Rahattomuus ja työttömyys. Sekoan kohta.
Alan hajota tähän tilanteeseen.
Olen köyhän perheen lapsi, joka kärvisteli nuorena kun muut samanikäiset meni harrastuksissa ja teki sitä ja tätä. Pääsin opiskelemaan silloin htvin työllistävää, korkeapalkkaista alaa. Opiskeluajat kärvistelin kun ei ollut varaa mihinkään muuhun kuin välttämättömyyksiin. Olen lykännyt monia nuoruuteen kuuluvia haaveitani melkein kolmekymppiseksi.
Nyt valmistuin ja töitä ei ole löytynyt. Ei edes harjoittelupaikkaa, sen suorituksen sain sovittua muuten. En saa mitään töitä ja olen hakenut kaikkea. Myös ihan jokaista hanttihommaa.
Alan uskoa sitä ennen mielestäni hullua väitettä että köyhyys on periytyvää.
Kommentit (81)
En ole tuo sama keneltä kysyt. Mutta ihan olisi voinut olla minun kirjoittamani. Olen pienestä kaupungista, vanhemmat kouluttamattomia, raskaissa teollisuusalan töissä molemmat. Paljon työttömyysjaksoja.
minua kehotettiin menemään amikseeen jotta pääsen mahdollisimman nopeasti työelämään. Minä menin. Sieltä ammattikorkeaan, sieltä yliopistoon, toisen kerran ammattikorkeaan ja nyt opiskelen taas harrastusmielessä yliopistossa. Olen ollut täystyöllistetty koko elämäni (ikää vajaa 50v), asiantuntijatyössä, enkä yhtään työpaikkaa ole saanut suhteilla.
Aloin myös tyhjältä pöydältä selvittää, miten sijoitetaan. Ostin ensimmäisen, toisen ja kolmannen sijoitusasuntoni. Näistä yksi jo myyty. Sitten avasin arvo-osuustilin tietämättä mitään osakesijoittamisesta. Luin sijoituskurjallisuutta, tein ensimmäiset ostot.
nyt minulla on tosiaan kaksi velatonta, hyvin tuottavaa sijoitusasuntoa, osakkeita ja rahastoja n 70 000€ ja kuulun ylimpään 10% tuloluokassani. Ei ole ollut helpoin tie, mutta täysin mahdollista, jos on viitseliäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Menin töihin konsernihallintoon" Onko ne niitä hommia, joihin vain mennään? Voiko ap:kin lähteä työmatkalle itäeurooppaan heti halutessaan?
Aika moni tekee jo nyt huonolla palkalla töitä eikä se johda mihinkään parempaan.
Moni EI TARTU noihin tilaisuuksiin. Esim tuo työ johon ENSIN meni oli melkein 200 km päässä kotoani, ja palkka oli 1600 euroa/kk.
Sinun neuvosi eivät ole mitään neuvoja ap:lle, jolle ei ole tarjottu yhtään tilaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Menin töihin konsernihallintoon" Onko ne niitä hommia, joihin vain mennään? Voiko ap:kin lähteä työmatkalle itäeurooppaan heti halutessaan?
Aika moni tekee jo nyt huonolla palkalla töitä eikä se johda mihinkään parempaan.
Moni EI TARTU noihin tilaisuuksiin. Esim tuo työ johon ENSIN meni oli melkein 200 km päässä kotoani, ja palkka oli 1600 euroa/kk.
Sinun neuvosi eivät ole mitään neuvoja ap:lle, jolle ei ole tarjottu yhtään tilaisuutta.
Yleensä EI OLE EDES haetty niitä tilaisuuksia. Näissäkin keskusteluissa AINA ensimmäisenä vedotaan siihen että "no ei ole KOTIKUNNASSA". Minä en vielä koskaan ole saanut näitä mahdollisuuksiani KOTIkunnasta. Myös uusin työni on naapurikunnassa, mutta kuten oli mainittu, olen hakenut satojen, jopa tuhansien kilometrien päästä työtä. Olen ollut ihan loppusuoralle työpaikkaan joka on yli 6000 kilometrin päässä kotoani, ja haastattelussa työpaikkaan joka on 15 000 kilometrin päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Ala on ihan vamasti Tradenomi Tradenomit ja merkonomit ei nyt työllisty
minä olen merkonomi ja vasta hiljattain sain uuden työn palkkakin kohtuullinen (vähän vajaa 6 k€/kk).
Just. Onkohan totta? Olen yo-merkonomi ja palkkani alkavat kakkosella. Teen vatastohommia. Mitä työtä muka teet ja mihin muka pääsee tuollaisilla kielellisillä taidoilla edes? Keksit koko jutun.
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo sama keneltä kysyt. Mutta ihan olisi voinut olla minun kirjoittamani. Olen pienestä kaupungista, vanhemmat kouluttamattomia, raskaissa teollisuusalan töissä molemmat. Paljon työttömyysjaksoja.
minua kehotettiin menemään amikseeen jotta pääsen mahdollisimman nopeasti työelämään. Minä menin. Sieltä ammattikorkeaan, sieltä yliopistoon, toisen kerran ammattikorkeaan ja nyt opiskelen taas harrastusmielessä yliopistossa. Olen ollut täystyöllistetty koko elämäni (ikää vajaa 50v), asiantuntijatyössä, enkä yhtään työpaikkaa ole saanut suhteilla.
Aloin myös tyhjältä pöydältä selvittää, miten sijoitetaan. Ostin ensimmäisen, toisen ja kolmannen sijoitusasuntoni. Näistä yksi jo myyty. Sitten avasin arvo-osuustilin tietämättä mitään osakesijoittamisesta. Luin sijoituskurjallisuutta, tein ensimmäiset ostot.
nyt minulla on tosiaan kaksi velatonta, hyvin tu
Miksi kirjoitatte keksittyjä juttuja?
Pinnistele nyt vielä vuoden verran, niin demarit antavat sulle työtä ja rahaa.
Joku akateemisten työvoimakoulutus voisi olla hyvä alku. Aina nekin jotain poikii ja eteenpäin vie. Saa lisäksi tekemistä ja rytmin päiviinsä. Tuossa samassa tilanteessa kuin sinä nyt on ollut moni muukin aiemmin ja nyt on asiat ihan mallillaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on hyvä tilaisuus ottaa itseään niskasta kiinni ja mennä töihin!
Kiitti kannustuksesta, joka riitti itseni niskaperseotteella sängynpohjalle heittämiseen!
Vierailija kirjoitti:
Miksi kirjoitatte keksittyjä juttuja?
Mitä tekaistua siinä muka on että Suomessa pärjää kun on ahkera, sijoittaa ja tarttuu tilaisuuksiin?
Tietenkin vassareiden mielestä kaikki on vain "suhteilla saatua tai perittyä". muutenhan kateudelta menisi pohjat, kun toinen porskuttaa samoista lähtökohdista lähtien. Joutuisi kyseenalaistamaan ne omat valintansa. Kyllä iso osa varakkaista ovat sen varallisuutensa tehnyt ihan omalla vaivannäöllään, työllään ja riskin ottamisella.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, köyhyyttä ja kitumista työttömänä. Muutaman kerran vuodessa on varaa käydä Äidillä kylässä eri kaupungissa. Harmittaa kun ei voi ostaa kunnon tuliaisia ja lahjoja.
Ei äiti niitä tuliaisia ja lahjoja odota. Hän odottaa sinua luokseen. Äitisi ikäisellä on yleensä kaikki tarvimansa.
67. Juu, demarithan ne on sellaisia joulupukkeja, että köyhille koittavat taas pian valoisat ajat lahjakääröineen... Repesin...
Nyt ei ap kannata lannistua vaan suunnata katse Suomen rajojen ulkopuolelle. Nuorena on helppo lähteä. Hae rohkeasti töitä Norjasta tai Ruotsista, välttävä ruotsin kielen taito riittää. Vaikka duunarihommiin ensin, jos ei muuta löydy, keräämään kassaa. Norjassa on todella hyvät palkat joista jää käteen ihan eri summia kuin Suomessa.
En tiedä millä alalla olet mutta Saksassa ja Sveitsissä arvostetaan suomalaista insinööritutkintoa todella korkealle. Palkkataso myös huomattavasti korkeampi kuin Suomessa.
Tee kiljua ja ala ryypätä urakalla..aamusta iltaan ja illasta aamuun.
Vierailija kirjoitti:
Perusta only fäns tili.
Joo. Naisella ei ole rahatonta päivää kunhan löytyy jonkinmoinen pers-ribtavärkki jota esitellä. Rahaa tulee sen jälkeen fanstilille ethä heikkoja heikottaa. Mutta miehen kalusta ei ole kiinnostuneet kuin lapsikuumeiset naikkosen sen minuutin ajan mitä homma kestää. Sel jälkee muna on vain elatusmaksuun tarvittava todiste. Kyllä käy katteex noita naisia. Saa joka päivä istua rahasammon päällä!
Vierailija kirjoitti:
Nyt mesässä on paljon sieniä ja puolukkaa. Niitä voi myydä verottomana.
Ei ole. Pakkanen soseutti kaiken. Juuri ehdin pari sanoa hakea ennen kuin meni vit...uix koko sato.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusta only fäns tili.
Joo. Naisella ei ole rahatonta päivää kunhan löytyy jonkinmoinen pers-ribtavärkki jota esitellä. Rahaa tulee sen jälkeen fanstilille ethä heikkoja heikottaa. Mutta miehen kalusta ei ole kiinnostuneet kuin lapsikuumeiset naikkosen sen minuutin ajan mitä homma kestää. Sel jälkee muna on vain elatusmaksuun tarvittava todiste. Kyllä käy katteex noita naisia. Saa joka päivä istua rahasammon päällä!
Niin mieskin istuu rahasammon päällä. Miehet ostaa myös miehiltä. Jostain syystä tämä sinultakin unohtuu.
Asiakkaita kyllä olisi miehillekin. Jostain syystä ei se seksin myyminen olekaan hieno idea, kun miehen pitäisi alistua kauppatavaraksi? Vaikka kai sitten mieskin voi itseään miehille myydä, jos sun mielestä nainenkin sen voi tuosta vain tehdä?
Sun tekstin mukaan näissä asioissa ei mitään moraalia tarvita. Joten sille ei pitäisi ole mitään estettä, että lähdet ihan itse itseäsi kauppaamaan. Muille miehille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä EI OLE EDES haetty niitä tilaisuuksia. Näissäkin keskusteluissa AINA ensimmäisenä vedotaan siihen että "no ei ole KOTIKUNNASSA". Minä en vielä koskaan ole saanut näitä mahdollisuuksia
No, sinä oletkin sinä. Esim. Itse EN lähde mihinkään työhön, joka on yli 20 minuutin autolla ajomatkan päässä kodistani. Piste. Tällä tavalla olen töitäni väliin saanut ja väliin en. Nyt ikää jo niin paljon, etten usko ketään enää ikäiseni kiinnostavan. Ei ainakaan ole tullut kutsuja "haastatteluun". Ei tavan ihminen hae eikä kuulu hakea hommia ympäri maailmaa. Edes suomea, jos elämä ja perhe on kotiseudulla vaiko miten sen sanoisin. Muuttakoon ketkä haluaa. Minä en. Miksi muuttaisin jonkin hornan tuuttiin kokonaan maksetusta talostani ja velattomasta elämästäni saadakseni taas talo- ja muuta velkaa ja ankeaa elämää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusta only fäns tili.
Niin mieskin istuu rahasammon päällä. Miehet ostaa myös miehiltä. Jostain syystä tämä sinultakin unohtuu.
Asiakkaita kyllä olisi miehillekin. Jostain syystä ei se seksin myyminen olekaan hieno idea, kun miehen pitäisi alistua kauppatavaraksi? Vaikka kai sitten mieskin voi itseään miehille myydä, jos sun mielestä nainenkin sen voi tuosta vain tehdä?
En ole kirjoittaja. Tiedän kuitenkin sen ettei tämmöinen 62-vuotias punkero lyhyen lättänä "miehen tappi" taatun varmasti kiinnostaisi ketään miestä yhtään sen enempää kuin naistakaan. Niin sen tasan varmasti laittaisin öynyfäänssiä jos rahaa oisi edes 500 euroa tulossa kuukaudessa. Mutta lähinnä tulisi korvausvaatimuksia oksennuksen estolääkkeistä... Mutta on olemassa poikia jotka nimenomaisesti haluaa "kypsiä naisia"... Et revi siitä. Tiedämme kumpikin tosiasiassa ja tosi elämässä mikä toimii. Eikö ole näin?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ulkosuomalainen ja myös työttömänä... vaikeaa on nyt kaikkialla
Tämä. Ei "ulkomaat" ole mikään onnen tae ja ikuinen rahasampo.
Sittenhän nuo on olleet lähinnä tuuria (jonka merkityksen sentään 1. viestissäsi myönsitkin). Tosiaan itse vaihdoin työpaikkaa (ja samalla paikkakuntaa; ei ollut muuttoon muuta syytä kuin työn vaihto). Kun ilmoitin irtisanoutuvani, pomo tarjosi heti palkankorotusta, mutta lähdin silti. No se uusi työpaikkani joidenkin vuosien päästä meni konkkaan, vaikka piti olla niin kovasti kasvu päällä.