Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko suomenruotsalaiseksi muuttua?

Vierailija
04.10.2025 |

Onko tämä niin, että tähän kastiin vain synnytään, vai voinko todeta olevani rantaruottalainen, jos vain osaan ruotsia yhtä hyvin kuin Suomea? Ehkä nimi pitäisi vaihtaa toisekis, mutta riittääkö tämä?

Vai vaatiko hurriksi muuttuminen jotain, jonka saa vain syntymässä?

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määrittely ei tosiaan ole aina niin yksinkertaista. Itselläni isä on syntynyt ruotsinkieliseen perheeseen ja äidinkielensä on ruotsi. Minun kanssani isä taas on aina puhunut suomea, mutta isän perheen kanssa puhun ruotsia. Äidinkieleni on suomi, samoin kuin äitini äidinkieli, mutta olen vaihtanut yläasteella ruotsinkieliseen kouluun ja käynyt luokion ruotsiksi.

Identifioidutko siis suomenruotsalaiseksi?

Vierailija
42/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamun typerin aloitus. Tiedät sen itsekin.

Ensinnäkään suomenruotsalaisuus ei ole kasti. Toisekseen suomenruotsalaiset eivät ole hurreja. Et voi ryhtyä rantaruottalaiseksi. Sitä paitsi ethän sinä osaa edes suomea (kielet kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella).

Minä osaan puhua ja kirjoittaa ruotsia niin hyvin että minua luullaan suomenruotsalaiseksi, mutta en ole suomenruotsalainen, koska äidinkieleni on suomi.

Ei kai äidinkieli suomenruotsalaisuutta määrittele?

Sehän sen nimenomaan määrittelee.

Suomenruotsalaisen äidinkieli voi olla suomi tai ruotsi.

Kaksikielisillä on käytännössä mol

Joo, mutta jompikumpi heille rekisteröidään äidinkieleksi. Eivätkä läheskään kaikki suomenruotsalaiset ole kaksikielisiä; vain sellaiset voivat olla joilla on esim. suomenkielinen äiti ja ruotsinkielinen isä. Silloinkin joko ruotsi tai suomi on heidän tunnekielensä.

Tunnekielenäkin voi toimia molemmat, sekä suomi että ruotsi. Ei toki aina, mutta esimerkiksi itselläni on näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Ensin pitää olla ruotsalainen ja sitten muuttaa Suomeen.

Täysin eri asia.

Miten tullaan amerikansuomalaiseksi?

Opettele amerikkalainen aksentti ja käytä sitä. Älä kuitenkaan lähde mukaan mihinkään MAGA-hörhöilyyn. M51

Vierailija
44/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman sukupolveni lapsille opetettiin kaksikielisissäkin perheissä vain toinen kieli. Esim. serkkuni miehen äiti on ruotsinkielinen ja isä suomenkielinen. Isä vaati ettei perheessä saa puhua ruotsia. Niinpä suomenruotsalainen äiti joutui puhumaan lapsilleen suomea. Lapsista kasvoi suomenkielisiä, eikä heillä ole suomenruotsalaista identiteettiä.

Vierailija
45/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkään suomenruotsalaisuus ei ole kasti. Toisekseen suomenruotsalaiset eivät ole hurreja. Et voi ryhtyä rantaruottalaiseksi. Sitä paitsi ethän sinä osaa edes suomea (kielet kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella).

Minä osaan puhua ja kirjoittaa ruotsia niin hyvin että minua luullaan suomenruotsalaiseksi, mutta en ole suomenruotsalainen, koska äidinkieleni on suomi.

Kaksikielisillä on käytännössä mol

Kyllä täysin ruotsinkieliseen perheeseen syntynytkin voi olla kaksikielinen. Riippuu niin paljon siitä, viettääkö aikaa myös suomenkielisten kanssa vai pelkästään muiden ruotsinkielisten.

Vierailija
46/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määrittely ei tosiaan ole aina niin yksinkertaista. Itselläni isä on syntynyt ruotsinkieliseen perheeseen ja äidinkielensä on ruotsi. Minun kanssani isä taas on aina puhunut suomea, mutta isän perheen kanssa puhun ruotsia. Äidinkieleni on suomi, samoin kuin äitini äidinkieli, mutta olen vaihtanut yläasteella ruotsinkieliseen kouluun ja käynyt luokion ruotsiksi.

Identifioidutko siis suomenruotsalaiseksi?

Vaikea sanoa. Eniten identifioidun ihan vaan suomalaiseksi.

Vierailija
47/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse häpeäisin jos olisin ruotsinsuomalainen koska hehän eivät kuulu ei Suomeen eikä Ruotsiin. Ja niin visto murrekin. Kodittomia puolihurreja .

Ruotsinsuomalaisuus on pitkään ollut häpeällinen asia, mutta varsinkin Ruotsin kulttuuriskenessä sillä on kova noste: Susanna Alakoski, Anna Järvinen, Markus Krunegård, Miriam Bryant, Markoolio jne. Kukaan heistä ei muuten puhu sujuvaa suomea, mutta ihmekös tuo kun ovat asuneet Ruotsissa vuosikausia.

Eivätkä mielellään myöskään puhu suomalaisuustaustasta. Markoolio ainut joka ei häpeä. 

Vierailija
48/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja Stubb on sanonut, että hänen tunnekielensä riippuu ihan siitä, kenen kanssa hän puhuu: esim. isänsä ja lastensa kanssa puhuessaan hän ajattelee ruotsiksi, veljensä kanssa suomeksi ja vaimonsa kanssa englanniksi.

Vierailija
49/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten suomenruotsalaiseksi identifioidutaan?

Vierailija
50/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit muuttua suomenruotsalaiseksi jos menet naimisiin sellaisen kansa ja hankit sellaisen ystäväpiirin josa suuri osa on suomenruotsalaisia. Minun äidiltäni se temppu onnistui.

Vierailija
51/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Onko suomenruotsalaisuus vain identiteetti vai ei ja pitäkö olla ruotsinkieleen perhe tai ehkä sukutaustaa?

Onko suomeruotsalaisuudelle määritelty samanlaiset edellytykset, jotka pitää täyttyä kuten vaikkapa saamelaiseksi katsottavalla on oltava?

En ole tullut asiaa itse aiemmin miettineeksi, joten jos joku voi kertoa tai linkata lähteen, mistä asiasta voisin lukea. 

t. yksi vartti-ruotsalainen, siis ei vartti-suomenruotsalainen vaan vartti-riikinruotsalainen :)

Saamelaisuutta ei voi määritellä ulkopuolelta. Saamelaiset määrittelevät etnisyytensä itse.

Olen tehnyt koko aikuisikäni työtä suomenruotsalaisen kulttuurin hyväksi, mutta koska synnyin täysin suomenkieliseen kaupunkiin ja opin ruotsin kielen vasta koulussa ja yliopistossa, en pidä itseäni suomenruotsalaisena.

Kiitokset vastauksesta.

En pidä itseäni ruotsalaisena mutta sympatioita siihen suuntaan toki on. Ymmärrän ruotsia varsinkin luettuna hyvin ja jotenkin myös puhuttuna molempia tätä paikallista paremmin ja riikinruotsia hieman vaikeammin mutta kuitenkin niin, että minua "ei sentään myydä" kuten sanotaan. En ole asunut Suomessa alueilla missä suomenruotsalaisia juuri olisi, joten en ole saanut  harhoitusta sen puhumisessa sitten kouluaikojen -80 asti. Työelämässä toki törmäsin jonkin verran suomenruotsalaisiin, mutta en tohtinut puhua vaikka ymmärsinkin  mitä he puhuivat ja kun puhuin suomea tai englantia jota olen käyttänyt paljon työkileenä niin he vaihtoivat kieltä aina samaksi. Svenska Yleä kyllä kuuntelen autossa aika usein, se kun sentään kuuluu ja ymmärrän kyllä pinnistelemättä lähes kaiken. Joskus joitain erikoisalojen sanoja en ymmärrä ennen kuin vasta päättelen asiayhteydestä tai katson googlella.

Saamelaiset määrittelevät itse kuka on saamelainen, näinhän se on. He tarvitsevat sitä oman parlamenttinsa äänioikeuden hyväksymisen vuoksi.

Mutta vastauksestasi jäi epäselväksi, onko suomenruotsalaisilla joku oma yhteisesti tai ainakin laajasti hyväksytty tapa, millä arvioidaan onko henkilö suomenruotsalainen vai ei?

Minä en oikein täysin ymmärrä omaa identiteettiäni, muuten kuin että en koe olevani ihan täysin suomalainen enää. Vuodet maailmalla ja lähisukulaisista suurin osa on asunut jo neljäkymmentä vuotta myös muualla niin koen että poissa ollessani Suomi muuttui niin, etten sitten enää täysin tänne sopeutunut. Koti on ollut täällä jo taas jonkin aikaa, mutta voi hyvin tässä vielä vaihtua muualle. Mieli on alkanut tehdä lähtöä taas kun tunne siitä ettei Suomella asiat ole menneetä eikä näytä menevän parempaan suuntaan enää.

Vierailija
52/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on hassua ja väärin, ettei ole mahdollista rekisteröityä virallisesti kaksikieliseksi, vaan pitää valita "joko tai".

Vierailija
53/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi. Liukastut talvella ja isket pääsi oikein pahasti.

Tämä on luultavasti se ainut tapa. Lobotomia hoitanee asian myös.

Vierailija
54/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten suomenruotsalaiseksi identifioidutaan?

Sos.kontruktion kautta, taikka klassisen operantin ehdollistamisen kautta. Riippuu koulukunnasta. M51

Vierailija
55/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksikielisillä on käytännössä molemmat.

Tämähän on suuri valhe. Todella moni suomenruotsalainen ei osaa kumpaakaan kieltä äidinkielen tasoisesti. Ai mikä rikkaus.

Vierailija
56/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki suomenruotsalaiset eivät todellakaan osaa puhua ruotsia hyvin. 

Väärin, he eivät osaa puhua SUOMEA hyvin.

Ei, vaan nimenomaan ruotsia. Puhuvat suomenruotsia suomalaisella korostuksella, painotuksella ja mukana suomen sanoja.

Siksi se onkin suomenruotsia. 

Vierailija
57/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo on hassua ja väärin, ettei ole mahdollista rekisteröityä virallisesti kaksikieliseksi, vaan pitää valita "joko tai".

eihän pidä

både och 

Vierailija
58/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka sitten määritellään suomenruotsalaiseksi?

Se jonka joku esivanhemista, on joskus tullut Suomeen ja asunut täällä, siirtänyt kulttuuriperimän ja ruotsin kielen jälkeläisilleen ja äidinkieli on säilynyt ruotsin kielenä sukupolvesta toiseen. 

Koska ruotsinkieltä on käytetty Suomessa jo satoja vuosia, se on ajan myötä muuttunut ja saanut vaikutteita suomenkielestä. Siksi suomenruotsi poikkeaa kielestä, jota ruotsalaiset puhuvat. 

Se että puhuu ruotsia sujuvasti, ei tee kenestäkään suomenruotsalaista. Suomenruotsalaisuuteen kuuluu verenperintö, oli se sitten satojen,  kymmenen tai vaikka vuoden takaa, kun joku ruotsalainen on Suomeen muuttanut ja siirtäny kielen ja kulttuuriperimän seuraaville sukupolville.

Ihan minkä tahansa kielen ja kulttuurin kanssa. Esim monet umpisuomalaiset  osaa sujuvasti englantia, ei se tee heistä suomenbrittiä tai suomenamerikkalaista, tai venäjän kielen sujuva puhuminen ei muuta suomalaista suomenvenäläiseksi

Vierailija
59/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan puhua saksaa, voinko ryhtyä suomensaksalaiseksi😂

Vierailija
60/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sitten määritellään suomenruotsalaiseksi?

Se jonka joku esivanhemista, on joskus tullut Suomeen ja asunut täällä, siirtänyt kulttuuriperimän ja ruotsin kielen jälkeläisilleen ja äidinkieli on säilynyt ruotsin kielenä sukupolvesta toiseen. 

Koska ruotsinkieltä on käytetty Suomessa jo satoja vuosia, se on ajan myötä muuttunut ja saanut vaikutteita suomenkielestä. Siksi suomenruotsi poikkeaa kielestä, jota ruotsalaiset puhuvat. 

Se että puhuu ruotsia sujuvasti, ei tee kenestäkään suomenruotsalaista. Suomenruotsalaisuuteen kuuluu verenperintö, oli se sitten satojen,  kymmenen tai vaikka vuoden takaa, kun joku ruotsalainen on Suomeen muuttanut ja siirtäny kielen ja kulttuuriperimän seuraaville sukupolville.

Ihan minkä tahansa kielen ja kulttuurin kanssa. Esim monet umpisuomalaiset  osaa sujuvasti englantia, ei se tee heistä suomenbritt

Tämän perusteella en enää itse olisi suomenruotsalainen, koska oma äidinkieleni on suomi eikä ruotsi, koska isäni jonka äidinkieli on ruotsi on puhunut minulle aina suomea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi