Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ammatti voi sijaistaa ilman koulutusta

Vierailija
05.10.2025 |

Ja kertooko se ammatin arvostettavuudesta ja vaativuudesta? 

Esim sairaanhoitajaa/terveydenhoitajaa ei voi tuurata kuka vaan. Ei voi pistää rokotteita, jos ei oo lupia ja tietämystä. 

Lääkärin sijaisuutta voi tehdä jos on lääkis tietyssä vaiheessa.

Eikä myöskään pankkiin ekonomin sijaiseksi voi tulla kuka vaan pystymetsästä. 

Kun taas esim siivoojaa voi tuurata ilman koulutusta tai opettajan sijaisena voi olla vaikkapa välivuotta viettävä ylioppilas tai koulunkäynninohjaaja. Myös vakaopea voi tuurata esim lähihoitaja tai jopa ilman mitää koulutusta. Mistä tämä kertoo? Siitä työstä se kertoo.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajan työtä pystyy kuka tahansa tekemään. 

Vierailija
2/27 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä olet pahasti väärässä. Lähihoitajan pitää suorittaa lääkeluvat. Eli sitä ei voi tehdä ilman koulutusta. Eli ei voi sijaistaa kuka vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä olet pahasti väärässä. Lähihoitajan pitää suorittaa lääkeluvat. Eli sitä ei voi tehdä ilman koulutusta. Eli ei voi sijaistaa kuka vaan.

Kyseistä työtä voi kuka tahansa tehdä. Lääkehoitoakin osaa kuka vaan 

Vierailija
4/27 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkelupiin nyt ei älyä tarvita. Helppo suorittaa. 

Vierailija
5/27 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei osaa, eikä ole lupa, jos ei lääkelupia ole suoritettuna.  Mahdollisesti jotakin hoiva-avustajan työtä voi sijaistaa.

Vierailija
6/27 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on hyvä puhumaan ja hyvä lasten ja nuorten kanssa, on hyvä opettaja. Muuta ei tarvita. 

Vierailija
7/27 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei osaa, eikä ole lupa, jos ei lääkelupia ole suoritettuna.  Mahdollisesti jotakin hoiva-avustajan työtä voi sijaistaa.

Ei ne luvat tee kenestäkään osaavampaa. Panadolin annon osaa kuka tahansa. 

Vierailija
8/27 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida osata lukea kysymystä!? Minä ainakin ymmärsin aloituksen erilailla. Tässä kysymyksessä oli kysymys, että mitä ammattia voi sijaistaa ilman koulutusta. 

Lääkehoitoa ei voi tehdä ilman lupia, ja se on ihan laissa määrätty. Olisi kiva nähdä sinut vaikka pistämässä, jakamassa lääkkeitä, laskemassa paljon pistetään insuliinia hiilareiden mukaan, katetroimassa tai syöttämässä ravintoliusta letkujen kautta. 

Vierailija
9/27 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapassa voi olla ilman koulutusta, opettajaa voi sijaistaa ilman koulutusta, jossain pesulassa voi olla ilman koulutusta, jossain kirjastossa voi olla varmasti ilman koulutusta, puhelinmyyjänä voi olla ilman koulutusta, perintätoimistossa voi olla ilman koulutusta, lastentarhanopettajana voi olla ilman koulutusta.

Vierailija
10/27 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintola-alalla

Vierailija
11/27 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan sijaisen pitäisi hallita karkeasti sanottuna kaksi asiaa. Pitää oppilaat hengissä ja opettaa uusi asia. Useimmiten opettajan sijaiset ovat vain "lapsenvahteja". Oppilaita ei saa jättää valvomatta, siksi siis on otettava sellainen sijainen minkä saa. Päteviä sijaisia on harvoin  tarjolla. Harvoin osuu sellainen (epäpätevä) sijainen, kenen jäljiltä ei tarvi uudelleen asiaa opettaa, kun palaa itse töihin. Minun aineeni ovat ma, fy ja ke ja näissä itse asiassa välivuotta viettävät/abit ovat ihan parhaita sijaisia aineenhallinnan kannalta. On asiat itsellä hyvin muistissa.

Opettajan ei siis oikeasti "voi sijaistaa kuka vaan", mutta usein niin tapahtuu, koska sijainen on pakko ottaa ja päteviä ei ole tarjolla.

Vierailija
12/27 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajaa. Olin itse ylioppilaana, lähäriopinnoissa harkassa ala-asteella, niin opettajaa tuli sijaistamaan 18-v. lukiolaispoika.

Vierailija
13/27 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääministeri ei näköjään paljoa vaadi.

Vierailija
14/27 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia ammatteja voi tuurata joku kollega, vaikkei olisikaan "koulutusta" ja käytännössä vain aniharvaa (jos mitään) tehtävää voi tuurata pelkän "koulutuksen/tutkinnon" turvin, ilman tuntemusta kyseisestä työstä. Teknofirman toimarin (DI) tehtävää voi tuurata hänen johtoryhmäläisensä; kaupallinen johtaja (KTM), vaikkei nyt olekaan samaa tutkintokuntaa. Mutta kun mennään samassa organisaatiossa insinööritasolle, niin pystymetsästä repäisty insinööri talon ulkopuolelta ei voi mitenkään korvata projektissa X olevaa talon omaa insinööriä tämän sairastaessa koronaa.

Vierailija
15/27 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo, että

- työt annetaan mielummin sukulaiselle, kaverille, tuttavalle

- työstä maksetaan mielummin pienempää palkkaa

Vierailija
16/27 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajaa. Olin itse ylioppilaana, lähäriopinnoissa harkassa ala-asteella, niin opettajaa tuli sijaistamaan 18-v. lukiolaispoika.

Täytyi äidillisesti pitää kuria luokassa kun pojan auktoriteetti ei siihen riittänyt. Matikan neuvomiset nakitin hänelle kun en itse mitään korvausta harkasta saanut.

Vierailija
17/27 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt et ymmärtänyt! LÄÄKELUVAT! Laki vaatii! Et saa edes jakaa lääkettä potilaalle ilman lääkelupaa!

"Lääkehoitoa ei voi toteuttaa ilman koulutusta, perehdytystä ja varmistettua osaamista." https://valvira.fi/sosiaali-ja-terveydenhuolto/laakehoidon-toteuttaminen

Vierailija
18/27 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kerro ammatin vaativuudesta vaan työn luonteesta. Jos työhön liittyy tarkkaa mekaanista suorittamista, ei siihen voi ummikkoa ottaa.

Vierailija
19/27 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lähihoitajilla nykyään lääkeluvat? Aikoinaan viimevuosituhannella, kun itse olin opiskelijana terveydenhoitoalalla, niin vain sairaanhoitajaopiskelijat suorittivat lääkeopin ja -laskennan. 

Vierailija
20/27 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkelupiin nyt ei älyä tarvita. Helppo suorittaa. 

ahaa, osaat siis laskea!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi