Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suojatiet liikenteessä.

Vierailija
07.10.2025 |

Kyllä. Niihin voi astua heti kun on katsonut miltä liikenne näyttää. Niihin ei pompita sokkona. Olen todistanut kerran kun poliisi on kirjoittanut sakon kävelijälle liikenteen vaarantamisesta. 

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on suojatiet heitetty sinne tänne, sen kummemmin miettimättä että onko siinä sopiva paikka tienylitykselle. Siksi osa on aikamoisia surmanloukkuja, jotka tulisi poistaa käytöstä pikimmiten. 

Tietenkin suurimpana syynä lienee se, että monet suojatien paikat katsottiin silloin kun liikennetiheys oli 1 Kupla vartin välein ja jokunen hevoskärry. Maailma on kuitenkin muuttunut niistä ajoista. 

Vierailija
2/36 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti voi ihmetellä et osa autoilijoista ei huomaa 2 metrin korkeudessa seisovaa suojatien merkkiä vaan jalankulkijat tulee yllätyksenä. Itse huomaan yleensä merkin jo 200 metrin päästä.

Tosin merkin nimi, Suojatie, pitäisi muuttaa joksikin muuksi. Nykyinen nimi antaa jotenkin harhaanjohtavat kuvan etenkin lapsille. Suojatiellähän sinun pitäisi olla jotenkin suojassa mutta Suomessa et ole. Kävisikö raadille "Tästä voi mennä jos autoja ei näy-nimi?"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti voi ihmetellä et osa autoilijoista ei huomaa 2 metrin korkeudessa seisovaa suojatien merkkiä vaan jalankulkijat tulee yllätyksenä. Itse huomaan yleensä merkin jo 200 metrin päästä.

Tosin merkin nimi, Suojatie, pitäisi muuttaa joksikin muuksi. Nykyinen nimi antaa jotenkin harhaanjohtavat kuvan etenkin lapsille. Suojatiellähän sinun pitäisi olla jotenkin suojassa mutta Suomessa et ole. Kävisikö raadille "Tästä voi mennä jos autoja ei näy-nimi?"

Tottakai autoilija väistää aina, mutta valitettavasti nykyaikana kävelijät hyppivät eteen vasta kohdalla. Ennen on totuttu siihen, että kävelijän ja autoilijan välillä on kommunikointia joka piti liikenteen sujuvana ja turvallisena. 

Vierailija
4/36 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tai joku seisoo suojatien edessä. Mä pysähdyn autolla. Se vaan kattelee toiseen suuntaan. Jaa, ajanko vai en.? Sit se vaan seisoo siinä ja kattoo muualle. No mä hissuttelen sitten autolla,koska ei se varmana olekkaan menossa yli. No peilistä näen kun olen ajanut ohi,sit se menee yli. Mikä idea?

Vierailija
5/36 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tai joku seisoo suojatien edessä. Mä pysähdyn autolla. Se vaan kattelee toiseen suuntaan. Jaa, ajanko vai en.? Sit se vaan seisoo siinä ja kattoo muualle. No mä hissuttelen sitten autolla,koska ei se varmana olekkaan menossa yli. No peilistä näen kun olen ajanut ohi,sit se menee yli. Mikä idea?

Näitä on paljon jotka hengailevat suojatien vieressä. Sekoittaa liikenteen aika hyvin. 

Vierailija
6/36 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai autoilija väistää aina, mutta valitettavasti nykyaikana kävelijät hyppivät eteen vasta kohdalla. Ennen on totuttu siihen, että kävelijän ja autoilijan välillä on kommunikointia joka piti liikenteen sujuvana ja turvallisena. 

Kävelijä ei koskaan hyppää kohdalla eteen jos itse pysäytät sen autosi ennen suojatietä.

7/36 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävästi osassa suojateitä ei edes ole tuota suojatien merkkiä vaan pelkkä kulunut tai sohjon peittämä suojatien merkintä asvaltissa.

M60

Vierailija
8/36 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suojatien nimen muuttaminen oli  Sipilän hallituksen hallitusohjelman hankkeita, ei mennyt läpi. Ehdotus nimeksi oli tien ylityspaikka. 

Vierailija
9/36 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko mitä kommunikointia tarvitset tilanteessa kun jalankulkija on lähellä suojatien merkkiä ja lähestyt autollasi? Aahh, hänen pitää siis ilmaista, kommunikoida, että hän todellakin uskaltaa yrittää kun sinä olet lähestymässä? Entä jos sinä et huomaa hänen kommunikointiaan? Ajat yli? Tuli sillai yllättäen kun en huomannut et hän kommunikoi?

Vierailija
10/36 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo sanoa että autoilija anna tietä. Kyllä suojatielle pyrkivän pitää myös osoittaa että olisi tulossa eikä muuten vain satu seisomaan siinä filmi poikki.

Näitä suojatien kohdalla seisovia taivaanrannantuijottajia on ruuhka-aikana joka toisen suojatien kohdalla.

Näille kun yrität antaa tietä, niin tuijottaja vaan seisoo paikallaan katsoen kaukaisuuteen.

Vierailija
11/36 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole 20 vuoteen, kun minulla on ollut ajokortti, kukaan hypännyt eteen. Kumma juttu. 

Vierailija
12/36 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävelijä ei koskaan hyppää kohdalla eteen jos itse pysäytät sen autosi ennen suojatietä.

&nb

Minäkin olen aina sanonut ettei kukaan koskaan jää vahingossa auton alle. Jotain itsetuhoisuutta on taustalla jos huomaa ettei autoilija ole huomannut ylittäjää ja silti lähtee ylittämään tietä. 

Vierailija
13/36 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä on paljon jotka hengailevat suojatien vieressä. Sekoittaa liikenteen aika hyvin. 

Täh? Onko vaihteiden käytössä sinulla jotain ongelmaa? "Sekoittaa liikenteen aika hyvin", tää on hyvä -)))!

Vierailija
14/36 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on suojatiet heitetty sinne tänne, sen kummemmin miettimättä että onko siinä sopiva paikka tienylitykselle. Siksi osa on aikamoisia surmanloukkuja, jotka tulisi poistaa käytöstä pikimmiten. 

Tietenkin suurimpana syynä lienee se, että monet suojatien paikat katsottiin silloin kun liikennetiheys oli 1 Kupla vartin välein ja jokunen hevoskärry. Maailma on kuitenkin muuttunut niistä ajoista. 

Huvittavinta on kun suojateitä on paikoissa joka siellä toisella puolella ei johda mihinkään, paitsi läpitunkemattoman ryteikköiseen metsään.

Vierailija
15/36 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo sanoa että autoilija anna tietä. Kyllä suojatielle pyrkivän pitää myös osoittaa että olisi tulossa eikä muuten vain satu seisomaan siinä filmi poikki.

Näitä suojatien kohdalla seisovia taivaanrannantuijottajia on ruuhka-aikana joka toisen suojatien kohdalla.

Näille kun yrität antaa tietä, niin tuijottaja vaan seisoo paikallaan katsoen kaukaisuuteen.

Ja onneksi nyt sentään ne puhelimen valot loistaa, kun se heijastimen käyttö tuntuu olevan pirun hankalaa. 

16/36 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen aina sanonut ettei kukaan koskaan jää vahingossa auton alle. Jotain itsetuhoisuutta on taustalla jos huomaa ettei autoilija ole huomannut ylittäjää ja silti lähtee ylittämään tietä. . 

Jostakin syystä johtuen autoilijoilla on toistuvasti vaikea nähdä päivänvalossa suojatien reunassa ylitysmahdollisuutta odottelevaa vanhaa ihmistä. Pitkä rimpsu autoja ajaa ohi ja vasta minä pysähdyn. Varsinkin vähän matkan päässä edessä oleva valoristeys ja siinä vihreät valot tuntuu häikäisevän kuskeja.

Pitäisi varmaan edellyttää autoilijoilta näkökykyä ja silmälasien käyttöä jos muuten ei kunnolla näe.

M60

Vierailija
17/36 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojatie on paikka jota kevyen liikenteen tulee käyttää tien ylittämiseen. Suojaa se ei tarjoa mitenkään aina.

Vierailija
18/36 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja onneksi nyt sentään ne puhelimen valot loistaa, kun se heijastimen käyttö tuntuu olevan pirun hankalaa. 

- pimeys

- kuollutkulma

- valojen heijastus

Sori siitä, että aiheutan vaaranpaikkoja.

Vierailija
19/36 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojatie-nimitys on pyllystä. Aina saa varoa ettei ajeta päälle vaikka autoilijan kuuluisi pysähtyä. Näitäkin tapauksia on että suojatien eteen on laitettu hidastusesteet, autoilijat hiljentää ettei peltilehmä rikkoonnu ja sitte kaasu pohjaan, hyvä etteivät jaloille aja. Ja pyöräilijät ei kans tajua että jos siinä pyöräkaistalla on suojatie niin niitten kuuluu antaa jalankulkijalle esteetön ylitysmahdollisuus.

Vierailija
20/36 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

M-1965 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen aina sanonut ettei kukaan koskaan jää vahingossa auton alle. Jotain itsetuhoisuutta on taustalla jos huomaa ettei autoilija ole huomannut ylittäjää ja silti lähtee ylittämään tietä. . 

Jostakin syystä johtuen autoilijoilla on toistuvasti vaikea nähdä päivänvalossa suojatien reunassa ylitysmahdollisuutta odottelevaa vanhaa ihmistä. Pitkä rimpsu autoja ajaa ohi ja vasta minä pysähdyn. Varsinkin vähän matkan päässä edessä oleva valoristeys ja siinä vihreät valot tuntuu häikäisevän kuskeja.

Pitäisi varmaan edellyttää autoilijoilta näkökykyä ja silmälasien käyttöä jos muuten ei kunnolla näe.

Jostain syystä tämä on varsin hakalaa etenkin naisille.

- lenkkeilevä nainen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme