenhan voisit antaa suoraan omille lapsillesi.

Sinänsä en ymmärrä tuota sukupolvikikkailua. Ainakin itse haluan jättää kaiken lapsilleni, jotka sitten puolestaan saavat toimia miten haluavat omien lastensa suhteen.

Ei se sukupolvikikkailu ole mummojen vallankäytön väline vaan sen tulisi mennä niin, että lapsi perii vanhempansa tämä voi luopua perinnöstä omien lastensa eduksi välttääkseen perintöverot. Ei niin, että katkera ja vallanhaluinen mummo osoittelee sormella että sinä ansaitset enemmän kun sikisit enemmän :D Oksettavaa.

Vierailija
18/70 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jakaa lapsenlapsille, niin silloin jakaa lapsenlapsille eikä omille lapsilleen. Eli kohtelet jokaista lapsenlasta yksilönä ja jaat jokaiselle saman osuuden.

Vierailija
19/70 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä antaisin ehdottomasto jokaiselle lapsenlapselle yhtä paljon perinnössä, jos testamentin tekisin. Minkä takia arvottaisin yksilapsisessa perheessä ollutta lastenlasta kolmekertaa isommalla summalla kuin kolme lapsisessa perheessä kasvanutta lastenlasta? Todennäköisesti se pienemmän perheen lapsenlapsi saa jo omilta vanhemmiltaankin isomman perinnön kuin ne isomman perheen lapsenlapset.

Tuoll syrjit niitä lapsia, jotka ovat jättäneet tietoisesti tai tahatta tekemättä määrällisesti vähemmän lapsia ja suosit niitä, jotka ovat käyttäneet elämänsä sikiämiseen. Alatyylinen mummo jos arvostaa pelkkää sikiämistä ja vauvatehtailua.

Vierailija
20/70 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perinnön törsääminen lapsettomaan on typerää, jos tarkoitus on rakentaa ylisukupolvista varallisuutta ja helpottaa oman suvun jatkumista.

Jaa. No ilmoittakaapa tämä niille lapsille sitten jo hyvissä ajoin, että teidän suvussa suosio rakentuu sitten sen mukaan kuinka paljon hinkuttaa sukuelimiään, niin eivät tuhlaa aikaansa esimerkiksi kouluttautumiseen ja sivistymiseen. Tai esim. vanhempiensa huomioimiseen. Eivätkä varmasti käytä aikaansa asioidenne hoitamiseen vanhoilla päivillä - käyttäkööt ne sukuelinhinkuttajat joille perintökin menee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan