Ekaluokkalainen pyörällä 5km kouluun?
Pohdimme voisiko ekaluokkalainen itsenäisesti pyöräillä kouluun n 5km matkan? Hän on kyllä taitava pyöräilijä.., mutta mietityttää ettei jäisi auton alle ajatuksissaan. Ja voiko tuo matka väsyttää mahdollisesti, edestakaisin kuitenkin 10km
Kommentit (30)
Millainen matka? Valaistu pyörätie vai tienpiennar? Onko paljon tien ylityksiä? Entä pitkiä/jyrkkiä mäkiä? Minkälainen asuinpaikka noin muuten?
Teilläkö ei tule lunta sielläpäin ja liukasta? Hieman pimeitäkin on aamut, että näin.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti ei. Max 1-2 km ja hyvä jos olisi kaverin kanssa.
Muuten samaa mieltä, mut yksin parempi kun kaverin kanssa. Kaverin kans menee helposti hömpöttämiseksi, eikä keskitytä turvalliseen liikkumiseen.
Vieläkin muistan kun olin pentuna ihan jäässä. Ei tajunnut pukea tarpeeksi vaatteita tai ne vaatteet olivat jotain ihan perus pitkät kalsarit meininkiä.
Järkyttävää ja ala-arvoista vanhemmuutta tuommoinen. Ei ja ei ja ei laiteta pieniä koululaisia polkemaan yksin yhtään minkäänlaista matkaa. Vanhemman tehtävä on turvata lapsen koulumatka kumpaankin suuntaan. Eikö vanhempana tule mieleen, mitä kaikkia vaaroja, muitakin kuin liikenteen vaarat, voi lapselle tulla yksinäisellä koulutiellä eteen. Anteeksi nyt vain, mutta mua raivostuttaa tuollaiset vanhemmat. Niitä näkee kyllä.
Ei. Liian pieni ja pimeän riskit. Autoilijoihin ei pidä luottaa varsinkaan aamuisin. Minya ihmetyttää että edes harkitsette. Reippautta ei näin käytetä.
Koulukuljetus on mahdollista saada jos noin pitkä koulumatka, muistaakseni 3km näillä pienillä oppilailla on siihe rajana.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää ja ala-arvoista vanhemmuutta tuommoinen. Ei ja ei ja ei laiteta pieniä koululaisia polkemaan yksin yhtään minkäänlaista matkaa. Vanhemman tehtävä on turvata lapsen koulumatka kumpaankin suuntaan. Eikö vanhempana tule mieleen, mitä kaikkia vaaroja, muitakin kuin liikenteen vaarat, voi lapselle tulla yksinäisellä koulutiellä eteen. Anteeksi nyt vain, mutta mua raivostuttaa tuollaiset vanhemmat. Niitä näkee kyllä.
Kyllä mun lapsi on yksin kulkenut koulumatkat ensimmäisestä päivästä asti ja enimmäkseen pyörällä. Hyvin on sujunut matkaa tosin reilu kilometri vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkin muistan kun olin pentuna ihan jäässä. Ei tajunnut pukea tarpeeksi vaatteita tai ne vaatteet olivat jotain ihan perus pitkät kalsarit meininkiä.
Nykyään on hyviä ulkovaatteita, pitää vettä ja tuulta ja on saatavilla vaihtoehtoja joilla selviää vaikka Antarktisella.
Eikö ekaluokkalainen pääse yli 3km:n matkan koulukyydillä, 3 luokasta ylöspäin raja oli 5 km. Kun omat lapseni olivat koulussa, 1 ja 2-luokkalaiset eivät saaneet tulla pyörällä kouluun ollenkaan,koska sit pidettiin liian raarallisena. Johtuuko tämä niistä säästöistä.
Viisi kilometriä fillarilla ei ole matka eikä mikään. Ei ihme että kakaroista ei tule mitään jos eivät itse kouluun pääse.
Ilmeisesti asut maaseudulla, koska ainakin meillä vasta 3-luokkalaiset saivat kulkea kouluun polkupyörällä.
Jääkö matka siis alle 5 km, koska sehän on raja missä koulukuljetus on järjestettävä. Mielestäni tuo on ehdottomasti liian pitkä matka ekaluokkalaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Liian pieni ja pimeän riskit. Autoilijoihin ei pidä luottaa varsinkaan aamuisin. Minya ihmetyttää että edes harkitsette. Reippautta ei näin käytetä.
Pyörään kunnon valot ja heijastimet sekä heijastinliivi lapselle.
Yleensä koulu kieltää. 10 vuotias vasta alkaa tajuamaan matka+vauhti arviointia. Eli ekaluokkalaisella ei ole tarvittavia kykyjä liikenteeseen.
Mites talvella kun teitä ei ole aurattu? Aika rankka setti mun mielestä.