Rahattomuus ja työttömyys. Sekoan kohta.
Alan hajota tähän tilanteeseen.
Olen köyhän perheen lapsi, joka kärvisteli nuorena kun muut samanikäiset meni harrastuksissa ja teki sitä ja tätä. Pääsin opiskelemaan silloin htvin työllistävää, korkeapalkkaista alaa. Opiskeluajat kärvistelin kun ei ollut varaa mihinkään muuhun kuin välttämättömyyksiin. Olen lykännyt monia nuoruuteen kuuluvia haaveitani melkein kolmekymppiseksi.
Nyt valmistuin ja töitä ei ole löytynyt. Ei edes harjoittelupaikkaa, sen suorituksen sain sovittua muuten. En saa mitään töitä ja olen hakenut kaikkea. Myös ihan jokaista hanttihommaa.
Alan uskoa sitä ennen mielestäni hullua väitettä että köyhyys on periytyvää.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Millaisia hyviä omia valintoja olet tehnyt? Kysyn tätä ihan vilpittömän uteliaana. Millaisia valintoja muille ehkä suosittelisit?
Minäkin olisin voinut valita paremmin aikoinaan kun opiskelin, mutta en silloin vielä tiennyt, että niin olisi kannattanut tehdä.
Esimerkiksi ottanut töitä vastaan kaukaa kotoa paskalla palkalla. Lähdin myös rohkeasti 3 kk työmatkalle itäeurooppaan ilman tietoa tuleeko siitä mitään, ei tullut ja komennus loppui 2 kuukauteen, mutta vastaavasti mahdollisti uuden työpaikan saantiin. Muutin työn perässä 800 kilometriä, vaikka palkka nousi vain muutamalla satasella, mutta jälleen avasi uusia työmahdollisuuksia. Menin töihin konsernihallintoon, siten että työpaikkani oli kahdella paikkakunnalla (Suomessa ja Ruotsissa) ja näin en saanut päivärahoja vaikka työskentelin enemmän Ruotsissa kuin Suomessa, mutta jälleen mahdollisti seuraavan työn saannin. Työttömänä ollessani hain 4-5 työpaikkaa viikossa lannistumatta. Aloitin sijoittamisen pienimuotoisesti jo opiskeluaikoina ja olen tehnyt sitä koko ajan niin töissä ollessa kuin työttömänäkin.
Tuossa nyt muutamia.
Sama täällä, köyhyyttä ja kitumista työttömänä. Muutaman kerran vuodessa on varaa käydä Äidillä kylässä eri kaupungissa. Harmittaa kun ei voi ostaa kunnon tuliaisia ja lahjoja.
Mitä töitä teit opiskeluaikana? Palaa takaisin niihin paikkoihin ja sitä kautta etene yrityksessä ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia hyviä omia valintoja olet tehnyt? Kysyn tätä ihan vilpittömän uteliaana. Millaisia valintoja muille ehkä suosittelisit?
Minäkin olisin voinut valita paremmin aikoinaan kun opiskelin, mutta en silloin vielä tiennyt, että niin olisi kannattanut tehdä.
Esimerkiksi ottanut töitä vastaan kaukaa kotoa paskalla palkalla. Lähdin myös rohkeasti 3 kk työmatkalle itäeurooppaan ilman tietoa tuleeko siitä mitään, ei tullut ja komennus loppui 2 kuukauteen, mutta vastaavasti mahdollisti uuden työpaikan saantiin. Muutin työn perässä 800 kilometriä, vaikka palkka nousi vain muutamalla satasella, mutta jälleen avasi uusia työmahdollisuuksia. Menin töihin konsernihallintoon, siten että työpaikkani oli kahdella paikkakunnalla (Suomessa ja Ruotsissa) ja näin en saanut päivärahoja vaikka työskentelin enemmän Ruotsissa kuin Suomessa, mutta jälleen
"Menin töihin konsernihallintoon" Onko ne niitä hommia, joihin vain mennään? Voiko ap:kin lähteä työmatkalle itäeurooppaan heti halutessaan?
Aika moni tekee jo nyt huonolla palkalla töitä eikä se johda mihinkään parempaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähdin myös rohkeasti 3 kk työmatkalle itäeurooppaan ilman tietoa tuleeko siitä mitään, ei tullut ja komennus loppui 2 kuukauteen, mutta vastaavasti mahdollisti uuden työpaikan saantiin. Muutin työn perässä 800 kilometriä, vaikka palkka nousi vain muutamalla satasella, mutta jälleen avasi uusia työmahdollisuuksia. Menin töihin konsernihallintoon, siten että työpaikkani oli kahdella paikkakunnalla (Suomessa ja Ruotsissa) ja näin en saanut päivärahoja vaikka työskentelin enemmän Ruotsissa kuin Suomessa, mutta jälleen mahdollisti seuraavan työn saannin.
Oletko näissä tapauksissa siis tiennyt etukäteen, että työpaikan vaihto (oletan, että tarkoitat vaihtoja) poikisi uusia työmahdollisuuksia paremmin kuin jääminen nykyiseen työpaikkaasi?
Minulle on nimittäin käynyt päinvastoin. Olisi luultavasti kannattanut jäädä siihen entiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä töitä teit opiskeluaikana? Palaa takaisin niihin paikkoihin ja sitä kautta etene yrityksessä ylöspäin.
Miten niihin paltaan takaisin, jos eivät tarvitse ketään töihin just nyt sellaisiin hommiin, jota ap osaa tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niihin paltaan takaisin, jos eivät tarvitse ketään töihin just nyt sellaisiin hommiin, jota ap osaa tehdä?
Avoin hakemus tuttuun paikkaan ja hommaan, niin paljon todennäköisempää saada töitä.
Vierailija kirjoitti:
"Menin töihin konsernihallintoon" Onko ne niitä hommia, joihin vain mennään? Voiko ap:kin lähteä työmatkalle itäeurooppaan heti halutessaan?
Aika moni tekee jo nyt huonolla palkalla töitä eikä se johda mihinkään parempaan.
Moni EI TARTU noihin tilaisuuksiin. Esim tuo työ johon ENSIN meni oli melkein 200 km päässä kotoani, ja palkka oli 1600 euroa/kk.
Esimerkiksi tuonne itä-eurooppaan pyydettiin useita henkilöitä lähtemään, eikä lopulta ollut montaa muuta, jotka olivat valmiita sinne lähtemään. Sama homma tuonne konsernihallinnon hommiin. Palkka ei juuri hirveämmin noussut, vastuu kyllä, samaten matkapäivät. Nettona palkka ei noussut kuin parilla kolmella satasella. Mutta ammattitaitoa ja oppia tuli lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monikaan paikka ei julkisesti rekryä, mutta varsinkin aiemmin hyvin hommat tehnyt kyllä kelpaa töihin. Esim. ravintolat. Mitä hommia ja työpaikkoja ap:lla opintoaikana on ollut?
"Puhut paskaa.
Vanhempani olivat köyhiä, eivät puskeneet harrastamaan ja kehittämään itseäni, Heillä ei ollut yhteyksiä ja mitenkään hyvät sosiaaliset taidot. Olivat ihan tavallisia duunareita, välissä kummallakin työttömyysjaksoja.
Silti minä kuulun suomen rikkaimpaan 5% ja tuloni ovat ylimmässä 10%. Sijoitusvarallisuutta minulla on reilusti. En ole perinyt koskaan mitään merkittäviä summia. Olen ollut kaikissa varallisuus- ja tuloluokissa elämäni aikana. Joten todellakin omilla valinnoilla ON merkitystä kuinka tulee elämässään menestymään. Tämä ei TIETENKÄÄN tarkoita että KAIKKI olisi omaa ansiota, vaan toki tuuriakin on matkassa. Mutta jos ei edes yritä niin ei sitä tuuriakaan tule."
Ja mitä valintoja olet sitten tehnyt, nro 36? Kiinnostaa oikeasti tietää.
En todellakaan usko, että ilman vanhempien tai sukulaisten luomia verkostoja tuohon tuloluokkaan pääsee ainakaan Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko näissä tapauksissa siis tiennyt etukäteen, että työpaikan vaihto (oletan, että tarkoitat vaihtoja) poikisi uusia työmahdollisuuksia paremmin kuin jääminen nykyiseen työpaikkaasi?
Minulle on nimittäin käynyt päinvastoin. Olisi luultavasti kannattanut jäädä siihen entiseen.
En tietenkään ole tiennyt. En minä mikään ennustaja ole, muutenhan en tekis töitä vaan korjaisin 3-4 lottovoittoa ja elellisin monimiljonäärisijoittajana loppuelämäni.
Olet vuosia kuvitellut, että tulet saamaan sen korkeapalkkaisen työn ja sitten iso pettymys, kun et saanut.
Aika pienellä pienellä budjetilla voi lähteä ulkomaille ja etsiä töitä sieltä. Itse lähdin 1,5v. sitten n.1200e säästöillä reissuun, jotka säästin työmarkkinatuesta. Tällä hetkellä asun kivassa kämpässä kauniin järven rannalla Keski-Euroopassa ja tienaan ns. "hanttihommissa" 2400e/kk netto + kaksi ruokaa päivässä.
Yleensä näissä on sama tarina. Ei ole tehty opiskeluaikana mitään töitä, eikä ole haluttu muuttaa työn perässä mihinkään. Ajokorttia ei myöskään ole vaivauduttu hankkimaan. Osuuko oikeaan ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monikaan paikka ei julkisesti rekryä, mutta varsinkin aiemmin hyvin hommat tehnyt kyllä kelpaa töihin. Esim. ravintolat. Mitä hommia ja työpaikkoja ap:lla opintoaikana on ollut?
Voihan sitä toki yrittää.
Ei se silti aina onnistu. Opiskellessani tein osa-aikaisena toimistohommia, mutta niin ne vain laman tulle loppuivat. Se oli siis ysärin laman aikaan. Saattaa olla monella opiskelijalla nyt sama tilanne, ei pääse sinne minne ennen, vaikka olisi suoriutunut tehtävistään hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä valintoja olet sitten tehnyt, nro 36? Kiinnostaa oikeasti tietää.
En todellakaan usko, että ilman vanhempien tai sukulaisten luomia verkostoja tuohon tuloluokkaan pääsee ainakaan Suomessa.
Miksei olisi mahdollisuuksia? Tuohon top 10% Suomessa ei edes hirmuisen isoa palkkaa tarvitse. PK-seudulla ihan asiantuntijahommilla pääsee tuohon palkkatasoon pääsee, eli ei mistään executive-tason johtajapaikoista edes puhuta.
Minäkin pääsin eikä minulla ole yhden yhtä alaista.
Jos olet perusterve niin hae alasi töitä ulkomailta. Voit aina palata jos et viihdy.
Itse olisin nuorena lähtenyt mutta alkoi tulla niin paljon terveysongelmia etten uskaltanut, koska sairastuminen voi tulla kalliiksi ulkomailla. Nyt ei enää terveyttä ole jäljellä senkään vertaa.
Uskokaa nyt vain ettei Suomessa enää ole samanlaisia määriä työpaikkoja kuin aikaisemmin. Se ei ole apn syytä. Joka paikassa on tehty organisaatiouudistuksia ja tehostettu. Toisin sanoen yhdistetty osastoja ja vähennetty työtehtäviä.
Kannattaa hakea työpaikkaa jostain toisesta maasta, jos siihen on mahdollisuus.
Kiitos. Tarvitsemme uusia kansalaisia, ja työpaikallesi on varmasti kiitollisia tulijoita!