Kirjastot aiheuttavat jälleen päänvaivaa ja närästysta kirjailijoille
Mutta, kun ajatellaan, miten meidän tulisi suhtautua joidenkin kirjailijoiden moderniin huoleen siitä, että he menettävät paljon tuloja ja myyntiä kirjastoille, kun kirjasto hankkii vain yhden tai kaksi kirjaa ja monet ihmiset lainaavat kyseisen yhden kirjan sen sijaan, että jokainen heistä ostaisi oman kirjansa kirjakaupasta tai suoraan kirjailijalta minkä takia jotkut kirjailijat ovat äskettäin kieltäneet kirjastoja lisäämästä kirjoja kokoelmiinsa tai pyytäneet kirjojensa poistamista näistä kirjastojen ai eistosta lisätäkseen kirjamyyntiään sillä että se kirja ei ole saatavilla kirjastoista?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Asian voi jakaa myös lyhyempiin lauseisiin, niin siitä on helpompi saada tolkkua. Toivottavasti et itse ole kirjailija...?
Hyvä pointti. Copypastetin ton Wordiin tässä työkoneella. Näytti olevan 76 sanaa. Melko pitkä lause. Lyhentäisin. Auttaisi.
Ne jotka lainaa ylipäätään eivät olisi ostaneet sitä kirjaa. Lainaamisen pointti on sen maksuttomuus.
Ap ei nyt ihan tajua kirjaston systeemiä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asian voi jakaa myös lyhyempiin lauseisiin, niin siitä on helpompi saada tolkkua. Toivottavasti et itse ole kirjailija...?
Hyvä pointti. Copypastetin ton Wordiin tässä työkoneella. Näytti olevan 76 sanaa. Melko pitkä lause. Lyhentäisin. Auttaisi.
Turhaanko kysyä mansikkajäätelöä suklaakastikkeella kun kysymystä voi lyhentää ja kysyä pelkkää jäätelöä.
ChatGTP lyhensi:
Monet kirjailijat ovat huolissaan tulojen menetyksestä, kun kirjastot hankkivat vain yhden tai kaksi kappaletta heidän teoksistaan, mikä johtaa siihen, että useat ihmiset lainaavat kirjan sen sijaan, että ostaisivat sen. Tämän vuoksi jotkut kirjailijat ovat kieltäneet kirjastoja lisäämästä kirjojaan kokoelmiinsa tai pyytäneet niiden poistamista, jotta myynti lisääntyisi.
Eivätkö he saa vastaavia kuin "Teostomaksut" lainauskertojen mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Volter Kilpi oli tajunnanvirran mestari, mutta kyllä hänkin olisi tuota kadehtinut.
Täyttä valhetta tuo aloitus. Sellaisissa maissa, joissa ei ole yleisiä kirjastoja, myös ostetaan kirjoja vähemmän. Kirjastot pitävät yllä kirjakulttuuria, jossa lukevat ihmiset myös ostavat kirjoja.
Tyhmiä ovat, jotka noin ajateelevat. Ihminen ostaa kyllä ne kirjat, joista haluaa maksaa, vaikka ne olisivat kirjastossakin tarjolla. Ja toisaalta, osa ei osta mitään kirjoja, vaikka lukisi paljonkin.
T. Kirjoittaja ja lukija
Vierailija kirjoitti:
Kirjastokorvaukset saavat.
Mistä otsikon tieto on peräisin. Linkki?
Kirjastoja ei kukaan voi kieltää ostamasta jonkun tietyn kirjailijan kirjoja. Taitaa olla tahallinen provo tämä juttu.
Ketkä kirjailijat ovat kieltäneet?
Kirjaston maksuton käyttö ei ole vähentänyt minun kirjojen ostoa, päinvastoin. Lisäksi käytän e-kirjastoa, minulla on satunnaisesti maksullinen netin kirjapalvelu ja omistan e-lukulaitteen. Luen todella paljon ja laidasta laitaan. E-kirjaston puolelta luen lähinnä lehtiä koska siellä on älyttömän hyvä valikoima.
Työttömänä olen kiitollinen kirjastoista, todellakaan ei ole varaa ostella mitään.
Vierailija kirjoitti:
Saavat lainauskorvauksen, mutta se on ihan minimaalinen per lainauskerta, ja jos summa ei ole vuoden aikana tarpeeksi suuri, sitä ei makseta ollenkaan. Ja nykyään osa äänikirjojen korvauksesta menee kirjan lukijalle, mikä on aivan järjetön päätös.
Kirjailijathan nimenomaan vierailevat kirjastoissa kertomassa kirjoistaan, koska siellä käy innokas lukijakunta. Ei kirjastoista lainaaminen estä kirjojen ostoa. Itse sekä ostan että lainaan. Taitaa olla provo.
Vierailija kirjoitti:
ChatGTP lyhensi:
Monet kirjailijat ovat huolissaan tulojen menetyksestä, kun kirjastot hankkivat vain yhden tai kaksi kappaletta heidän teoksistaan, mikä johtaa siihen, että useat ihmiset lainaavat kirjan sen sijaan, että ostaisivat sen. Tämän vuoksi jotkut kirjailijat ovat kieltäneet kirjastoja lisäämästä kirjojaan kokoelmiinsa tai pyytäneet niiden poistamista, jotta myynti lisääntyisi.
En tiedä olenko jotenkin kummajainen tässä suhteessa, mutta suurinta osaa kirjoista mitä omistan, en olisi koskaan hankkinutkaan ilman kirjastoa. Sama juttu oli aikoinaan elokuvien kanssa, suurin osa niistäkin oli sellaisia mitkä mä olin nähnyt jo aiemmin.
Monet asiat kelpaavat ihmisille ilmaiseksi, mutta harva olisi valmis maksamaan. Käytäisittekö somea jos se maksaisi kuukaudessa 10-20 euroa? Tai lukisitko iltapäivälehtiä, kuuntelisiko radiota jne.