Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön ja yllättäen raskaana! Millaisia tukia voin saada?

Vierailija
05.10.2025 |

Vielä alussa ja harkitsen miten toimin. Avoliitossa ollaan ja en saa nyt muita tukia kuin 595e työttömyystuen. Oman alan töitä ei ole ollut aikoihin ja muutkin hommat loppuivat yli vuosi sitten, nyt ei puhettakaan että mitään olisi tiedossa tässä nykymaailmassa... Kouluttautuminen varmaan edessä, kunhan saan valittua huolella mihin pyrin, vaihtaminen kun ei oikein onnistu nykyään.

Mutta siis tuo lapsi! Mitä tukea minulle maksettaisiin lapsen tulon jälkeen? Nyt jo mieheni saa elättää minua aika pitkälti, että tämän enempää en missään nimessä haluaisi olla hänen armoillaan. Lapsilisä on kai jotain satasen pintaan, mutta se nyt tietenkin menee heti lapseen ja ei ole minun tuloani muutenkaan vaan lapsen.

Kommentit (131)

Vierailija
61/131 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee lapsi se tuo leivän taloon tullessaan. Tulet katumaan aborttia. Ei talous nykyisestä huonone.

Vierailija
62/131 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisenä tuet tulee mieleen?

Joo. Olen käyttänyt aivan kaikki säästöni ja elän niin pienellä rahalla kuin mitenkään mahdollista. Jos en saa vähintään muutamaa satasta enemmän kuussa, niin en mitenkään voi lasta tähän tehdä, vaikka hänen kohdallaan tietenkin mies olisi myös elatusvelvollinen. Mutta pitää minun itsenikin jotenkin elättää. Ja myös tulevaisuudessa tehdä niin. Ap

Muuta vuokralle. Saat asumistukea ja ehkä toimeentulotukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/131 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Olen käyttänyt aivan kaikki säästöni ja elän niin pienellä rahalla kuin mitenkään mahdollista. Jos en saa vähintään muutamaa satasta enemmän kuussa, niin en mitenkään voi lasta tähän tehdä, vaikka hänen kohdallaan tietenkin mies olisi myös elatusvelvollinen. Mutta pitää minun itsenikin jotenkin elättää. Ja myös tulevaisuudessa tehdä niin. Ap

Muuta vuokralle. Saat asumistukea ja ehkä toimeentulotukea.

Joo Luultavasti kumpaakin. Ja myöhemminkin kaikkea paremmin. Oikeasti kannattaa.

Mutta sairasta kyllä yhteiskunnalta että on niin minimissään tuet, että ydinperhe ei kannata. Ap:kin vailla edes sen vertaa kuin nyt saa, mutta ei, tuet tippuu lapsen myötä. Miettikää miten vtun sairasta!

Vierailija
64/131 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo ap kovin hyvin osaa budjetoida tai laskea. Muutaman satasen tarttis lisää. Mit vit, muutama satanen on ehkä 200-500€. Ei se oli niin tarkkaa, kun muut maksaa.

Vierailija
65/131 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuo ap kovin hyvin osaa budjetoida tai laskea. Muutaman satasen tarttis lisää. Mit vit, muutama satanen on ehkä 200-500€. Ei se oli niin tarkkaa, kun muut maksaa.

Muutama miljoona Fazerin miljonääreille Panaman tileille hillottavaksi. Ei lapsia tähän maahan, ainakaan kantiksilta, kiitos!

Vierailija
66/131 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ou jee 😎👍🏻🧺

Vierailija
67/131 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten raskaus voi olla yllätys?

Vierailija
68/131 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on mahdollisuus saada yhteiskunnalta tukea. 

Vierailija
69/131 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
70/131 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin

Vierailija
71/131 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et mitään muuta kuin lapsilisän.

Ja lapsen peruosan jotain 500€/kk + kela maksaa kolmion vuokran kokonaan

Tämä siis jos saa toimeentulotukea.

Eikä se lapsen perusosa ole 500 e, eikä Kela majaa kolmion vuokraa kokonaan, vaan maksimissaan sen verran mikä sillä alueella on se Kelan vuokranormi millekin ihmismäärälle. Asunnon koko ei vaikuta asiaan mitenkään, ainoastaan vuokran määrällä on väliä.

Mutta miksi ap tt-tukea alkaisi saada. Siihenhän vaikuttaa puolison tulot ja omaisuus, jos yhdessä asutaan. 

Vierailija
72/131 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
73/131 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat sen lapsen niin älä nyt hyvänen aika tee aborttia. Varsinkin jos sulla on mies joka tukee ja on sitoutunut. Elämässä tulee vaiheita että joutuu turvautumaan muihin. itse selvisin vastaavasta tilanteesta yksinhuoltajana takaisin minimituilta jaloilleni ja työelämään. Voi olla cv:n kannalta jopa parempi että olet perhevapailla kuin työttömänä. Pieni lapsi ei paljon rahaa vaadi.

Vierailija
74/131 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaita kommentteja täällä, mikä nyt ei sinänsä yllätä tällä palstalla. 

Aika moni tulee suunnittelematta raskaaksi, mikään ehkäisy ei ole 100%. 

Ap: tuollaisia päätöksiä ei tehdä kevyesti eikä rahan takia. Jos lapsen haluatte pitää niin asiat varmasti järjestyy. Kelan laskurit kertovat paremmin kuin tämä palsta, että mitä tukea voisit saada. Materiaa monet tutut haluavat lahjoittaa kun tietävät raskaudestasi. 

Vaikka onkin tärkeää miettiä, että miten pärjää niin elämässä tilanteet muuttuu eikä kaikkeen voi muutenkaan varautua. Tsemppiä! 

Vierailija
75/131 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisy, onko tuttu?

Vierailija
76/131 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyykö lapsesi terveenä? Kustannukset saattavat nousta rajusti. Tuet minimaalisia. 

Vierailija
77/131 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siis niin että mies ei halua lasta niin kovin että olisi siitä vähän valmis maksamaankin? Tämähän se nyt on, ei kaiken sen taakan pidä pudota vain sinun harteillesi.  Keskustelkaa te siellä, tämä palsta on aika huono alusta millekään oikealle.

Vierailija
78/131 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus poisti lapsikorotukset työmarkkinatuesta eli 3 lapsen äiti saa työmarkkinatukea 595 netto kuukaudessa. 

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. 

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole menoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua, ne pitää myydä. 

Irtisanomiseen riittää asiallinen syy tammikuusta alkaen. 

Vierailija
79/131 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nyt suuria tukia ensimmäisinä mietit niin ainakin yh:t ruinaa lapsilleen kaikki mahdolliset nepsy diagnoosit mistä nyt jo toppuutellaan lääkärien piireissä. Lapsi tuo siis ruuan pöytään.

Vierailija
80/131 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos (asiallisista) vastauksista kaikille. Toki pitää tarkastaa vielä näitä mainittuja asioita kelasta jne, mutta pakko sanoa, että ei tämä kyllä tule onnistumaan. Abortti ainoa vaihtoehto tässä tilanteessa. On tosiaan jo saanut itku kurkussa elää säästöjen loppuessa, en voi lasta tähän tuoda kärsimään, etenkin kun ei ole mitenkään mahdollista edes itseäni elättää kun tuet noin paljon putoa (jos siis ajatellaan että lapsilisä ja mies elättäisi lapsen kokonaan ja minä vain itseni). Raskaus tosiaan alussa, joten vielä ehtii hyvin keskeyttää. Ap

Provoksi tämä kai on tarkoitettu? Jotain itsesäälin ja kiukuttelun risteytystä. Kysyt täällä koko kansalta mitä tukia saisit, analysoit ja harkitset tilannetta hyvin kylmän viileästi, saat myötätuntoa ja heti perään ilmoitat että kallistut aborttiin, koska et halua lasta tänne kärsimään.  Tee sitten niin jos tuentarpeesi menevät lapsesi edelle. Sinä päätät ja me muut jatkamme elämäämme.Voihan olla ettet enää tule uudelleen raskaaksi, ongelmasi ovat siten vähäisemmät. Seuraavaksi voit miettiä mitä tukia saat kun jäät eläkkeelle.