Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyisin on vaikea arvostaa kirjailijoita, kun ei voi tietää paljonko kirjasta on lopulta tehty tekoälyllä

Vierailija
02.10.2025 |

Ennen piti keksiä itse kaikki romaaniin. Nyt AI keksii kirjan nimen, juonta ja hahmoja...

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tietää. Jos kirja on hyvä, 0% siitä on tehty tekoälyllä. Itse vihaan koko tekoälyä. Kaikki taiteentekijät vihaa. Iso plagiaattimasiinahan se vaan on.

t. Kirjailija

Vierailija
2/30 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sitten lue niitä tekoölyromaaneja. Onhan niitä muitakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tietää. Jos kirja on hyvä, 0% siitä on tehty tekoälyllä. Itse vihaan koko tekoälyä. Kaikki taiteentekijät vihaa. Iso plagiaattimasiinahan se vaan on.

t. Kirjailija

Täällä toinen tekoälyä vihaava kirjailija. Seuraava romaanini ilmestyy parin viikon kuluttua, ja sen ensimmäinen raakaversio on kirjoitettu käsin.

Vierailija
4/30 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pakko niitä on lukea? Kun oikeita kirjoja on.

Vierailija
5/30 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly vie ensimmäisenä työt kirjailijoilta ja kuvataiteilijoilta. Ette te tuotosta inhoa vaan omaa tarpeettomuuttanne.

Ja vaikka juuri nyt tekoäly ei pystyisi yhtä hyvään, niin se kehittyy joka vuosi hirmu vauhtia. Kahden vuoden takaiset tekoäly-tuotokset häviää 100-0 tämän päivän tekoälylle.

Vierailija
6/30 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsynyttä. Kerroppa ap viisi kirjailijaa joita arvostat.

Vierailija
7/30 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjan kirjoittaminen on käsityötä. Ja niin on sen kääntäminenkin.

Terveisin kirjallisuuden suomentaja

Vierailija
8/30 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta saamme itse valita kenen tahansa kirjailijan seuraavan romaanin aiheen ja ehdottaa siihen omia juonen käänteitä.

Kalle Päätalo jatkaa Iijokisarjaa ja kirjoittaa siitä, kun on nousemassa Kirvestien vinttihuoneeseen kirjoittamaan kirjaa siitä kun on nousemassa Kirvestien vinttihuoneeseen kirjoittamaan kirjaa siitä kun on nousemassa Kirvestien vinttihuoneeseen kirjoittamaan kirjaa.

Vierailija
9/30 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pre-AI -kirjallisuus nousee arvoon arvaamattomaan koska se on satavarmasti ihmiskäsityötä.

Ennustan myös uusien kirjallisuuslajien syntyä. Ehkä jotain sessio-novelleja, nopeasti kirjoitettuja taideprojekteja, rosoista ja luomuista. Ja sitten on massatuotettu viihde jossa on lupa käyttää AI:ta tai ainakaan lukijakunta ei odota tekstin olevan luomua.

Vierailija
10/30 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. Kirjailija

Enemmän kuin plagiaattimasiina: se on koulutettu varastamalla olemassa olevista, jo kirjoitetuista kirjoista. Tietokannassa on jo valtavasti kaunokirjallisuutta, ja kyse on tekijänoikeusrikkomuksista.

Vierailija
11/30 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly vie ensimmäisenä työt kirjailijoilta ja kuvataiteilijoilta. Ette te tuotosta inhoa vaan omaa tarpeettomuuttanne.

Ja vaikka juuri nyt tekoäly ei pystyisi yhtä hyvään, niin se kehittyy joka vuosi hirmu vauhtia. Kahden vuoden takaiset tekoäly-tuotokset häviää 100-0 tämän päivän tekoälylle.

Se pystyy nuuhkimaan pierujaan yhä hienostuneemmin ja hienostuneemmin, ja ottaa vastaan komentoja millä tavalla se nuuhkii pierujaan mutta edelleen se pystyy vain nuuhkimaan omia pierujaan.

Vierailija
12/30 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. Kirjailija

Ymmärrän vihasi. Se ei kuitenkaan muuta miksikään sitä kehitystä jossa tekoäly tulee korvaamaan käytännössä kaikki taiteentekijät. Myös kirjailijat.

Vierailija
13/30 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoli koskee lähinnä geneeristä jännitysviihdettä.

Tosin olen lukenut yhden tekoälyllä käännetyn tietokirjan. Mutta siinä vaiheessa kun ihminen ei enää tarkasta AI-tekstiä eikä kustannustoimittajiakaan tarvita, peli on menetetty.

Vierailija
14/30 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Kirjailija

Ymmärrän vihasi. Se ei kuitenkaan muuta miksikään sitä kehitystä jossa tekoäly tulee korvaamaan käytännössä kaikki taiteentekijät. Myös kirjailijat.

No ainakin AI olisi parempi kuin sä, ap. Niin. Oot huono ja läpinäkyvä. 

Vierailija
15/30 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Kirjailija

Se tulee korvaamaan myös sinut.

Vierailija
16/30 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Kirjailija

Enemmän kuin plagiaattimasiina: se on koulutettu varastamalla olemassa olevista, jo kirjoitetuista kirjoista. Tietokannassa on jo valtavasti kaunokirjallisuutta, ja kyse on tekijänoikeusrikkomuksista.

Niin kyllä ihmisetkin tekee. Mitään originaalia en ole lukenut kymmeniin vuosiin. 

Vierailija
17/30 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljattain kuulin kahden opiskelijatytön juttelevan, että kätevää kun tekoälyä voi käyttää tosi paljon gradun teossa.  Ilmeisesti kohta tekoälyllä tehdään romaanit, gradut, väitöskirjat, lehti- ja muut uutiset ja, ja, ja..... Mihin sitten tarvitaan ihmisiä????

Vierailija
18/30 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Like a pizza cutter: all edge, no point". Tää koskee sua, ap. 

Vierailija
19/30 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. En minäkään mitenkään iloinen ole siitä, että tekoäly korvaa monet ammatit. Tuo tarpeettomuuden tunne tulee olemaan se ihmiskunnan seuraava suuri haaste.

Vierailija
20/30 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://sarolehti.net/lehti/teknologia-uhkaa-alyllisia-nautintoja/

Joopa joo, miksi vaivautua kirjoittamaan itse, kun ei enää viitsitä ajatellakaan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme