Aamupalaksi pullaa?
Ei ihmekään että suomalaiset on kaikki ylipainoisia, diabeetikkoja ja masentuneita. Miksi ihmeessä esim. ärrällä paistetaan aamulla ensimmäiseksi pullat? Pliis osaako joku vastata? Haluaisin hakea aamupalaksi kiire-aamuina riisipiirakkaa tai edes croisanttia MUTTA EI ONNISTU! Puhumattakaan vaikka tuorepuuroista. Tarjolla on vaan neljää erilaista pullaa. MIKSI! Olen toistuvasti toivonut suolaisia tarjolle, kuka syö pullaa klo 7.00 aamupalaksi! Ja joo tiedän että lisäksi on ylihintaisia melkein 5e maksavia kylmiä kolmioleipiä ja ällöttäviä lisä-aineilla täytettyjä patonkeja.
Oman keskustelunsa saisi "ruoka"kauppojen sisällöstä, joka alkaa sekin olla varmaan jo 70-80% paskaa eikä sisällä varsinaista ruokaa enää juuri ollenkaan. Eikö ketään muuta ärsytä etsiä edes jotain terveellistä ja kohtuuhintaista sieltä valmisruokien, makulonkeroiden ja kaljojen, sipsien, karkkien, jäätelöiden, keksien, pakastepitsojen ja vanukashyllyjen uumenista? Ja kyllä, olen itsekin jo yli 10 kiloa ylipainoinen!
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Siis onko jotenkin yleistä muka mennä johonkin ärrälle aamupalalle?!
Miekii luulin, että poikkeus, reisu tai jokin siinä lähistöllä oleva aamukohde jonne tapaaminen, kurssi tai muu tapaaminen. Odotellessa jos kotona ei maistunut mikään. Ja kaikkea saa kunnan ei aina, ihan sama vaikka grillimakkaran vedät kuudelta tuolla ulkoilmassa kun poikkeusaamu, tai koko yön tehnyt jtk duunia ja aamulla hurja nälkä, Sitten paluu taas normiin. Kuka nyt ajaa,kävelee joka aamu kuin kotiinsa jollekin ärrälle vetää noita aamiaisia. Junaan lähtiessä esim. voisi toimia joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ehdi kaupan paistopisteelle, koska kauppa aukeaa vasta seitsemältä ja olen jo bussissa matkalla töihin klo 6.40. Ärrä on työmatkan varrella kun vaihdan bussia.
Mikset syö kotonasi?
Tekis evväät illalla jo ihan valmiiksi jääkaappiin. Ne muuten mehustuukin kivasti, eli maut tiivistyy ja ovatkin parempi kuin just tehty esim. leivät. Ja jos ei silloin syö, ottaa mukaansa, syö duunissa aamutauolla. Eiks usein se kahvihetki ookin 9-10. Muutenki kehoitetaan, että heräämisestä noin tunti vain vedellä, keho kuivuu yöllä ja tuossa tunnissa kortisonitasot tasaantuu.
ikinä ei saisi syödä mitään tuntiin kun herää. ei edes Kahvia!!!!!!! eikä savukkeita!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pulla ei todellakaan lihota kaikkia.
Pulla ei lihota ketään. Eikä mikään muukaan ruoka.
Ylensyöminen ja liikkumattomuus lihottaa.
70- luvulla ihmiset oli kai sitten hurjia möhkäleitä kun syötiin Pullaa ja Leipää. Perunaa ja Soosia. Makkaraa ja kaikkea kauheaa.
Noilla ruoilla voitettiin Olympiakultaa ja maailmanmestaruuksia yleisurheilussa.
Smoothieilla ja Proteiinivanukkailla ei oikein mitaleita näytä irtoavan.
70-luvulla ei järjestetty yleisurheilun MM-kisoja😉
Mä olen aikoinaan syönyt aamupalaksi pullan. En ollut lihava.
toi toimii ja ihan sisäänrakkennettu-ei vaaaadi mitään, rutiinilla pelaa perusarki- huomaa myö osataan herkutella kermakakulla vaiika kesäaamuna kello 7. ei olla kaavoissa aina. on sitä pitsaakin syöty aamu viideltä,mutta perusarki toimii. ja huippu terveitä. ihte juoksen 60 km viikossa plus muuta päälle. maanabtaina usein jos se 20 km juoksu ja loput muille päiville. oon lähtenyt 20 km juoksuunkin joskus jo aamu 4, silloin nuo ravintoasiat erilailla, mun 20km arki yksi juoksu on jonkun puolimaraton,mulle peruslenkki ja sadesääkin ookoo.
pulla, kroisantti ja riisipiirakka on hyviä aamiaisia muttta kaurapuuroa ei voi syödä kun siinä on liikaa hiilareita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70- luvulla ihmiset oli kai sitten hurjia möhkäleitä kun syötiin Pullaa ja Leipää. Perunaa ja Soosia. Makkaraa ja kaikkea kauheaa.
Ei syöty koko ajan. Ja annokset (jopa ruokalautasetkin) olivat pienempiä.
Painontarkkailun kannalta peruspulla on selvästi terveellisempi vaihtoehto kuin croissant.
Vierailija kirjoitti:
Espanjalaiset aloittaa aamun churro-munkkipitkuloilla ja suklaakastikkeella. Pitäisiköhän siirtyä Välimeren ruokavalioon, kun sitä aina kehutaan niin terveelliseksi 🤔
Kerran olen maistanyt tuota churroa🤮 Vehnää oleva pötkilö rasvassa paistettuna. Mauton ! Ei mitään tekemistä munkin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kun eivät olleet lihavia. Silloin makkara oli vielä lihapitoisempaa, eikä kaikenlaisia lisäaineita
Ap valittaa miten epäterveellistä ärrällä on, vaikka itse on valinnut aloittaa aamunsa ostamalla jotain käsiteltyä roskaruokaa.
Vierailija kirjoitti:
pulla, kroisantti ja riisipiirakka on hyviä aamiaisia muttta kaurapuuroa ei voi syödä kun siinä on liikaa hiilareita
😁😁😁🤣
Vierailija kirjoitti:
Ap valittaa miten epäterveellistä ärrällä on, vaikka itse on valinnut aloittaa aamunsa ostamalla jotain käsiteltyä roskaruokaa.
Koko aloituksen ideahan nimenomaan oli, että ei ole vaihtoehtona mitään muuta kun käsiteltyä roskaruokaa ja pullaa. En väittänyt joka aamu hakevani aamupalaa ärrältä, mutta silloin kun en ole ehtinyt käydä siellä kaupassa edellisenä päivänä ja väkertää niitä aamupaloja valmiiksi niin olisi kiva että rahalla voisi ostaa ja valita jotain muutakin kun sitä pullaa... miten tämä voi olla niin vaikea ymmärtää? Kyllä ihmiset voi pahoin, huomaa useimpien kommenteistakin. Ehkä auttaisi jos ei olisi aivot ja kroppa täynnä roskaa. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Karjalanpiirakka, rukiinen riisipiirakka, fazer (Fineli)
Kalorit 152 kcal / 70 g
Hiilihydraatit 35 g
Kaurapuuro v
Kaurapuuro, vesi, suolaa (Fineli)
Hiilihydraatti 9 g
Vierailija kirjoitti:
Painontarkkailun kannalta peruspulla on selvästi terveellisempi vaihtoehto kuin croissant.
Miten??? Ja mikä on peruspulla? Ärrällä on ainakin dallaspullia, voisilmäpullia ja jotain sokeri/kaneli mössöllä täytettyjä pullia. Kaikki aivan täynnä sokeria, rasvaa ja lisäaineita/keinotekoisia e-koodeja.
Vierailija kirjoitti:
Pulla päivässä ei haittaa mitään.
Hyi hemmetti, todellakin haittaa, itse en syö makeaa edes kerran kuussa.
Vierailija kirjoitti:
toi toimii ja ihan sisäänrakkennettu-ei vaaaadi mitään, rutiinilla pelaa perusarki- huomaa myö osataan herkutella kermakakulla vaiika kesäaamuna kello 7. ei olla kaavoissa aina. on sitä pitsaakin syöty aamu viideltä,mutta perusarki toimii. ja huippu terveitä. ihte juoksen 60 km viikossa plus muuta päälle. maanabtaina usein jos se 20 km juoksu ja loput muille päiville. oon lähtenyt 20 km juoksuunkin joskus jo aamu 4, silloin nuo ravintoasiat erilailla, mun 20km arki yksi juoksu on jonkun puolimaraton,mulle peruslenkki ja sadesääkin ookoo.
Hienoa. Kaikki ei pysty tai ehdi harrastamaan tuollaisia liikuntamääriä (lähellekään) ja silloin syödyn ruoan sisältö ja määrä korostuvat myös painonhallinnan kannalta melkoisesti. Yhden pullan tai kakun kaloreita ei pelkillä portaiden nousulla kuitata. Lisäksi jos nyt unohdetaan paino kokonaan kuvioista niin lisäaineet aiheuttaa mm. syöpää, hedelmättömyyttä ja keskittymisvaikeuksia vaikka ihminen olisi kuinka hoikassa kunnossa noin muuten. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1970-luvulla aamulla kahvia ja pullaa
Noin muuten oli. Koululaisillekin- Jos olikin muuta, se saattoi olla ranskanleipää ja paksukin leikattu lauantaimakkaraviipale päällä, ei kasviksia. Äidit leipoi lauantaisin 2isoa pullapitkoa vähintään, silloin lapset nautti kuumana sitä ja oli ns vierasvaraa ja juuri sitä aamukahvivehnästä. Kahvia sai jo 8-10v.
Ei meillä vaan, tosi terveellisesti syötiin, en ees ennen yläasteikää tiennyt minkä makuista on limsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1970-luvulla aamulla kahvia ja pullaa
Noin muuten oli. Koululaisillekin- Jos olikin muuta, se saattoi olla ranskanleipää ja paksukin leikattu lauantaimakkaraviipale päällä, ei kasviksia. Äidit leipoi lauantaisin 2isoa pullapitkoa vähintään, silloin lapset nautti kuumana sitä ja oli ns vierasvaraa ja juuri sitä aamukahvivehnästä. Kahvia sai jo 8-10v.
Just näin. Hyvin kirjoitettu.
Eikä silti ollut lihavia ihmisiä.
Huh huh. Onpa tarkat raamit. Ehkä se joillakin tuollaista vaatii.