Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko suomenruotsalaiseksi muuttua?

Vierailija
04.10.2025 |

Onko tämä niin, että tähän kastiin vain synnytään, vai voinko todeta olevani rantaruottalainen, jos vain osaan ruotsia yhtä hyvin kuin Suomea? Ehkä nimi pitäisi vaihtaa toisekis, mutta riittääkö tämä?

Vai vaatiko hurriksi muuttuminen jotain, jonka saa vain syntymässä?

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ettei. Opettelet ruotsin kielen. Tutki hieman sukuhistoriaasi. Sieltä aika todnäk löytyy suomenruotsalaisia/ruotsalaisia esivanhempia, joten sukutaustasi on kunnossa. Siis ainakin silloin, kun asut E- tai L-Suomessa näitä löytyy. 

Vierailija
22/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamun typerin aloitus. Tiedät sen itsekin.

Ensinnäkään suomenruotsalaisuus ei ole kasti. Toisekseen suomenruotsalaiset eivät ole hurreja. Et voi ryhtyä rantaruottalaiseksi. Sitä paitsi ethän sinä osaa edes suomea (kielet kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella).

Minä osaan puhua ja kirjoittaa ruotsia niin hyvin että minua luullaan suomenruotsalaiseksi, mutta en ole suomenruotsalainen, koska äidinkieleni on suomi.

Ei kai äidinkieli suomenruotsalaisuutta määrittele?

Sehän sen nimenomaan määrittelee.

Suomenruotsalaisen äidinkieli voi olla suomi tai ruotsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi. Ei riitä, vaikka vaihtaisi nimensä, kun et ole bättre folkiin syntynyt. 

Kaikki suomenruotsalaiset eivät ole bättre folkia.

Totta. M51

Vierailija
24/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harpo: Moviestar

Vierailija
25/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi. Esim. Stubb vaihtoi neljännellä luokalla suomenkielisestä koulusta ruotsinkieliseen.

Juu, mutta hänellä on ruotsinkieliset vanhemmat.

Vierailija
26/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Ensin pitää olla ruotsalainen ja sitten muuttaa Suomeen.

Täysin eri asia.

Miten tullaan amerikansuomalaiseksi?

Vierailija
27/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse häpeäisin jos olisin ruotsinsuomalainen koska hehän eivät kuulu ei Suomeen eikä Ruotsiin. Ja niin visto murrekin. Kodittomia puolihurreja .

Vierailija
28/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkään suomenruotsalaisuus ei ole kasti. Toisekseen suomenruotsalaiset eivät ole hurreja. Et voi ryhtyä rantaruottalaiseksi. Sitä paitsi ethän sinä osaa edes suomea (kielet kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella).

Minä osaan puhua ja kirjoittaa ruotsia niin hyvin että minua luullaan suomenruotsalaiseksi, mutta en ole suomenruotsalainen, koska äidinkieleni on suomi.

Se on tekninen rekisteröintikysymys, koska kaksikielistenkin on valittava jompikumpi.

Vierailija
29/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Onko suomenruotsalaisuus vain identiteetti vai ei ja pitäkö olla ruotsinkieleen perhe tai ehkä sukutaustaa?

Onko suomeruotsalaisuudelle määritelty samanlaiset edellytykset, jotka pitää täyttyä kuten vaikkapa saamelaiseksi katsottavalla on oltava?

En ole tullut asiaa itse aiemmin miettineeksi, joten jos joku voi kertoa tai linkata lähteen, mistä asiasta voisin lukea. 

t. yksi vartti-ruotsalainen, siis ei vartti-suomenruotsalainen vaan vartti-riikinruotsalainen :)

Vierailija
30/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso tai lue vadelmavenepakolainen

Vierailija
31/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse häpeäisin jos olisin ruotsinsuomalainen koska hehän eivät kuulu ei Suomeen eikä Ruotsiin. Ja niin visto murrekin. Kodittomia puolihurreja .

Ruotsinsuomalaisuus on pitkään ollut häpeällinen asia, mutta varsinkin Ruotsin kulttuuriskenessä sillä on kova noste: Susanna Alakoski, Anna Järvinen, Markus Krunegård, Miriam Bryant, Markoolio jne. Kukaan heistä ei muuten puhu sujuvaa suomea, mutta ihmekös tuo kun ovat asuneet Ruotsissa vuosikausia.

Vierailija
32/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki suomenruotsalaiset eivät todellakaan osaa puhua ruotsia hyvin. 

Väärin, he eivät osaa puhua SUOMEA hyvin.

Ei, vaan nimenomaan ruotsia. Puhuvat suomenruotsia suomalaisella korostuksella, painotuksella ja mukana suomen sanoja.

Suomenruotsia kuuluukin puhua suomalaisella korostuksella ja painotuksella. Siksihän se onkin suomenruotsia eikä ruotsinruotsia. Ero on vastaava kuin esim. britti- ja amerikanenglannilla.

Vierailija
33/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksikielisillä on käytännössä molemmat.

Vierailija
34/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Onko suomenruotsalaisuus vain identiteetti vai ei ja pitäkö olla ruotsinkieleen perhe tai ehkä sukutaustaa?

Onko suomeruotsalaisuudelle määritelty samanlaiset edellytykset, jotka pitää täyttyä kuten vaikkapa saamelaiseksi katsottavalla on oltava?

En ole tullut asiaa itse aiemmin miettineeksi, joten jos joku voi kertoa tai linkata lähteen, mistä asiasta voisin lukea. 

t. yksi vartti-ruotsalainen, siis ei vartti-suomenruotsalainen vaan vartti-riikinruotsalainen :)

Saamelaisuutta ei voi määritellä ulkopuolelta. Saamelaiset määrittelevät etnisyytensä itse.

Olen tehnyt koko aikuisikäni työtä suomenruotsalaisen kulttuurin hyväksi, mutta koska synnyin täysin suomenkieliseen kaupunkiin ja opin ruotsin kielen vasta koulussa ja yliopistossa, en pidä itseäni suomenruotsalaisena.

Vierailija
35/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrittely ei tosiaan ole aina niin yksinkertaista. Itselläni isä on syntynyt ruotsinkieliseen perheeseen ja äidinkielensä on ruotsi. Minun kanssani isä taas on aina puhunut suomea, mutta isän perheen kanssa puhun ruotsia. Äidinkieleni on suomi, samoin kuin äitini äidinkieli, mutta olen vaihtanut yläasteella ruotsinkieliseen kouluun ja käynyt luokion ruotsiksi.

Vierailija
36/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksikielisillä on käytännössä molemmat.

Joo, mutta jompikumpi heille rekisteröidään äidinkieleksi. Eivätkä läheskään kaikki suomenruotsalaiset ole kaksikielisiä; vain sellaiset voivat olla joilla on esim. suomenkielinen äiti ja ruotsinkielinen isä. Silloinkin joko ruotsi tai suomi on heidän tunnekielensä.

Vierailija
37/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi. Esim. Stubb vaihtoi neljännellä luokalla suomenkielisestä koulusta ruotsinkieliseen.

Juu, mutta hänellä on ruotsinkieliset vanhemmat.

Äiti oli kai suomenkielinen, ainakin Stubb on aina sanonut puhuneensa äitinsä ja veljensä kanssa suomea.

Vierailija
38/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki suomenruotsalaiset eivät todellakaan osaa puhua ruotsia hyvin. 

Väärin, he eivät osaa puhua SUOMEA hyvin.

Ei, vaan nimenomaan ruotsia. Puhuvat suomenruotsia suomalaisella korostuksella, painotuksella ja mukana suomen sanoja.

Suomenruotsia kuuluukin puhua suomalaisella korostuksella ja painotuksella. Siksihän se onkin suomenruotsia eikä ruotsinruotsia. Ero on vastaava kuin esim. britti- ja amerikanenglannilla.

Tämähän riippuu hyvin paljon siitä missä asuu. Esimerkiksi Ahvenanmaalla ja Varsinais-Suomessa kieli on hyvin erilaista kuin esimerkiksi pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
39/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Ensin pitää olla ruotsalainen ja sitten muuttaa Suomeen.

Periaatteessa pitäisi mennä näin jotta olisi oikeaoppinen, mutta... kyse on kulttuurista ja identiteetistä. Ruotsinsuomalainen serkkuni ei ymmärrä paikallista "ruotsia", koska eroa on siinä määrin. Oikeastaan oma kielensä, vaikka murteeksi lasketaankin. M51

Vierailija
40/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun täytyy oppia ajattelemaan toisella tavalla myös. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän