Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieläkö yrittäisi jotain vai luovuttaisiko jo?

Vierailija
02.10.2025 |

Ikää on 47 vuotta ja takana lähinnä epäonnistumisia ja sairautta. Sairastan psykoosisairautta, skitsoaffektiivista häiriötä. Olen aloittanut yliopisto-opiskelut neljä kertaa ja aina on jääneet opinnot kesken. Fyysiset terveysongelmat ovat myös vaikuttaneet opiskeluihin, on ollut kilpirauhasen vajaatoimintaa, pitkää flunssakierrettä ja tulehduksia. Työelämässä en ole juuri ollut. Nyt viimeiset 18 vuotta kuntoutustuella. Työpaikkaa en taida saada näillä ansioilla tai ansioiden puutteella. Vielä olisi opiskelupaikka yhdessä yliopistossa, yrittäisikö siellä vai alkaisiko oloneuvokseksi? Ammattikouluakin olen miettinyt ja joskus hakenutkin mutten ole päässyt sinne.  

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan opiskella noin harrastusmielessä, jos et saa työtä mistään. Ainakin tulee elämään säännöllisyyttä ja tavoitteita, kun lukee tentteihin ja tekee tehtäviä. 

Vierailija
22/28 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostele mitä haluat, miltä tuntuu. Yliopisto on vähän hankala muillekin ja elämä.

Tuohan on kuulostellut jo vuosikymmeniä. Nyt vaan jostain jotain työtä, jotta voi maksaa ruokansa, jos mt-häiriö ei estä. Miten ylipäätään voit opiskella noin rankalla mt-taustalla? Opiskeluhan on raskaampaa kuin työnteko.

Onnea tulevaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostele mitä haluat, miltä tuntuu. Yliopisto on vähän hankala muillekin ja elämä.

Tuohan on kuulostellut jo vuosikymmeniä. Nyt vaan jostain jotain työtä, jotta voi maksaa ruokansa, jos mt-häiriö ei estä. Miten ylipäätään voit opiskella noin rankalla mt-taustalla? Opiskeluhan on raskaampaa kuin työnteko.

Onnea tulevaan.

LIsäys vielä: jos et onnistu löytämään mitään työtä, mistä maksetaan, niin mitä jos teet apuhommia eri hyväntekeväisyysjärjestöissä? MIelekästä tekemistä eikä tarvitse tyhjän panttina olla.

Oletan, etteivät opinnot auta tilanteessasi.

Vierailija
24/28 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea tulevaan.

Kiitos. Olen miettinyt sitäkin että jos aloittaisi jollain osa-aikatyöllä mutten tiedä otetaanko minua mihinkään töihin. Työkokemusta on neljä kuukautta 20 vuotta sitten. Opiskelua en ole kokenut yhtä rankaksi kuin työntekoa, opiskelussa on vastuussa lähinnä itselleen ja saa lukea itseä kiinnostavia asioita. 

Ap

Vierailija
25/28 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea tulevaan.

LIsäys vielä: jos et onnistu löytämään mitään työtä, mistä maksetaan, niin mitä jos teet apuhommia eri hyväntekeväisyysjärjestöissä? MIelekästä tekemistä eikä tarvitse tyhjän panttina olla.

Oletan, etteivät opinnot auta tilanteessasi.

Jotenkin vaan tuntuu siltä että se tutkinto olisi hyvä saada niin olisi paremmat mahdollisuudet työllistyä ihan palkkatöihin.

Ap

Vierailija
26/28 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
27/28 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka suuri on kuntoutustuki ja mitä muita tukia saa, kun on ollut noinkin pitkään ilman töitä?

Minä olen ollut työkyvytön työtön monta vuotta, mutta edes kuntoutukseen en vielä ole päässyt. En tiedä, haluanko edes päästä, koska Kelan päätökset ovat arvaamattomia. En pärjäisi enää yhtään vähemmällä kuin nyt.

Kuntoutustuki on mulla noin 900 e kuussa.

Ap

Saatko asumis- tai toimeentulotukea? Ja mikä on veroprosenttisi? 

Ero työmarkkina- ja noihin kahteen muuhun tukeen taitaa olla aika pieni. 

Asumistukea saan semmoiset 500 e kuussa. Toimeentulotukea en saa. Veroprosentti taitaa olla 0. 

Ap

Kiitos vastaamisesta. 

Jos tuo toteutuisi minun kohdallani, käyttööni jäisi selvästi enemmän rahaa kuin nyt. Jos toimeentulotuki jäisi minulta pois, samoin jäisi pois nöyristely Kelan edessä ja jatkuva pelkääminen. 

Yritin ottaa selvää, mutta edessä oli taas viidakko. Kuntoutustuesta ja -rahasta puhutaan päällekkäin ja sekaisin. Ainakaan ensikertalainen ei saa selvää. 

Kuntoutustuen eli määräaikaisen työkyvyttömyyseläkkeen veroprosentti näkyy olevan vähintään 30 %.

Kuntoutusrahan eli kuntoutustoimenpiteessä olemisen aikana saatavan tuen veroprosentti taas on sama kuin palkassa tai vähintään 25 %. 

Veroprosenttisi ei mitenkään voi olla nolla, koska kaikkea verotetaan.

Tsemppiä opiskelemiseen. Minullakin olisi katsottuna yhdet perusopinnot, mutta niiden hinta avoimessa yliopistossa on ihan liian kallis edes vähitellen tehtäväksi. Opiskelisin ihan vain huvin vuoksi, koska työllistyminen ei kuusikymppiselle työkyvyttömälle enää ole mahdollista. 

Vierailija
28/28 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan