Lapseni tapailee säveliä tarkasti, onko älykkyyden merkki?
Katselin tänään telkkaria olohuoneessa, ja Akseli (kolmevuotias ihana) konttasi lattialla iloisesti. Televisiosta tuli kaija koo kappale S mainoksessa. ja Aksu hyräili mukana tosi tarkasti (tarkemmin kuin sävelkorvaton äitinsä 🤣🤣). Onko tämä korkean älykkyyden merkki? Vai absoluuttinen sävel korva? Ajattelin viedä lapsen älykkyyden testattavaksi. Onko mielipiteitä?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musikaalisesti lahjakkaat ovat kyllä lähes poikkeuksetta myös älykkäitä.
Tyttöni on musikaalisesti lahjakas, mutta ei todellakaan älykäs. Musiikki onkin todistuksessa ainut kymppi. Muuten on ihan keskitason eli kasin oppilas (14v).
Se että on todistuksessa musiikki on kymppi, ei kerro mitään lapsen musikaalisuudesta, mulla oli 6 vaikka olen poikekksellinen musiikillinen lahjakkuus.
Niin. Olen epämusikaalisesta perheestä. Vanhemmat raakkuvat kuin varikset. Onnistuin kerran saamaan 10 musiikista. Piilomusikaalisuutta kenties.
Mutta olin yleistyvä kaikissa aineissa, 8,9 ja 10. Missään en ollut kovin huono. Jos olin, niin harjoittelin ihan sairaasti, kuten kutomista.
Vierailija kirjoitti:
Hyi VIT TU!🤢
Olitko musikaalinen pienenä?
Noinkin voi käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttöni on musikaalisesti lahjakas, mutta ei todellakaan älykäs. Musiikki onkin todistuksessa ainut kymppi. Muuten on ihan keskitason eli kasin oppilas (14v).
Se että on todistuksessa musiikki on kymppi, ei kerro mitään lapsen musikaalisuudesta, mulla oli 6 vaikka olen poikekksellinen musiikillinen lahjakkuus.
Oletko Rasmuksen Lauri?
0/5 tai muuten vain outo aloitus. Ihan normaalilta musikaalisuudelta kuulostaa, mikä on hieno juttu. Lapsesi varmasti kannattaa aloittaa jonkun soittimen soitto jo parin kolmen vuoden päästä tai teillä varmaan on jo kotona jotain soittimia, joita hän voi kokeilla soittaa tai "soittaa". Itsekin tutustutan omaa 1v lasta eri soittimiin kotona kun hänellä tuntuu olevan kiinnostusta aiheeseen. Enemmän tosissaan tietenkin sitten myöhemmin vasta, jos häntä itseään oikeasti musiikkihommat kiinnostaa.
Palataan asiaan kun hän säveltää ja kantaesittää ekan konserttonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko Rasmuksen Lauri?
Voi kutsua poikkeukselliseksi musiikilliseksi lahjakkuudeksi. Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Palataan asiaan kun hän säveltää ja kantaesittää ekan konserttonsa.
Tätä olen miettinyt. Voiko olla eritavoilla musikaalinen? Siis voi osata tehdä koneella musiikkia, muttei pianolla säveltää mitään. Tapa tehdä vaikuttaa? Kun löytyy se oma tyyli tehdä, niin siitä tulee hyvää.
Kaiken voi kiertää aina.
Jos olet sävelkorvaton niin miten voit tietää, että hyräili tarkasti?
Pitäisi löytää niin omintakeinen tapa tehdä. Itselleen sopiva. Sellainen, ettei kukaan muu tee.
Ei millään pahalla, mutta minun kaikki lapseni ovat älykkäämpiä. Absokorva - peruskauraa. Ei taida sentään pianolla soitella tai aloita koulua 4 vuotiaana? Toisinkuin minun lapseni
Vierailija kirjoitti:
Ei millään pahalla, mutta minun kaikki lapseni ovat älykkäämpiä. Absokorva - peruskauraa. Ei taida sentään pianolla soitella tai aloita koulua 4 vuotiaana? Toisinkuin minun lapseni
? Mitä koitat sanoa?
Vierailija kirjoitti:
On äitiään älykkäämpi
Tämähänj ei toki vauva-palstalla paljoa vaadi.
Kannattaa laittaa lapsi musiikkileikkikouluun ja myöhemmin musiikkiopistoon. Mulla tarkka sävelkorva kehittyi opistossa absoluuttiseksi.
Älykkyyskin on ihan hyvä. Yliopistotutkinnon suoritin kiitettävällä arvosanalla.
Vinkkinä: Kun lapsi kasvaa, osta kotiin soittimia, jos kestät yhtään meteliä. Sähköpiano, kellopeli/ksylifoni, nokkahuilu, huulihappu, bongorummut jne. Musikaalisena lapsena oli ihana soittaa "kaikkea mahdollista". Myöhemmin toki löytyi vielä ne instrumentit, mihin tuli panostettua enemmän / käytyä tunneilla.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa laittaa lapsi musiikkileikkikouluun ja myöhemmin musiikkiopistoon. Mulla tarkka sävelkorva kehittyi opistossa absoluuttiseksi.
Älykkyyskin on ihan hyvä. Yliopistotutkinnon suoritin kiitettävällä arvosanalla.
Vinkkinä: Kun lapsi kasvaa, osta kotiin soittimia, jos kestät yhtään meteliä. Sähköpiano, kellopeli/ksylifoni, nokkahuilu, huulihappu, bongorummut jne. Musikaalisena lapsena oli ihana soittaa "kaikkea mahdollista". Myöhemmin toki löytyi vielä ne instrumentit, mihin tuli panostettua enemmän / käytyä tunneilla.
Ööh. Minusta kannattaa koittaa etsiä lapselle jokin soitin musiikkiopistosta. Jos innostuu, niin kiva. Jos ei, niin ei. Voi olla lahjakas, muttei välttämättä ole kiinnostunut aiheesta
ei ole. Tiedän henk koht musikaalisesti lahjakkaita, mutta eivät ole mitään älykkäitä. Ehkäpä siellä äo 90-100