Nykyisin on vaikea arvostaa kirjailijoita, kun ei voi tietää paljonko kirjasta on lopulta tehty tekoälyllä
Ennen piti keksiä itse kaikki romaaniin. Nyt AI keksii kirjan nimen, juonta ja hahmoja...
Kommentit (30)
Älä sitten lue niitä tekoölyromaaneja. Onhan niitä muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tietää. Jos kirja on hyvä, 0% siitä on tehty tekoälyllä. Itse vihaan koko tekoälyä. Kaikki taiteentekijät vihaa. Iso plagiaattimasiinahan se vaan on.
t. Kirjailija
Täällä toinen tekoälyä vihaava kirjailija. Seuraava romaanini ilmestyy parin viikon kuluttua, ja sen ensimmäinen raakaversio on kirjoitettu käsin.
Mikä pakko niitä on lukea? Kun oikeita kirjoja on.
Tekoäly vie ensimmäisenä työt kirjailijoilta ja kuvataiteilijoilta. Ette te tuotosta inhoa vaan omaa tarpeettomuuttanne.
Ja vaikka juuri nyt tekoäly ei pystyisi yhtä hyvään, niin se kehittyy joka vuosi hirmu vauhtia. Kahden vuoden takaiset tekoäly-tuotokset häviää 100-0 tämän päivän tekoälylle.
Väsynyttä. Kerroppa ap viisi kirjailijaa joita arvostat.
Kirjan kirjoittaminen on käsityötä. Ja niin on sen kääntäminenkin.
Terveisin kirjallisuuden suomentaja
Kohta saamme itse valita kenen tahansa kirjailijan seuraavan romaanin aiheen ja ehdottaa siihen omia juonen käänteitä.
Kalle Päätalo jatkaa Iijokisarjaa ja kirjoittaa siitä, kun on nousemassa Kirvestien vinttihuoneeseen kirjoittamaan kirjaa siitä kun on nousemassa Kirvestien vinttihuoneeseen kirjoittamaan kirjaa siitä kun on nousemassa Kirvestien vinttihuoneeseen kirjoittamaan kirjaa.
Pre-AI -kirjallisuus nousee arvoon arvaamattomaan koska se on satavarmasti ihmiskäsityötä.
Ennustan myös uusien kirjallisuuslajien syntyä. Ehkä jotain sessio-novelleja, nopeasti kirjoitettuja taideprojekteja, rosoista ja luomuista. Ja sitten on massatuotettu viihde jossa on lupa käyttää AI:ta tai ainakaan lukijakunta ei odota tekstin olevan luomua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tietää. Jos kirja on hyvä, 0% siitä on tehty tekoälyllä. Itse vihaan koko tekoälyä. Kaikki taiteentekijät vihaa. Iso plagiaattimasiinahan se vaan on.
t. Kirjailija
Enemmän kuin plagiaattimasiina: se on koulutettu varastamalla olemassa olevista, jo kirjoitetuista kirjoista. Tietokannassa on jo valtavasti kaunokirjallisuutta, ja kyse on tekijänoikeusrikkomuksista.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly vie ensimmäisenä työt kirjailijoilta ja kuvataiteilijoilta. Ette te tuotosta inhoa vaan omaa tarpeettomuuttanne.
Ja vaikka juuri nyt tekoäly ei pystyisi yhtä hyvään, niin se kehittyy joka vuosi hirmu vauhtia. Kahden vuoden takaiset tekoäly-tuotokset häviää 100-0 tämän päivän tekoälylle.
Se pystyy nuuhkimaan pierujaan yhä hienostuneemmin ja hienostuneemmin, ja ottaa vastaan komentoja millä tavalla se nuuhkii pierujaan mutta edelleen se pystyy vain nuuhkimaan omia pierujaan.
Vierailija kirjoitti:
t. Kirjailija
Ymmärrän vihasi. Se ei kuitenkaan muuta miksikään sitä kehitystä jossa tekoäly tulee korvaamaan käytännössä kaikki taiteentekijät. Myös kirjailijat.
Huoli koskee lähinnä geneeristä jännitysviihdettä.
Tosin olen lukenut yhden tekoälyllä käännetyn tietokirjan. Mutta siinä vaiheessa kun ihminen ei enää tarkasta AI-tekstiä eikä kustannustoimittajiakaan tarvita, peli on menetetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Kirjailija
Ymmärrän vihasi. Se ei kuitenkaan muuta miksikään sitä kehitystä jossa tekoäly tulee korvaamaan käytännössä kaikki taiteentekijät. Myös kirjailijat.
No ainakin AI olisi parempi kuin sä, ap. Niin. Oot huono ja läpinäkyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Kirjailija
Se tulee korvaamaan myös sinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Kirjailija
Enemmän kuin plagiaattimasiina: se on koulutettu varastamalla olemassa olevista, jo kirjoitetuista kirjoista. Tietokannassa on jo valtavasti kaunokirjallisuutta, ja kyse on tekijänoikeusrikkomuksista.
Niin kyllä ihmisetkin tekee. Mitään originaalia en ole lukenut kymmeniin vuosiin.
Hiljattain kuulin kahden opiskelijatytön juttelevan, että kätevää kun tekoälyä voi käyttää tosi paljon gradun teossa. Ilmeisesti kohta tekoälyllä tehdään romaanit, gradut, väitöskirjat, lehti- ja muut uutiset ja, ja, ja..... Mihin sitten tarvitaan ihmisiä????
Vierailija kirjoitti:
"Like a pizza cutter: all edge, no point". Tää koskee sua, ap.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. En minäkään mitenkään iloinen ole siitä, että tekoäly korvaa monet ammatit. Tuo tarpeettomuuden tunne tulee olemaan se ihmiskunnan seuraava suuri haaste.
https://sarolehti.net/lehti/teknologia-uhkaa-alyllisia-nautintoja/
Joopa joo, miksi vaivautua kirjoittamaan itse, kun ei enää viitsitä ajatellakaan...
t. Kirjailija