Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäilen että ystävä on psykoosissa, mitä voin tehdä?

Vierailija
04.10.2025 |

Olen tuntenut hänet kauan. Hänellä on nyt meneillään rankka elämänvaihe, joten olen aika tiiviisti kysellyt kuulumisiaan jne.

Ystävällä on mies ja lapsi. Miestä en tunne, mutta lapsi vaikuttaa ihan tasapainoiselta kun häntä näen. Ystävän jutut ovat alkaneet nostattaa kulmakarvoja, niissä on tietynlaista epäjohdonmukaisuutta ja logiikka puuttuu tai on hyvin outoa. Vauhti on kiihtynyt  kaikessa ajattelussa ja impulssikontrolli on olematon. Tämä ei ole ystäväni tapaista. 

Olen kertonut huolen ystävälle, mutta hän sivuuttaa sen. Ystävän miehelle mainitsin huolestani kun tuli tilaisuus jokin aika sitten, hän ei ole huolissaan, ystäväni vain kuulemma liioittelee ja minä ylireagoin. Heillä on parisuhdekriisi, joten mies ehkä haluaakin nähdä vain ystäväni ennemmin tyhmänä tai ärsyttävänä kuin sairastuneena ja avun tarpeessa olevana.

Huoli on kuitenkin todellinen. Tuntuu, kuin se tuttu ihminen olisi kadonnut johonkin, eikä kuuntele enää järkipuhetta  Teenkö väärin, jos otan yhteyttä ystäväni vanhempiin, ovatko he huolissaan tyttärestään, vai olenko minä ainoa?

Mitä tällaisessa tilanteessa pitäisi tehdä?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se mies ei muka ole huomannut mitään?

Miehet ei huomaa kuin oman pilinsä. 

Vierailija
22/42 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ystävä ei tajua mennä lääkäriin, ei ole oikeastaan mitään tehtävissä.

Sun huolestuminen ei auta mitään.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko tuo ihminen jotenkin vaaraksi itselleen ja lapselleen (jolloin soitat poliisin ja ambulanssin)  vai onko se vain persahtanut joihinkin quuaaanon- ja littumaa- hullutuksiin (jolloin yrität keskustella jostain muusta ja vähitellen etsit fiksumpaa seuraa)?

Vierailija
24/42 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän on tullut äidiksi ja hänen paras kaverinsa on hyvin pieni lapsi. Se muuttaa persoonaa. Sinun huolikiusaamisesi taas vaikuttaa toksiselta ja sairaalta. Jos tieäisin että minun selkäni takana punotaan tuollaisia spekulaatioita laittaisin välit poikki loppuelämäksi. Et ole terve.

Psykoosissa strssi ja ihmissuhdeongelmat ovat yleinen laukaisija.  Mä tunnen muutaman ihmisen joka on psykoosin saanut. Eikä kukaan ole laittanut läheisiin välejä poikki sen takia että he ovat huomanneet oireet ja hankkineet apua. Osalla on myös lapsia, eikä niitä lapsia sossu vie sen takia että sairastuu. Lapsen hoito tietysti pitää järjestää jos vanhempi joutuu sairaalaan, eikä omista omaa turvaverkostoa, joka voisi lapsen hoidon järjestää.

Vierailija
25/42 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman vastaavaa, kun ystävät vaikuttaneet maaniselta parisuhdekriisiensä keskellä, mutta ovatkin olleet rakastuneina uuteen ihmiseen. Ja siksi pipo sekaisin. Jutut kuullostavat epäloogiselta aina siihen asti, kun varsinainen syy selviää. Ja sehän paljastuu sopiva hetki eron jälkeen, koska ei tietty haluta erota pettäjän maineessa.

Jos itsetuhojuttuja ja harhoja niin interventio paikallaan. Silloin kyllä muusta kyse.

Vierailija
26/42 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelu? Huoli-ilmoitus sossuun? Soitto terveysneuvontanumeroon?

Lääkäri kirjoittaa lähetteen erikoissairaanhoitoon jos näkee tarpeelliseksi. Jono mt-avopuolelle on vuoden mittainen ja osastolle pääsee vain osa itsemurhaa yrittäneistä. 

Ei tässä paljon muuta ole tehtävissä kuin suostutella ystävä lääkäriin. Ikävä tilanne. Kiitos poliitikkojen 1990-luvulla alkamien "säästöjen".

Vierailija
27/42 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti otat yhteyttä vanhempiin. Psykoosi on vaarallinen tila. Myös ambulanssin voi soittaa.

No ei voi soittaa. Luuletko että ambulanssi tulee poliisin kanssa heti paikalle kun aapee soittaa että epäilee ystävällä psykoosia. Heh. Oletpa naiivi.

Koeta ap saada se ystäväsi mt päivystykseen ja tarjoudu lähtemään mukaan.

Mihinhän mt-päivystykseen? Ei sellaista edes ole. Psykiatrian polille tarvitaan lähete.

Päivystykseen siinä tapauksessa. 

Vierailija
28/42 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä neuvon luottamaan täysin omaan intuition, koska kyseessä on ihminen joka sä oot oppinut tuntemaan hyvin, sä tiedät millainen käytös on hänelle normaalia ja millainen ei. 

Vierailija
29/42 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puhuin ystäväni päivystykseen ja sieltä sitten lepäämään. Olisivat vieneet ilman suostutteluakin. Ei ole ihan entiselleen palannut, tuosta aikaa 10v

Vierailija
30/42 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini meni psykoosiin, ja huomasin siitä, että puhui jollekulle, jota muut ei nähneet. Oli myös samalla suht normaali. Seuraavana päivänä siskoni meni tutun psyk. sh kanssa käymään, ja jutut olivat menneet pahemmaksi. Ambulanssilla lopulta vietiin sairaalaan. Tämä pienessä kunnassa.

Työkaverini epäreilun erottamisen jälkeen myös kuulosti psykoottiselta. Jutut oli epäloogisia ja kaikki tapahtui hänellä hyvin hitaasti. Myöhästyi tapaamisesta tunteja. En tiennyt missä asui, mutta koska osin oli vanhempiensa luona, niin toivoin, että osaisivat viedä avun pariin. Valitettavasti tilanne ei ilmeisesti parantunut, koska sain häneltä usean vuoden jälkeen omituisen sähköpostin. 

Olisiko sinun mahdollista saada tämän ystävän kanssa tapaamista mt-puolelle? 

Vierailija
31/42 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kokemusta, mutta oon luullut et psykoosi on nii akuutti häiriötila ettei sitä voi sivuuttaa. Eli en usko että ystävälläsi on se jos hän on vielä  todellisuudentajuisesti tässä maailmassa. On eri asia jos ei halua nähdä todellisuutta vs ei pysty sairauden vuoksi näkemään sitä. Tällainen keittiöpsykologin arvio. Mutta yleisesti, vaikka olisi pienempikin huoli, joka on aito, en näe vääränä jos siitä sanoo ohimennen ystävän läheisille. Hienovaraisesti, ei silleen ainoana totuutena.

Äidilläni oli iän myötä diagnosoitu harhaluuloisuushäiriö. Hänellä oli rinnakkainen normaali todellisuus ja sitten se harhaluuloinen maailma. Eli saattoi kuulostaa ihan normaalilta, kunnes sitten keskustelut heilahti sinne harhaluulojen puolelle. 

Vierailija
32/42 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kokemusta, mutta oon luullut et psykoosi on nii akuutti häiriötila ettei sitä voi sivuuttaa. Eli en usko että ystävälläsi on se jos hän on vielä  todellisuudentajuisesti tässä maailmassa. On eri asia jos ei halua nähdä todellisuutta vs ei pysty sairauden vuoksi näkemään sitä. Tällainen keittiöpsykologin arvio. Mutta yleisesti, vaikka olisi pienempikin huoli, joka on aito, en näe vääränä jos siitä sanoo ohimennen ystävän läheisille. Hienovaraisesti, ei silleen ainoana totuutena.

Psykoosiin ikäänkuin liukuu. Ei kukaan pamahda yhtäkkiä psykoosiin, vaan pikkuhiljaa ajattelu muuttuu ja todellisuus hämärtyy. Liian lähellä oleva saattaa tosiaan harhautua luulemaan että ihminen muuttuu tahallaan, osa voi mennä jopa psykoosiin mukaan. Liian läheltä ei näe tarkasti. Ulkopuolisempi, kuten vaikka ystävä, joka ei elä sairastuneen kanssa samassa huushollissa, huomaa helposti että nyt flippaa ja pahasti.

Vierailija
33/42 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykoosiin ikäänkuin liukuu. Ei kukaan pamahda yhtäkkiä psykoosiin, vaan pikkuhiljaa ajattelu muuttuu ja todellisuus hämärtyy. Liian lähellä oleva saattaa tosiaan harhautua luulemaan että ihminen muuttuu tahallaan, osa voi mennä jopa psykoosiin mukaan. Liian läheltä ei näe tarkasti. Ulkopuolisempi, kuten vaikka ystävä, joka ei elä sairastuneen kanssa samassa huushollissa, huomaa

Okei, kiitos infosta. Tota en tiennyt. Ja kuulostaa myös pelottavalta et jos asuu vaikka yksin niin ei oo niitä läheisiä siinä vieressä sanomassa kun puheet alkaa muuttua hullummiksi. Tosin joku jo kommenteissa mainitsi ettei ne läheisimmät välttis huomaa sitä kun katsovat tilannetta liian läheltä. Pitäkää ihmiset terveydestänne ja mielenterveydestänne huolta. Olette tärkeitä ja kaiken hyvän arvoisia. 

Vierailija
34/42 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri on ollut monta kertaa psykoosissa. Hän olisi läheinen kaveri, mutta muuttui sen verran vaaralliseksi, että en enää pidä yhteyttä. 

Tulin valtavan uupuneeksi hänen vuokseen. Yritin vuosia auttaa. 

Hän on ollut monta kertaa pakkohoidossa, kun ei itse sinne mene. Lähisukulaiset on soittaneet. Haettu kotoaan väkisin. Lukkoseppä, poliisi ja ambulanssi menneet sinne. 

En olisi uskaltanut soittaa hänen perheelleen, olisin saanut valtavan vihan ja uhkaukset päälleni. 

Hän itsekin kärsii. Pelkää niin paljon pakkohoitoa (ymmärrän kyllä, että se on kamalaa, kun väkisin kotoa haetaan). Hän on hommannut noin 5 asumusta, joissa viettää yöt, jotta ei löydettäisi. Päivisin on liikkeellä. 

Mielestäni hänet pitäisi sijoittaa johonkin laitokseen pysyvästi. Sellaista toimintaa ei juuri ole ja eihän hän muutenkaan sellaiseen halua kuin väkisin ja pakkojoito ei voi olla pitkäkestoista. 

Vierailija
35/42 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai vakavissa mielenhäiriössä voi ikinä puhua ylimalkaiseen sävyyn tyyliin: Ei kuuntele tai alakuloinen. Silloinhan on kyse persoonasta tai olotilasta. Jonkun psykoosi  väitteen  perusteeksi, pitää olla ihsn ranskalaisin viivoin eriteltynö ne oireet, mitkä viittaisivat psykoosiin. 

Kyllä maailma on mennyt ihmeelliseksi, jos ihmisiä aletaan diagnosoimaan: Kun ei nyt oikein näyttänyt olevan sitä tai tätä.  Tai eihän noin tehdäkään muuta kun keittiö psykologit. 

Mutta todellakin parhaimman selvyyden saa kun esim. läheiset puhuisivat ensin keskenään ja paikalla olisi sitten puolueettomia läheisiä tai ei ainakin yrittäisivät olla puolueettomia. 

Tiedän tapauksen, missä valitettavssti  naisen lähiomsiset olivat puolueettomia, mutta miehen eivät.  Olisi ollut hyvä saada kaikki samaan pöytään. Sitä jos vuosikausua joku saa leviteltyä puolueellisesti värittyneitä näkemyksiä, voi ihmisillä  olla kovin erilaisia näkemyksiä asioista ja henkilöistä? 

Vierailija
36/42 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti otat yhteyttä vanhempiin. Psykoosi on vaarallinen tila. Myös ambulanssin voi soittaa.

No tuosta ei ole kyllä mitään apua.

Houkuttele ystävä lääkäriin, jos pystyt. Joillain alueilla lääkärin  saa myös kotikäynnille. Mutta jos ystävälläsi ei ole selkeitä oireita, kuten vainoharhaisuutta (pelkää tulevansa tapetuksi, uskoo jonkun asentaneen kahvinkeittimeen mikrofonin tms), avun saaminen on käytännössä mahdotonta. Jos ystäväsi lopulta tekee jotain tarpeeksi outoa, silloin joku ulkopuolinen soittaa ambulanssin, ja pyörät alkaa pyöriä. Suomessa ei uskota läheisten huolia, ei edes silloin, kun potilas on aiemmin ollut psykoosin takia osastohoidossa.

- Siskoni on skitsofreenikko.

Vierailija
37/42 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin puhutaanko nyt ihmisestä, joka ei selkeästi ole realiteeteissa, on harhainen ja mahdollisesti vaarallinen itselleen ja muille? Vai että hänellä on vähän hullunkurisia tai poukkoilevia puheita, jotka ei sinulle aukea? Kyseessä mielestäni kaksi eri asiaa. Keskustelemalla ja kyselemällä voi saada ajatuksenjuoksista kiinni. Onko esim. aloitettu masennuslääkitys tms. joka hänellä kiihdyttänyt tai laukaissut manian. Kannattaa ottaa selkeästi puheeksi huoli persoonan muutoksesta, ennenkuin ryhtyy puuttumaan ohi lähiomaisten. Näin ilmeisesti olet jo tehnyt, mutta jos kaikki muut ohittavat huolen, niin onko jotain selittävää tilanteessa mitä et tiedä tai oletko ehkä itse suhteettomassa huolessa kiinni.

Vierailija
38/42 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä neuvon luottamaan täysin omaan intuition, koska kyseessä on ihminen joka sä oot oppinut tuntemaan hyvin, sä tiedät millainen käytös on hänelle normaalia ja millainen ei. 

Joo intuitioon tietenkin kannattaa luottaa, ja varmasti ystävä huomaa jos jotain on meneillään. Mutta, jos ei ole mielenterveystieto täysin hallussa, niin ei kannata keksiä diagnooseja kaverille lennosta. Se että jollain on vauhti päällä ja epäloogiset jutut ei kyllä psykoosiin suoraan viittaa. Kannattaa miettiä muutkin vaihtoehdot, kuten kaksisuuntainen ja hormonimuutokset.

Vierailija
39/42 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa antaa vain olla. Vaikka psykoosi on vakava sairaus, siihen ei kuitenkaan ole olemassa mitään hyvää hoitoa. Joitain lääkkeitä on onnistuttu kehittämään, mutta teho on heikko ja haitat erittäin vakavia. 

Vierailija
40/42 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro nyt jotain konkreettisia esimerkkejä miksi luulet että hän on psykoosissa. 

Mua on kerran luultu psykoosissa olevaksi koska sanoin että mua kiusataan netissä. Oli ihan nettisivu jossa näitä asioita oli. Se oli kuitenkin todellinen ja psykoosiarvelut olivat loukkaavia.

Ehkä ylireagoit?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä