Nuoriso on nykyään ihan älykääpiöitä?
Huolestuttavaan suuntaan ollaan menossa yhteiskunnassa. Nuoriso on työkyvytöntä älyllisesti kehitysvammaisia. Mikähän syynä.? Kasvoivat koko elämän jo pienestä pitäen suurin osa puhelin kourassa. Puhelimesta kaikki tieto. Ei käytetä aivoja kuten 80-luvulla koulussa piti kirjastosta etsiä materiaali ja siitä tehdä esitelmä. Materiaali piti viä koostaa sopivaan pituuteen eli ajatustyötä vaati.
Nykyään vanhemat tekee lasten läksyt tai teko-äly. Tietty kun omaa ajattelua ei enää ole. Nuoret menee kaduille pahuuksiin kun läksyt tehdään koneiden avulla eikä omilla aivoilla.
Onneksi itse elin nuoruuden ilman koneita. Kirjoista ja muuten. Siitä on hyötyä kun on viä jotain omassa päässä liikettä.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011532455.html
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
"Nuoriso on työkyvytöntä älyllisesti kehitysvammaisia."
No, vaikka itse kuvittelet olevasi joku varsinainen järjen jättiläinen, saanen silti huomauttaa, että kehitysvamma on AINA älyllinen. Jos siis puhutaan kehitysvammasta, se viittaa aina älykkyyteen, eikä koskaan mihinkään fyysisiin juttuihin, kuten vaikkapa cp-vammaan, ylimääräisiin sormiin tai alikehittyneisiin raajoihin.
Oli ilo sivistää aapeeta.
T. M38mi
Tiedoksesi, että englanninkielessä developmental disability kattaa sekä fyysiset että kognitiiviset rajoitteet.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä nuoria ymmärrän. Elävät rikkinäisessä valtiossa, jossa ahneet aikuiset ajattelevat vain itseään. Miksi nuoret mahdollistaisivat panoksellaan vain iäkkäämmän polven etuoikeudet.
Niin me kaikki olemme joutuneet tekemään.Yhteiskunta vaatii uhrauksia myös.
Nuoret ovat mahtavia, osaavia, taitavia.
Miettikää viisi vuotta taaksepäin.
Aikuiset kylvi valtavaa pelkoa ja kauhua, tämän päivän nuoret koki varmasti inhottavana sen.
Tämmösessä tietotulva-ajassa on erilaista varttua kuin kirjekyyhkysten aikakausilla.
KOULUn tulee uskaltaa muuttua aikaamme vastaavaksi.
Ihmisen huomaa muuttuneen keski-ikäiseksi siinä vaiheessa, kun alkaa märinä ja marina "nykynuorista".
Vierailija kirjoitti:
Ehkä osa nuorista, mutta ei todellakaan kaikki. Enemmän mua ympäsee ihmisten itsekkyys ja tähän sortuu kaikki ikäluokat. Ollaan minäminäminä joka paikassa.
Itsekkyys liittyy lähes varmasti pelkurimaisuuteen ja välinpitämättömyyteen. Kuitataan jokin omia uskomuksia haastava asia rähähtämällä nauruun ja leimaamalla asianesittäjä. Tästä tunnistaa tyhmän nanosekunnissa.
Luepa ap tekstisi vielä äikänopettajan asenteella uudelleen. Jos näet tarvetta, voit säätää ylemmyydentunnettasi muutaman napsun.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen huomaa muuttuneen keski-ikäiseksi siinä vaiheessa, kun alkaa märinä ja marina "nykynuorista".
Tuo on kulunut ja virheellinen hokema, jolla te nuorten hyysääjät yritätte estää kaiken kritiikin ja keskustelun. Minä ainakin tiedostin nuorten olevan täyttä paskaa jo ollessani itse nuori. Nykyään nuoret ovat vielä pahempaa paskaa.
Mun tuntemani nuoret ainakin ovat fiksuja ja ihania. Joka sukupolvella on omat ristinsä kannettavana, ei kellään ole kaikki helppoa.
-Lapseton Gen X
Jutussa sanottiin, että yleisin syy työkyvyttömyyseläkkeelle on älyllinen kehitysvamma. Sen syistä nyt voi olla mitä mieltä haluaa, mutta itse ajattelen että näitä ihmisiä on ollut aina, mutta työt joita he pystyvät oman kapasiteettinsa puitteissa tekemään on koneistettu ja tekoälyistetty, jolloin ihmiset eivät enää voi työllistyä kuten joskus 80-luvulla. Nykyään vaaditaan paljon jo ihan keskivertoälykkäältäkin työntekijältä, niin miten yhtään heikommassa lähtötilanteessa oleva siinä pärjäisi? Varmasti osansa on myös älylaitteilla ja lukemisen vähyydellä ja entistä vanhempien ihmisten lisääntymisellä, mutta turha nuorta on syyttää siitä mitkä kortit hänelle on syntymässä jaettu.
Kouluissakin on liikaa digijuttuja. Näin ollen lapset viettävät koko päivän ruutujen äärellä.
SixSeven -- ölölöööö,,,,,,, Mediassa näkyvät suomalaiset nuoret -- ei ensimmäistäkään valkoihoista näy missään. Ahned, Ismut, Mouhamäd -- joujou tsikitsiki.
Lapseni on SYK:n eliittilukiossa ja usein viettävät meillä aikaa koulukavereiden kanssa. Ovat todella paljon fiksumpia kuin mitä meidän sukupolvi oli.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ajan nuoret tarvitsevat tässä myrskyävässä maailmantilanteessa meiltä aikuisilta tervettä ajattelutapaa ja varjelusta ja suojelusta.
Ikinä ei pidä lapsia ja nuoria moittia, heissä on aina TULEVAISUUS.
Mikä hienous niissä esitelmissä oli jotka piti vängällä vääntää jostain kirjaston pölyttyneistä, vanhentuneista tiedoista.
Tänä päivänä realiaikainen tieto on käsillä koko ajan.
Lapset eivät mene kadulle kun perhe laittaa lapset etusijalle rahan ja mammonan tilalle.
Ajassamme on sellainen aivosumutus menossa että puhukaa lasten ja nuorten kanssa normaaleista elämän asioista, kantavista ja kestävistä arvoista.
Ei meidän pidä lietsota pelkoa ja vihaa vaan luoda turvallisuutta ja tulevaisuuden näkymiä niiltä osin mitä ihminen itse pystyy vaikuttamaan.
Hyvä nuoret, olette best!
Kernaasti tukisin ja auttaisin nuoria, koska heissä tosiaan on tulevaisuus, enkä usko, että heissä on älyllisestikään lähtökohtaisesti mitään vikaa. Mutta nykyään on vallalla niin suuria ongelmia esim. oppimisessa, että en tiedä, mistä niitä pitäisi lähteä purkamaan. Ja kaikessa tässä vaikuttaa myös omituinen asennevääristymä: nuoret ihmiset ovat nykyään osaamattomampia ja tietämättömämpiä kuin koskaan - vaatimustasoja on pitänyt laskea jatkuvasti viimeiset 20 vuotta - mutta samalla uskovat olevansa "best", kuten sinäkin sanot. Fiksuin sukupolvi ikinä, ainakin omasta ja hehkuttavien vanhempiensa mielestä. Ei kylläkään minkään tilastojen valossa, mutta omalla mutulla. Tiedostavin sukupolvi ikinä, mutta kuluttaa enemmän kuin ikinä. Diginatiiveja, mutta eivät ymmärrä, miten käyttämänsä teknologia toimii. Kansainvälisiä, mutta kielitaito (myös englannin) heikkenee vuosi vuodelta.
Itsetunto on samanaikaisesti hauras kuin Muranon lasi, ja silti käsitys omasta ylivertaisuudesta vanhempiin ihmisiin verrattuna huitelee stratosfäärejä, mikä on vaikea yhdistelmä. Keskivertonuoret eivät HALUA keneltäkään yli kolmekymppiseltä mitään neuvoja tai "tervettä ajattelutapaa", vaan loukkaantuvat verisesti. Neuvojen sijaan ikäloput voivat siirtää rahaa tilille ja sitten painua v*ttuun nuorten maisemia pilaamasta.
Vierailija kirjoitti:
Minä märisin nuorten typeryydestä jo ollessani itse teini. Se on aika lailla vakio, nuorten hölmöily ja ylimielisyys. Nykyään tietämättömät ja niskojaan nakkelevat nuoret vain jostain syystä nostetaan jalustalle, toisin kuin ennen.
- Mitä se tarkoittaa?
- Ei mitään