Irti somesta haaste
Miettikää mitä kaikkea sen somessa käytetyn ajan sijaan voisi tehdä?
Minä aloitan nyt. En avaa yhtäkään instatiliä, av:ta tai vastaavaa ennen 1.1.2026.
Aion käyttää ajan käsitöihin, lukemiseen, ulkoiluun, siivoamiseen ja eiköhän tuota löydy kaikkea muutakin kivaa ja järkevää.
Aloitan sen YKS KAKS KOLME NYT.
Kommentit (5)
Olen mukana. Mulla riittää tekemistä ja elämää myös ilman somea, somen selailu hidastaa kaikkea ihan liikaa.
Oho, kylläpäs on piiitkä irtautumine somesta :D
Nyt teit kuolleen ihmisen lupauksen.
Jos haluaa somesta irti kannattaa aloittaa rajaamalla, mitä siellä katsoo ja mihin aikaan. Sitä sanotaan somen käytön hallinnaksi. Kaikki ei ole siellä vain huonoa.
Olen vähentänyt somen käyttöä koska muutin maalle, ja on tätä nykyä paljonkin tekemistä ulkona, upeita metsiä, luonnon rauhaa jne. Silti se some vaikuttaaa aivoissa "tästäkin pitäis ottaa kuva"-mantrana. Sitä vastaan taistelen. Ja sitä, että roikkuisin ilman syytä monta kertaa päivässä. Siis oma raportointi pois, ellei jotakin tärkeää sanottavaa ole.
Minulla somen käyttöä lisää kerrostalo- ja kaupunkiympäristö. Nytkin voisin lähteä haasteeseen, mutta kaipaan välillä juttuseuraa, kun parisuhdetta ei ole. Mutta lähden siten, että en avaa somea kuin kerran päivässä ja rajaan ajan tuntiin. Mukana, mutta rajaamalla kertaan päivässä, ja ehdoton aamukielto. Aamulla pittää päästä ulos hiihtämään tai pihatöihin tai puutarhaan. Aamu somessa = varma masennus ja jäät vangiksi.
Se on vaikeaa poistua somesta, jos ei ole ystävää tm. ihmistä, jonka kanssa viettää vapaa-aikaa tai tehdä muuta kiinnostavaa. Itse roikun somessa yksinasuvana pääasiassa juttuseuran takia ja sen takia, että telkusta ei tule useinkaan järin hyvää katsottavaa. Elämä olisi erittäin ankeaa ilman somea.