Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko suomenruotsalaiseksi muuttua?

Vierailija
04.10.2025 |

Onko tämä niin, että tähän kastiin vain synnytään, vai voinko todeta olevani rantaruottalainen, jos vain osaan ruotsia yhtä hyvin kuin Suomea? Ehkä nimi pitäisi vaihtaa toisekis, mutta riittääkö tämä?

Vai vaatiko hurriksi muuttuminen jotain, jonka saa vain syntymässä?

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rantaruottalaiset NÖYRYYTTÄÄ meitä juntteja finnejä. 😪

Vierailija
82/103 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkuni aikoi ainakin muuttua ja muuttaa jopa nimensä. Nauruni kuultiin naapuripitäjässä saakka kun kuulin suunnitelmasta.

mitäköhän oikeat muumipeikot ajattelisivat ihmisestä joka yrittäisi muuttua yhdeksi heistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Mutta bättre folkissakin on ero tasoissa. Raha liittyy. Joku vaasalainen ei oo sama kuin joku muu. Osa perus kiroilijoita. 

Vierailija
84/103 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Serkkuni aikoi ainakin muuttua ja muuttaa jopa nimensä. Nauruni kuultiin naapuripitäjässä saakka kun kuulin suunnitelmasta.

mitäköhän oikeat muumipeikot ajattelisivat ihmisestä joka yrittäisi muuttua yhdeksi heistä?

Jotkut muuttaneet nimensä suomalaiseksi. Kuten mannehenkilöt ja jotkut muut väärentäneet taustansa. Jotain hämärää kaikissa, mutta varsinkin rikollisen taustansa nimesä muuttaneissa.

Vierailija
85/103 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi joku haluaa esittää kantasuomalaista 🙃

Vierailija
86/103 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamun typerin aloitus. Tiedät sen itsekin.

Ensinnäkään suomenruotsalaisuus ei ole kasti. Toisekseen suomenruotsalaiset eivät ole hurreja. Et voi ryhtyä rantaruottalaiseksi. Sitä paitsi ethän sinä osaa edes suomea (kielet kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella).

Minä osaan puhua ja kirjoittaa ruotsia niin hyvin että minua luullaan suomenruotsalaiseksi, mutta en ole suomenruotsalainen, koska äidinkieleni on suomi.

Ei kai äidinkieli suomenruotsalaisuutta määrittele?

Sehän sen nimenomaan määrittelee.

Suomenruotsalaisen äidinkieli voi olla suomi tai ruotsi.

Kaksikielisillä on käytännössä mol

Lukihäiriö. Sen perineet ei opi vähemmän käytettyä kieltä, eivätkä osaa kunnolla edes pääkieltään.

Vierailija
87/103 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi. Esim. Stubb vaihtoi neljännellä luokalla suomenkielisestä koulusta ruotsinkieliseen.

Stubb ei ole ruotsinsuomalainen, vaan kaksi kielinen. Ei ole koskaan ollutkaan. 

Näin hän kertoi ihan itse lehdistötilaisuudessa, kun valittiin presidentiksi. 

https://www.is.fi/politiikka/art-2000010218072.html

Vierailija
88/103 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkään suomenruotsalaisuus ei ole kasti. Toisekseen suomenruotsalaiset eivät ole hurreja. Et voi ryhtyä rantaruottalaiseksi. Sitä paitsi ethän sinä osaa edes suomea (kielet kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella).

Minä osaan puhua ja kirjoittaa ruotsia niin hyvin että minua luullaan suomenruotsalaiseksi, mutta en ole suomenruotsalainen, koska äidinkieleni on suomi.

Nimenomaan määrittelee. 

Vierailija
89/103 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu DNA:stasi, jos siellä on juuret ruotsalaisuuteen. 

Vierailija
90/103 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Al: Suomenruotsalainen on henkilö, joka on syntyperäinen Suomen asukas ja puhuu äidinkielenään ruotsia. Suomessa asuu noin 290 000 suomenruotsalaista, mikä on hieman yli 5 % maan väestöstä.Suomenruotsalaiset keskittyvät pääasiassa Pohjanmaan rannikolle, Turun saaristoon, Uudellemaalle ja Ahvenanmaalle. 

Vierailija
91/103 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi. Esim. Stubb vaihtoi neljännellä luokalla suomenkielisestä koulusta ruotsinkieliseen.

Olikos Skuni salat-ohjelmassa että Stubbin sukujuuret oli Ruotsista vai oliko vaan esi-isä työskennellyt Ruotsin hovissa?

Vierailija
92/103 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten suomenruotsalaiseksi identifioidutaan?

Sos.kontruktion kautta, taikka klassisen operantin ehdollistamisen kautta. Riippuu koulukunnasta. M51

Sosiaalisen konstruktion siis, ei kontruktion. M51

Vierailija
93/103 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voi. Suomenruotsalaiset ovat suomalaisia joiden äidinkieli on ruotsi. Aikoinaan monet suomalaiset joutuivat vaihtamaan suomalaisen sukunimensä ruotsalaiseen sukunimeen jotta voisivat menestyä. Silloin kuin Suomi oli osa Ruotsia. Suomenruotsalaisuus on keinotekoista. He ovat suomalaisia joiden esivanhemmat olivat joutuneet vaihtamaan sukunimensä ruotsalaiseen sukunimeen ja opettelemaan ruotsin kieltä jotta voisivat menestyä. Tämä on sittemmin jatkunut sukupolvelta toiselle ja tämän takia meillä on suomenruotsalaisia. Eri asia on Suomessa asuvat ruotsalaiset jotka ovat oikeasti ruotsalaisia.

Vierailija
94/103 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskon, että jossakin määrin voi. Se riippuu varmasti siitä yhteisöstä, johon on integroitumassa. Olen kotoisin etelästä ja asun perheineni nykyään pienellä ruotsinkielisellä paikkakunnalla Pohjanmaalla. Mieheni on asunut seudulla lapsena ja kokee itsensä suomenruotsalaiseksi, vaikkei ruotsi ole ollut hänellä koti- tai koulukielenä. Lapsemme, jotka eivät puhu kotona ruotsia, käyvät puolestaan ruotsinkielisessä lähikoulussa/päiväkodissa. Ainakin esikoinen tuumasi olevansa suomenruotsalainen, kun kerroin hänelle, mitä sanalla tarkoitetaan. Koen, että tämä kyläyhteisö on ottanut meidät omikseen ja meille jutellaan (useimmiten ruotsiksi) kuin kenelle tahansa paikkakuntalaiselle. En tiedä, olisiko vastaanotto ollut yhtä lämmin joissain harvalukuisissa "hienostuneissa" piireissä etelän isoissa kaupungeissa, mutta eipä siellä välttämättä tulisi hyväksytyksi muutenkaan. Olemme joka tapauksessa itse tyytyväisiä tämän yhteisön jäseninä. Kyse ei siis ole mielestäni pelkästään kielitaidosta vaan myös kulttuurista, asuinpaikasta ja ennen kaikkea sosiaalisista suhteistä.

Vierailija
95/103 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et vaihda äidinkieleäsi ruotsiksi? Eikö tämä onnistu DVV:lle tekemällä ilmoituksella? Mieti miten kivaa se olisi. Ihmiset katsoisivat sinua eri tavalla ja voisit vaatia ketä tahansa random virkamiestä änkyttämään sinulle kouluruotsiaan. Jos saat jonkun päätöksen mistä tahansa, niin voit soittaa perään ja vaatia sen ruotsiksi, jos se vahingossa on lähetetty sinulle suomeksi.

Muista vaatia kaupassakin palvelua ruotsiksi, koska sinulla

Tämä. Ja kun virkailija lopettaa et lähde paikalta ennen kuin puhuva pää suostuu nyökkään.

Vierailija
96/103 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä luulet, vaikuttiko vaalit yhtään?

Tiirskksss!

Vierailija
97/103 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vuosisatoja sitten ollut tilanteita, jolloin Ruotsin kuningas on kannustanut/määrännyt Ruotsista muuttamaan Suomen puolelle väkeä. Ylensä näissä on ollut merkittäviä verohelpotuksia, jopa täysiä verovapautuksia, yms. kannustimena.

Vierailija
98/103 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenruotsalaisuus on melko nuori käsite. Ennen puhuivat itsestään ihan rehellisesti ruotsalaisina. Tästä syystä RKP on _ruotsalainen_ kansanpuolue.

Virossa oli aikoinaan myös vironruotsalaisia, jotka tietenkin pakenivat heti todelliseen kotimaahansa, kun tuli tiukka paikka eteen.

Vierailija
99/103 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Al: Suomenruotsalainen on henkilö, joka on syntyperäinen Suomen asukas ja puhuu äidinkie

On myös äidinkielenään suomea puhuvia suomenruotsalaisia. Pelkkä äidinkieli kun ei tätä määrittele vaan koko tilanne.

Vierailija
100/103 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olikos Skuni salat-ohjelmassa että Stubbin sukujuuret oli Ruotsista vai oliko vaan esi-isä työskennellyt Ruotsin hovissa?

Ei ollut sukujuuret Ruotsissa, mutta joku esi-isä oli erittäin musikaalinen ja tarinan mukaan Ruotsin hovi kutsui hänet hoviin esiintyjäksi.