Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko nykyään enää ns "mummovaatteita" eli vaatteita joihon +50 naiset siirtyy?

Vierailija
06.10.2025 |

Nykyään 20v ja 60v pukeutuu molemmat farkkuihin ja neulepaitoihin.

Kommentit (340)

Vierailija
261/340 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pillifarkut, bändipaidat, musta rock-vaatteet, normaalikokoiset neuleet. Onhan näitä joilla ihmiset luulee "näyttävänsä nuorilta" koska pukeutuivat nuorinakin näin. 

Mutta nuo on niitä nykypäivän keski-ikäisten, tai 50+  uniformuja. 

Oikeasti nuoret pukeutuu leveisiin, väljiin, pääosin vaaleasävyisiin vaatteisiin. Ylhäältä asti suorat farkut ja over size neuleet esim. 

Jonkun verran näkee kyllä bootcut ja flare farkkujakin nuorilla. Mutta ei pillejä. 

En tiedä, mitä tarkoitat nuorilla, mutta kyllä minä tunnen pari-kolmekymppisiä, jotka käyttävät pillifarkkuja.

Teinejä mä en tunne, jotka käyttäisi pillejä. Tai siis en muutenkaan tunne, mutta en näe. Kuljen joka päivä työmatkalla yläkoulun ohi, ja sinne virtaa solkenaan nuorisoa ennen koulun alkua.

Kolmekymppisiä kyllä näkee pilleissä, joskus. 

Vierailija
262/340 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kelkasta pudonneet tunnistaa kaukaa. Usein muuttuvat sellaisiksi tädeiksi. Eivät seuraa aikaansa. Pillifarkut, farkkutakki ja Marimekon kangaslaukku. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/340 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marimekon koltut.

Minustakin useimmat Marimekon koltut tuovat mieleen navettatakin, mutta ei ne kyllä silti mitenkään yli 60-vuotiaiden mummojen suosiossa ole. Niitä näkee ihan kaikkien keski-ikäisten päällä, tai ne tekevät nuorestakin kantajastaan keski-ikäisen näköisen. Ovat siis pikemminkin tätivaatteita kuin mummovaatteita.

Suomalaiset tunnistaa ulkomailla Marimekon laukuista, myös Japanilaisilla näkyy joskus. 

Vierailija
264/340 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, mihin tyyliin 25 v sitten pukeuduit, ei ole enää ajankohtainen. Tyyli ei vaadi seuraamaan trendejä, mutta ei sen saa jämähtää. Hälytyskellojen pitää soida, jos pukeudut edelleen samoin kuin nuorena. Siitä tunnistaa olevansa mummo. 

265/340 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmä ainakaa mihinkään oo siirtyny. Farkut ja huppari niinku aina. Viime kesäksi ostin kunnon lököfarkut, ku kaikilla työkavereillaki oli 😃

Vierailija
266/340 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pillifarkut, bändipaidat, musta rock-vaatteet, normaalikokoiset neuleet. Onhan näitä joilla ihmiset luulee "näyttävänsä nuorilta" koska pukeutuivat nuorinakin näin. 

Oikeasti nuoret pukeutuu leveisiin, väljiin, pääosin vaaleasävyisiin vaatteisiin. Ylhäältä asti suorat farkut ja over size neuleet esim. 

Jonkun verran näkee kyllä bootcut ja flare farkkujakin nuorilla. Mutta ei pillejä. 

En tiedä, mitä tarkoitat nuorilla, mutta kyllä minä tunnen pari-kolmekymppisiä, jotka käyttävät pillifarkkuja.

Pillifarkut eivät ole ainakaan kymmeneen vuoteen olleet edes muodissa 

Vierailija
267/340 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niihin siirrytä, eikä ole ennenkään siirrytty. On vaan noudatettu samaa tyyliä mihin totuttu. Ja muoti menee eteenpäin. Nykymummot pukeutuu eri tavalla kuin mummot 30v. sitten. 

Taitaapi olla jopa niin, että nykyään mummot kuuntelee heviä ja rokkia. Muinaismummot kuunteli iskelmää ja Jamppa Tuomista 

Vierailija
268/340 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ollut rock ja olen edelleen tai chic-rock 50+.

Tämän päivän keski-ikäisten musiikki on rockia tai heviä. Nykynuoret ei käy esim Tuskassa. 

Kun itse olin nuori, keski-ikäiset kuunteli iskelmiä. (se oli heidän nuoruuden musiikkia, 70-luvun Katri-Helenat ym)

Sitä edeltävät keski-ikäiset kuunteli humppaa. (se oli heidän nuoruuden musiikkia, sota-ajalta)

Vierailija
269/340 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään olla mummo!Saa olla rauhassa!Miksi 50+,pitäsi näyttää 20 vuotiaalta?Elämässä on muutakin kivaa ja mielenkiintoista kuin ajatella koko ajan miltä näytän!

Taas tätä! Ei tarvitse näyttää kakskymppiseltä!

No miltä sitten? Ei saa näyttää mummolta, ei tarvi näyttää kaksikymmpiseltä. Miltä ja minkä ikäiseltä saa näyttää?

Vierailija
270/340 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuorissa on myös metallia ja goottityyliä fanittava yhteisö, taitaa olla kuitenkin vähemmistö. Omaan silmään ihan sellainen beige-valkoinen nuorisotyyli on melkoisen tylsä ja persoonaton. Mieluummin kuitenkin värikäs rokkimummo, kuin beigemummo. Jos siis nyt on muotia olla beige ja persoonaton. 

Vierailija
271/340 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No miltä sitten? Ei saa näyttää mummolta, ei tarvi näyttää kaksikymmpiseltä. Miltä ja minkä ikäiseltä saa näyttää?"

Tämän ikäisenä on minusta viimeinkin vapaus vetää sillä tyylillä, mikä miellyttää parhaiten omaa silmää. On se sitten minihame-Aira, Marimekko-Meeri tai pillifarkku-Pirkko. Nyt ei enää pidä miellyttää ketään muuta kuin itseään. Jos jotain sattuu silmiin, katsokoon pois.

Vierailija
272/340 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kelkasta pudonneet tunnistaa kaukaa. Usein muuttuvat sellaisiksi tädeiksi. Eivät seuraa aikaansa. Pillifarkut, farkkutakki ja Marimekon kangaslaukku. 

Ei viitsi ostaa joka eikä edes joka toinen vuosi uutta vaatevarastoa sekä kenkiä ja laukkuja vastaamaan päivän muotia ja trendejä. Jos on hyviä vaatteita ja laukkuja ym , niin ei ole mitenkään järkevää uusia niitä kaikkia yhtenään. Siitä tulee helposti se mummotyyli sitten kun yrittää käyttää loppuun vaatteensa eikä tuhlaa omia rahoja eikä luontoa.  Ei ne kelkasta pudonneet - ainakaan kaikki- ole siksi pudonneet, etteivät tajuaisi tai osaisi. Tulee vaan muut asiat ja arvot niin paljon tärkeämmiksi.

Vierailija
273/340 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja riemulla kohti Tuskaa! Siellä on muuten kohteliasta väkeä. Ei joudu ainakaan kännitappeluihin, kuten muinaisilla Tangomarkkinoilla. Rollaattorit viuhuen kohti Tuskaa :-D 

Vierailija
274/340 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Legginsit. Kun vaihdevuodet nostaa painoa ja turvottaa.

Nuorillahan nuo on leggingsit. Farkut ovat tosi vanhanaikaset housut.

Maailmassa vaikka mitä mukavia housuja, miks pitäis farkkuihin änkäytyä?

Vierailija
275/340 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pillifarkut eivät ole ainakaan kymmeneen vuoteen olleet edes muodissa 

Never Denim Bikbok (elastaania 3-5%) eivät juuri leggareista eroa.

Halvalla saa Sellpysta.

Ei tarvii Suomesta itseään kipeeksi maksaa.

Vierailija
276/340 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä on ne pukeutuu yleisesti sellaisiin suuriin kaapumaisiin asuihin kuten jollaista pukeutumista esm Minna Kuukka suosii..

Kaapu asu peittää lihavat roikkuvat läskit.

Pitäisi siis ottaa rohkeasti mallia nuorista naisista, jotka runsaasta ylipainosta huolimatta uskaltavat pukeutua vartalonmyötäisiin toppeihin, jotka eivät peitä vatsaa ja takapuolta. Housut voivat olla tiukat tai löysät, mutta takapuoli näkyy. Katson kadehtien sitä rohkeutta, itsensä hyväksymistä.

Terv. se tunikalla xxl-peffansa peittävä 50v tantta. 

No minun täytyy rehellisesti sanoa etten kykene katsomaan juuri noita nuoria tosi lihavia nuoria naisia , jotka pukeutuvat niin että saa pelätä milloin vaate repeää rikki kun on niin tiukalla ja kun ei ehjänäkään peitä juuri mitään. Ei ole rohkeutta, enemmänkin epätoivoa.

Vierailija
277/340 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Legginsit. Kun vaihdevuodet nostaa painoa ja turvottaa.

Nuorillahan nuo on leggingsit. Farkut ovat tosi vanhanaikaset housut.

Maailmassa vaikka mitä mukavia housuja, miks pitäis farkkuihin änkäytyä?

Miksi ei? Mikä on se univormu, mihin kaikkien pitäisi pukeutua? 

Vierailija
278/340 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, mihin tyyliin 25 v sitten pukeuduit, ei ole enää ajankohtainen. Tyyli ei vaadi seuraamaan trendejä, mutta ei sen saa jämähtää. Hälytyskellojen pitää soida, jos pukeudut edelleen samoin kuin nuorena. Siitä tunnistaa olevansa mummo. 

Minulla vaan ei hälytyskellot soi . Kuitenkin elän täyttä elämää, en kertakaikkiaan keksi mikä minulla olisi paremmin, jos satsaisin pukeutumiseen sillä tavalla että sinä olisit tyytyväinen.

Vierailija
279/340 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuljin nuorena hameissa, ja nyt viittäkymppiä lähentelevänä kuljen edelleen hameissa, ei se ole muuttunut. Helmat tosin ovat pidentyneet. Trendit, muoti ja mielipiteet eivät ole kiinnostelleet tähän saakka, joten tuskin jatkossakaan. Sikäli olen kiitollinen niiden vaihtumisesta, että nyt saa Sellpystä halvalla kaapit täyteen muiden hylkäämiä maksihameita, tänne kelpaa kyllä. Välissä oli joku kausi kun sai oikein metsästellä. En usko minkään kauheasti muuttuvan kun ikää tulee vielä lisää, hamemummo siis in the making. Lisään kyllä vuosi vuodelta kukkaprinttejä ja korvakorut ovat nykyään usein clip-mallia.

Vierailija
280/340 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä niinkään vaate, mutta mummoilla on usein sellainen nyrhitty lyhyt tukka. 

Helppo hoitaa ei tarvitse pestä eikä käydä kampaajalla. Ei ole myöskään vaaraa tulla raiskatuksi kun luullaan mieheksi.