Yhteishyvä: Diana kertoo, millaista on olla vapaaehtoisesti lapseton
Rautiolle on ollut aina selvää, ettei hän halua lapsia. Elämässä ei ole ollut mitään tiettyä hetkeä, jolloin hän on oivaltanut asian, vaan hän on aina kokenut niin.
"Vapaaehtoinen lapsettomuus on aina ollut itselle sellainen todella sisäänpiirretty asia. En ole ikinä kokenut vauvakuumetta tai halua ihmisperheelle."
https://yhteishyva.fi/elama/diana-kertoo-millaista-on-olla-vapaaehtoise…
Hyvin sanottu. 👌 Kun sen tietää, sen tietää. Turha muiden huudella vierestä jotain muuta, että katuu tai muuttaa mieltä.
Kommentit (88)
Tällainen "miesvela" eli lapsiluku täynnä.
https://www.vauva.fi/keskustelu/6247906/38-vuotias-nainen-tuumasi-ettei…
hänelle lasta ennen tapaamista
On mennyt aika härskiksi naisten vaatimukset. No ehkä mä pysyttelen niissä parikymppisissä tapailunaisissa, niin ei tuu ongelmaa. Oma lapsiluku jo täynnä.
M41
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän minua kiinnostaa, miksi nämä vela-statusta hehkuttavat ketjut houkuttelevat lisääntyneitä kuin mesi mehiläisiä kertomaan lisääntymisen auvosta. :-)
Onko vaikea ymmärtää, että ihmiset ovat erilaisia ja valitsevat erilaisia elämänpolkuja?
Asioista pitää voida keskustella yleisellä tasolla. Pitää muistaa että jokainen meistä on ollut lapseton, ei ole kenenkään yksinoikeus.
No, turha sitten valittaa kun velat ovat tilanteeseensa tyytyväisiä. Mikään määrä lisääntymisen hehkutusta ei sitä tyytyväisyyttä poista. Sori siitä :-)
Niin se on sun mielipide ja samalla lyttäät sillä muita. Miksi sen pitäisi olla sun yksinoikeus? Sorry siitä. Kasva aikuiseksi ja yritä keskustella näistäkin asioista provoilem
Ehkäpä sinun kannattaisi rauhoittua ja olla provosoitumatta muiden mielipiteistä, joihin heillä on oikeus? Totuus kuitenkin, että voit muuttaa ainoastaan itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Tällainen "miesvela" eli lapsiluku täynnä.
https://www.vauva.fi/keskustelu/6247906/38-vuotias-nainen-tuumasi-ettei…
hänelle lasta ennen tapaamista
On mennyt aika härskiksi naisten vaatimukset. No ehkä mä pysyttelen niissä parikymppisissä tapailunaisissa, niin ei tuu ongelmaa. Oma lapsiluku jo täynnä.
M41
Jos ei halua saada lapsia, missä on ongelma?
Kaikki suhteet perustuvat vapaaehtoisuuteen ja suostumukseen. Kukaan ei ole uhri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopajoo. Ehkä ihan hyvä ymmärtää olla levittämättä geenejään, jos ne ei oli mitenkääk kaksiset.
Ei liity välttämättä geeneihin mitenkään. Joitakin ei vain kiinnosta vanhemmuus koska on parempaakin tekemistä elämässään.
Minulla ei ole edes parempaa tekemistä.
Mutta lapsen kasvatuksessa voi mennä niin moni asia pieleen. Enkä usko, että voisin täyspäistä lasta kasvattaa.
Hyvä kun tiedostat rajasi. Kaikki eivät siihen pysty. Vaatii rohkeutta ja itsetuntemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi haastattella noin 80-vuotiaita vapaaehtoisesti lapsettomia. Vasta sitten saataisiin kiinnostava näkökulma tähän aiheeseen.
Mitähän tuokin tarkoittaa. Vaikka lapsia olisi tusinan verran, niin se ei vielä ratkaise mahdollisesti vihjailemaasi vanhuudenyksinäisyyttä. Nykyään ei lapset jää lapsuudenkotiin hoivaamaan vanhempia, vaan ne perustaa omat perheet, muuttaa toisille paikkakunnille, opiskelee ja luo uraa, joillakin menee välit syystä tai toisesta poikki. Elämässä on puolimiljoonaa muuttujaa, jotka vaikuttaa siihen, että lapsilla ei ole aikaa eikä haluja käydä katsomassa vanhempiaan. Mutta sitten kun aletaan perinnöstä puhumaan, niin kyllä äänet muuttuu kellossa ja sitten riidellään rikkinäisistä myrna.kupeistakin kynnet verillä.
Minä sain aikoinaan n. 10-vuotiaana niin kovasi "varmuuden vuoksi" turpaani vanhemmiltani, etten alkaisi huoaamaan
Täällä on edelleen näitä ihmisiä jotka sekoittaa aidallaistujat ja velat keskenään. Eivät edelleenkään tajua edes peruskäsitteitä ja mistä puhutaan. Vaikea käydä älyllistä keskustelua kun toinen puhuu aidasta ja toinen seipäästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia meidän täytyy joutua kuuntelemaan 2000-luvulla joidenkin ihmisten tilitystä siitä, miksi he eivät ole hankkineet lapsia tai miksi ovat hankkineet. Ketä kiinnostaa, ketä se hyödyttää? Mitä yhteiskunnallista merkitystä näillä ulostuloilla muka on?
Koska jonkun täytyy hoitaa ne lapsettomat vanhukset. Siksi se on yhteiskunnallinen ongelma.
Maailma on täynnä ihmisiä jotka voi sen tehdä. Ei sen tarvitse olla oma lapsi.
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on.
Mutta aiheesta on kyllä jankattu täällä jo ihan tarpeeksi.
Eikö kaikista asioista ole jankattu tarpeeksi aina jonkun mielestä? 😄 "Älkää puhuko siitä! Mä en haluu kuulla?!" Ok, älä kuuntele. Antaa muiden jutella?
Minulla ei ole edes parempaa tekemistä.
Mutta lapsen kasvatuksessa voi mennä niin moni asia pieleen. Enkä usko, että voisin täyspäistä lasta kasvattaa.