Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten toimitte kun hätäännytte oikein kamalasti ?

Vierailija
06.10.2025 |

Mitä teette HETI sen jälkeen kun olette ensin hätääntyneet siten, että oman nimen ja puhelin-numeron muistaminen tuottaa vaikeuksia, tai pelänneet niin paljon että teitä luullaan mielenvikaiseksi vaikka olettekin normaaleja ?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole noin käynyt, mutta pari kertaa olen osunut ensimmäisenä liikenneonnettomuudessa hälyttämään ja antamaan apua ja hyvin on onnistunut. Voin luottaa toimintakykyyni.

Vierailija
42/70 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen että mikä on järkyttänyt on itse itseään ampuneet joskus ollut työssä ja nähnyt .  Kun ei sitten osunutkaan tarpeeksi jäi kitumaan .  Kuin jos on nuori ja liikenteessä mennyt kokonaan liikuntakyky . Näitä tietysti voi pitää järkyttävinä .  Älä ikinä vaan sotke häiritse auttajien työtä.  Älä huutele.  Anna niiden keskittyä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen että mikä on järkyttänyt on itse itseään ampuneet joskus ollut työssä ja nähnyt .  Kun ei sitten osunutkaan tarpeeksi jäi kitumaan .  Kuin jos on nuori ja liikenteessä mennyt kokonaan liikuntakyky . Näitä tietysti voi pitää järkyttävinä .  Älä ikinä vaan sotke häiritse auttajien työtä.  Älä huutele.  Anna niiden keskittyä. 

Hoitajana näin myös tällaisen sairaalassa. Henkilö oli ampunut itseään päähän. Oli täysin tajuissaan, mutta lyijy oli hajonnut niin pieniksi hipuiksi ettei niitä voinut poistaa. Pysyi tummaksi turvonneen päänsä kanssa hengissä vielä monta päivää.

Vierailija
44/70 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itken.

Vierailija
45/70 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No saatan vaikka huutaa.

Ehkä avaan viinipullon.

Kuljetat viinipulloa aina mukana ?

Eikö kysytty mitä tekee tilanteen jälkeen?

Vierailija
46/70 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuitenkin autokolareissa pitää katsoa myös että estää lisä onnettomuudet jos voi laittaa kolmion . Tai hätävilkut.  Ja jos on irronnut vaikka sormi ottaa sen talteen . Työssä. Tai mitä tahansa. Sellaisia leikkureita on millä saa turvavyön katkaistua .  Eihän se pelota mitä tapahtuu vaan ettei osaa toimia oikein . 

Vierailija
47/70 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina luullut, että toimisin kylmähermoisesti. Kävi kuitenkin niin, että olin yksin kotona, kun sain runsaan vuodon raskauden lopouvaiheessa. Piti lähträ.kiireellä sairaalaan, mutten meinannut päästä lähtemään. Olin niin hätääntynyt, etten osannut käyttää puhelinta. En kertskaikkiaan vaan saanut näppäiltyä siihen numeroita ja soitettua, se oli kauheaa, kun yritin ja yritin, eikä meinannut onnistua millään.

Vierailija
48/70 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimin järkevästi tilanteen vaatimalla tavalla, kuten kunnon sotilaan pitääkin toimia.

M55

Vierailija
49/70 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajana näin myös tällaisen sairaalassa. Henkilö oli ampunut itseään päähän. Oli täysin tajuissaan, mutta lyijy oli hajonnut niin pieniksi hipuiksi ettei niitä voinut poistaa. Pysyi tummaksi turvonneen päänsä kanssa hengissä vielä monta päivää.

No sitä elämä on.  Tällä nyt oli puoli päätä murskana luut kasvoista.  Eli silti pitkään. 

Vierailija
50/70 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksen vessaan🚻🚾🧻

Vierailija
51/70 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika lällyksi menen mutta pystyn jotenkuten toimimaan jos on aivan pakko. 

Mä olen arkisäikky, mutta yhdessä onnettomuudessa pystyi toimimaan ihan hyvin. 

Tietty onnettomuuksiakin on monenlaisia. 

Vierailija
52/70 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä toi Estonian uppoaminen myrskyllä oli jo vähän ,  YouTube Estonia mayday mayday.   

Vierailija
53/70 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni sai sairaskohtauksen ja lähdin ajamaan häntä akuuttiin hana auki. päästyämme akuuttiin Olin soittanut vielä pari puhelua joista jälkeenpäin en muistanut yhtään mitään 

Adrenaliini on ihmeellistä ihmiskropassa 

Vierailija
54/70 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muille jos tapahtuu jotain, esim. onnettomuus, niin mulla pysyy pää kylmänä ja pystyn auttamaan rationaalisesti. Mutta itselle kun tapahtuu, niin menen paniikkiin, tärisen kuin haavanlehti, iskee shokki eikä pysty toimimaan järkevästi.

Vierailija
55/70 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sekin kun joku ampuu jonkun kadulla lähinnä pahuuttaan järkyttää. Vaikka ei ole paikalla edes. Vaarantaa muutkin samalla huumeissa tai humalassa .  Ei kai siinä osaa toimia . 

Vierailija
56/70 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta tulee rationaalinen ja järjestelmällinen ja teen nopeasti mitä tilanne vaatii

Adhd?

Vierailija
57/70 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että eri tilanteissa ja eri hetkenä eri tavoin. 

Harmittaa, että en isäni kuollessa ymmärtänyt pitää hänelle puhetta yllä, sillä saattoi edelleen kuulla  vaikka tiesin sen, en osannut toimia siten, kun olisin halunnut. Sai jonkinlaisen kohtauksen kotonaan. Oli jo iäkäs. Yritin myös sydänhierontaa, mutta ekan kylkiluun katkettua en vaan pystynyt jatkamaan, vaikka kylkiluut katkeavat ja tiesin sen. 

Vierailija
58/70 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerran meni jalat alta niin koiraa piti ajatella ja ryömiä lattialla antamaan naapurille avain postilaatikosta. Että koira pääsee ulos . Sitten vasta ambulanssi.  

Vierailija
59/70 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että eri tilanteissa ja eri hetkenä eri tavoin. 

Harmittaa, että en isäni kuollessa ymmärtänyt pitää hänelle puhetta yllä, sillä saattoi edelleen kuulla  vaikka tiesin sen, en osannut toimia siten, kun olisin halunnut. Sai jonkinlaisen kohtauksen kotonaan. Oli jo iäkäs. Yritin myös sydänhierontaa, mutta ekan kylkiluun katkettua en vaan pystynyt jatkamaan, vaikka kylkiluut katkeavat ja tiesin sen. 

No niin . Kaikki kohtaukset ei ole sydämen pysähdys eikä se kun ei tunnu hengitystä heti tarkoita että kuoli. Ensin otetaan suusta pois esineet ja kieli jos pahasti ja avataan hengitystiet . Kaikki mikä estää hengittämistä .  Hapen puute johtuu monesta eri asiasta .  Tajunnan taso pitää arvioida ja jos on päässä vamma tai vuoto tai tukos . Halvaus oireet.  Älkää nyt ensin alkako hakkaamaan sydäntä .  Sininen väri kertoo että on sydän juttu . 

Vierailija
60/70 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan hätääntynyt niin paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi