Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lukiolainen haluaa päivittäin puhua filosofiasta, politiikasta, uskonnoista

Vierailija
01.10.2025 |

Ihmisenä olemisesta, moraalista, vapaasta tahdosta.

Siis päivittäin. On vähän raskaita aiheita, mutta ei auta.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sille kuorimaveitsi ja peruna, menevät kuulema hämilleen.

Vierailija
22/36 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiolaisfilosofi. Siinä iässä noita kuuluukin miettiä.

Muussa iässäkö ei kuulu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei halua, ei puhu. 1/5

Vierailija
24/36 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mistä pitäisi puhua jotta olisi tasollasi?

Peukusta, anaaliseksistä ja pelaamisesta?

Ai kauhee 🤣🤣

Vierailija
25/36 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsivällisyyttä. Tuo vaihe menee aikanaan ohi. Anna hänen puhua paapottaa, ja sano aina väliin: "Ahaa!" "Voi miten oivaltavaa!" "Ihanko totta?" "Niinpä!" "Kerro lisää!"  Sitten hän innostuu pitämään aiheestaan pitkän esitelmän ja lopuksi paukut loppuu ja hän väsyy ja menee nukkumaan.

Vierailija
26/36 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä hauskaa kun vielä yhdeksännen luokan keväällä niillä on räppikattila vinksallaan päässä ja puheet liittyvät lähinnä energiajuomiin ja pelaamiseen.

Mutta kun on vietetty 1,5 kuukautta lukion ekalla niin samasta pärinäeetusta kuoriutuu weltschmerz-psykoosissa piehtaroiva pitkään mustaan huopatakkiin pukeutuva mini-Nietzsche.

Tuskin maltan odottaa seuraavaa kehitysvaihetta, eli paskantärkeää, nihilististä Aallon kylteriä, joka vastaa "sehän on ihan normaalia markkinataloutta" mihin tahansa vee itun kysymykseen. 

Toivotaan että v.4.0 on taas jollain tasolla järkevä, niin kuin se 10-vuotias versio oli.

Siis kenelle noin on käynyt?

Vierailija
27/36 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin todella ylpeä lapsestani.

Vierailija
28/36 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuohan on fiksuja keskustelunaiheita. Miksi ne ap:ta rasittavat?

Vierailija
29/36 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti moni aikuinen urautuu ja lakkaa filosofoimasta.

Joo, muistan itsekin olleeni tuollainen ja monien muiden nuorten ympärilläni myös. Siksi olinkin jo tulossa kertomaan, että kuulostaa ihan tyypilliseltä, mutta ketjun vastauksien perusteella onkin ilmeisesti harvinaista. 

Vierailija
30/36 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lukiolainen haluaa puhua vain Puppasta 👴🏻

Suomen kielen oppitunnilla ei ole vielä käsitelty astevaihtelua. Oppinee aikanaan.

Vierailija
31/36 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa harvinaisen fiksulta nuorelta.

Se alkaa ärsyttämään, kun asperger hokee noita aiheita päivästä toiseen ilman mitään etenemistä. 

Vierailija
32/36 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ihanaa! Odotan kovasti, että pääsen käymään noita keskusteluja lapsieni kanssa. Lukiossa en saanut itse vastakaikua keneltäkään vastaaviin keskusteluihin. Toki siis lukion tunneilla sai hieman  käydä keskustelua.

Vierailija
33/36 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti moni aikuinen urautuu ja lakkaa filosofoimasta.

En olisi ihan noin varma, että filosofoinnin lopettaminen olisi huono asia.

Vierailija
34/36 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kunpa poikani tai tyttäreni olisi tuollainen. Vääntäisin hänen kanssaan ilokseni politiikasta, historiasta ja kulttuurista. Filosofia on minun heikko puoleni, toivottavasti hän tuntisi sen edes vähän paremmin.

Vierailija
35/36 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minäkin olin vähän samansuuntainen pohdiskeleva lukiolainen, mutta en minä kyllä joka päivä tuollaisista aiheista luennoinut, varsinkaan vanhemmilleni. Ymmärrän, että voi vähän väsyttää kuunnella. Varsinkin kun ne teinin pohdinnot usein on sarjaa "I'm 14 and this is deep". Myös niillä kympin teineillä (kuten minä itse olin). Äly kun ei tarkoita sitä, että nuori oikeasti tietäisi kaikesta kaiken, vaikka luulee tietävänsä.

Vierailija
36/36 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi ja maailma olisi huomattavasti parempi paikka, jos filosofiaa olisi enemmän. Nythän sitä pitää etsiä itse aika määrätietoisesti. Isot elämänalueet eivät tunne filosofiaa lainkaan.

Filosofia on täynnä turhaa höpötystä, jossa kielipelien avulla koitetaan johtaa ihmisiä harhaan ja todistaa musta valkoikseksi & päinvastoin. Uutta tietoa ympäröivästä maailmasta ei kuitenkaan saada pyörittelemällä päässään työpöydän ääressä "suurten filosofien" ajatuksia vaan ihan puhtaasti luonnontieteellisen tutkimuksen keinoin. Parhaassa tapauksessa filosofia voi ehkä jälkikäteen vahvistaa prosessin luomalla jotain (näennäisesti) selkeitä oppirakennelmia havaintojen ja löytöjen päälle.

Ehkä filosofian suurin vaikutus onkin hämmentää nuorten miesten (ja naisten?) mieliä aikuisuuden kynnyksellä - kaikenlaista kökköä sitä tuli itsekin aikoinaan kahlattua aikoinaan läpi, kun oli epävarma siitä, että ateismi on ok, luonnontieteellinen menetelmä toimii ja muut ei jne. Joku Niiniluodon kirjoittama kurssikirja onneksi selvitti pään lopullisesti ja huoli filosofisista kysymyksistä jäi pois mielestä.