Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkeasiantuntija varoittaa: "Eläkeikä voi nousta yli 80 vuoden - maksupaineet kasvavat kestämättömiksi"

Vierailija
05.10.2025 |

Suomen eläkejärjestelmä on historiallisen paineen alla, arvioi taloustieteen professori Sixten Korkman Helsingin yliopistosta. Hänen mukaansa väestön ikääntyminen, työurien lyhyys ja heikkenevä huoltosuhde voivat johtaa siihen, että eläkeikää joudutaan nostamaan jopa yli 80 vuoden tulevina vuosikymmeninä.

"Jos nykyinen kehitys jatkuu, eläkejärjestelmä ei yksinkertaisesti pysy pystyssä ilman merkittäviä muutoksia. Työikäisten määrä pienenee nopeasti ja maksajia on yhä vähemmän. Tämä johtaa siihen, että eläkeiän on noustava tai maksujen on kasvettava dramaattisesti", Korkman sanoo.

Hänen mukaansa laskelmat osoittavat, että kokonaiseläkemaksuja olisi nostettava 35-55 prosenttia nykyisestä, jotta järjestelmä säilyisi rahoituskelpoisena. Tämä tarkoittaisi, että työntekijän oma maksuosuus kasvaisi huomattavasti, kun taas työnantajapuolella vastustus olisi väistämätön.

"Työnantajat eivät todennäköisesti suostu lisäämään sivukulujaan, jotka ovat jo nyt korkeammat kuin työntekijän maksut. Tämä taas siirtää painetta yksittäisille palkansaajille - ja voi vähentää työnteon kannustavuutta", Korkman arvioi.

Yrittäjille helpotuksia, mutta palkansaajille kiristyksiä

Samaan aikaan hallitus valmistelee mallia, jossa yrittäjien eläkemaksuja pyritään säätämään vastaamaan tarkemmin todellisia ansiotuloja. Tavoitteena on poistaa keinotekoinen vähimmäismaksutaso ja antaa yrittäjille enemmän joustoa.

"Uudistus helpottaisi etenkin pienyrittäjiä ja toisi heidän maksunsa lähemmäs todellista tulotasoaan. Se luo myös yhden uuden kannustimen yrittäjyyteen aikana, jolloin palkkatyön verokiila ja sivukulut ovat kasvaneet liian suuriksi", toteaa Korkman.

Korkmanin mukaan valintoja ei voi enää lykätä

Asiantuntijan mukaan Suomi on "käännekohdassa", jossa joudutaan päättämään, halutaanko turvata nykyinen eläketaso tuleville sukupolville vai hyväksytäänkö, että eläkkeet tulevat olemaan pienempiä suhteessa työansioihin.

"Jos mitään ei tehdä, eläkkeiden reaaliarvo alkaa laskea, ja tulevaisuuden sukupolvet maksavat yhä enemmän saamatta vastineeksi samaa turvaa. Tämä on epäreilu yhtälö, jota ei voi enää lakaista maton alle", Korkman varoittaa.

Taustalla ikääntyvä väestö ja työvoimapula

Tilastokeskuksen ennusteiden mukaan yli 65-vuotiaiden määrä kasvaa Suomessa yli miljoonalla vuoteen 2060 mennessä, samalla kun työikäisten osuus väestöstä pienenee jyrkästi. Työperäinen máàhanmùùtto ja automaatio voivat helpottaa tilannetta, mutta eivät riitä poistamaan järjestelmän perusongelmaa.

"Järjestelmä perustuu siihen, että riittävän moni tekee työtä riittävän pitkään. Jos näin ei käy, on pakko joko nostaa maksuja, leikata eläkkeitä tai siirtää eläkeikää huomattavasti eteenpäin", Korkman kiteyttää.

Kommentit (375)

Vierailija
121/375 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kannattavaa eläke yhtiöille jos eläke ikä nousee 80v siihen päälle elin iän vähennys eläkeläiselle, eli onko edes järkeä tehdä töitä ja maksaa eläke maksua.

Vierailija
122/375 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää tilanne on niin älytön että itkun sijaan mua naurattaa. Olen jo nyt 4 kymppisenä, pienten lasten äitinä jo niin loppu työelämään ja mietin miten helvetissä tätä jaksaa enää 30 vuotta, saati 40 vuotta. Olen tullut siihen lopputulokseen, että en enää unelmoi mistään hyvistä eläkepäivistä, suoraan vaan hautaan. Ei ole lottovoitto syntyä ihmiseksi, varmaan matona olisi helpompaa tunkiolla. Suomessa työttömiä jotka surevat kohtaloaan, samaan aikaan me työssäkäyvät suremme kohtaloamme ja olemme aivan loppu.

Eikös joku vuosi sitten puhuttu siitä, että työt voitaisiin jakaa. Työssäkäyville lyhyempi työaika ja  joku sopiva työtön tekemään loput. Plakka voi vähän pienentyä, mutta ihmiset jaksaisivat pitmepään. Lisäksi työttömänä olleen psyyke kohentuisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/375 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt pitäisi kiireellä leikata eläkkeet. Kaikki yli 2400€ menevät osuudet vaan pois,

Miksi? Helpompi nostaa maksuja ja eläkeikää. Kenenkään ei ole pakko olla palkansaaja.

Ihmiset eivät pysty tekemään töitä nykyistä pidempään. Eikä vanha edes saa töitä.

Tekoäly vie työpaikat nuoriltakin. Ei oikein toimi tämä yhtälö. 

Vierailija
124/375 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvoimapula? 

Työttömiä ennätysmäärä, töitä ei ole.

Mun puolesta voivat nostaa eläkeikää vaikka 100 ikävuoteen asti. Ei kosketa mua koska jään eläkkeelle kun sijoitan itse omani eläkkeeni. Kun jään omalle eläkkeelle, en maksa enää tuloveroja enkä eläkemaksuja

Näin tulee tekemään moni muukin.

Juuri näin!

Tämä sekä työnteon minimointi, ylitöiden yms. välttely ja skippaaminen on AINOA voittava strategia meille 30-40v. ikäluokassa, nuoremmat tulevat pääsemaan irti tästä Ponzi-pyramidihuijauksesta nimeltä "eläkejärjestelmä" jahka demaripaskaboomerit on kipanneet hautaan, koska vasta sen jälkeen se ajetaan alas kun ne kusipäät ei ole äänestämässä ja pitämässä muuta kansaa panttivankinaan äänestysvoimallaan. Samasta syystä sille ei tehdä mitään vaikka se on tiedossa, ja on OLLUT tiedossa jo vuosikymmeniä kuinka tämä tulee päättymään.

Vierailija
125/375 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoissa eläkkeissä olisi varaa leikata. Joku Suomen Pankin pääjohtaja Sirkka Hämäläinen sai varhaiseläkettä pankista 60 000 euroa kuussa, sen palkan lisäksi jota sai uudessa työpaikassaaan Euroopan keskuspankissa. Hän puolusti eläkettään: se on lainmukainen.

Luulisi, että isoilla palkoilla olleet ihmiset olisivat töissä ollessaan sijoittaneet varojaan, että ei tarvitsisi veronmaksajia enää enempää kyniä.

Sinänsä mielenkiintoista se, että tällainen ihminen ajattelee olevansa niin paljon etevämpi muita, että iso eläke on ansaittu.

Ja sekin, että mikään ei ahneelle riitä.

Varsinkin eläkkeellä ollessa, miten olet toista eläkeläistä parempi ansaitaksesi suuremman eläkkeen kuin joku toinen?

Ihan niinkuin 40 000 autosta saa paremman korvauksen kuin tonnin koslasta vaikka molemmat vakuutettu.   Tai miljoonan talosta paremman korvauksen kuin 20 000 euron mökistä.

Isoista palkoista on maksettu enemmän tyel-maksuja, siitä se johtuu.  25 % kymppitonnista on enemmän kuin 25 %   vaikka 2500 eurosta 

Vierailija
126/375 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja työnsankarit suuret ikäluokat jäivät keskimäärin 59v eläkkeelle Ilman että itse tarvi juuri tyelmaksuja maksella. Sen stanan porukan elättämisen vuoksi kaikki sakkaa . 

Vierailija
127/375 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeongelmakin ratkeaisi sillä kun alettaisiin verottaa koneiden, automaation, robottien ja tekoälyn tekemää työtä.

Miksi vain ihmistyötä verotetaan?

Tähänhän se on pakko mennä. Ei toimi tämä nykysysteemi.

Muuten se on varmaan vallankumous tai vähintäänkin mellakoita. 

Vierailija
128/375 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti riskisijoitukset epäonnistuneet kun aletaan puhumaan eläkeiän nostoista, onko missään muualla maailmassa samanlaista eliniän leikkuria eläkkeissä kuin on  Suomessa.

Vierailija
129/375 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei vain leikata eläkkeitä? Kaikille turvataan vain minimikansaneläke.

No ainakaan takautuvasti ei voi eläkkeitä leikata, ne kuuluvat omaisuudensuojaan. 

Ainoastaan itse maksettu osuus kuuluu, ei koko eläke.

Vierailija
130/375 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sitten kukaan ei palkkaa 40-vuotiasta, on pitkä aika eläkkeelle;))))

Vierailija
131/375 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä tulisi maksaa tehtyjen työvuosien mukaan. Ei automaattisesti kaikille, vaan ansaita oma eläke.

Menisivät sitten toimeentulotuelle. 

Vierailija
132/375 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oiskohan lähdettä aloituksen "uutiselle"?

Vierailija
133/375 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä tulisi maksaa tehtyjen työvuosien mukaan. Ei automaattisesti kaikille, vaan ansaita oma eläke.

Menisivät sitten toimeentulotuelle. 

Ei kaikki saa toimeentulotukea, siihen vaikuttaa omaisuus ja puolison tulot.

Vierailija
134/375 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeongelmakin ratkeaisi sillä kun alettaisiin verottaa koneiden, automaation, robottien ja tekoälyn tekemää työtä.

Miksi vain ihmistyötä verotetaan?

Tähänhän se on pakko mennä. Ei toimi tämä nykysysteemi.

Muuten se on varmaan vallankumous tai vähintäänkin mellakoita. 

Suomessa mellakoita? Älä unta näe. Suomessa annetaan vaikka omat lapset ja vanhemmat valtiolle jos käsky käy.

Jos Suomessa ei mellakoita kurjistamista vastaan niin ei käy vaikka verotus nousisi 100% ja omaisuus sosialisoitaisiin.

Mitä tulee tekoälyn ja automaation verotuksesta, niin ne vaan siirtyvät muualle jossa ei veroteta ja Suomi jää jälkeen kaikesta. Tuottavuus laskee eikä enää kilpailla mistään paitsi halvalla eli orjuus sallitaan.

Vierailija
135/375 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyramidihuijaus🤔

Tee lapsia niin ei olisi ongelmaa.

Sattuko se kovinkin paljon päähän, olla noin saatanan tyhmä otus kuin sinä olet?

Vierailija
136/375 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei vain leikata eläkkeitä? Kaikille turvataan vain minimikansaneläke.

Monilla on jo nyt niin pieni eläke, että joutuvat tinkimään ruoka- ja lääkeostoistaan. Sairauksien hoito on aina vain kalliimpaa, ja eläkeläisillä menee yleensä rahaa siihen. 

Kaikkein järkevintä olisi perata valtion rahojen käyttö ja poistaa oikeasti kaikki epäolennainen. Eduskunnan koon voisi vähintään puolittaa, hallinnosta potkia turhat yli- ja alipomot, lopettaa julkisen sektorin turha matkailu ja ylihinnoitellut hankinnat, Linnan juhlatkin voisi lopettaa jne. Uskon, että rahaa riittäisi kummasti olennaiseen, kun epäolennaisuuksista luovuttaisiin. Mutta se vaatisi poliittista konsensusta eivätkä puolueet itsekkäinä suostu sellaiseen.

