Miksi työtön ei mene yrittäjäkurssille ja ryhdy yrittäjäksi?
Kommentit (145)
Jos nyt vaikka menestyisi (tuskin) ja saisi sen pizzerian tai parturin pyörimään, niin eikö tämä aiheuta sen, että kulman takaa kuolee se toinen pizzeria tai kampaamo pois ja siitä tulee työtön tämän työttömän tilalle?
Eli onko tässä koko hommassa jotain pointtia?
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt vaikka menestyisi (tuskin) ja saisi sen pizzerian tai parturin pyörimään, niin eikö tämä aiheuta sen, että kulman takaa kuolee se toinen pizzeria tai kampaamo pois ja siitä tulee työtön tämän työttömän tilalle?
Eli onko tässä koko hommassa jotain pointtia?
Totta, ei niitä asiakkaita yhtäkkiä synny tuhansia uusia johonkin, että kyllä ne ovat aina joltain toiselta pois.
Yrittäjäksi ryhtyminen on huomattavasti helpompaa työn ohessa, kun on varma leipä ja muutenkin eka vuosi on yrittäjänä ihan harrastelua. Ala kun ala, niin tiistaina ja torstaina voi olla tekemistä ja sit on kuukausi, ettei ole mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömällä ei yleensä ole pääomaa valmiina yrityksen perustamista varten.
Siivousfirman perustaminen ei vaadi pääomaa.
Polkupyörällä ajat kohteisiin, imuri tarakalla, moppi kanalossa, lasta toisessa, pesuämpäri tangossa, reppu täynnä aineita, rättejä, sieniä, hanskoja, roskapusseja ja kaikki nämähän on ilmaisia.
Osta Lada ja kulje sillä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli - ja yhä on - haaveena pienyrittäjyys. Tt-toimistossa tämä olikin kauhean ongelmallista, sillä yksi laskuttaminen aiheutti perusteellisen selvittämisen olenko yrittäjä vai en. (Ja kukaan tukien saaja ei halua leimaantua yrittäjäksi)
Olen tullut siihen tulokseen, että alan pienyrittäjäksi vasta kun on vakityö. Ei myöskään ole niin paljon paineita. Jos vaikka myymäni tuote maksaa 5 euroa +25% alvi, tarvitsisin elääkseni vähintään 200 asiakasta per kuukausi.
Sama homma myös. Ajattelin, etten riskeeraa jotta katto pysyy pään päällä. Parempi mennä palkkatöihin ja samalla näpertää yrittämistä, niin on jokin taloudellinen tuki. Tosin siinä kyllä kuluttaa itsensä loppuun helposti, mutta onneksi ei ole perhettä niin voi kaiken ajan panostaa.
En tiennyt, että toimeentulotukea ei saa jos yrittäjän tulot ovat alle 800e, ainakin he painostavat lopettamaan silloin yrittämisen.
Vierailija kirjoitti:
Jos tarvii kurssin yrittämiseen niin tuskin on sellainen persoona joka sopii yrittäjäksi.
Pienen tuen saaminen perustamisvaiheessa vaatii tuon kurssin, ainakin silloin kun itse perustin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä riittää kaikille yrityksille asiakkaita jos kaikki työttömät lähtee yrittäjiksi? Jonkun täytyy olla kuluttamassakin ja tuomassa rahaa firmaan.
Eli yrittäjät ei osta ruokaa, vaatteita tai huonekaluja. On se erikoista tuo yrittäjän elämä.
Ruokakauppiaaksi ei mennä helposti, kilpailu on kovaakin kovempaa. Kaupan ostaminen saattaa olla kannattavaa, jos on valmis ottamaan isot lainat. Ja kylmiltään ruokakauppiaaksi lähteminen on taloudellinen itsemurha, yrittäjäkurssilla ei opi elintarvikkeiden myynnistä vielä mitään. Vaateliikkeet eivät ole kannattavia, jengi ostaa netistä, jo olemassa olevista verkkokaupoista, kilpailu on kovaa. Vaatehävikkiä syntyy kun kaikkea pitäisi löytyä kaikissa kokoluokissa. Huonekalukauppoja on jo pilvin pimein, kilpailu on kovaa ja pääoman tarve iso. Joku ruokavaunu ehkä voisi toimia, jos olet valmis ottamaan lainaa ja kiertämään pitkin maata eri tapahtumissa. Mutta näitäkin on jo, eivätkä suomalaiset syö katukeittiöistä esim. lounasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siivousfirmassa ei tarvita mitään välineitä? Autoa? Markkinointia? Vakuutuksia?
Omalla autolla voi kulkea paikasta toiseen. Välineinä voi aluksi käyttää paljon kotoa löytyviä siivousvälineitä. Välittäjäfirmat tarjoavat siivouskohteita, mutta ottavat rahaa välistä.
Siinä vaiheessa kun ansiosidonnainen loppuu, niin ei paljoa autoja pihassa näy...
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjäksi ryhtyminen on huomattavasti helpompaa työn ohessa, kun on varma leipä ja muutenkin eka vuosi on yrittäjänä ihan harrastelua. Ala kun ala, niin tiistaina ja torstaina voi olla tekemistä ja sit on kuukausi, ettei ole mitään.
Ja kun saisi vielä sen palkkatyön ensiksi. Valitettavasti Suomessa yrittäjäksi alkaminen on erittäin haastavaa.
Vierailija kirjoitti:
"Toimeentulotuen hakijalle säädettäisiin aiempaa vahvempi velvoite hakea ensisijaisia etuuksia toimeentulotuen sijaan. Ensisijaisia etuuksia ovat mm työttömyysturvaetuudet ja opintotuki. Koskee myös YRITTÄJIÄ joiden yritystoiminta ei ole kannattavaa."
https://valtioneuvosto.fi/-/1271139/toimeentulotuen-kokonaisuudistus-la…
Romurinsessaa vaadittiin maksamaan lähes vuoden työttömyyskorvaukset takaisin "Nyt en saa lääkkeitä, ruokaa tai laskuja maksettua"
https://www.esaimaa.fi/uutissuomalainen/8885845
Ongelmia voi tulla kaikenmaailman omien "yritysten" kanssa.
Vierailija
4/47|
02.10.2025 | 08:03
"Täytyy kyllä sanoa että jos tekisin firmassa kotisiivousta niin toki perustaisin oman yrityksen ja nostaisin itse massit ilman välikäsiä..."
Monella palkansaajalla. joka ei itse ole koskaan toiminut (yksityis)yrittäjänä, on melko epärealistinen käsitys yrittämisestä. "...nostaisin massit ilman välikäsiä." Niin varmasti nostaisit massit. Ensin massien nostamista toki maksetaan ennakkoverot, arvonlisäverot, mahdolliset lisäverot, yrittäjäeläkkeet, vakuutukset, siivousyrityksesi tarvikehankinnat, pankkilainan lyhennykset jne. Sen jälkeen katsot yrityksesi pankkitiliäsi, kuinka paljon sinulla on varaa maksaa itsellesi omaan elämiseesi. Ilman välikäsiä tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polkupyörällä ajat kohteisiin, imuri tarakalla, moppi kanalossa, lasta toisessa, pesuämpäri tangossa, reppu täynnä aineita, rättejä, sieniä, hanskoja, roskapusseja ja kaikki nämähän on ilmaisia.
Osta Lada ja kulje sillä.
Eihän siivousfirman perustaminen vaatinut pääomaa, mistä me nyt rahat ladaan saadaan? Toiseksi tänä päivänä kunnossa oleva Lada maksaa enemmän kuin joku perus corolla, joten päivitätkö tietojasi tälle vuosikymmenellä.
Vierailija kirjoitti:
No voithan sinä mennä, onko sinulla jo liikeidea?
En tiedä onko tällä niin väliä? Tarkoitus on saada ihmisiä pois työttömän työnhakijan statukselta ja yrittäjyys kalskahtaa hienolta. Liikeidean laadulla ei ole väliä niinkään, vaan yrittämisen hengellä ja itsenäisellä toiminnalla.
Vapaasti käyttöön seuraava liikeidea: kannattaa perustaa ravintola, ihmiset syövät aina. Tuossa vain yksi esimerkki! Keksi itse omasi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli - ja yhä on - haaveena pienyrittäjyys. Tt-toimistossa tämä olikin kauhean ongelmallista, sillä yksi laskuttaminen aiheutti perusteellisen selvittämisen olenko yrittäjä vai en. (Ja kukaan tukien saaja ei halua leimaantua yrittäjäksi)
Olen tullut siihen tulokseen, että alan pienyrittäjäksi vasta kun on vakityö. Ei myöskään ole niin paljon paineita. Jos vaikka myymäni tuote maksaa 5 euroa +25% alvi, tarvitsisin elääkseni vähintään 200 asiakasta per kuukausi.
Sama homma myös. Ajattelin, etten riskeeraa jotta katto pysyy pään päällä. Parempi mennä palkkatöihin ja samalla näpertää yrittämistä, niin on jokin taloudellinen tuki. Tosin siinä kyllä kuluttaa itsensä loppuun helposti, mutta onneksi ei ole perhettä niin voi kaiken ajan panostaa.
En tiennyt, että toimeentulotukea ei saa jos yrittäjän tulot ovat alle 800e, ainakin he painosta
Mitäh? Ei saa jos tulot alle tuon? Sitkö saa jos enemmän?
Miks tässä maassa tehdään kaikki niin vaikeaksi.
Voi tulla aaaapeeelle yllätyksenä, mutta voin näin yrittäjänä kertoa, että talouden matalasuhdanteessa, jossa jengiä joutuu työttömäksi (korkeasuhdanteessa harvoin niin käy, ja silloin on helpompaa löytää uusi työ), niin kysyntä markkinoilla on hyvin olematonta. Silloin kaatuu myös yrityksiä, ja yrityksistä siinä kuoleman laaksossa selviytyy yleensä jo asemansa vakiinnuttaneet, joilla on pitkäaikaisia asiakkaita. En sano ettei se ole hyvä hetki myös perustaa yritys, koska jos siitä selviytyy, niin kyllä noususuhdanteessakin tulee pärjäämään. Mutta siis on optimistista kuvitella saavansa maksettua itselleen palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vassarit aina itkevät että yrittäjät ovat täysiä sikoja ja riistäjiä - ahneita miljonäärejä.
Miksi eivät itse ala yrittäjiksi ja sitä kautta miljonääreiksi?
Pitää siirtyä takaisin valtion omistamiin yrityksiin. Yksityinen yrittäminen on mennyt liian ahneeksi.
Valtio ja kunnat kyllä voisivat ja niiden pitäisi huolehtia terveydenhoidosta, asuntotuotannosta ja infrastruktuurista ihan omilla yrityksillään ja henkilökunnallaan. Siten kannattaisi vaikka palkata työttömiä, eikä maksaa tukia. Toki palkkaaminen tulee kalliimmaksi, mutta työllisyyden vaikutus yhteiskuntaan on sen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt, että toimeentulotukea ei saa jos y
Mitäh? Ei saa jos tulot alle tuon? Sitkö saa jos enemmän?
Miks tässä maassa tehdään kaikki niin vaikeaksi.
Ei näköjään saa, koska silloin yritys on kannattamatonta ja kela käskee lopettamaan sen.
En mä tässä kurssia tarvia, osaan tehdä, markkinoida ja myydä tuotteitani kyllä. Se on kuitenkin niin pienimuotoista, etten sillä eläisi joten se pitää pitää harrastustasolla. Haluaisin kyllä tehdä tätä virallisesti, mutta sit multa loppuu rahat, tuotteiden hintoja pitäisi nostaa eli niitä ei ostettaisi ja mä menisin vaan reilusti miinukselle. Sama olis jos mä teen tavaraa ja lahjoitan sen pois.
Mikä noilla on kun se on niin pirun väärin ja vastentahtoisesta antaa pienituloisen tienata edes muutamaa kymppiä tai satasta kuussa?
Omalla autolla voi kulkea paikasta toiseen. Välineinä voi aluksi käyttää paljon kotoa löytyviä siivousvälineitä. Välittäjäfirmat tarjoavat siivouskohteita, mutta ottavat rahaa välistä.