Kävelet pimeällä kadulla yksin. Näet maassa makaavan ihmisen. Mitä teet?
Lähestyt ihmistä ja tarkistat, hengittääkö hän? Pysyt kauempana ja soitat ensin hätänumeroon? Juokset kenties karkuun?
Kommentit (31)
Ihmettelen miksi tyyppi ottaa aurinkoa näin pimeällä ilmalla ja jatkan jatkaa.
Kydyn väjän kauempaa, mikä on tilanne. Jatkot riippuu mahd. vastauksesta/vastaamattomuudesta, makuupaikasta ja vuodenajasta ym. olisuhteista.
Siinäpä pulma. Varmaan ensin yritän puhutella vähän kauempaa. Sitten siirryn lähemmäksi tarkistamaan tilannetta.
Otan avaimet taskustani, soitan 112 ja sitten vasta lähestyn hätäkeskuksen ohjeiden mukaisesti.
Soitan 112. Todennäköisesti tuo on ansa ja olisin hetken kuluttua itse uhri.
Kerran näin on käynytkin 90-luvulla, jolloin ei vielä ollut kännyköitä. Puhutin henkilöä, joka ei reagoinut. Varovasti jalallani tökkäsin häntä nilkkaan johon sitten havahtui. Mies kompuroi humalassaan ylös ja lähti hoipertelemaan jonnekin. Oli loska maassa, joten olisi saattanut sammuneena kuollakin. Toivottavasti selvisi kotiinsa. Itse olin pienikokokoinen parkymppinen nainen, joten en lähtenyt edes yrittämään kainalosauvana oloa.
Otan sumuttimen valmiiksi käteen ja huutelen onko hänellä joku ongelma. Jos ei vastaa mitään niin soitan 112, että tämmönen on, jos kiinnostaa. En mene lähelle, enä koske. Jos on vanhus, joka vaikuttaa olevan muuta kuin kännissä, niin saatan yrittää auttaa. Autoin viime talvena jäällä kaatunutta papparaista.
Vierailija kirjoitti:
Kysyn vähän kauempaa, mikä on tilanne. Jatkot riippuu mahd. vastauksesta/vastaamattomuudesta, makuupaikasta ja vuodenajasta ym. olosuhteista.
Näinpä. Naisihmisenä tulisi olla valmiina kättä pitempää, vikkelät jalat ja puhelinkin vielä valmiina soittamassa jos se vaikka nouseekin sieltä ylös ja käy päälle.
Putsaan ja potkaisen lähteissäni.