Ekaluokkalainen pyörällä 5km kouluun?
Pohdimme voisiko ekaluokkalainen itsenäisesti pyöräillä kouluun n 5km matkan? Hän on kyllä taitava pyöräilijä.., mutta mietityttää ettei jäisi auton alle ajatuksissaan. Ja voiko tuo matka väsyttää mahdollisesti, edestakaisin kuitenkin 10km
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Yleensä koulu kieltää. 10 vuotias vasta alkaa tajuamaan matka+vauhti arviointia. Eli ekaluokkalaisella ei ole tarvittavia kykyjä liikenteeseen.
Ensinnäkin koulu ei voi kieltää vaan suositella tuota ikärajaa.
Kyky arvioida riipuu täysin siitä kuinka kokenut pyöräilijä on. Mun poika oppi 3v ajamaan pyörällä, joten ei pelottanut lainkaan laittaa pyörällä kouluun.
90-luvulla meidän koulussa sai vasta kolmosluokkalaiset tulla itsenäisesti pyörällä kouluun. Ilmeisesti syynä se, ettei nuoremmat vielä pysty keskittymään tarpeeksi hyvin muuhun liikenteeseen yms. Ja pieni paikkakunta kyseessä eli ei mitenkään erityisen vilkkaasta liikenteestä ollut kyse.
Asian vierestä, mutta omat lapseni hiihti talvella kouluun, joo asumme maalla.... Mutta siis lapsia on erilaisia, kaupunkilaislapselle tai sellaiselle joka ei ole tottunut liikkumaan tai ei osaa itsenäisesti toimia niin matka voi olla pitkä. Kyllä jokainen tuntee omat lapsensa parhaiten. Täällä meillä lapset pyöräilee usein tuonne kylälle jonne on 15km matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä koulu kieltää. 10 vuotias vasta alkaa tajuamaan matka+vauhti arviointia. Eli ekaluokkalaisella ei ole tarvittavia kykyjä liikenteeseen.
Kyky arvioida riipuu täysin siitä kuinka kokenut pyöräilijä on. Mun poika oppi 3v ajamaan pyörällä, joten ei pelottanut lainkaan laittaa pyörällä kouluun.
Ei se riipu yhtään siitä milloin oppii ajamaan, vaan lasten normaalista kehityksestä. Eikä siitä kuinka kokenut pyörälläajaja on. Minun lapsi ajoi koulumatkan päiväkotiin monta vuotta. En silti laittanut häntä ajamaan kouluun. Ei koulut turhaan suosita sitä ikärajaa.
Itse hiihdin kesät talvet kouluun 15km suuntaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi pakottaa, mutta saattavat tehdä lasun.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti ei. Max 1-2 km ja hyvä jos olisi kaverin kanssa.
Minulla oli 3 km ja yhtään ei tuntunut pitkälle
Vierailija kirjoitti:
Asian vierestä, mutta omat lapseni hiihti talvella kouluun, joo asumme maalla.... Mutta siis lapsia on erilaisia, kaupunkilaislapselle tai sellaiselle joka ei ole tottunut liikkumaan tai ei osaa itsenäisesti toimia niin matka voi olla pitkä. Kyllä jokainen tuntee omat lapsensa parhaiten. Täällä meillä lapset pyöräilee usein tuonne kylälle jonne on 15km matkaa.
Hiihtäminen tapahtuu yleensä turvallisissa oloissa. Ei 15 km ole matkana ongelma, mutta liikenteen seassa on.
Lapset osaa ja oppii aika varhainkin asioita, niille pitää vain hahmottaa, selittää ja taas selittää asiat. Paikoissa joissa lapset muutenkin tekee enemmän asioita ja liikkuu enemmän, ne lapset ovat paljon toimintakykyisempiä kuin esim kaupungin keskustassa asuva. Ei ole mitään absoluuttista ikää jota ennen lapsi ei muka hahmota liikennettä.
Nykyään se että lapset eivät liiku riittävästi on suurempi uhka terveydelle, kuin kulkea itsenäisesti kouluun. Ja auton alle voi jäädä vaikka omassa pihassa, kaikkea ei kannata pelätä.