Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei saisi ostaa valmista? Tai käyttää ostopalveluita kotona? Etenkin kun pienet lapset

Vierailija
30.09.2025 |

Esim valmista tai puolivalmista ruokaa (esim suikaleperunoita pakkasesta, tai jopa ruokaboksi kotiovelle?) Miksi ei saa käyttää siivouspalveluita? Miksi ei saa ostaa valmista kakkua lapsen synttäreille, vaan se täytyy leipoa itse? 

Suurin osa tekee kahta työtä (kodin ulkopuolinen palkkatyö, ja ne palkattomat kotityöt) ... ja suurin osa ostaa jo paljon valmista. Leipä ostetaan valmiina, jauheliha ostetaan valmiiksi jauhettuna, puhumattakaan valmiista makkaroista. Robotti-imuri on ok, mutta oikea siivoaja ei ole? 

Jotkut "linnakkeet" pitää pintansa. Esim että lapsille on synttäreille leivottava kaikki itse. Miksi? 

...eniten näitä touhottajia on vanhemmissa ikäluokissa, mutta uudemmissakin sukupolvissa löytyy. Tältä palstalta joskus luin hyvän äidin määritelmän: "jos jaksat siivota kodin lattiasta kattoon" ... minusta tuollainen lokerointi on pöyristyttävää. 

... jos joku täällä tunnustaa ajattelevansa että mahdollisimman paljon täytyy tehdä itse, niin tulisitko perustelemaan - miksi hyvän äidin / isän määritelmä = työmuurahainen. 

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo nyt sinun oma käsityksesi, että kaikki pitää tehdä itse? En ole kuullut. Kaikki ystäväperheen ja sukulaiset käyttävät myös valmisteita. Tänään tein tonnikalakiusauksen. En ole 25 vuoteen pilkkominen itse perunoita. Ostan peruna-sipuli-sekoituksen ja lisään tonnikalaa purkista (en kalasta) ja juustokermaa päälle ja uuniin. Näin tekevät kaikki joita tunnen.

Toinen asia on siivous. Minä siivoan itse, koska siivouttaminen on kallista. Meillä kävi siivooja ennen korona-aikaa v. 2019-2020. Nuorin lapsi oli silloin 3 v., keskimmäinen 7 v. ja vanhin täytti 11 v. vuonna 2019. Ei meillä ollut aikaa siivota mieheni kanssa. Käytiin töissä. Vanhimmalla lapsella harrastuksessa urheilutreenit 4 kertaa viikossa, keskimmäisellä 2 harrastusiltaa. Pienin kaipasi päiväkotipäivän jälkeen syliä. Sitten kun tuli koronarajoitteet, alettiin siivota itse. Muutenkin oltiin kotona enemmän. On se ollut iso rahan säästö. Ei sillä ettenkö pystyisi palkasta laittamaan siivoukseen satasen kuussa (ja mies toisen satasen), mutta kokonaisuutena on niille rahoille keksitty muutakin käyttöä. Ikkunat pesetän kyllä edelleen kerran vuodessa. Meillä on olohuoneessa ja ruokailutilassa korkeat ikkunat, jousen pesemisen koen hankalaksi. Mieluummin ostan parin, kolmen tunnin työn.

Vierailija
42/59 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisten turhakepalveluiden ostaminen on laiskan vaimon merkki, eikä anna kyllä mitään hyvää kuvaa kenellekään, jos et jaksa edes omalle perheellesi perunoita kuoria saati siivota. Miten selität tällaisen touhun esimerkiksi anopille? Mies ja koko perhe saa hävetä silmät päästään laiskan naisen vetelehtimistä ja naapuruston puheenaiheeksi tulette hyvin äkkiä kun on koko ajan wolttikuskit ja siivousfirmojen autot pihassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisten turhakepalveluiden ostaminen on laiskan vaimon merkki, eikä anna kyllä mitään hyvää kuvaa kenellekään, jos et jaksa edes omalle perheellesi perunoita kuoria saati siivota. Miten selität tällaisen touhun esimerkiksi anopille? Mies ja koko perhe saa hävetä silmät päästään laiskan naisen vetelehtimistä ja naapuruston puheenaiheeksi tulette hyvin äkkiä kun on koko ajan wolttikuskit ja siivousfirmojen autot pihassa. 

:D

Vierailija
44/59 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö mitä? M u a  e i  k i i n n o s t a . :D  Jos en perunoita välitä kuoria, niin en kuori.

Vierailija
45/59 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiska vaimo = fiksu vaimo 

Tulee kauniit ja fiksut lapsetkin. Mistä päättelin että on kaunis? No sillä saa laiskuuden anteeksi. Ja äly peritään äidiltä

Vierailija
46/59 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikana kaikki naiset ottaisivat viikkosiivoojan kotiinsa jos se vain olisi mahdollista. Ihan hyvin voi helpottaa perheen ruokataloutta ostamalla esimerkiksi kaupan pakastealtaan tuotteita ja se on joskus myös edullisin valinta koska esim. talvikaudella kaupan pakastealtaasta ostetut vihannekset ovat halvempia kuin tuoreena ostetut. Ei ole mikään synti myöskään ostaa kotiin kohtuudella noutoruokaakin tai tilata kotiin vaikka perjantaipizzat

Vierailija
47/59 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin lapsuuteni 1970-luvulla ja kyllä meille tuotiin kaupan ruokatilaus kotiovelle. Siivojakin kävi. Mummo valmisti ruuat ja oli vastassa, kun tultiin koulusta, niin äiti keskittyi työuraansa. Ei ole ikinä käynyt mielessä miettiä muiden mielipiteitä oman kotini hoidossa ja ostaako palvelut muualta. Sitähän varten ne on keksitty. En ole muutenkaan ikinä sietänyt naisia, jotka oikovat matonhapsuja ja kehuvat jouluverhoillaan.

Vierailija
48/59 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituinen ketju. Naiset nokkii toisiaan. Tulkaa hyvät naiset jo tälle vuosituhannelle. Kodin- ja lastenhoito kuuluu tasapuolisesti kaikille. Jokainen voi itse päättää, minkä verran hankkii apua ja ostaa valmista. Näistä on toki ihan ok keskustella suvun ja tuttavien kesken. Minä ainakin neuvon itseäni nuorempia hankkimaan siivoojan, käyttämään pesulaa ja ruokakaupan kotiinkuljetusta. Muistutan kyllä että harkitse itse, jokainen tyylillään. 

Vierailija
49/59 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen kasvattaa itse oman päänsä sisällä ne paineet mitä on ns pakko tehdä tai ylipäätään miten pitää elää. Eläkää oman näköistä elämäänne miettimättä muitten reaktioita.

Vierailija
50/59 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa olla erilaisia mielipiteitä. Se mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Toisten mielipiteitä ei tarvitse ottaa turhan vakavasti. Pitää muistaa, että ne on annettu henkilön omien kokemusten ja tapojen pohjalta. 

Vierailija
51/59 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap! Onko säästäminen tuttu käsite? 

Vierailija
52/59 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyaikana kaikki naiset ottaisivat viikkosiivoojan kotiinsa jos se vain olisi mahdollista. Ihan hyvin voi helpottaa perheen ruokataloutta ostamalla esimerkiksi kaupan pakastealtaan tuotteita ja se on joskus myös edullisin valinta koska esim. talvikaudella kaupan pakastealtaasta ostetut vihannekset ovat halvempia kuin tuoreena ostetut. Ei ole mikään synti myöskään ostaa kotiin kohtuudella noutoruokaakin tai tilata kotiin vaikka perjantaipizzat

Toki näin. Ja esimerkkiä voi ottaa esim. amerikkalaisista lihavuusohjelmista, kuten Hengenvaarallisesti Lihava, ja kiinnittää huomio erityisesti siihen, millaista ruokaa (= mättöä) he syövät.

Vierailija
53/59 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hyvä, että ne jotka pystyy ja tahtoo, käyttävät palveluita. Raha kiertää, ihmiset työllistyvät ja toisaalta itse kuormittuu vähemmän. Oli se sitten siivoja vai mikä. Valmisruokia vastustan lähtökohtaisesti, koska mielestäni niiden ravintoarvot ei ole tuoreen veroisia, mutta en ymmärrä miksi esim. keittojuureksia, perunasipulisekoituksia tai valmissalaattipusseja ei saisi käyttään. 

Meidän arkeen on ollut iso apu Ruokaboksista. Se, että joku miettii mitä tällä viikolla syödään on iso juttu, ja tykkään myös siitä, että aineksia tulee sen verran mitä tarvitaan, ei jää 3/4 valkosipulia kummittelemaan jääkaappiin jne. Ruokalistoissa on vaihtelua ja monipuolisuutta. Maksaahan se enemmän, kuin jos itse menisin automarkettiin ja ostaisin samat asiat, mutta olen valmis siitä ilosta maksamaan. 

Vierailija
54/59 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppini sanoi kerran että sen takia hän on työssä käynyt, että pystyy ostamaan palveluita. Hän on eläkkeellä ja asuu yksin isossa omakotitalossa. Hänellä on rahaa ja käyttääkin sitä miten lystää. Siivouspalvelu käy.

Mun vanhpani ovat vähän anoppia köyhemmistä oloista. Heillä on kaikkea, mutta yleinen mentaliteetti on, että kaikenlaista tehdään itse. Hössötetään ja touhotetaan väsyksiin asti.

Joo tuo on niin totta, vaikka useimmilla  näiden vanhusten lapsillakin ikänsä työssä käytyään säästöjä kertynyt, niin silti jotkut vanhukset pihistävät muka perinnöksi rahojaan, ja odottavat, että kyllä miniä pesee ikkunat kaksi kertaa vuodessa ja piiskaa matot piloille aina käydessään, vaikka imurilla tuiisi puhtaampaa jälkeä.

Mun mummoni otti usein käyttöön sellaisen oman tyylinsä säälittävän valituksen, että enhän minä nyt mitään hoitoja tarvitse vanha ihminen, vaikka hieroja olisi varmasti auttanut hänen lihasjäykkyyteensä, mutta kun se maksaa. Arghh.

Ymmärrän kyllä, että on köyhiäkin vanhuksia ja heitä varten pitää tietysti olla yhteiskunnan rahoitus, mutta eihän se riitä kuin minimiin, kun ei ole tekijöitä eikä rahaakaan kai.

Vierailija
55/59 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä kuullut että ei sais.

Ainakin ennen tuon perusteeella lyötiin naiseen herkästi huonon äidin leima. Minulle tuli kahden vuoden sisällä jäätynyt olkapää molempiin olkapäihin ja käytin siivoojaa sekä ostin valmisruokaa, joka ei täyttänyt ultraprosessoidun ruoan määritelmiä. Minua arvosteltiin todella paljon pakon edessä tekemieni ratkaisujen vuoksi. Älyttömintä on kuitenkin se, että tuolla tavalla pystyin olemaan enemmän henkisesti läsnä lasten elämässä ja touhuamaan yhdessä sen, minkä vointi antoi periksi. Minun mielestäni se henkisesti läsnä oleva vanhempi on parempi vanhempi kuin yksin siivoava ja ruokaa laittava tai leipova vanhempi. Lapsistani kasvoi käsittääkseni ihan normaaleja aikuisia, jotka pärjäävät tässä maailmassa. 

Vierailija
56/59 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat ostaa. Annan luvan. T. Vanha täti. 

Vierailija
57/59 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki näin. Ja esimerkkiä voi ottaa esim. amerikkalaisista lihavuusohjelmista, kuten Hengenvaarallisesti Lihava, ja kiinnittää huomio erityisesti siihen, millaista ruokaa (= mättöä) he syövät.

Miksi pitää mennä äärimmäisyyksiin? Kaupoissa on terveellisiä puolivalmisteita ja sydänmerkillä varustettuja valmisruokiakin. 

Vierailija
58/59 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään paljon valmista/puolivalmista, ei kiinnosta pätkääkään mitä mieltä joku ulkopuolinen martta asiasta on.

Kaikista kauheintahan oli kun meillä kävi siivooja, vaikka mä en käy töissä. 

Vierailija
59/59 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen taloudella menisi paljon paremmin, jos mahdollisimman monet käyttäisivät ostopalveluita.