Nykyisin on vaikea arvostaa kirjailijoita, kun ei voi tietää paljonko kirjasta on lopulta tehty tekoälyllä
Ennen piti keksiä itse kaikki romaaniin. Nyt AI keksii kirjan nimen, juonta ja hahmoja...
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tietää. Jos kirja on hyvä, 0% siitä on tehty tekoälyllä. Itse vihaan koko tekoälyä. Kaikki taiteentekijät vihaa. Iso plagiaattimasiinahan se vaan on.
t. Kirjailija
Enemmän kuin plagiaattimasiina: se on koulutettu varastamalla olemassa olevista, jo kirjoitetuista kirjoista. Tietokannassa on jo valtavasti kaunokirjallisuutta, ja kyse on tekijänoikeusrikkomuksista.
Paitsi että tekoälyfirmat ovat ostaneet ko. kirjat tai lukoikeudet niihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tietää. Jos kirja on hyvä, 0% siitä on tehty tekoälyllä. Itse vihaan koko tekoälyä. Kaikki taiteentekijät vihaa. Iso plagiaattimasiinahan se vaan on.
t. Kirjailija
Enemmän kuin plagiaattimasiina: se on koulutettu varastamalla olemassa olevista, jo kirjoitetuista kirjoista. Tietokannassa on jo valtavasti kaunokirjallisuutta, ja kyse on tekijänoikeusrikkomuksista.
Niin kyllä ihmisetkin tekee. Mitään originaalia en ole lukenut kymmeniin vuosiin.
No sehän kertoo vaan siitä, että et osaa etsiä luettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly vie ensimmäisenä työt kirjailijoilta ja kuvataiteilijoilta. Ette te tuotosta inhoa vaan omaa tarpeettomuuttanne.
Ja vaikka juuri nyt tekoäly ei pystyisi yhtä hyvään, niin se kehittyy joka vuosi hirmu vauhtia. Kahden vuoden takaiset tekoäly-tuotokset häviää 100-0 tämän päivän tekoälylle.
Tämä. En minäkään mitenkään iloinen ole siitä, että tekoäly korvaa monet ammatit. Tuo tarpeettomuuden tunne tulee olemaan se ihmiskunnan seuraava suuri haaste.
Merkitys löytyy olemisestakin, tahdon muistuttaa. Itseasiassa on helpompaa löytää merkitystä olemisesta kuin lakata olemasta ja alkaa tekemään ja jahtaamaan merkityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Kirjailija
Ymmärrän vihasi. Se ei kuitenkaan muuta miksikään sitä kehitystä jossa tekoäly tulee korvaamaan käytännössä kaikki taiteentekijät. Myös kirjailijat.
No ainakin AI olisi parempi kuin sä, ap. Niin. Oot huono ja läpinäkyvä.
Itse asiassa en ole AP :-). Sitä paitsi ihan tarpeettomasti minulle kiukuttelet kun kerron oman näkemykseni siitä mitä tekoälyn kehittyminen tuo tullessaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pian valtaosa musiikista ja elokuvista ja vaikka mistä on tehty enemmän tai vähemmän tekoälyllä.
Näin tulee tapahtumaan. Eikä tuohon mene montaakaan vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Kirjailija
Paitsi että tekoälyfirmat ovat ostaneet ko. kirjat tai lukoikeudet niihin.
Kunpa olisivatkin ostaneet. Mutta kun eivät ole. Kysy Sanastosta.
Vierailija kirjoitti:
Pre-AI -kirjallisuus nousee arvoon arvaamattomaan koska se on satavarmasti ihmiskäsityötä.
Ennustan myös uusien kirjallisuuslajien syntyä. Ehkä jotain sessio-novelleja, nopeasti kirjoitettuja taideprojekteja, rosoista ja luomuista. Ja sitten on massatuotettu viihde jossa on lupa käyttää AI:ta tai ainakaan lukijakunta ei odota tekstin olevan luomua.
On sitä ennenkin osattu ulkoistaa luovaa kirjallista työtä myyvän kirjailijan nimellä. Ennen palkattiin lauma konekirjoittajia, joille kirjan "juoni" saneltiin. Läntättiin kirjailijan nimi fanifiktion tuottajien tuotoksien kansiin. Nyt tekoälyä. Ostava lukija saa päättää mitä vaivautuu lukemaan ja ostamaan.
Pari ns. fanifiktiokirjaa tuli luettua, ja ystävälle pohdin, että olipa huonoa luettavaa. Lukeneempana ihmisenä hän minulle kertoi, että ko. kirjailijan nimellä kirjoittaa useampi ns. kirjailija ja se kyllä selvensi minulle miksi ne pari ensimmäistä kirjaa tuli luettua innolla, mutta jälkimmäisistä taisi toinen jäädä jopa kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Kirjailija
Täällä toinen tekoälyä vihaava kirjailija. Seuraava romaanini ilmestyy parin viikon kuluttua, ja sen ensimmäinen raakaversio on kirjoitettu käsin.
Ei liity asiaan. Miksi mainostat?
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pian valtaosa musiikista ja elokuvista ja vaikka mistä on tehty enemmän tai vähemmän tekoälyllä.
Ehkä tulevaisuudessa tekoäly myös kuluttaa valtaosan musiikista, kirjoista ja elokuvista.😂 Ihmisen tarvetta olla luova se ei poista.