No VOI VOI!

Olisi varmaan kannattanut maksella AIKAAN niitä kunnon eläkemaksuja, niin ei tarvisi ulista ja roikkua omien lasten sekä lastenlastensa taskuilla varastamassa niiden elintasoa ja tulevaisuutta.

Vierailija
137/375 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt pitäisi kiireellä leikata eläkkeet. Kaikki yli 2400€ menevät osuudet vaan pois,

Vois leikata tuon alle. En tunne paljon ketään joka tienaa nettona yli tuon 2400€. Miksi siis maksaa eläkkeitä enemmän kuin keskivertopalkka?

Ja ennen kuin vingutte niin EI, eläkeläiset ei ole maksaneet niitä eläkkeitään itse kokonaan.

Minä maksan työssäkäyvänä sun eläkettä. Kukaan ei ole vielä maksanut minun eläkettäni koska ne mun maksut menee edellisille.

Niin, miksi Minä olen työssäkäyvänä maksanut Muiden eläkettä ja koulutusta?

Niinpä. Ja miksi myös minä olen maksanut osaltani edellisen sukupolven eläkkeitä ja nykypolven koulutusta ym . Joko hoksasit, kukin vuorollaan, vai mitä.

Vierailija
138/375 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsutaan sosialismiksi. Oletko kommunisti?

Sitä se on että viet omaisuuden toiselta ilman hänen suostumusta. 

Onneksi perustuslaki kieltää ettei kaltaisesi sosialisti vie kaikkea. Tykkäisitkö siitä että valtio tulisi ja veisi sinulta kaiken ja käyttäisi vielä sinua koekaniinina? Et ole yksilö vaan valtion omaisuutta.

MIKÄ HELVETIN OMAISUUS??????????????!!!!!!!!!!!

Kun nämä helvetin demaripullasorsat EI OLE MAKSANEET KUIN MURTO-OSAN KUPPAAMISTAAN ELÄKKEISTÄ!!!!! Miten jumalauta omaisuudensuoja voi kattaa mielikuvituseläkkeet ja muiden selkänahoista varastetut rahat??????? Sekö on muka vain ilmoitusluontoinen asia että minun mielestä sinun rahat on tulevaisuudessa minun rahoja, kun minä nyt vain niin päätän???? Ja SINÄ MENET TÖIHIN tienaamaan ne minun rahat!

Vierailija
139/375 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oiskohan lähdettä aloituksen "uutiselle"?

Yleistä tietoa, ei siihen mitään erillistä "uutista" tarvita, arvon demarisuuhengittäjä.

Vierailija
140/375 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsutaan sosialismiksi. Oletko kommunisti?

Sitä se on että viet omaisuuden toiselta ilman hänen suostumusta. 

Onneksi perustuslaki kieltää ettei kaltaisesi sosialisti vie kaikkea. Tykkäisitkö siitä että valtio tulisi ja veisi sinulta kaiken ja käyttäisi vielä sinua koekaniinina? Et ole yksilö vaan valtion omaisuutta.

MIKÄ HELVETIN OMAISUUS??????????????!!!!!!!!!!!

Kun nämä helvetin demaripullasorsat EI OLE MAKSANEET KUIN MURTO-OSAN KUPPAAMISTAAN ELÄKKEISTÄ!!!!! Miten jumalauta omaisuudensuoja voi kattaa mielikuvituseläkkeet ja muiden selkänahoista varastetut rahat??????? Sekö on muka vain ilmoitusluontoinen asia että minun mielestä sinun rahat on tulevaisuudessa minun rahoja, kun minä

Moi sosialisti. Kuuba ja Venezuela etsisi kaltaistasi sosialistia. Vain pienenä vinkkinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi