Miten normituloisella on varaa esittää mukavaa elämää vai velaksiko se menee?
Lähinnä mietin tätä esineiden / asioiden kautta. Monella tuntemallani tutulla / kamulla on uudehko ja arvokkaahko auto(tai ainakin sen pitää olla 10v bmw/mb/audi tms) ja elämässä moni asia näyttää ulospäin "fiiniltä". He tienaavat noin 2-3ke nettona. Lomilla käydään ja taloa rakennetaan tai sisustetaan jne. Yhtä hymyä kaikki.
Jos lasketaan vuokrat/vastikkeet+lainat, autolainat, lapset, yleinen eläminen ja kaikki, niin mielestäni yhtälö ei toimi.
Itse tienaan nettona 2900e/kk, ajan 37v autolla(sen takia, että yllättäviä kustannuksia ei tule) ja asumiskustannukseni ovat erittäin alhaiset, mutta ei minulla silti olisi varaa "esittää" sellaista elämää, mitä monet tuntuvat tekevän. Ja en ymmärrä miksi, niin pitäisi tehdä?
Jos ei ole isoja perintöjä, niin miten 20-30v henkilö ajaa kymppitonnien autolla ja samaan aikaan asuu hienosti, jos tulot ovat luokka nettona 2-3ke/kk?
Vai onko kyseessä lainarahalla esittämistä?
Kommentit (23)
Velaksi elämistä se pääasiassa on. Kaveriporukassa on pari tyyppiä, joilla on oikeasti paljon rahaa ja heillä puolestaan näkyy nuhjuisia huppareita ja polvista auringon vaikutuksesta rusehtuneita housuja.
Minulla on elämä ollu ihan mukavaa, vaikka köyhä olenkin, ei autoa, ei kesämökkiä, ei venettä, vuokralla olen asunut koko ikäni. Polkupyörä minulla on ja tavarankuljetuskärryt.
Mikä on normitulo. 2500 euroa kk nettona. Elän sillä tosi hyvin koska asun halvalla vuokralla eikä le velkaa.