Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäilen että ystävä on psykoosissa, mitä voin tehdä?

Vierailija
04.10.2025 |

Olen tuntenut hänet kauan. Hänellä on nyt meneillään rankka elämänvaihe, joten olen aika tiiviisti kysellyt kuulumisiaan jne.

Ystävällä on mies ja lapsi. Miestä en tunne, mutta lapsi vaikuttaa ihan tasapainoiselta kun häntä näen. Ystävän jutut ovat alkaneet nostattaa kulmakarvoja, niissä on tietynlaista epäjohdonmukaisuutta ja logiikka puuttuu tai on hyvin outoa. Vauhti on kiihtynyt  kaikessa ajattelussa ja impulssikontrolli on olematon. Tämä ei ole ystäväni tapaista. 

Olen kertonut huolen ystävälle, mutta hän sivuuttaa sen. Ystävän miehelle mainitsin huolestani kun tuli tilaisuus jokin aika sitten, hän ei ole huolissaan, ystäväni vain kuulemma liioittelee ja minä ylireagoin. Heillä on parisuhdekriisi, joten mies ehkä haluaakin nähdä vain ystäväni ennemmin tyhmänä tai ärsyttävänä kuin sairastuneena ja avun tarpeessa olevana.

Huoli on kuitenkin todellinen. Tuntuu, kuin se tuttu ihminen olisi kadonnut johonkin, eikä kuuntele enää järkipuhetta  Teenkö väärin, jos otan yhteyttä ystäväni vanhempiin, ovatko he huolissaan tyttärestään, vai olenko minä ainoa?

Mitä tällaisessa tilanteessa pitäisi tehdä?

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on epäloogiset jutut silloin kun on aivosumua fyysisen sairauden takia. Eli muisti pätkii, mutta en haluaisi myöntää sitä muille koska se nolottaa. Lisäksi ergian taso heittelee vahvasti kuukautiskierron mukaan. Pari päivää menkkojen jälkeen olen lähes maaninen, sitten taas tasoittuu.

Vierailija
42/42 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on epäloogiset jutut silloin kun on aivosumua fyysisen sairauden takia. Eli muisti pätkii, mutta en haluaisi myöntää sitä muille koska se nolottaa. Lisäksi ergian taso heittelee vahvasti kuukautiskierron mukaan. Pari päivää menkkojen jälkeen olen lähes maaninen, sitten taas tasoittuu.

Tuskin sinua kukaan psykoottiseksi väittää vain siksi, että muisti on vähän hatara. Kyllä psykoosista puhuttaessa ne oireet ovat huomattavan silmiinpistäviä ja poikkeuksellisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme