Mitä hyötyä ruotsinlaivoista esim Estonia on
Uppoaa vaan. Ihmiset ryyppää. Viinaa ja nuuskaa.
Kommentit (28)
Suurin osa Suomessa myytävistä tuontituotteista tulee tänne noiden laivojen mukana. Siis varmana joku 80%, maan kautta tänne asioiden tuomien on todella kallista (ja tällä hetkellä myös aika vaikeaa, kun noi raja-asemat idässä on käytännössä kaikki kiinni). Ja Estoniahan ei kulkenut Viro-Suomi väliä ollenkaan.
Siellä on hauskaa. Muilla ihmisillä siis. Aapeellä ei taida olla hauskaa koskaan. Eikä kavereita.
Estonia on ns. tullut käyttöikänsä päähän. Mutta aaapeehan itse kirjoitti, mikä niissä viehättää?
Ap on just sellainen ihminen, joka suunnittelee laivan mikä uppoaa ja sukellusveneen mikä ei uppoa.
Montako ruotsinlaivaa on ns risteilyaikakauden aikana uponnut?
Mutta laivoilla sekä kuljetetaan rahtia että matkustajia maiden välillä.
Estoniasta voisit ap kysyä virolaisilta tai ruotsalaisilta, koska se kulki näiden välillä.
Monta baaria ja ruokapaikkaa saman katon alla voi myös tehdä ostoksia ja halutessaan muutakin, joissain laivoissa uida ja saunoa, tanssia jne. Sen hauskuuden määrittelee ihmisen oma käytös ja seura.
Vierailija kirjoitti:
Estoniasta voisit ap kysyä virolaisilta tai ruotsalaisilta, koska se kulki näiden välillä.
Ainakin viimeisinä aikoinaan kulki tätä väliä mutta aiemmin monia muitakin risteilyjä.
Ne kuljettavat rahtia ja matkustajista iso osa on reittimatkustajia Ruotsin linjoillakin.
Kohtuullisen typerä aloitus. Estonia oli tiensä päässä oleva alus ja kulki Ruotsi-Tukholma-väliä. Suomessa oli sitä ennen Viking Sallyna. Todella surullinen ja traaginen tapaus kaikenkaikkiaan. Valmistaja ei suositellut alusmallia avomerelle juurikin sen takia että keikahtaa helposti ympäri. Nykylaivoja ei onneksi tehdä sillä tavalla. Monesti kauhulla miettinyt jos olisi itse ollut tuolla ja noin 15 minuuttia aikaa ehtiä keskellä yötä ulos ennen kuin laiva on niin kallellaan ettei mitään toivoa päästä portaissa eteenpäin. Mielestäni uskottavin teoria on että Venäläiset sen upotti ja Britit hyssytteli homman, koska olivat täyttäneet laivan Virosta varastetulla neukkutekniikalla ja olivat saaneet uhkauksen myös että näin ei saa tehdä ilman seurauksia. Eivät halunneet sotaa Venäjän kanssa, joten parempi sanoa että oli onnettomuus.
Mutta itse asiaan eli itse käyn laivalla vain kesällä. Silloin tietää ettei kuole ainakaan heti hypotermiaan jos joutuu veden varaan. Ja hytissä oltava aina ikkuna ja mielellään valvon pitkälti sen yön kun laivassa ollaan. Onhan se mukava tapa juhlia varsinkin jos on hyvä sää, meri kimaltelee ja lokit kiljuu. Ja tuliaisena vähän parempia viinejä kyykkyjen hinnalla. Pitäisi olla kansalaisvelvollisuus käydä laivalla vähintään kerran vuodessa. Sitä kuitenkin verovaroin tuetaan niin paljon vuosittain, että tämä yhteys ulkomaailmaan pidettäisiin yllä.
Laivoilla saadaan paljon uusia veronmaksajia alulle, lukuisten vahinkoraskauksien kautta.
Mitäkö hyötyä? Jopa norjalaisen Hurtigrutenin varustamon laivoista on hyötyä, sillä vuonoristeilyilläkin ne kuljettavat turistien lisäksi paikallisia asukkaita satamasta toiseen, ruokatarvikkeita ja postia.
Estonia oli han tavallinen vanha risteily laiva moneen kertaan maalattu ja korjattu. Se kulki viimeksi väliä Ruotsi Sverige Easton Eesti Stockholm - Tallin välillä. Useimmat työntekijöitä ja osa lomalla . Asuntoautoilla liikkuu perheet lomille EESTIN kautta usein Eurooppaan. Tai käy edullisilla ostoksilla. Työmatkoilla kuten useimmat tekee työtä yrityksissä. Estoniassa hukkui ihan baari tarjoilijoita ruotsin kansalaisia . Sekä rekkakuskeja . Kokkeja ja siivoojia. Merimiehiä hukkui. Konemiehiä. Monissa laivoissa ei ole ravintolan kalusteet kiinnitettyjä kuten kuuluu olla. Kun laivaa keinuttaa aallot ja tuuli pöydät ja tuolit lähtee liikkeelle. Turvallisuus on laiminlyöty. ( Mitä taas tulee aseiden kuljetukseen , aseteolliset välineet, mitä myydään maasta toiseen , useimmin kuljetetaan erikseen tankkereilla , eikä suinkaan matkustaja aluksilla. Kyseessä on painorajoitukset ; sen verran venäläinenkin ymmärtää ja kuljettaa omatkin Korean aseensa tankki laivoilla. Tankkerit on eri asia kuin matkustajat. Ja Finnlines taas ottaa nykyään osan matkustajista lomailijoita ja asuntovaunuja tankki laivaan jotka matkustaa niillä joko töihin tai perheineen lomille. Moni käy laivaretken nähdäkseen merta. Mihinkään öljy tai muu tankkereihin ei pääse lomailijat turvallisuuden takia. Matkustaja laivoilla ei kuljeteta aseita niiden painon takia ja missä niitä kuljetetaan niissä ei ole ammuksia. Tyyliin ymmärtää että Matkustaja laivojen painon kesto on erilainen. Asuntoauto tai rekka ja bussit niillä pääsee. Bussit on ryhmämatkalaisten kuljetukseen. Ryhmämatkat tehdään busseilla tapahtumiin tai lomakohteisiin missä myös kiertoajelu. Mitä Ruotsin aseistukseen tulee , heillä on nykyaikaiset välineet ollut koko ajan ja uusimmat. Ei heillä mitään museotavaraa ole. Tallinnan Viruhotelli on museona , voitte käydä.
Vierailija kirjoitti:
Ap on just sellainen ihminen, joka suunnittelee laivan mikä uppoaa ja sukellusveneen mikä ei uppoa.
Ap venäläinen? Da!
Aralin laivaston veteraani, erikois-operatzioni-pissnats.
Vanha Neuvostoliitto kama on museoissa ja sulatettu muuhun käyttöön. Muiden sortaminen on vääryyttä . Mooses nimittelee pakanoiksi ihmisiä jotka käy Jumalan palveluissa ja tekee vähemmän syntejä kuin he. Gal 5.
Vai olivat saaneet uhkauksia venäläinen tietää . Ehkä pitää nostaa se Estonia ylös niin voidaan laskea ne neukkuaseet sieltä.
Mitähän venäläinen onkaan puuhannut muiden maissa ! Veisannut virsiä vieraalla maalla.
Valtava määrä rahtia. Välttämättömiä taloutemme kannalta.
Mitä hyötyä sinusta on?