Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MTV Uutiset: Köyhän perheenäidin epätoivo: "Kysyin lapsilta, pärjätäänkö ilman lämmintä ruokaa" (kiitos hallitus)

Vierailija
30.09.2025 |

MTV Uutiset kertoo artikkelissa Marian perheen tarinan, jossa toimeentulotuen leikkaukset iskevät kipeästi lapsiperheeseen. THL arvioi, että jopa 30 000 lasta ajautuu köyhyyteen hallituksen päätösten seurauksena. Marian perhe elää matalapalkkatöistä huolimatta velkojen ja niukkuuden keskellä, jossa välillä pohditaan, onko varaa edes lämpimään ruokaan. Hän kuvaa, miten köyhyys periytyy ja saa lapset vähättelemään itseään. Hallitus tavoittelee 70 miljoonan euron säästöjä, mutta käytännössä hintana on lapsiperheiden arjen romuttuminen.

On vaikea lukea tätä ilman raivoa. Hallitus säästää lasten ruoasta, mutta rahaa kyllä löytyy maahan muuttajien luksushuviloille, yritystuille ja poliitikkojen kahville. Marian kertomus riisipuurosta ja maitopurkista ei ole mikään yksittäistapaus - tämä on todellisuus monille. Ja silti meillä on päättäjiä, jotka puhuvat "vastuun kantamisesta" samalla kun lapsilta viedään mahdollisuus harrastuksiin ja normaaliin arkeen. Eikö oikeasti hävetä, että Suomessa äidit joutuvat kysymään lapsiltaan, pärjätäänkö ilman lämmintä ruokaa?

Kommentit (2013)

Vierailija
1961/2013 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

PUOLET OPETTAJISTA IRTISANOTAAN

Vierailija
1962/2013 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU Ursula Von  Der Leyen ja Zelen hallinto kiittävät kun ovat vieneet kaikkien suomalaisten lasten rahat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1963/2013 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin voi myös mennä,eiku ainii oliko taas masennusta ja selkäkipuja?reumaa?vai laiskuutta?

Töitä kyllä on! Mä en ole päivääkään ollut työtön kun mulle kelpaa kaikki työt! Yhtenä vuonna olin 3 eri työpaikassa että sain täydet tunnit!

Mutta tämähän on liikaa jollekin!ja vaikeeta ja raskasta kun on yh ja kaikkee!

Vierailija
1964/2013 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töihin voi myös mennä,eiku ainii oliko taas masennusta ja selkäkipuja?reumaa?vai laiskuutta?

Töitä kyllä on! Mä en ole päivääkään ollut työtön kun mulle kelpaa kaikki työt! Yhtenä vuonna olin 3 eri työpaikassa että sain täydet tunnit!

Jos olisit vaivautunut lukemaan tuon jutun, niin kyse ei ollut yh:sta vaan mies löytyy. Molemmat matalapalkkatöissä pitkän työttömyyden jälkeen ja maksettavana korkeakorkoisia lainoja. Toki itse aiheutettua tuo, mutta mun pointti oli se, että kannattaa lukea se juttu mistä keskustellaan ennen kuin alkaa viisastelemaan.

Vierailija
1965/2013 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät he pystykkään työssä käymiseen ja esim. herään aamulla aikaisin. Lapsia on kuitenkin pakko tehdä kun yhteiskunta huolehtii, elättää perheellisen paremmin tai niin ainakin odotetaan, kuin yksineläjän. 

Vierailija
1966/2013 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ihan sama lukeeko vai ei,aina samat itkut,matalapalkat,tai sitten se moni sairais yh!

Ja mäkin oon yh mutta silti sain ne 3 työpaikkaa koska vaan päätin niin!

Ihmiset on laiskoja nykyään!

Vierailija
1967/2013 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule ihan sama lukeeko vai ei,aina samat itkut,matalapalkat,tai sitten se moni sairais yh!

Ja mäkin oon yh mutta silti sain ne 3 työpaikkaa koska vaan päätin niin!

Ihmiset on laiskoja nykyään!

No voi mahtavaa! Lähetän sulle kruunun postissa niin saat kiillotettavaa!

Vierailija
1968/2013 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit vaivautunut lukemaan tuon jutun, niin kyse ei ollut yh:sta vaan mies löytyy. Molemmat matalapalkkatöissä pitkän työttömyyden jälkeen ja maksettavana korkeakorkoisia lainoja. Toki itse aiheutettua tuo, mutta mun pointti oli se, että kannattaa lukea se juttu mistä keskustellaan ennen kuin alkaa viisastelemaan.

Peräti kaksi ihmistä siis tienaa. Jotain on silloin pahasti pielessä 

Vierailija
1969/2013 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tässähän on taas ihan täysin väärä käsitys siitä mitä mikäkin maksaa. Lämmin ruoka voi olla joskus huomattavasti halvempaa kuin ns napostelu. 

Ja tuo ettei ole riisipuuron varaa. Ainoastaan veteen kehitettävät puurot ja makaronilaatikko saa halvemmalla kuin riisipuuron. Tuo otsikko on ihan pask... aa. 

Jokainen joka käy kaupassa tietää että esim 2 henkilölle ostettu halpa sikanautaa jauheliha ja pussi makaroneja, maito ja paketti kananmuna = helposti 2 ateriaasaa halvemmalla kuin kahdelle aterialle leipää, levitettä, juustoa tai kinkkua päälle, banaanit ja jogurtit.

Tuo asia on siis täysin päinvastoin, edullisista raaka-aineista itsetehty ruoka tulee halvemmaksi kuin kaikenmaailman välipaloiksi tarkoitetut kappaletuotteet. Lisäksi leivän pullan yms voi tehdä itse. 

Nykyään ongelmana on se että vanhemmat on niitä ns uusavuttomia ja laiskoja joilla on peukalot keskellä kämmentä eivätkä osaa tehdä mitään. Vaikka rahat on vähissä, ostetaan kaikki valmiina kaupasta. Juustokin pitäisi saada valmiina viipaleina vaikka kokonainen pala on edullisempaa. Juomaksi pitää olla mehuja, maitoa tai jopa  limppareita, vesi on paras ja terveellisin ruokajuoma myös lapsille.

Vierailija
1970/2013 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät he pystykkään työssä käymiseen ja esim. herään aamulla aikaisin. Lapsia on kuitenkin pakko tehdä kun yhteiskunta huolehtii, elättää perheellisen paremmin tai niin ainakin odotetaan, kuin yksineläjän. 

Olet siis tehnyt lapsia siksi, koska yhteiskunta on paljon antliaampi rahallisesti silloin, kuin olisi ilman lapsia 

Jospa vaan elättäisit ihan itse itsesi vaihteeksi 

Vierailija
1971/2013 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä me äiti pärjätään", äiti huokailee on dramaattinen, siirtää vastuuta syömisestä lapsille, lasten pitää päättää ja sanoa  automaattisesti että me pärjätään äiti ja mennä vatsa kurnien nukkumaan:( ois prkl itse äiti syömättä jotta lapsille olis ruokaa! 

Vierailija
1972/2013 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on jäänyt joltain lääkkeet ottamatta. 

Vierailija
1973/2013 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmin ruoka ei välttämättä ole kallista, päinvastoin ,  tulee usein halvemmaksi kuin napostelut pitkin päivää..

Vierailija
1974/2013 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi tarttee porukkaa! Ihan sama ketkä heitä tekee! Kunhan tekee.

Vierailija
1975/2013 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän olisi helppo ratkaisu...toimeentulotuella  elävät somaliaa ja arabiaa  puhuvat pois maasta. Ja Heitä on muuten paljon!    Ja heiltä "säästyvä" raha  voitaisiin antaa suomalaisille  toimeentuloa tarvitseville. Eli käytännössä toimeentuloleikkaukset  voitaisiin perua, jos päästäisiin vaan eroon noista ulkomailta tulleista toimeentulotukea tarvitsevista 

Vierailija
1976/2013 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on sairaaloiden infossa palkkatuella töissä. Jakavat sairaalan avaimia muille työntekijöille, lajittelevat osastojen postit ja neuvovat asiakkaille, missä on sydänosasto tai sisätautien osasto.

Palkkatuella ollaan 5-10 kuukautta ja sitten uusi työtön tilalle. 

Voi v*ttu tee jo oma keskustelu spämmeillesi.

Niin, joo. Sä olet jossain konepajalla töissä etkä tiedä, etkä tiedä että työtön saa työkokeilussa tunnukset Lifecareen ja näkee sun terveystiedot, toki on vaitiolovelvollisuus sun genitaaliherpeksestä. 

Ois kyllä mielenkiintoista nähdä sun terveystiedot, niin näkisi mikä nuppivika tuommoisella sekopäisellä s

Kuule, ei työttömät käy lääkärissä. Ei meillä ole diagnooseja. Omakanta on tyhjä. 

Kun sut irtisanotaan niin ei ole enää työterveyshuoltoa. 

Ja vain niille työttömille maksetaan lääkärit ja lääkkeet jotka saa toimeentulotukea ja MINÄ EN SAA. 

