Haluaisin kysyä omaan köyhyyteensä vetoavilta temuttajilta...
...että mitä ihmettä te sieltä Temusta ostatte? Itse olen köyhä ja olen pärjännyt tähänkin asti täysin ilman Temua. Vaatteita en tarvitse jatkuvasti ostaa, vaan minulla on hyvät pitkään kestävät arkivaatteet ja sitten erikseen vähän hienommat vaatteet erityistilaisuuksiin (joita ei paljoa). Mitään rihkamaa ja krääsää en ole tarvinnut.
Kommentit (259)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, minulla ei ole tarpeeksi vaatteita vielä.
Ei minullakaan ole valtavaa massaa vaatteita, mutta olen pärjännyt erittäin hyvin sillä, kun 1-3 uutta laadukasta vaatetta ostaa vuodessa.
ap
Kuvaile laadukas vaate? Onhan sekin piristävää kun voi vaihdella erilaisia vaatteita, eikä aina olla samoissa.
Kerropa sinä, miksi haet mielialan kohotusta ostamalla rättejä. Mielialaansa voi piristää vaikka käymällä lenkillä tai soittamalla ystävälle tai järjestämällä vaatekaapin.
Uutinen: Kaikkia ei piristä samat asiat kuin sinua. Itse en ainakaan piriisty ollenkaan, jos järjestän vaatekaapin. Siinä ei ole
Huomaa kyllä, miksi sinä ostelet Kiinasta krääsää. Et edes tajua, että edellinen kommentoija esitti vain muutaman vaihtoehdon. Niiden ei tarvitse koskea juuri sinua, mutta tyhmänä ihmisenä et keksi mitään muuta kivaa tekemistä kuin temuttamisen.
Tuotteiden tai minkään eettisyys tai ekologisuus ei siis kiinnosta? Tai miten talous toimii?
Miten ihmisiä ei kiinnosta nämä asiat? En kritisoi, vaan kysyn ihan ymmärtääkseni.
Vain kermaperseillä on aikaa miettiä jotain tuollaista. Meillä köyhillä ainut merkitsevä asia on hinta, koska ei ole varaa ostaa tyhjiä lupauksia. Suomessa myytävästä tavarasta suurin osa on tasan yhtä eettistä ja ekologista kuin Temusta ostettukin. Sinä vain olet niin hölmö, että uskot kaiken mitä markkinamiehet sinulle höpöttävät ja kuvittelet siksi, että bangladeshissa tehty tuote muuttuu yhtäkkiä jotenkin eettiseksi ja ekologiseksi, kun se myydään Temun sijaan Prismassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan mistä haluan, ei kuulu sulle pätkääkään.
Mutta se vaikuttaa minuun. Ja en ymmärrä miksi ihmiset haluaa tulea kiinan sotataloutta?
Kiina on ainoa suuri maa, joka ei ole sotinut missään vuosikymmeniin.
Huomaa kyllä, miksi sinä ostelet Kiinasta krääsää. Et edes tajua, että edellinen kommentoija esitti vain muutaman vaihtoehdon. Niiden ei tarvitse koskea juuri sinua, mutta tyhmänä ihmisenä et keksi mitään muuta kivaa tekemistä kuin temuttamisen.
Saatko suurtakin tyydytystä kirjoittamalla tuollaista paskaa ihmisestä, jonka elämästä et tiedä vttukaan? Millä tavalla tuollainen räksyttäminen on mielestäsi parempi harrastus kuin temuttaminen?
Vierailija kirjoitti:
Täällä niin mollataan kiinalaisia tuotteita mutta kertokaa yksikin elektroniikkalaite jossa ei ole ainuttakaan kiinassa valmistettua komponenttia.
Tässähän se on. Ja lääkkeiden vaikuttavat aineet tulevat kiinasta tai intiasta, vaikka lääke valmistettaisiin missä. Mutta miksi lisätä kiinan vaikutusta ostamalla vaatteita tms.sieltä.myös? Niitä löytyy paljon suomessa ja euroopassa valmistettuna. Mielummin portugalilaisia kuin kiinalaisia. Ja mielummin suomessa valmistettu lääke, vaikka ne aineet tulisi kiinasta. Eiköhän olis jo aika lopettaa Kiinan kyseenalaistamaton tukeminen.
Olen tilannut Temusta yhden kerran. Ostin vesiväripaperia, vesivärisiveltimet ja keraamisen paletin. Maksoivat yhteensä alle kolmekymppiä. Työttömänä ei ole varaa ostaa taidetarvikeliikkeistä, jossa nämä olisivat maksaneet vähintään 150€.
"Sillä lähikaupan suosimisella et yhtään lisää työpaikkoja saa."
Kaupassa ei siis ole ketään töissä? kukaan ei kuljeta sinne tavaraa? Kukaan ei kuljeta roskia, huolla laitteita, tai itse liiketilaa?
Älä jankuta paskaa. Mulla jää asumismenojen jälkeen elämiseen 20 euroa päivässä
Se on todella paljon rahaa. Mulla jää asumismenojen jälkeen 100€ KUUKAUDEKSI.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta se vaikuttaa minuun. Ja en ymmärrä miksi ihmiset haluaa tulea kiinan sotataloutta?
Paitsi siellä sun täällä ja Taiwan tietenkin nyt tähtäimessä
Mikä ihmeen peruste tämä edes on? Ei Suomikaan ole missään sotinut vuosikymmeniin, mutta silti halveksit tätä maata ja toivot pelkkää huonoa
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa ei siis ole ketään töissä? kukaan ei kuljeta sinne tavaraa? Kukaan ei kuljeta roskia, huolla laitteita, tai itse liiketilaa?
On siellä nollatuntisopparilla porukkaa. Tiedätkö, mitä se tarkoittaa käytännössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, minulla ei ole tarpeeksi vaatteita vielä.
Ei minullakaan ole valtavaa massaa vaatteita, mutta olen pärjännyt erittäin hyvin sillä, kun 1-3 uutta laadukasta vaatetta ostaa vuodessa.
ap
Sinä oletkin viisas ja ymmärrät sen vanhan viisauden, että köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa.
Minulla on yksi villatakki, joka maksoi 40% alennuksessa jotain 90 euroa noin 18 vuotta sitten. Oli muuten aika iso raha villatakista silloin. Mutta niinpä se on edelleenkin lähes päivittäisessä käytössä viileään aikaan, hiukan olen hihansuita joutunut parsimaan. Tosin myönnän että alkuun se oli muutaman vuoden aika vähällä käytöllä kun en raaskinut käyttää sitä, joten en mene vannomaan että se olisi kestänyt 18 vuotta nykykäytöllä.
Vaatteita ostaessa kannattaa aina miettiä, mikä sen hankintameno tulee olemaan per käyttökerta. Hyvinkin kallis vaate muuttuu halvaksi, jos sitä pitää pitkään ja paljon, kun taas 20 e kertakäyttörääsy on loppupeleissä kalliimpi.
Tällainen kuluttaminen tietysti edellyttää impulssikontrollia ja sitä, ettei emotionaalisia tarpeita tyydytetä shoppailulla. On terveempää hakea dopamiininsakin vaikka sanaristikon täyttämisestä kuin pikaisia dopamiinipiikkejä shoppailusta. Jälkimmäinen kun tutkitusti johtaa samaan kuin huumeet: tarvitset koko ajan isomman annoksen että mikään tuntuisi miltään, koska aina kun tulee nopea dopamiinipiikki, dopamiini laskee sen jälkeen perustason alapuolelle, ja seuraava samanlainen ärsyke ei saa sitä enää nousemaan yhtä korkealle. Tulee siis sellainen alaspäin menevä sahalaita ja olo on paska. Kun taas jos nostaa dopamiinitasojaan jollain tasaisemmalla tavalla, kuten vaikka lukemalla, saadaan tasaista palkitsevaa oloa ja pitkän aikavälin hyvää mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Tuotteiden tai minkään eettisyys tai ekologisuus ei siis kiinnosta? Tai miten talous toimii?
Miten ihmisiä ei kiinnosta nämä asiat? En kritisoi, vaan kysyn ihan ymmärtääkseni.
Vain kermaperseillä on aikaa miettiä jotain tuollaista. Meillä köyhillä ainut merkitsevä asia on hinta, koska ei ole varaa ostaa tyhjiä lupauksia. Suomessa myytävästä tavarasta suurin osa on tasan yhtä eettistä ja ekologista kuin Temusta ostettukin. Sinä vain olet niin hölmö, että uskot kaiken mitä markkinamiehet sinulle höpöttävät ja kuvittelet siksi, että bangladeshissa tehty tuote muuttuu yhtäkkiä jotenkin eettiseksi ja ekologiseksi, kun se myydään Temun sijaan Prismassa.
Olen myös köyhä, mutta ehkä elän suomalaisen käsityön ja valmistuksen kuplassa. Täällä valmistetaan paljon. Ja mielummin tuen sitä suomalaista firmaa, joka edes suunnittelee sen kuosin. Tms. Eli kyse siis on siitä, että nähdään kaikki samanlaisina, yhtä epäeettisinä tuotteina. Muistan ajan osta 10mk suomalaista/kk , niin saadaa (en muista kuinka monta tuhata) työpaikkoja lisää.
Vierailija kirjoitti:
Turha yrittää selittää tätä asiaa sinulle, kun et tiedä edes alkeita. Pidä luulosi, että kauppiaan pussin kartuttaminen on suurikin työllisyysteko.
Yhden paidan ostin Temusta, 100 % puuvillaa. Sukkia, ovat turhan kalliita Suomessa. Talvikengät, ei liukkaat.
Vierailija kirjoitti:
Tullissa ei siis ole ketään töissä? Kukaan ei kuljeta Temu-paketteja noutopisteisiin? Kukaan ei kuljeta roksia, huolla laitteita tai noutopisteiden tiloja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsitän, että liikettä siihen suuntaan on. Ja itse ajattelen Temun olevan tehty sotatalouden rahoitusta varten. Miksi Temu jakaa ilmaisia tabletteja?
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen tulisi puuttua pikaisesti Suomen vaate- ja pakettikriisiin. Kieltää pitäisi ainakin Temu, Shein, Wish, Aliexpress, Alibaba, Ebay, off-brand ja pikamuoti (eli esim. H&M, New Yorker, Cubus, Bikbok ja jne). Kun vaatteet ovat liian halpoja niin ihmiset tilaavat niitä vastuuttomasti ja miettimättä suuria määriä niin että kaapit ja nurkat pursuaa vaatekasoista ja tulli ja Posti ruuhkautuvat pakettivyörystä ja liiastabtyöstä.
En usko että nykyisellä hallituksella olisi selkärankaa tähän, mutta ehkä joku tuleva hallitus voisi vielä tehdä sen eikä peliä ja toivoa ole menetetty ja on vielä mahdollista saada tulevaisuus ilman pikamuotia ja halparättejä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinä olet arvostelemaan ihmisiä, joilla on menojen jälkeen se 595€/kk per nuppi käyttörahaa eli Suomen köyhimpiä ihmisiä? Ja lapsilla tuo käyttöraha on iästä riippuen 300-400€/kk per lapsi.
Tätä täydentäisin siten, että asumiskulujen maksukaton laskun jälkeen monille jää paljon vähemmän, kuin tuo 595e/kk. Esim.minulle jää 440e/kk, ja tästä menee pakollisiin laskuihin n. 100e/kk.
Muuttaminen ei ole vaihtoehto tilanteessani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyypä mennä tekemään taas uusi Temu-tilaus ap:n päivän piristykseksi. Saa ap taas tuntea olevansa parempi ihminen kuin minä, kun minä tilaan Temusta.
Sulla heräsi taas alemmuudentunne ja häpeä, joita sä itseasiassa yrität ostelemalla hoitaakin. Ei ne hoidu sillä. Sun pitäisi oppia hyväksymään itsesi hyvine ja huonoine puolinesi ja vasta sitten sinä olet kokonainen, kypsä ihminen, joka ei lillu tunteiden aallokossa kuin lastu laineilla.
Olis vastaa että höpö höpö. Jos rahaa ei ole ja ne ainoat talvikengät hajoaa, tilaan max 15€ uudet Temusta. Sillä sipuli. Kyse on rahan puutteesta. En suostu näkemään nälkää siksi, että jotkut hyvätuloiset vasemmistolaiset arvostelevat.
Sun kannattais hakea kunnon talvi
Ostivat muka halvemmat?n tokmannilta 2moons karvavuoriset talvikengät. Hinta 10 euroa. Miten temun 15 euron paskajalkineet ovat muka halvemmat? Kaiken huipuksi ne ovat kuitenkin vielä kopiot tokmannilta ostamistani kengistä
Et muuttanut "aasiaan" pikku huoris. Sä loisit edelleenkin äidilläsi Pitäjänmäessä.