Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ruoka-vinkkejä?

12.04.2007 |

helou, olen huolissani nigerialaisesta miehestäni joka ei syö muuta kuin riisiä, mannasuurimoista tehtyä sössöä ja kanaa,ehkä ranskalaisia.Suomalaisista ruuista ei tykkää. Olisiko siis teillä vinkkejä edullisiin yksinkertaisiin ruokiin joita voisin ehdottaa hänelle, kiitos paljon.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ukkeli ei syö ainakaan kotona käytännössä mitään " suomalaista" . Anoppinsa ruokia kyllä vetelee hyvällä ruokahalulla (varmaan kun ei ole vaihtoehtojakaan ;) ). Salaattia on aika turha edes tarjota, saataa joskus johonkin tortilloihin jotain tuoretta heittää (syö toritlloja tms. joskus jos olen tehnyt ja puoliksi pakottanut syömään). Leipää ei syö, paitsi omaa tekemäänsä pannulla paistettua " Sri Lankalaista" leipää ja tortilloja (siis pelkkiä niitä leipälätysköjä). Joskus jos olen leiponut, niin voi syödä kohteliaisuudesta jotain leipää.

Ja mrs.O' n mies ja omani ovat tässäkin asiassa veljeksiä.. Eli ruokavalio on aika tasan sama, paitsi meillä kastikkeisiin ei mene porkkanaa vaan paprikaa.

Awa-79 mainitsemista ruuista mies itse kokkaa just noita riisi-juttuja. Keitettyyn riisiin sekoittaa tomaattimurskaa, sipulia, mausteita, joskus katkarapuja tai papuja, joskus kookosmaitoa.

Lisäksi mies tekee perunasta, pavuista, plantainseista, tomaatista (tölkkimurskaa) ja sipulista eräänlaista muhennosta.

Ehkä helpoin miehen resepti on tomaattikastike riisin ja papujen kanssa. Tomaattimurskaan lisätään öljyä, sipulia ja mausteita (suolaa, liemikuutio, chiliä) ja keitetään liika vesi pois. Tähän voi lisätä myös tonnikalaa tai paprikaa tms. Lisukkeeksi keitetään riisiä ja mustasilmäpapuja tai " nigerialaisia papuja" .

Vierailija
2/10 |
06.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

exäni syö myös suomalaista. ei nyt ihan kaikkea suomalaista mutta kuitenkin niitä mitä minä olen tehnyt. ja minä tykkään nigerialaisesta ruoasta. sitä en enää sitten saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merirosvokala ja inkiväärihai. Toivottavasti nimi meni oikein, ainakin inkiväärihai meni. Siinä suomalainen mies tuunaa ulkomaisia ruokia paljon juuri Afrikan mantereelta ja sitten arabimaista. halpoja ja erikoisia herkkuja suomalaiseen ruokakauppaan mukautettuna, eli ei tarvitse painella oriental- markettiin hakemaan mitään omituisuuksia. SUosittelen kokeilemaan, jos koti- ikävä vaivaa miestäsi:)

Vierailija
4/10 |
13.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nigerialainen mieheni syö vain nigerialaista ruokaa, enkä ole siitä ollenkaan huolissani. Haetko siis vinkkejä nigerialaisiin ruokiin vai suomalaisiin ruokiin?

Vierailija
5/10 |
17.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen siksi huolissani että ei syö monipuolisesti.

Ei ole väliä minkä maalaista ruokaa on, kunhan maistuu, ja on edullista.

Ei ole kyllä tähän mennessä suomalaisista ruuista innostunut joten luulen että sen pitäisi olla jotain hyvin maustettua/tulistakin

Vierailija
6/10 |
17.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään mannaa kanakastikkeella useastikin, tosin itse tykkään enemmän tehdä sitä jauhetusta jamssista. Kastikkeeseen (tomaattipohjainen) lisään mitä milloinkin, porkkanaa, perunoita, bataattia, jamssia, plantains, yms yms. Joskus kanan tilalla kalaa tai lapsille naudanlihaa. Riisin keitän joskus kastikkeessa (tomaatti tai kookos), johon lisään esim. ruskeita ja/tai valkoisia papuja, joskus linssejäkin yms. Sellaisenaan hyvää kanan/lihan/kalan kera... Nigerialaisista ruoista teen lähinnä egusia tai okra soup... Kaikki nämä maustan hyvin ja voimakkastikin, tosin kuopuksen huomioiden ;). Ainakin edullista ja yksinkertaisia lisäyksiä tuttuihin ruokiin.

Vierailija
7/10 |
17.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ukko tykkää myös ihan simona kokonaisesta tai rouhitusta ohrasta riisin paikalla, tattarikin on ollut välillä kierroksessa.

Vierailija
8/10 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai riittävätkö omat kokin taitonsa vain luettelemiisi ruokiin?

Meillä miehen " sooseista" löytyy milloin mitäkin: on lihaa, kalaa, sisäelimiä, äyriäisiä ja mm. porkkanaa ja pinaattia, egusia, okraa jne. Saattaa joskus keitellä vähän perunaakin, mutta pääasiallinen soosin kylkiäinen on joko riisi tai manna (mannaryynit tai karkea vehnäjauho). Syö myös paljon leipää (yleensä meillä minun leipomaani) ja kananmunia. Munakkaisiinsa lisäilee mm. tomaattia ja sipulia. Suolan määrä kokatessa on hirvittävä, mutta lopputuloksessa se ei enää niin maistu. Hedelmistä kelpaavat banaanit, appelsiinit ja viinirypäleet. Mutta kaikki " lisukkeet" tulevat hänellä syödyksi vain jos tungen niitä esim. evääksi ;)

Hätätilassa ukkeli syö mitä tahansa, vaikka sitä mautonta suomalaista einestä jossain työpaikkaruokalassa, mutta kyllä minäkin olen hänelle silloin tällöin syömisistä marmattanut (etenkin talven pimeillä). Mutta enpä ole viime aikoina enää katsonut aiheelliseksi, koska tuoretavaran osuus on kivasti ruokavaliossaan lisääntynyt ja työhöntulo terveystarkastuksen labratestit osoittivat, että kaikki arvot on ihan yläkanttiin kohdallaan. Ja iso ukkohan tuosta on niillä perinteisillä pöperöilläkin kasvanut ;)

Vierailija
9/10 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos kaikille, jotain ymmärsin näistä, olen itse paska kokki en osaa edes suomalaisia ruokia tehdä. Olen kattellut batattia kaupassa, mutta en ole uskaltanut ostaa jos en osaa tehdä mitään, tehdäänkö siitä samanlaista ruokaa kuin perunasta, muussia?

sitten kysyisin että saako jamssia ihan yleisesti suomesta,asun itäsuomalaisessa kaupungissa ja raaka-aineet pitäisi siis ihan normi kaupasta saada, mitä on tämä plantais?

mieheni syö mannansa sormin ja kastaa kastikkeeseen, voisiko sinne siiis siihen kastikkeeseen ängetä jotain, pitäisikö syödä sitten haarukalla, ehkä tyhmiä kysymyksiä mutta silti:)

nyt jos saisin jonkun hyvän perusreseptin niin voisin ruveta kokeilemaan

Vierailija
10/10 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mitä tarkoittaa esim. että riisit keitetään kookoksessa, sinne sitten vähän papuja kyytiin, minkälaisen kanan tai lihan kanssa sitä sitten syödään? Millaista on okra soup, kun googlettaa niin antaa jonkun ohjeen missä on pekonia, onko tämä oikea ohje?mieheni ei kuitenkaan syö sianlihaa...

huh:)