Rahattomuus ja työttömyys. Sekoan kohta.
Alan hajota tähän tilanteeseen.
Olen köyhän perheen lapsi, joka kärvisteli nuorena kun muut samanikäiset meni harrastuksissa ja teki sitä ja tätä. Pääsin opiskelemaan silloin htvin työllistävää, korkeapalkkaista alaa. Opiskeluajat kärvistelin kun ei ollut varaa mihinkään muuhun kuin välttämättömyyksiin. Olen lykännyt monia nuoruuteen kuuluvia haaveitani melkein kolmekymppiseksi.
Nyt valmistuin ja töitä ei ole löytynyt. Ei edes harjoittelupaikkaa, sen suorituksen sain sovittua muuten. En saa mitään töitä ja olen hakenut kaikkea. Myös ihan jokaista hanttihommaa.
Alan uskoa sitä ennen mielestäni hullua väitettä että köyhyys on periytyvää.
Kommentit (81)
En olisi kolme vuotta sitten millään tajunnut, että työn vastaanottaminen siivojana matalapalkkapuolella oli se juttu, jolloin nyt olen päivittänyt puhelimet, tietokoneet, tv:t ja jopa TV:n soundbaarit huipputuotteiksi ja vaikeuksia alkaa tulla keksiä pikkuhiljaa rahalle käyttöä. Ehkä alan sijoittajaksi...
Ei kaikki ole valmiita muuttamaan ulkomaille. Itse ainakaan en pystyisi. Kaikki läheiseni on täällä Suomessa. Ulkomailla on kiva käydä, mutta mulla tulee hirveä koti-ikävä nopeasti
Lama
Kanattaa pitää itsensä kunnossa eikä ainakaan koskea päihteisiin. Ei kannata erehtyä paskoihin ihmissuhteisiinkaan.
Olen hakenut ulkomailta työtä ja voin kertoa että se on vaikeaa ja edes asuntoa ei saa. Näki että joitain työnhakija naisia käytti paikalliset hessut hyväksi asunnon takia.
Vaikeaa aikaa ja poliitikot ei helpota raahaamalla puoli maailmaa kilpailelmaan samoista vähistä töistä ja kaikesta muusta.
Minä kävin pelkän amiksen ja olen lähes aina ollut töissä. Viimeisen 25 vuoden aikana olen ollut vain vuoden armeijassa ja vuoden työttömänä. Tuurista kiinni saako töitä tai sitten monet eivät halua tehdä tiettyjä töitä.
Nyt mesässä on paljon sieniä ja puolukkaa. Niitä voi myydä verottomana.
Ala on ihan vamasti Tradenomi
Tradenomit ja merkonomit ei nyt työllisty
Mikä ala? Teitkö opiskeluaikana töitä?
Mä olen ulkosuomalainen ja myös työttömänä... vaikeaa on nyt kaikkialla
Hanki suhteita. Liity alan paikalliseen ja/tai valtakunnalliseen ammattilaisyhdistykseen tai -kerhoon. Päivitä linkedin-profiili, tee itsellesi nettisivut. Liity vaikka paikalliseen kokoomukseen, kunhan hankit niitä suhteita
Vierailija kirjoitti:
Mikset lähde ulkomaille? Niin minäkin tein. Sittemmin palasin, kun sain Suomesta mielekästä työtä valtiolla. Pitää sanoa, että valtio on ollut paras työnantaja.
Nuoren ihmisen kannattaa pitää silmällä EU:n Eures-työpaikkoja. Muutama vuosi ulkomailla voi olla kiva kokemus. Tämä Kurjala ei nouse jaloilleen lähimpään 10 vuoteen eli täällä on vaara syrjäytyä, vaikka olisi akateemisesti koulutettu.
Tasan ei käy nallekarkit tässä maailmassa, toiset pääsee helposti mihin vain, yleensä ulkonäkönsä avustamana, toiset on taas valittu jollain tekosyyllä syrjityiksi eivätkä kelpaa mihinkään vaikka olisi millaiset koulut käytynä. Tekosyyksi riittää vaikka joku sukunimi jolloin työhakemus lentää suoraan roskiin lukematta.
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys on periytyvää ei ole mikään väite vaan tutkittu juttu.
Sosioekonominen perimä vaikuttaa eniten siihen miten varakas/varaton sinusta tulee myöhemmin. Jos vanhemmat ovat puskeneet sinua kehittämään itseäsi ja harrastamaan teet tämän oletettavasti myöhemminkin. Jos vanhemmillasi oli yhteyksiä ja hyvät sosiaaliset taidot on suurella todennäköisyydellä sinullakin, sama tulee arvoihin ja varakkuuteen. Köyhä ihminen jonka vanhemma vain raatoivat eivätkä opiskelleet enempää, eivät käyttäneet rahoja fiksusti esim. sijoittaneet henkiseen tai fyysiseen aspekteihin niin ei mikään ihme ettet aikuisenakaan hoksaa mitä teet väärin. Tapa miten maailmaa tarkastelet millä tunnereaktioilla on periytyvää käytöstä.
ämän hetkinen maailmantilanne tosin puskee ihmisiä köyhyyteen ja työttömyyteen mutta ne joilla henkisiä kuin fyysisä opittuja ja saatuja välineitä on omaan menestykseen kyllä menestyvät paremmin vaikeimmissakin ti
Puhut paskaa.
Vanhempani olivat köyhiä, eivät puskeneet harrastamaan ja kehittämään itseäni, Heillä ei ollut yhteyksiä ja mitenkään hyvät sosiaaliset taidot. Olivat ihan tavallisia duunareita, välissä kummallakin työttömyysjaksoja.
Silti minä kuulun suomen rikkaimpaan 5% ja tuloni ovat ylimmässä 10%. Sijoitusvarallisuutta minulla on reilusti. En ole perinyt koskaan mitään merkittäviä summia. Olen ollut kaikissa varallisuus- ja tuloluokissa elämäni aikana. Joten todellakin omilla valinnoilla ON merkitystä kuinka tulee elämässään menestymään. Tämä ei TIETENKÄÄN tarkoita että KAIKKI olisi omaa ansiota, vaan toki tuuriakin on matkassa. Mutta jos ei edes yritä niin ei sitä tuuriakaan tule.
"Alan uskoa sitä ennen mielestäni hullua väitettä että köyhyys on periytyvää."
On siinä väitteessä perää. Köyhänä jää helposti sosiaalisten piirien ulkopuolelle. Ja loppujen lopuksi suhteet kuitenkin ovat työllistymisessä ratkaisevassa asemassa. Etenkin nyt kun työvoimasta on ylitarjontaa, palkataan mieluummin se, jonka joku tuntee ja jota joku voi suositella. Ei se itse työssä silti välttämättä sen pätevämpi ole kuin muut. Kaikki vain pitävät omia kavereitaan hyvinä tyyppeinä.
Vierailija kirjoitti: Ala on ihan vamasti Tradenomi Tradenomit ja merkonomit ei nyt työllisty
minä olen merkonomi ja vasta hiljattain sain uuden työn palkkakin kohtuullinen (vähän vajaa 6 k€/kk).
Vierailija kirjoitti:
Tuurista kiinni saako töitä tai sitten monet eivät halua tehdä tiettyjä töitä.
Niin kuin mitä esimerkiksi?
Esimerkiksi siivoojan ja kaupan kassan töitä haetaan ihan intopiukkana nykyään. Kerro mikä olisi sellaista työtä, jota moni ei halua tehdä ja johon siksi tulee liian vähän hakemuksia.
Mä rupesin lisääntymää ja tarkotus olis enemmänkin pusertaa pikkuisia, jos tähdet o suosiollisia.
Kattelen uraa sitte joskus tulevaisuudes, ny katon lapsi kortit.
Halusin vähä niiko pois työelämäst edes hetkeks ja lasten saanti ny o hyväksyttävä tapa jäädä kotii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys on periytyvää ei ole mikään väite vaan tutkittu juttu.
Sosioekonominen perimä vaikuttaa eniten siihen miten varakas/varaton sinusta tulee myöhemmin. Jos vanhemmat ovat puskeneet sinua kehittämään itseäsi ja harrastamaan teet tämän oletettavasti myöhemminkin. Jos vanhemmillasi oli yhteyksiä ja hyvät sosiaaliset taidot on suurella todennäköisyydellä sinullakin, sama tulee arvoihin ja varakkuuteen. Köyhä ihminen jonka vanhemma vain raatoivat eivätkä opiskelleet enempää, eivät käyttäneet rahoja fiksusti esim. sijoittaneet henkiseen tai fyysiseen aspekteihin niin ei mikään ihme ettet aikuisenakaan hoksaa mitä teet väärin. Tapa miten maailmaa tarkastelet millä tunnereaktioilla on periytyvää käytöstä.
ämän hetkinen maailmantilanne tosin puskee ihmisiä köyhyyteen ja työttömyyteen mutta ne joilla henkisiä kuin fyysisä opittuja ja saatuja välineitä on omaan menesty
Silti minä kuulun suomen rikkaimpaan 5% ja tuloni ovat ylimmässä 10%. Sijoitusvarallisuutta minulla on reilusti. En ole perinyt koskaan mitään merkittäviä summia. Olen ollut kaikissa varallisuus- ja tuloluokissa elämäni aikana. Joten todellakin omilla valinnoilla ON merkitystä kuinka tulee elämässään menestymään. Tämä ei TIETENKÄÄN tarkoita että KAIKKI olisi omaa ansiota, vaan toki tuuriakin on matkassa. Mutta jos ei edes yritä niin ei sitä tuuriakaan tule.
Millaisia hyviä omia valintoja olet tehnyt? Kysyn tätä ihan vilpittömän uteliaana. Millaisia valintoja muille ehkä suosittelisit?
Minäkin olisin voinut valita paremmin aikoinaan kun opiskelin, mutta en silloin vielä tiennyt, että niin olisi kannattanut tehdä.
Se on toki näin, köyhemmistä oloista ponnistanut on usein joutunut tekemään paljon enemmän töitä saavuttaakseen saman kuin joku, jolla on perheen rahallinen tuki. Mutta erityisesti se, mikä tällaisina aikoina on ratkaiseva työpaikan saamiseen, on suhteet. Hakijoita on nyt joka paikkaan niin älyttömästi, että se, että tunnet jonkun, joka tuntee jonkun työpaikassa, jossa paikka on auki, niin se valitettavasti ratkaisee. Vrt vaikka tapaus Stubb. Ja nyt jos joku sanoo, että sehän oli vain joku poikkeustapaus, niin ei, ihan se on käytäntö. Tähän kun joku yleensä aina sanoo, että hän on päässyt ihan ilman suhteita työpaikkaan kiinni, niin silloin ei varmasti ole hakijoissa ollut ketään tuttua tai tutun lasta. Ap:n tilanne on valitettavasti monelle todellisuutta tällä hetkellä, ei ole ap yksin tässä tilanteessa. Vaikka ei se tietenkään ap:tä lohduta. Mutta ei saa luovuttaa! Vaikka todennäköisyydet on kaikki vastaan, niin kyllä se joskus sattuu kohdalle. Pakko uskoa niin.