Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ottaessani eron miehestäni 20 vuoden jälkeen, kerronko oikean syyn, vai en?

Vierailija
01.10.2025 |

Olen pettänyt miestäni avioliittomme aikana noin viiden eri miehen kanssa. Suurimman osan kanssa ei ole tapahtunut mitään viestittelyä ja pusuja pahempaa, mutta viime keväänä höyrähdin yhden kanssa sänkyyn. Emme kyllä tämän kanssa pitäneet mitään yhteyttä ennen eikä jälkeen tapahtuneen, oli känninen päähänpisto.

Melkein yhtä monta kertaa kuin näitä pettämisiä on tapahtunut, olen päättänyt etten enää petä, mutta myöntää täytyy, että olen liian laiska, itsekäs, ja heikko, että lupaukseni pitäisi.

Nyt mulla kiikarissa taas uus tyyppi, jonka kanssa ei ole tapahtunut vielä mitään, mutta tunnistan ja tunnustan, että jos hän näyttää vihreää valoa, niin mua viedään taas enkä estele. 

Siksi päätin, että mun pitää varmaankin jättää mieheni, hän ansaitsee parempaa. On hyvä mies, jota minä en selkeästikään osaa arvostaa enkä rakastaa, niinkuin pitäisi.

Tiedän, ansaitsen kaiken kuran, antakaa tulla vaan jos huvittaa. Ja juu, luultavasti kadun ja jään ypöyksin loppuelämäkseni, mutta olen varautunut että niin käy. Senhän minä itseasiassa ansaitsisinkin. 

Mutta itse kysymys: Kertoessani että otan eron, kerronko syyn hairahduksineen? Vai sanonko vaan, että en rakasta enää tms.

Pohdin että toisaalta, jos kertoisin syyn ja petokset, mies pääsisi minusta ehkä nopeammin yli kun alkaisi vihata minua ja tajuaisi mikä hirviö oikeasti olenkaan, mutta toisaalta, en haluaisi oikeasti loukata häntä, minulla ei ole siihen mitään syytä ja toivon hänelle pelkkää hyvää... ja toki pelkään reaktiotaan jo erouutiseen, saati pettämisiin. Tekisikö jotain itselleen tai minulle julman paljastuksen jälkeen, en voi tietää... 

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti ero on paras ratkaisu ainakin miehelle, jotta hänellä on vielä aikaa löytää sellainen kumppani, joka hänestä aidosti välittää ja haluaa rakastaa häntä.

Vierailija
22/61 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin niinkuin jätettynä miehenä sanoisin, että älä jumankauta käytä tuota fraasia

"Sä ansaitset parempaa kuin minä"

"Ero on miehelle helpompi kun hän vihaa sinua"

Siinähän sinä asetat itsesi jotenkin parisuhteessa yläpuolelle, ikäänkuin jaloutesi vuoksi sinä olet tässä se hyväntekijä miehelle, vaikka itse olet se väärin tekijä.

Tee päätös itsesi kannalta. Sanot ettet rakasta enää, eli et siis halua jatkaa suhdetta? Jos näin on, niin sano että et enää rakasta ja haluat eron. Ei ole miehelle oikein että olet yhdessä hänen kanssaan silloin.

Eli toimintamalli seuraava.

Jos haluat erota, sano se ääneen ja eroa. Jos mies kysyy syytä, sano ettet rakasta. Jos silti tinkaa lisää vastauksia, tunnusta seikkailusi ja eroa.

Jos et halua erota, tunnusta seikkailusi ja sano että tulet todennäköisesti jatkossakin pettämään, anna miehen päättää haluaako jatkaa sinun kanssasi.

Mielestäni tuo pettäminen on sinänsä sivuseikka, asian ydin on siitä että haluatko sä olla miehesi kanssa vai et.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset voi vain sanoa, että haluat olla vapaa ja ero on ainut oikea ratkaisu? Vai haluatko välttämättä hieroa toisen naamaan että sitten oli se Jorma, Kallekin oli ja toissa kesänä yhden Reinon kanssa pussasin? Onko tämäkin osa paatumistasi vai vain luovan ajattelukyvyn ja empatian puutetta? 

Siis nimenomaan haluaisin, ettei tarvitsisi kertoa näistä petoksista. Ajattelin vaan, että jos yleinen mielipide olisi se että mies toipuisi nopeammin erosta alkaessaan vihata minua, se voisi olla hänelle helpompaa. Jotain hyviä tarkoitusperiä sentään minussa vielä jäljellä? En oikeasti halua miehelleni pahaa mieltä yhtään enempää. Hän on hyvä mies. Minä en ole hyvä nainen. 

Mutta vilpittömästi olen helpottunut, että olette sitä mieltä ettei kannata kertoa. 

Ap

Vierailija
24/61 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kaada heti kaikkea paskaa hänen niskaansa, vaan aloita ensin rauhallisesti sillä, että kerrot eroajatuksista, koska suhde ei enää anna sinulle sitä, mitä kaipaat nykyään.

Vierailija
25/61 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin niinkuin jätettynä miehenä sanoisin, että älä jumankauta käytä tuota fraasia

Siinähän sinä asetat itsesi jotenkin parisuhteessa yläpuolelle, ikäänkuin jaloutesi vuoksi sinä olet tässä se hyväntekijä miehelle, vaikka itse olet se väärin tekijä.

Tee päätös itsesi kannalta. Sanot ettet rakasta enää, eli et siis halua jatkaa suhdetta? Jos näin on, niin sano että et enää rakasta ja haluat eron. Ei ole miehelle oikein että olet yhdessä hänen kanssaan silloin.

Jos haluat erota, sano se ääneen ja eroa. Jos mies kysyy syytä, sano ettet rakasta. Jos silti tinkaa lisää vastauksia, tunnusta seikkailusi ja eroa.

Jos et halua erota, tunnusta seikkailusi ja sano että tulet todennäköisesti jatkossakin pettämään, anna miehen päättää haluaako jatkaa sinun kanssasi.

Ok. En itseasiassa ajatellutkaan käyttää/sanoa tuota kliseetä miehelle (nimenomaan koska se on ärsyttävä klisee) mutta täyttä tottahan se kohdallamme on, ja siksi sen tänne kirjoitin.

Minä en halua olla mieheni kanssa.

Tiedän, että minun pitäisi haluta, ja se olisi oikein, suoraselkäistä, ja lupasinhan aikoinaan tahtoa rakastaa. Lisäksi kaikki olisi helpompaa jos en eroaisi, olisi taloudellisesti helpompaa ja muutenkin, mies on kätevä käsistään talotekniikassa jne. 

Mutta kun en vaan halua, enkä saa itseäni pakotetuksi haluamaan. 

Ap

Vierailija
26/61 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä ap lapsia?

Vierailija
27/61 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen pettänyt miestäni avioliittomme aikana noin viiden eri miehen kanssa. Suurimman osan kanssa ei ole tapahtunut mitään viestittelyä ja pusuja pahempaa"

On se hurjaksi mennyt tämä irstailu nykyään. Ihme ellei taivaalta sada pian tulta ja tulkiveä uuden ajan sodomaan.

Vierailija
28/61 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset voi vain sanoa, että haluat olla vapaa ja ero on ainut oikea ratkaisu? Vai haluatko välttämättä hieroa toisen naamaan että sitten oli se Jorma, Kallekin oli ja toissa kesänä yhden Reinon kanssa pussasin? Onko tämäkin osa paatumistasi vai vain luovan ajattelukyvyn ja empatian puutetta? 

Siis nimenomaan haluaisin, ettei tarvitsisi kertoa näistä petoksista. Ajattelin vaan, että jos yleinen mielipide olisi se että mies toipuisi nopeammin erosta alkaessaan vihata minua, se voisi olla hänelle helpompaa. Jotain hyviä tarkoitusperiä sentään minussa vielä jäljellä? En oikeasti halua miehelleni pahaa mieltä yhtään enempää. Hän on hyvä mies. Minä en ole hyvä nainen. 

Mutta vilpittömästi olen helpottunut, että olette sitä mieltä ettei kannata kertoa. 

Ap

Kylläpähän se viha on paljon raskaampi kuin jätetyksi tulemisesta toipuminen. On paljon suurempi shokki ja vaikeampi asia, kun koko menneisyyskin tuhotaan kuin tulla tässä hetkessä jätetyksi. 

Vierailija
29/61 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aiot erota niin tietenkään et kerro pettämisestä. Miksi kaadat hänen niskaan omat tunnontuskasi? 

Vierailija
30/61 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos aiot erota niin tietenkään et kerro pettämisestä. Miksi kaadat hänen niskaan omat tunnontuskasi? 

Selvitin jo ketjuun, miksi ajattelin että olisi ehkä ollut hyvä kertoa. Mutta olen helpottunut että olette sitä mieltä ettei kannata kertoa. En missään nimessä haluaisikaan. 

Ap

Vierailija
31/61 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kertoisi tässä vaiheessa, kun aiot erota.

Ai miksi?

Jos on ollut 20 vuotta naimisissa niin kyllä se puoliso ansaitsee muutakin kuin heipat. Pitää istua alas ja keskustella.

Vierailija
32/61 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, ei tuon takia tarvitse erota. Miksi aiheuttaisi tuskaa miehelle, josta välität? Kärsi vain omissa nahkoissasi omat töppäyksesi. Ja hyväksy itsesi ja se ettei elämä ole satua. Äläkä jää kiinni, se olisi tuhoisa isku miehesi psyykelle.

En halua jatkaa pettämistä, enkä ottaa (enempää) riskejä kiinnijäämisestä. Haluan lisäksi mahdollisesti ihastuessani seuraavaan pystyä olemaan julkisesti tämän seurassa, en jaksa enää salailuja.

Ap

Joten haluat satuttaa miestä vain saadaksesi itsellesi puhtaan omantunnon ja hyvän mielen??? Eroa, mutta pidä pahat tekosi ja huono olosi omana tietonasi

Vierailija
33/61 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä ap lapsia?

Joo, mutta ovat jo täysi-ikäisiä. 

Ap

Vierailija
34/61 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko, että meitä kiinnostaa? Ei varmaan, ellet anna tarkempia tietoja itsestäsi ja missä liikut jakamassa hyvää?

Vierailija
35/61 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ollut liittosi aikana mitenkään poikkeavan petollinen, yleistä etenkin, kun mennään tosi nuorena yhteen ja kaikenlaista on jäänyt kokematta.

Jos haluat vapauden, eroa. Pettämisistä ei tarvitse kertoa. 

En ole kyllä yhtä varma miehesi puhtoisuudesta, en montaa keski-ikäistä miestä tunne, joka ei olisi esim. pikkujouluissa valmis pettämään. 

Vierailija
36/61 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tuo pettäminen on sinänsä sivuseikka, asian ydin on siitä että haluatko sä olla miehesi kanssa vai et.

Juuri näin. 20 vuoden avioliittoon mahtuu kaikenlaista, joten ikävistäkin asioista pitäisi voida puhua.

Mulla on tilanne jossa mies on yhtäkkiä ilmoittanut haluavansa erota. Toisaalta hän on jäänyt yhteiseen kotiin roikkumaan. Vuoroin hän haukkuu minua rumasti, ja vuoroin on kuin mitään ei olisi tapahtunut ja ehdottelee yhteistä tekemistä, jopa eron jälkeiseen aikaan. Pitää kuitenkin yhteyttä uuteen naiseen.

Minua rassaa, että hän ei tee eroa tai tee sopua, vaan pitää minua limbossa. Kaveripohjalta tämä ei jatku, sen olen sanonut aivan heti.

Vierailija
37/61 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas tällainen tyyliin vanhalaivahuora muistelee juttu. totta varmasti, muttei ketään hämmästytä nykypäivänä tämmöinen naisten käytös. tästä saamme kiittää feminismiä.

Vierailija
38/61 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten pitäis kysyä rehellisesti iteltään, onko polyamorinen vai yksiavioinen. Sitten polyamorikot voisi olla keskenään avoimissa suhteissa ja yksiavioiset keskenään suljetuissa suhteissa.

Yksiavioisuuden normi on niin vahva, että ihmiset ei tuu ees ajatelleeks, että ite siihen ei välttämättä pysty.

Ranskassa ongelma on päinvastainen. Sivusuhdesirkuksen pyörittäminen on niin normaalia, että ihmisille saattaa tulla yllätyksenä oma yksiavioisuuden kaipuu.

Vierailija
39/61 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

taas tällainen tyyliin vanhalaivahuora muistelee juttu. totta varmasti, muttei ketään hämmästytä nykypäivänä tämmöinen naisten käytös. tästä saamme kiittää feminismiä.

Miehet ovat pettäneet vuosituhansia, ja naisia on rangaistu vastaavasta.

Nyt kun naisten seksi on vapautunut ehkäisyn keksimisen ansiosta, seksi on feminismin syytä?

Olette tyhjäpäitä.

Vierailija
40/61 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et halua erota, tunnusta seikkailusi ja sano että tulet todennäköisesti jatkossakin pettämään, anna m

Sunhan ei oo mikään pakko roikkua tuossa limbossa, jossa päättämätön miehesi haluaa sua roikottaa. Jos se on susta ikävää, tee siitä loppu ja unohda haaveet jostain eron jälkeisestä tekemisestä. Mies on paljastanut todellisen luontonsa. Sitä on syytä uskoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän