Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MTV Uutiset: Köyhän perheenäidin epätoivo: "Kysyin lapsilta, pärjätäänkö ilman lämmintä ruokaa" (kiitos hallitus)

Vierailija
30.09.2025 |

MTV Uutiset kertoo artikkelissa Marian perheen tarinan, jossa toimeentulotuen leikkaukset iskevät kipeästi lapsiperheeseen. THL arvioi, että jopa 30 000 lasta ajautuu köyhyyteen hallituksen päätösten seurauksena. Marian perhe elää matalapalkkatöistä huolimatta velkojen ja niukkuuden keskellä, jossa välillä pohditaan, onko varaa edes lämpimään ruokaan. Hän kuvaa, miten köyhyys periytyy ja saa lapset vähättelemään itseään. Hallitus tavoittelee 70 miljoonan euron säästöjä, mutta käytännössä hintana on lapsiperheiden arjen romuttuminen.

On vaikea lukea tätä ilman raivoa. Hallitus säästää lasten ruoasta, mutta rahaa kyllä löytyy maahan muuttajien luksushuviloille, yritystuille ja poliitikkojen kahville. Marian kertomus riisipuurosta ja maitopurkista ei ole mikään yksittäistapaus - tämä on todellisuus monille. Ja silti meillä on päättäjiä, jotka puhuvat "vastuun kantamisesta" samalla kun lapsilta viedään mahdollisuus harrastuksiin ja normaaliin arkeen. Eikö oikeasti hävetä, että Suomessa äidit joutuvat kysymään lapsiltaan, pärjätäänkö ilman lämmintä ruokaa?

Kommentit (576)

Vierailija
301/576 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

EIköhän asia ole niin, että vaikka nämä saisivat kymppitonnin kuussa, se menisi korkeakorkoisiin lainoihin ja lihapiirakoihin. Ihan oikein, että leikataan.

Vierailija
302/576 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunat ovat yleensä halpoja ja niillä on hyvä ravintoarvo. Tietysti ne pitää kuitenkin kypsentää ennen syöntiä. Ehkä siitä on liikaa vaivaa joidenkin mielestä tai ehkä kotona ei ole liettä eikä mikroaaltouunia.

Ja tuossa perheessä oli kuitenkin kananmunia (ehkä, letut). Perunat ja kananmunakastike on ihan käypänen ruoka.

On se käypää mahantäytettä, mutta kyllä soisin lapsiperheelle parempaa ruokaa. Ei Suomi pelastu sillä, ettei perheillä ole varaa lasten ruokaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/576 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vittumaisia ihmisiä tässä ketjussa. Auta armias jos köyhä ostaa kerran lihapiirakkaa. Vain kausikasviksia ja kauraa saa syödä ja sekin pitäisi tehdä mukisematta. 500€ pitää pärjätä ja jos ei pärjää niin on tyhmä. Lapsia ei saa tehdä ellei ole satojen tuhansien säästöt ja sit itketään kun ei ole lapsia tarpeeksi. Köyhyys voi kolahtaa kenen tahansa teistä kohdalle ja koska hyvinvointiyhteiskunta on purettu, tulette tekin olemaan omillamme. Sairaus tai työttömyys voi kolahtaa milloin vaan. Toivottavasti sitten nautitte ilkkumisesta.

No olihan tuo nyt aivan älytön ostos, kun rahaa ei ole. Köyhä ostakoon lihapiirakoita ihan rauhassa, mutta turha on sitten uhriutua, että ei ole edes lämmintä ruokaa lapsille, kun mahdollisuus kyllä oli useampaankin lämpimään ateriaan.

Vierailija
304/576 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EIköhän asia ole niin, että vaikka nämä saisivat kymppitonnin kuussa, se menisi korkeakorkoisiin lainoihin ja lihapiirakoihin. Ihan oikein, että leikataan.

Vaikea uskoa että näin olisi. Eivät ihmiset nyt aivan hölmöjä ole.

Vierailija
305/576 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi osa työikäisistä käy syömässä ravintola työpäivänä. Eivät osaa tehdä eväitä. 

Lounasravintoloissa on nykyään usein monipuolinen ja runsas buffet. Päihittää eväät.

Itse tehty ruoka on parempaa, mutta te ette osaa tehdä ruokaa. 

Vierailija
306/576 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vittumaisia ihmisiä tässä ketjussa. Auta armias jos köyhä ostaa kerran lihapiirakkaa. Vain kausikasviksia ja kauraa saa syödä ja sekin pitäisi tehdä mukisematta. 500€ pitää pärjätä ja jos ei pärjää niin on tyhmä. Lapsia ei saa tehdä ellei ole satojen tuhansien säästöt ja sit itketään kun ei ole lapsia tarpeeksi. Köyhyys voi kolahtaa kenen tahansa teistä kohdalle ja koska hyvinvointiyhteiskunta on purettu, tulette tekin olemaan omillamme. Sairaus tai työttömyys voi kolahtaa milloin vaan. Toivottavasti sitten nautitte ilkkumisesta.