Ja samojen viestien jankuttaminen tälle palstalle auttaa?

Katkaskaa netti kuukaudeksi ja ostat sillä rahalla lääkkeet joita ilmiselvästi tarvitsisit. Eli tee ITSE jotain ongelmasi eteen. 

Vierailija
1977/2013 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole menoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua. 

Eli et saa välttämättä toimeentulotukea 595 työmarkkinatuen lisäksi. 

Sulle ei kela maksa lääkäreitä eikä lääkkeitä. 

Jos sulla on sydänsairaus niin valitset sydänlääkkeet tai asuntolainan. 

Onko sulla huono muisti kun et tajua, että toistat samoja asioita? Lopeta jo, ei sun ongelmat täällä ratkea. Täällä kaikki jo tietää, että sulla ei ole lääkkeitä. 

Kauhu
1978/2013 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän olisi helppo ratkaisu...toimeentulotuella  elävät somaliaa ja arabiaa  puhuvat pois maasta. Ja Heitä on muuten paljon!    Ja heiltä "säästyvä" raha  voitaisiin antaa suomalaisille  toimeentuloa tarvitseville. Eli käytännössä toimeentuloleikkaukset  voitaisiin perua, jos päästäisiin vaan eroon noista ulkomailta tulleista toimeentulotukea tarvitsevista 

VASTAUS: Tämä!

Justiinsa juurikin näin.

Mutta ensisijaisesti, Tiina-Emmiina, joka miettii ostaako 20 eurolla alennuslihapiirakoita, voisi ostaa sillä rahalla perunoita , porkkanoita, jauhelihaa, makaronia, maitoa ja munia. sillä saakin jo viikoksi ruokaa. 

Vierailija
1979/2013 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ihmettele että nämä uusavuttomat nuoret elää lapsineen köyhyydessä eikä ole tarjota ns lämmintä ruokaa kun ei itse osata tehdä yhtään mitään. Puurokin on valmistettava pikahiutaleista mikrossa, makaronilaatikko ym helpot ruoat ostetaan kaikki valmiina, siis niitä teollisia vähäravinteisia paljon lisäaineita sisältäviä eineksiä joissa on valtava määrä energiaa mutta ei juuri muuta terveellistä. 

Tuon aiheen kirjoittaja kirjoittaa että riisipuuron jäi haaveeksi, ei voi olla, sillä riisipuuron ei tule mitään muuta kuin riisipuuron, vesi, maito, suola. Ainoastaan joku kaurapuuro olisi halvempaa. Sitten syödään leipää, erilaisia naposteltavaa ja välipalatuotteita. No ihme jos ei oo varaa.  Mutta, tokihan tuo on provokaatio. 

Yleensä en kiinnitä mitään huomiota mitä ihmiset ostaa kaupassa, mutta muutama vko sitten tein poikkeuksen. Kassalla nuori, melko pulskassa kunnossa oleva vähän nuhjuisen oloinen äiti,  rattaissa olevan lapsen kanssa. Heillä oli selvästi joku sossun maksusitoumus tms minkä antoi myyjälle. Hihnalla oli 2 erilaista  einesruokaa, valmiita myovipussi sämpylöitä, munkkipussi, viipalejuustoa, kurkku, juotavaa jogurttia ja 3 tai 4 sellaista imeskeltävää hedelmäsosepussia. Nainen maksoi erikseen omalla rahalla 2 energiajuomaa ja tupakka-askin. Tällä aidolla, yllä mainitusta kuvauksestani huolimatta, oli hiuslisäke, tekoripset, Tekokynnet ja ainakin muutama tatuointi näkyvillä.  

Sietää siinä sitten päivitellä ku ei oo lämpimään ruokaan varaa.

Elämä on valintoja.

Vierailija
1980/2013 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten harratukset ovat äärimmäisen tärkeitä. Ne ei ole pelkkä huvitus, vaan  kasvattavat lasta paljon. Ja harratuksen pitäisi olla se, mikä on lapsen intohimon kohde. Lapset saavat siitä itsetuntoa, suojaa koisaamista vastaan, jännitystä, tekemistä ja itsenäisyyttä tms yms. 

Lasten harrastuksia pitäisi tukea enemmän. 

Lasten harrastuksiahan tuetaan, saavat harrastaa ihan ilmaiseksi. Tai siis me veronmaksajat maksamme ne. Ai niin,  mutta tämähän kokee vaan maamulapsia, ei suomalaisia köyhiä lapsia. Mutta ihanaa, kun ollaan vieraanvaraisia ja maamujen lapset voivat hyvin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan