Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä voin tehdä, kun en ole masentunut tai itsetuhoinen, mutta olen vain ihan pohjattoman väsynyt

Vierailija
04.10.2025 |

Elämäni koostuu siitä, käyn vaativassa asiantuntijatyössä, hoidan kodin ja lapset. Lapset ovat jo isoja teinejä, toinen jo täysi-ikäinenkin, mutta eivät ole pyynnöistä huolimatta oppineet auttamaan niin, etteikö valittaisi siitä. En jaksa konflikteja niin hoidan kaiken yksin.

Myös ystävyyssuhteissa olen jotenkin ajautunut siihen, että jos vaikka jotain yhteistä illanviettoa järjestetään, niin minua pyydetään hoitamaan siihen liittyviä asioita tietyistä syistä johtuen. Hoidit tämän viimeksi, etkö voisi nytkin.

En saa iloa enää mistään, olen vain kuori joka suorittaa tehtäviä päivästä toiseen. Mutta en ole masentunutkaan, haluaisin vain nukkua. Olisi ihanaa, jos olisi energiaa johonkin omaan juttuun, vaikka urheiluun tai itsensä hemmotteluun, mutta sitä ei ole. Joskus kuuntelen äänikirjaa kun siivoan, siinäpä se "oma juttu".

Mitä voin tehdä auttakaa?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sinun täytyy ne rajat laittaa, muut ei sitä tee. 

Suutu jo.

Vierailija
2/15 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkaat suorittamasta ja tekemästä. Menet nukkumaan kun väsyttää, lähdet lenkille ja aloitat jonkun uuden harrastuksen. Annat maailman pyöriä omalla painollaan ja aloita oman elämän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burnoutti. Jos jatkat tuolla tiellä niin sairauksienkin riski kasvaa.

Vierailija
4/15 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa esivaihdevuosioireilta, eli jos olet 40 ja risat niin tämä on yksi vaihtoehto( joillakin esioireita saattaa tulla alle 40v.) Itse olin 45 kun väsytti kamalasti, eikä mikään tuntunut miltään.Käväsin gynellä ja sain hormonilaastarit ja niin sain itseni takaisin.

Vierailija
5/15 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisessa ketjussa vouhotetaan suuna päänä, miten elämän täyttäminen aktiviteeteilla, vaikka ne olisi kuinka epämieluisia, parantaa masennuksen. Silti moni ihminen, joka täyttää kalenterinsa aktiviteeteilla, tehtävälistoilla ja tekemisellä masentuu ja uupuu. Itsellenikin kävi niin. Lopulta en saanut yhtään mitään iloa tai tyydytystä suoritetuista tehtävälistoista, pelkkää uupumusta ja tyhjyyden tunnetta. Eli ei pidä ainakaan ajatella, että hampaat irvessä suorittaminen, itsensä pakottaminen, ja repiminen ja riuhtominen tekemään aktiviteetteja lisää yhtään kenenkään hyvinvointia. 

Vierailija
6/15 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sen pitäisi mennä niin, että koska sinä teit viimeksi, nyt on jonkun muun vuoro?

Vierailija
7/15 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla masennus ilmenee lähinnä fyysisenä kipuna ja lisäksi väsyn helposti enkä jaksa olla ihmisten kanssa tekemisissä. Mielialani on hyvä, lukuun ottamatta lyhyitä alakuloisuuden hetkiä.

Vierailija
8/15 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitamiineja. Kantsii jättää turhat hommat pois ja helliä itseään ja hemmotella. Olet sen arvoinen. Hormonit voi kyllä vaikuttaa, kuten joku jo sanoi. Tai vanheneminen. Yritä saada tarpeeksi unta. Yksinkö lasten kanssa olet?

Sano että olet kyllästynyt saman tehtävän hoitamiseen. Joskus pitää sanoa.

Vierailija
9/15 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakkaat suorittamasta ja tekemästä. Menet nukkumaan kun väsyttää, lähdet lenkille ja aloitat jonkun uuden harrastuksen. Annat maailman pyöriä omalla painollaan ja aloita oman elämän.

Tämän takia valitsin ajat sitten yksinelämisen.

Maailmanmenossa jo ihan tarpeeksi kestettävää. Sosiaaliset pelit ihan ajanhukkaa, ei vaan kiinnosta.

Vierailija
10/15 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vitamiineja. Kantsii jättää turhat hommat pois ja helliä itseään ja hemmotella. Olet sen arvoinen. Hormonit voi kyllä vaikuttaa, kuten joku jo sanoi. Tai vanheneminen. Yritä saada tarpeeksi unta. Yksinkö lasten kanssa olet?

Sano että olet kyllästynyt saman tehtävän hoitamiseen. Joskus pitää sanoa.

Suosittelen myös kokeilemaan vaikka kuuria.

Olin myös pitkään tavallista väsyneempi. Nyt syönyt muutaman kk n sekä monivitamiiniporeen (aamuisin) ja hivenaine-vitamiinin iltaisin. Tietty uupumus on hälvennyt. Olen iloisesti yllättynyt tästä kokeilusta, syön mielestäni kohtuu hyvin ja järkevästi. Eikä maksa paljoa nuo halpismerkit.

Vierailija
11/15 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla masennus ilmenee lähinnä fyysisenä kipuna ja lisäksi väsyn helposti enkä jaksa olla ihmisten kanssa tekemisissä. Mielialani on hyvä, lukuun ottamatta lyhyitä alakuloisuuden hetkiä.

Oletko ihan varma, ettei sinulla ole ihan fyysinen sairaus esim. reuma? Kerta mielialasi on hyvä pääsääntöisesti, mutta sinulla on fyysistä kipua. 

Lääkärithän nykyään mielellään diagnosoi kaikille masennuksen edes tutkimatta potilasta kunnolla. Itse söin vuosikausia masennuslääkkeitä kilpirauhasen vajaatoimintaan. 

Vierailija
12/15 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No konkreettisesti pääset väsymyksestä eroon vaikka paastoamalla. Se muuttaa hormonitoimintaa niin, että sinulla on enemmän energiaa ja vähemmän "kuolemaa" eli mädätettävää ja nukuttavaa. Mitä enemmän syö, sitä enemmän myös nukkuu. Energiataso on ihan erilainen kun syö kevyemmin.

Mitä taas kotiin tulee, mitä jos jättäisit asiat tekemättä? Antaisit kodin lääväytyä ja menet mieluummin vaikka urheilemaan? Sitten opettelet päälle vittuilemaan teineillesi ja lakkaat passaamasta heitä. Heistä tulee sietämättömiä parisuhdekumppaneitakin, jos opetat heille että nainen kyllä alistuu ja tekee kaikkien yhteiset työt.

Kaveriporukan suhteen suosittelen pitämään pikku taukoja. Harkitse vastauksiasi. Tunnistat tuon asian niin sano, että mietit sitä. Ei tarvitse sanoa suoraan ei, ja annat näille muillekin mahdollisuuden miettiä, että onko pyyntö kohtuullinen. Sinä aikana voit itse miettiä myös, mitä sanoa. Älä taivu manipuloinnin ja painostuksen edessä. Olet aikuinen. 

Vierailija
13/15 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisessa ketjussa vouhotetaan suuna päänä, miten elämän täyttäminen aktiviteeteilla, vaikka ne olisi kuinka epämieluisia, parantaa masennuksen. Silti moni ihminen, joka täyttää kalenterinsa aktiviteeteilla, tehtävälistoilla ja tekemisellä masentuu ja uupuu. Itsellenikin kävi niin. Lopulta en saanut yhtään mitään iloa tai tyydytystä suoritetuista tehtävälistoista, pelkkää uupumusta ja tyhjyyden tunnetta. Eli ei pidä ainakaan ajatella, että hampaat irvessä suorittaminen, itsensä pakottaminen, ja repiminen ja riuhtominen tekemään aktiviteetteja lisää yhtään kenenkään hyvinvointia. 

Täyttääkö sen omilla kiinnostuksenkohteillaan ja harrastuksillaan vai toisten piikomisella? Aika iso ero.

Vierailija
14/15 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täyttääkö sen omilla kiinnostuksenkohteillaan ja harrastuksillaan vai toisten piikomisella? Aika iso ero.

Siinä sanottiin kyllä, ettei sillä ole väliä kuinka epämiellyttävää se tekeminen on, vaan pitää vain pakottaa itseään suorittamaan aktiviteetteja niin masennus väistyy. 

Vierailija
15/15 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala kuuntelemaan itseäsi ja kehoasi. Olet elämäsi tärkein ihminen ja kannat kehoasi mukanasi aina. Väsymys viestii sinulle jotain tärkeää ja nyt on tärkeä kuunnella sitä. Tee esim rentoutus ja hyvän mielen mindfullnessharjoituksia. Onkohan stressiä/ kuormitusta ollut pitkäänkin. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan erilaisia vagushermon aktivointiharjoituksia. Myös jooga, pilates ja suomalaisten fysioterapeuttien kehittämä fasciamethod on hyviä, lempeitä palauttavia kehonhuolto- ja liikuntamuotoja hermostolle. Kannattaa tutustua vagushermoon. Tuossa nyt alkuun jotain https://anna.fi/hyvinvointi/terveys/vagushermokoituksia.