Ekaluokkalainen pyörällä 5km kouluun?
Pohdimme voisiko ekaluokkalainen itsenäisesti pyöräillä kouluun n 5km matkan? Hän on kyllä taitava pyöräilijä.., mutta mietityttää ettei jäisi auton alle ajatuksissaan. Ja voiko tuo matka väsyttää mahdollisesti, edestakaisin kuitenkin 10km
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Viisi kilometriä fillarilla ei ole matka eikä mikään. Ei ihme että kakaroista ei tule mitään jos eivät itse kouluun pääse.
Sinun lapsesiko ajavat yksin kouluun pyörällä jo ekaluokkalaisina?
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti ei. Max 1-2 km ja hyvä jos olisi kaverin kanssa.
Kyllä meillä silti pyöräilee 2,9km suuntaansa kouluun ekaluokasta lähtien. Ainoastaan kaikkein huonommalla säällä kuljetetaan jos mahdollista. Esim kova vesisade, myrsky tai satanut paljon lunta eikä aurattu. Talveksi laitetaan valot ja nastarenkaat koululaisten pyöriin. Lopulta vartissa ajavat tuon matkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisi kilometriä fillarilla ei ole matka eikä mikään. Ei ihme että kakaroista ei tule mitään jos eivät itse kouluun pääse.
Sinun lapsesiko ajavat yksin kouluun pyörällä jo ekaluokkalaisina?
Eri, mutta meillä ajaa 2.9km yksinkin ekaluokkalainen, jonain aamuna yhdessä sisarusten kanssa. Samoin itsenäisesti nousevat ylös, syövät aamupalan ja siinä puolen jälkeen lähtevät polkemaan koulua kohti.
aika avuton on jos ei lyhyttä 5km matkaa voi pyöräillä.
itse ajoin 5km suuntaansa kesät talvet kelillä kuin kelillä kouluun 9 vuoden ajan.
naurettavaa jos jollain taksilla pitäisi mennä.
Vierailija kirjoitti:
aika avuton on jos ei lyhyttä 5km matkaa voi pyöräillä.
itse ajoin 5km suuntaansa kesät talvet kelillä kuin kelillä kouluun 9 vuoden ajan.
naurettavaa jos jollain taksilla pitäisi mennä.
Samaa mieltä. Nykyään kasvatetaan vässyköiksi. Oppilaat kävivät perinteisellä syysretkellä koulusta pyöräillen, samalla jolla itsekkin samasta koulusta. Lapseni kertoivat että talutettiin pyöriä ylämäkeen kun jotkut eivät jaksaneet polkea. Itselleni tuli ensimmäisenä mieleen että ei hyvä luoja minkälaisiksi jotkut kasvattavat lapsiaan, meidän aikana kenellekkään ei tehnyt edes tiukkaa polkea ne mäet niillä sen ajan pyörillä. Tänäänkin omat 1-6 luokkalaiset ovat polkeneet koulumatkaa lähes 6km ja ovat lähdössä yhdessä vielä 5km lenkille, vanhin koiran kanssa kävellen, toiset pyörällä.
Vierailija kirjoitti:
Koulukuljetus on mahdollista saada jos noin pitkä koulumatka, muistaakseni 3km näillä pienillä oppilailla on siihe rajana.
Lain mukaan raja on 5 km kaikille peruskoululaisille.
Vaikka periaatteessa on oikeus kyyditykseen, monesti tuo on todella hidas vaihtoehto (tunnin tai yli ainakin toiseen suuntaan, kun kiertelee monia taloja sikinsolin maalla)
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää ja ala-arvoista vanhemmuutta tuommoinen. Ei ja ei ja ei laiteta pieniä koululaisia polkemaan yksin yhtään minkäänlaista matkaa. Vanhemman tehtävä on turvata lapsen koulumatka kumpaankin suuntaan. Eikö vanhempana tule mieleen, mitä kaikkia vaaroja, muitakin kuin liikenteen vaarat, voi lapselle tulla yksinäisellä koulutiellä eteen. Anteeksi nyt vain, mutta mua raivostuttaa tuollaiset vanhemmat. Niitä näkee kyllä.
Höpö höpö. Itekin kulkenut ekaluokalta asti 5km matkan kouluun, kun ei ollut koulukuljetusta (nykyään kai lapset viedään noin pieninä koulukuljetuksessa jos matkaa yli 3km?)eli sen 10 km päivässä, mutta me ei saatu ekalla ajaa pyörällä kouluun vaan piti kävellä. Talvella ei menty kouluun pyörällä isompanakaan.
Täällä missä nyt asun näyttää ekaluokkalaisetkin ajan pyörällä kouluun myös talvella. Omien lasten en antanut ajaa. Tai siis eivät saaneet ajaa talvella ollenkaan. Minusta se on vaarallista.
Olisko pienelle ekaluokkalaiselle kuitenkin parempi mennä pyörällä se 3 km kuin kävellen?