Suojatiet liikenteessä.
Kyllä. Niihin voi astua heti kun on katsonut miltä liikenne näyttää. Niihin ei pompita sokkona. Olen todistanut kerran kun poliisi on kirjoittanut sakon kävelijälle liikenteen vaarantamisesta.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suojatie-nimitys on pyllystä. Aina saa varoa ettei ajeta päälle vaikka autoilijan kuuluisi pysähtyä. Näitäkin tapauksia on että suojatien eteen on laitettu hidastusesteet, autoilijat hiljentää ettei peltilehmä rikkoonnu ja sitte kaasu pohjaan, hyvä etteivät jaloille aja. Ja pyöräilijät ei kans tajua että jos siinä pyöräkaistalla on suojatie niin niitten kuuluu antaa jalankulkijalle esteetön ylitysmahdollisuus.
Sori, parhaani yritän.
No ei sen enempää pystykään tekemään, kiitos siitä. Pari kertaa olen joutunut "laittaa pakit päälle", linja-auto meinasi ajaa yli vaikka jalankulkijalle oli vihreet ja toisen kerran joka papparainen. Veljelläni ei ollut yhtä hyvä tuuri, jäi auton alle ja vammaantui.
Vierailija kirjoitti:
Suojatie on paikka jota kevyen liikenteen tulee käyttää tien ylittämiseen. Suojaa se ei tarjoa mitenkään aina.
Suojatien käyttöpakko ei koske pyöräilijöitä eli pyöräilijä voi ylittää tien myös muualta jos haluaa (vaikka keskeltä risteystä). Suojatie ei myöskään tarkoita sitä että pyöräilijää pitäisi väistää.
Vierailija kirjoitti:
Niin tai joku seisoo suojatien edessä. Mä pysähdyn autolla. Se vaan kattelee toiseen suuntaan. Jaa, ajanko vai en.? Sit se vaan seisoo siinä ja kattoo muualle. No mä hissuttelen sitten autolla,koska ei se varmana olekkaan menossa yli. No peilistä näen kun olen ajanut ohi,sit se menee yli. Mikä idea?
Pyöräilijänä kommentti että jos toi käy pyörän tai skuutin kanssa, niin silloin katso olenko mä oikeasti tulossa suojatielle vai olenko mä autotien reunassa ja autojen väistämissäännöillä.
Moni autoilija yrittää liian kiltisti väistää mua vaikka mä olisin autojen väistämissäännöillä ja tulossa itse kolmion takaa. Hyvin usein autoilijat yrittää kiltisti tehdä sitä myös vaikka tiellä olisi liikennettä kahteen suuntaan, ja sitten siinä tulee tilanteita että sä olet pysähtynyt väistääksesi mua ja mä olen pysähtynyt väistääkseni sun vastaantulijoitasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on suojatiet heitetty sinne tänne, sen kummemmin miettimättä että onko siinä sopiva paikka tienylitykselle. Siksi osa on aikamoisia surmanloukkuja, jotka tulisi poistaa käytöstä pikimmiten.
Tietenkin suurimpana syynä lienee se, että monet suojatien paikat katsottiin silloin kun liikennetiheys oli 1 Kupla vartin välein ja jokunen hevoskärry. Maailma on kuitenkin muuttunut niistä ajoista.
Huvittavinta on kun suojateitä on paikoissa joka siellä toisella puolella ei johda mihinkään, paitsi läpitunkemattoman ryteikköiseen metsään.
Entäs toisella puolella tietä sitten? Mitä siellä on?
Vierailija kirjoitti:
Tietysti voi ihmetellä et osa autoilijoista ei huomaa 2 metrin korkeudessa seisovaa suojatien merkkiä vaan jalankulkijat tulee yllätyksenä. Itse huomaan yleensä merkin jo 200 metrin päästä.
Tosin merkin nimi, Suojatie, pitäisi muuttaa joksikin muuksi. Nykyinen nimi antaa jotenkin harhaanjohtavat kuvan etenkin lapsille. Suojatiellähän sinun pitäisi olla jotenkin suojassa mutta Suomessa et ole. Kävisikö raadille "Tästä voi mennä jos autoja ei näy-nimi?"
Onko yllätys että osa autoilijoista ovat likinäköisiä putkiaivoja, jotka eivät näe kuin sen mitä on suoraan edessä ja puolen metrin päästä nenästä?
Vaikka jalankulkija onkin teiden kuningas jos oikeuksia mitataan niin tositilanteissa jää aina kakkoseksi. "Auton olisi pitänyt pysähtyä kun lähdin ylittämään suojatietä!" on laiha lohtu siinä vaiheessa kun on sairaalassa halvaantuneena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on suojatiet heitetty sinne tänne, sen kummemmin miettimättä että onko siinä sopiva paikka tienylitykselle. Siksi osa on aikamoisia surmanloukkuja, jotka tulisi poistaa käytöstä pikimmiten.
Tietenkin suurimpana syynä lienee se, että monet suojatien paikat katsottiin silloin kun liikennetiheys oli 1 Kupla vartin välein ja jokunen hevoskärry. Maailma on kuitenkin muuttunut niistä ajoista.
Huvittavinta on kun suojateitä on paikoissa joka siellä toisella puolella ei johda mihinkään, paitsi läpitunkemattoman ryteikköiseen metsään
Sitä kutsutaan ennakoinniksi. Esim alueelle on kaavoitettu asuinalue.
Nyt kun on taas pimeät illat, katuvaloista huolimatta on haasteellista nähdä niitä mustia hahmoja joita ilmestyy eteen. Sama on pyörien kanssa, ne valot on pakolliset
Muista aina liikenteessä monta vaaraa ompi eessä, näin siis opetettiin lapsena liikenne laululla kulkemaan kuulematta jopa suojatiellä
Ja niin, että kun sillä suojatiellä ollaan, ja jos ajetaan esim pyörällä, niin SE TALUTETAAN SUOJATIEN YLI, SILLÄ EI SAA AJAA SEN YLI I IKINÄ ! Taluta sitä, niin olet jalankulkija ja etumeno-oikeitettu suojatiellä. Yksinkertaista !!!! En ole nähnyt kenenkään sitä noudattavan ikinä, itse teen niin aina. Jos teillä on jossakin kohtaa se kameravalvonta, niin ei se tunnu osuvan niihin, jotka näin tekevät, eli eivät taluta esim pyöräänsä suojatien yli !!!! Sellaisesta pitäisi jo antaa aina kunnon sakot, myös lapsille ! Mikä ihmeen kiire ihmisil o ??????? Ei nii mihinkään.
Suojateitä on joskus hankalissa paikoissa kuten liikenneympyröiden varsilla. Kun joutuu tarkkailemaan samaan aikaan hektistä autoilua ja mahdollisesti succistelijoita niin tarkkana saa olla. Suojatie pitäisi olla turvallinen paikka ylittää tie.
Vierailija kirjoitti:
Ja niin, että kun sillä suojatiellä ollaan, ja jos ajetaan esim pyörällä, niin SE TALUTETAAN SUOJATIEN YLI, SILLÄ EI SAA AJAA SEN YLI I IKINÄ ! Taluta sitä, niin olet jalankulkija ja etumeno-oikeitettu suojatiellä. Yksinkertaista !!!! En ole nähnyt kenenkään sitä noudattavan ikinä, itse teen niin aina. Jos teillä on jossakin kohtaa se kameravalvonta, niin ei se tunnu osuvan niihin, jotka näin tekevät, eli eivät taluta esim pyöräänsä suojatien yli !!!! Sellaisesta pitäisi jo antaa aina kunnon sakot, myös lapsille ! Mikä ihmeen kiire ihmisil o ??????? Ei nii mihinkään.
Pyörällä saa ajaa suojatien yli. Se ajaako vai taluttaako voi vaikuttaa väistämissääntöihin, mutta kumpikin tapa ylittää suojatie on ihan sallittu.
Jalankulkija/pyöräilijä voi aivan vapaasti käyttää omaa päätään, katsoa, havainnoida ja arvioida onko hyvä hetki ylittää katu. Ohjeet löytyy tieliikennelaista, mutta päätös kypsyy siellä omien korvien välissä, ja johtaa mihin johtaa. Se kuuluisa yksilön vastuu korostuu tässä.
Huhhuh mitä autopäitä tämäkin aloitus on täynnä. Toivottavasti menetätte ajokorttine!
Vierailija kirjoitti:
M-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen aina sanonut ettei kukaan koskaan jää vahingossa auton alle. Jotain itsetuhoisuutta on taustalla jos huomaa ettei autoilija ole huomannut ylittäjää ja silti lähtee ylittämään tietä. .
Jostakin syystä johtuen autoilijoilla on toistuvasti vaikea nähdä päivänvalossa suojatien reunassa ylitysmahdollisuutta odottelevaa vanhaa ihmistä. Pitkä rimpsu autoja ajaa ohi ja vasta minä pysähdyn. Varsinkin vähän matkan päässä edessä oleva valoristeys ja siinä vihreät valot tuntuu häikäisevän kuskeja.
Pitäisi varmaan edellyttää autoilijoilta näkökykyä ja silmälasien käyttöä jos muuten ei kunnolla näe.
Jostain syystä tämä on varsin hakalaa etenkin naisille.
- lenkkeilevä nainen
Älä viitsi valehdella.
Sori, parhaani yritän.