No jos ensin itketään, että lapset eivät saa lämmintä ruokaa, ja sitten ostetaankin sellainen pelkkiä tyhjiä kaloreita sisältävä rasva-hiilaripommi kuin lihapiirakka, niin kyllä sitä voi vähän ihmetellä. Vaikuttaa aika tyhmältä tämä Maria.

Vierailija
307/576 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olihan tuo nyt aivan älytön ostos, kun rahaa ei ole. Köyhä ostakoon lihapiirakoita ihan rauhassa, mutta turha on sitten uhriutua, että ei ole edes lämmintä ruokaa lapsille, kun mahdollisuus kyllä oli useampaankin lämpimään ateriaan.

Sotejohtajan palkka on 10000 kuukaudessa, sillä palkkaa hyvin 4 ihmistä. Pitää ehdottaa kokoomukselle. Ja 50000 eurolla palkkaa kaksi poliisia. Ruokaa voi katsos tehdä itse niin palkka riittää hyvin. 

Vierailija
308/576 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi osa työikäisistä käy syömässä ravintola työpäivänä. Eivät osaa tehdä eväitä. 

Lounasravintoloissa on nykyään usein monipuolinen ja runsas buffet. Päihittää eväät.

Lounasseteleillä ei saa itse tehtyä ruokaa.

Vierailija
309/576 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihapiirakat ovat halpoja. Ja luultavasti maistuvat lapsille. Riippuen siitä, paljonko rahaa oli kaikkiaan käytettävissä olisi ehkä ollut järkevämpää ostaa jotain ruokatarvikkeita, mutta voihan olla, ettei raha riittänyt esim. kaikkiin keittotarpeisiin. Hiilari on halpaa. Meilläkin syötiin aikoinaan paljon lettuja ja sämpylöitä, sekä puuroa. 

Jos et saa 20 eurolla tarpeita useampaan kunnolliseen ateriaan, niin katso peiliin. Lihapiirakat voivat olla halpoja jos verrataan esimerkiksi valmiisiin kolmioleipiin, muuta kun vertailukohdaksi pistetään vaikkapa kotitekoinen liha-makaronilaatikko, lihapiirakat ovat alennustarrallakin pirun kallista ruokaa.

Lihapiirakat 2€/kg, halvin jauheliha melkein 7€/kg, kumpi on halvempaa?

Lihapiiraka

Soijarouheesta, sipulista ja kasvisliemeen keitetystä riisistä saa täytteen kun tekee peltilihapiirakan tapaista piirakkaa. Jauhoina sämpyläjauhot ovat hyviä sen leipomiseen. Vähissä varoissa oleva voi tehdä myös suolaisen pannukakun ja syödä sitä lisukkeiden, kuten vaikka ruokaisan salaatin tai kinkku- tai kebablihasilpun kanssa. 

Vierailija
310/576 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa että näin olisi. Eivät ihmiset nyt aivan hölmöjä ole.

Ihmiset ovat juuri noin hölmöjä.

Vierailija
311/576 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

E-passi rahat voi käyttää muuhun kuin lounaisiin. 

Vierailija
312/576 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi?

Vierailija
313/576 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minulle ja tuolle äidille antaa molemmille 3000 e (ja molemmilta pois palkka ja häneltä tuet ja minulle vielä kielto käyttää säästöjä), niin minulla on kuukauden kuluttua jäljellä 1200 e, hänellä lisää velkaa 4000 e. Ei keskituloisen ja köyhän ero selity tuloilla, se selittyy rahankäytöllä. Vaikka syydettäisiin miten paljon vastikkeetonta rahaa, niin köyhyys ei katoaisi.

Vierailija
314/576 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edenredin lounasetu pitää käyttää vain ja yksinomaan lounaisiin.

Vierailija
315/576 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanomissuojaa heikennetään. Tammikuusta alkaen irtisanomiseen riittää asiallinen syy.

Sitten katsotaan miten teette halvalla ruokaa. 

Sanotte varmaan, että 595 työmarkkinatuki riittää hyvin asumiskuluihin ja ruokaan perheelle. 

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.

Ja toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua, ne pitää myydä. 

Vierailija
316/576 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla lailla varakkaat lappaavat kärryt täyteen kalliita valmisruokia, juustoja jne. jne. 

Vierailija
317/576 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkasi lapsikorotukset pois työmarkkinatuesta eli 3 lapsen äiti saa työmarkkinatukea 595 netto kuukaudessa. 

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua, ne pitää myydä. 

Vierailija
318/576 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkasi myös sairaspäivärahaa eli 3000 brutto palkalla saa sairaspäivärahaa 1300 netto kuukaudessa, jos sairastuu syöpään. 

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua, ne pitää myydä. 

Vierailija
319/576 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös myös e-passin lounasetu pidä käyttää nimenomaan lounaisiin? E-passi hyvinvointiin on eri asia.

Vierailija
320/576 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös myös e-passin lounasetu pidä käyttää nimenomaan lounaisiin? E-passi hyvinvointiin on eri asia.

Kyllä ainakin valtiolla jne voi e-passin käyttää vaikka hierojalle tai elokuvalippuihin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän