Miksei saisi ostaa valmista? Tai käyttää ostopalveluita kotona? Etenkin kun pienet lapset
Esim valmista tai puolivalmista ruokaa (esim suikaleperunoita pakkasesta, tai jopa ruokaboksi kotiovelle?) Miksi ei saa käyttää siivouspalveluita? Miksi ei saa ostaa valmista kakkua lapsen synttäreille, vaan se täytyy leipoa itse?
Suurin osa tekee kahta työtä (kodin ulkopuolinen palkkatyö, ja ne palkattomat kotityöt) ... ja suurin osa ostaa jo paljon valmista. Leipä ostetaan valmiina, jauheliha ostetaan valmiiksi jauhettuna, puhumattakaan valmiista makkaroista. Robotti-imuri on ok, mutta oikea siivoaja ei ole?
Jotkut "linnakkeet" pitää pintansa. Esim että lapsille on synttäreille leivottava kaikki itse. Miksi?
...eniten näitä touhottajia on vanhemmissa ikäluokissa, mutta uudemmissakin sukupolvissa löytyy. Tältä palstalta joskus luin hyvän äidin määritelmän: "jos jaksat siivota kodin lattiasta kattoon" ... minusta tuollainen lokerointi on pöyristyttävää.
... jos joku täällä tunnustaa ajattelevansa että mahdollisimman paljon täytyy tehdä itse, niin tulisitko perustelemaan - miksi hyvän äidin / isän määritelmä = työmuurahainen.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Osta mitä haluat, et kai sä muiden mielipiteiden anna ohjata sun elämää ? Se että vanhemmat sanoo enemmän tuosta, johtuu ihan siitä, kun ennen aidosti tehtiin enemmän itse. Ei ollut astianpesukonetta eikä muita helpottavia asioita ja kyllä vaikka nainen kävi töissä, hän hoiti myös kotityöt, ei ollut somea eikä sitä kuuluisaa "omaa aikaa", nykyään tuntuu että kenelläkään ei ole alkaa vaikka on päiväkodit ja kaikki kodinkoneet mitä vaan voi olla, silti joku perunan pilkkominen on täysin ylivoimaista. Mulle on siis aivan yksi lysti mitä kukakin tekee omalla elämällään, mutta vaikka täällä käytetty aika voi olla toki paremminkin käytettävissä meillä kaikilla ?
En annakaan ohjailla, mutta miksi pitää edes kommentoida niin kuin toisen tapa tehdä olisi huonompi?
Juu muistan kyllä oma äiti oli aina keittiössä, kasarilla, ei ollut valmisjuttuja. Mutta eipä myöskään tarvinnut lapsia vahtia., tai viestiä koulun kanssa, tai päiväkodissa istua vasu-palaverissa. Vaatimukset on eri nykyään. Ei tule kuulonkaan enää että viisivuotias menisi yksin kerrostalon pihalle, toista se oli 70-luvulla tai 80-luvulla.
Mun omat lapset on jo sen verran isoja, että nyt on aikaa valittaa netissä. :) Mutta sama jatkuu nykyisillä pikkulapsiperheillä. Arvostelijoita riittää. Nyt on tullut mukaan se, että vanhempi ei saisi ikinä katsahtaakaan ruutuun vaikka bussissa matkustaessaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se joskus toisinpäinkin. Minä teen vaikka siman itse, olen aina tehnyt. Joka vappu anoppi ja äitinsä tuo juhliin kaupan simaa, koska kuka sitä nyt viitsii itse tehdä. Paineita saa niskaansa ihan niin paljon kuin viitsii ottaa. Kaikkia et miellytä koskaan. Tänä päivänä alkaa olla aidosti köyhiä niin paljon, että suoraan sanoen tällaiset ketjut tuntuvat mauttomilta. Jos elämän murheet on sitä tasoa, että joku paheksui vaikkei sitä sanonutkaan, niin aika pieniä on murheet. No joo, jos lähipiiriin osuu enemmänkin naljailijoita, niin kypsyttäähän se, mutta oikeasti se kasvaa mihin keskittyy. Jos on taloudellinen mahdollisuus valita ns. helppo vaihtoehto niin sitten valitsee sen ja käyttää säästyneen ajan vaikka lasten kanssa oloon.
ai että mistään ei voi pahastua, kun jollain toisella voi olla vielä huonommin? Voi vattu sentään. Mistä sinä tiedät mitä kenenkin kirjoittajan elämään OIKEASTI kuuluu??
Niin, se on vähän sitä että toisia on niin helppo arvostella ja tuntuu, että monella on helpompi sanoa jotain negaa kuin positiivista. Niin se vain on, ja joskus itsekin pahoitin mieleni, mutta vuosia sitten jo päätin että en anna muiden mielipiteiden vaikuttaa ja sanon toki takaisin jos alkaa ärsyttää liikaa toisen kommentit. Kukaan meistä ei ole täydellinen ja kuka sen täydellisyyden edes määrittää?? Sä olet täydellinen ja hyvä just noin niin kuin me kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se joskus toisinpäinkin. Minä teen vaikka siman itse, olen aina tehnyt. Joka vappu anoppi ja äitinsä tuo juhliin kaupan simaa, koska kuka sitä nyt viitsii itse tehdä. Paineita saa niskaansa ihan niin paljon kuin viitsii ottaa. Kaikkia et miellytä koskaan. Tänä päivänä alkaa olla aidosti köyhiä niin paljon, että suoraan sanoen tällaiset ketjut tuntuvat mauttomilta. Jos elämän murheet on sitä tasoa, että joku paheksui vaikkei sitä sanonutkaan, niin aika pieniä on murheet. No joo, jos lähipiiriin osuu enemmänkin naljailijoita, niin kypsyttäähän se, mutta oikeasti se kasvaa mihin keskittyy. Jos on taloudellinen mahdollisuus valita ns. helppo vaihtoehto niin sitten valitsee sen ja käyttää säästyneen ajan vaikka lasten kanssa oloon.
ai että mistään ei voi pahastua, kun jollain toisella voi olla vielä huonommin? Voi vattu sentään. Mistä sinä tiedät mi
No jos ihmisellä on oikeasti joku iso ongelma elämässään, tuskin ihan todella kokee ongelmaksi epämääräiset paineet tehdä itse simaa. Yleensä näitä asioita märehtii ne, joilla on kaikki melko hyvin. Kuten sanonta kuuluu, huolten määrä on vakio. Ihan hyvällä omallatunnolla voi ostaa sen kaupan siman, työllistääkin jonkun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa toki, jos maksaa itse. Yhteiskunnan tukien varassa oleva ei saa kinua näihin rahaa
Muista tuo sitten kun nostat kansaneläkettä.
Eri. Meinaatko, että kansaneläkettä saadessa nousee elintaso jotta voi ostella enempi palveluja?
Suomalaisilla (ilmeisesti enemmän siihen pihistelevään luikkaan eli vanhuksilla) on nyt enemmän rahaa kuin koskaan ennen historiassa.
Miksi ihmeessä ei käytettäisi sitä rahaa oman hyvinvoinnin lisäämikseksi, ja vaikka ostettaisiin ikkunanpesijä tai siivooja kerran viikossa. Tai käytäisi hieronnassa ja muissa hoidoissa. Tai yksityisellä lääkärillä, jos kunnalliseen joutuu odottamaan.
Mä en ole hirveän vähävarainen, mutta kysyn aina etukäteen vähä joka asiasta, paljonko tulee maksamaan. Ei tarvitse vinku iltalehdessä, että olipa kallista.
Sitten kun harvoin tulee omaiset käymään, niin ei niiden kanssa jouda juttelemaan, vaan miniä laitetaan piiskaamaan mattoja ym töitä.
Varmaan se vielä on muistona vanhoilta ajoilta, kun oltiin oikeasti vähävaraisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ai että mistään ei voi pahastua, kun jollain toisella voi olla vielä huo
No jos ihmisellä on oikeasti joku iso ongelma elämässään, tuskin ihan todella kokee ongelmaksi epämääräiset paineet tehdä itse simaa. Yleensä näitä asioita märehtii ne, joilla on kaikki melko hyvin. Kuten sanonta kuuluu, huolten määrä on vakio. Ihan hyvällä omallatunnolla voi ostaa sen kaupan siman, työllistääkin jonkun.
Nämä paineet täydellisestä vanhemmuudesta kohdistuu niiihin joilla on pienet lapset, ns ruuhkavuodet, se on sitten katsojasta kiinni "onko asiat oikeasti hyvin". Siltä voi näyttää sullekin, että tällaista piikittelyä miettii vain ihminen jolla kaikki hyvin, mutta se ihminen voi olla täysin puhki ja rättipoikki ja ilman tukiverkkoja.
Ennemminkin arvelisin, että moisia pikkuasioita EI märehdi, jos asiat on hyvin. Mutta jos asiat on valmiiksi jo vähän huonosti, pienetkin piikit on kuin lyötäisiin lyötyä.
Jonkun toisen kokemuksen vähättely ei ole mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi? En ole edes kiireinen, mutta juuri tein punajuurikeiton valmiiksi kuorituista kypsistä punajuurista. Ostan kaikki kasvikseni valmiiksi pilkottuina ja pestyinä. Syy? Mua ei vaan kiinnosta kökkiä keittiössä.
Kyllä tuossa AP:n aloituksessa on perää, vaikka eihän kukaan ketään mihinkään pakota eikä määrää.
On olemassa sellainen asenne, että kun kaikki tehdään itse, se on jotenkin järkevämpää ja hyväksyttävämpää. Muistan kun joskus vuosia sitten ostin joulumyyjäisistä sellaisen havupallon ulkokoristeeksi. Seurassani olleet kaksi vähän vanhempaa naista motkottivat minulle, että sellaisen tekee niin kätevästi itsekin ja ei maksa mitään kun luonnosta saa aineet.
Sanoin heille silloin ja sanon vieläkin, että meitä on niitä, jotka tekevät, ja niitä, jotka ostavat ja kumpiakin tarvitaan. Sitäpaitsi oli kyläkoulun joulumyyjäiset ja lapset tehneet koristeita myyntiin. Mielestäni tein oikein.
Tällä tavallahan koko yhteiskunta toimii. Tarvitaan niitä, jotka ostavat tuotteita ja palveluksia, ja tarvitaan niitä, jotka niitä tuottavat. Jos kukaan ei osta mitään, niin yhteiskunta pysähtyy. Mutta joku kummallinen itse tekemisen eetos meitä monia vieläkin vaivaa. On jotenkin noloa tilata vaikkapa jouluruuat pitopalvelusta tai ostaa eineksiä, vaikka se helpottaisi valtavasti ajan käytössä. Jos haluat tilata siivouspalvelun, siihen on oltava joku erityinen syy. Esim. äidilleni oli valtavan iso kynnys hommata siivoojat kotiinsa, kun ei enää millään jaksanut tehdä sitä itse, mutta mitä ne naapuritkin ajattelee...! Kun kyllähän jokaisen pitää itse omat sotkunsa siivota!
Siivousfirma ei pysy pystyssä, jos sillä ei ole asiakkaita. Eikä mikään muukaan firma.
Mutta marjat pitäisi itse noukkia metsistä, kalat onkia itse, porkkanat ja perunat ja tomaatit itse kylvää ja istuttaa, kukan taimet itse juurruttaa, hillot ja mehut itse keittää, silloin olet kunnon ehtoisa emäntä, vaikka nykyaika sallisi meille jo monenlaista helpotusta kiireiseen elämään.
Anoppini sanoi kerran että sen takia hän on työssä käynyt, että pystyy ostamaan palveluita. Hän on eläkkeellä ja asuu yksin isossa omakotitalossa. Hänellä on rahaa ja käyttääkin sitä miten lystää. Siivouspalvelu käy.
Mun vanhpani ovat vähän anoppia köyhemmistä oloista. Heillä on kaikkea, mutta yleinen mentaliteetti on, että kaikenlaista tehdään itse. Hössötetään ja touhotetaan väsyksiin asti.
Minusta tuli patalaista pelkästä hössötyksen katsomisesta. Kun päähän oli jollain lailla juurtunut sellainen ajatus että yleisesti kuuluu sitä ja tätä: (viikkosiivous, matot ulos, ikkunat pestään joka vuosi, matot pestään joka vuosi, on itsestään selvää käydä marjametsässä jne jne jne). Mun pää ei tätä kestänyt. Ikkunat pesen joka toinen vuosi ihan pakosta. Mattoja pesen silloin kun ne alkavat olla ällöjä. Marjoja en oikeastaan syö. Ei jaksa, ei ehdi, en halua suorittaa elämää. Välillä on ihan tarpeeksi viedä auto renkaitten vaihtoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei oikein ole palveluiden ostamisen kulttuuria. Ehkä ei istu meidän minä itse -mentaliteettiin.
Mutta Suomessa on kuitenkin työn tekemisen kulttuuri. Aiemmin se äidin työ oli kodinhoito, lastenhoito, maalla myös karjanhoito, koko ajan piti puuhata jotain. Nyt äidinkin työ on kodin ulkopuolella, mutta edelleen oletetaan (jotkut olettaa) että täytyy puuhata kotonakin koko ajan. Täytyy tehdä kaikki itse, vaikka tunteja ei vuorokaudessa ole tullut yhtään lisää.
En ymmärrä miksi vaaditaan niin paljon. Selitetään "että ennenkin." No ennen ei ollut päiväkoteja kaikille, pienten lasten kanssa ei ollut edes mahdollista yhdistää KOKOPÄIVÄISTÄ palkkatyötä. Päinvastoin, pienten lasten kanssa oli apuna kotiapulainen, lastenlikka, sukulaistyttö, vanhapiika-sisko tms. Nyt pitää pärjätä aivan yksin. Ja tehdä se palkkatyökin.
Minun vanhemmat kävi töissä, päiväkotiin ei päästy joten vanhemmat palkkasi hoitajan kotiin. Näin siis ihan 70 luvulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei oikein ole palveluiden ostamisen kulttuuria. Ehkä ei istu meidän minä itse -mentaliteettiin.
Mutta Suomessa on kuitenkin työn tekemisen kulttuuri. Aiemmin se äidin työ oli kodinhoito, lastenhoito, maalla myös karjanhoito, koko ajan piti puuhata jotain. Nyt äidinkin työ on kodin ulkopuolella, mutta edelleen oletetaan (jotkut olettaa) että täytyy puuhata kotonakin koko ajan. Täytyy tehdä kaikki itse, vaikka tunteja ei vuorokaudessa ole tullut yhtään lisää.
En ymmärrä miksi vaaditaan niin paljon. Selitetään "että ennenkin." No ennen ei ollut päiväkoteja kaikille, pienten lasten kanssa ei ollut edes mahdollista yhdistää KOKOPÄIVÄISTÄ palkkatyötä. Päinvastoin, pienten lasten kanssa oli apuna kotiapulainen, lastenlikka, sukulaistyttö, vanhapiika-sisko tms. Nyt pitää pärjätä
Minun vanhemmat kävi töissä, päiväkotiin ei päästy joten vanhemmat palkkasi hoitajan kotiin. Näin siis ihan 70 luvulla
Mun vanhemmat ei hoitajaa pystyneet palkkaamaan, joten äiti oli kotona. Mutta päiväkotiin en päässyt tosiaan, isällä liian suuret tulot (pikkuvirkamies valtiolla). Nykymittapuulla ei yllä edes keskituloiseksi.
Veikkaan että hoitaja kotona oli paljon helpompaa kuin lasten kiikuttaminen päiväkotiin aamuisin. Herätys ja pukeminen ja roudaaminen. Sen sijaan että voi jättää lapset nukkumaan kotiin, koska siellä on hoitaja. Ynnä muut seikat mutta en jaksa luetella. Jokainen tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sulle tulee sanomaan, ettei saisi?
Kuka? Sinä ja moni muu kirjoitatte, kuin ette uskoisi. Älkää viitsikö. Viimeistään kun lapsia tulee, alkaa se paineistaminen, miten asiat "kuuluu" tehdä. En varmasti ole ainoa, jolla on tällaisia sukulaisia / työkavereita.
Mutta kukako. No yleensä ne on itseäni parikymmentä vuotta vanhempaa naisihmisiä. Ehkä pari itseni ikäistä. Eihän ne suoraan kiellä, (huoh), mutta sanotaan kyllä ihan suoraan että "itsetehty on parempaa", "kuka kaupan simaa nyt ostaa", "eihän taikinan pyöräyttämisessä mene kuin viis minuuttia", "joko olet marjat pakastanut", "no kyllä paljon parempia on itse laitetut marjat" "-hillot" "-mehut" "kyllä huomaa mikä on kaupan" Tai kun lapset oli pienempiä " kai nyt soseet itse tehdään", "syökö teidän valmispilttejä??". Leikkikentällä ,"MEILLÄ syödään itsetehtyä." Ynn
Mikset jätä noita sanomisia omaan arvoonsa ja tee miten itsellesi sopii?
Minä ostan aina sen kaupan sima pullon. Olisi ihan älytöntä tehdä sitä itse, kun ei sitä yhtään sen enempää tarvita. Siitäkin jää usein loppu juomatta. Meitä on vain kaksi, joten se riittää hyvin. Tunnelman tekijäksi sekin.
1960 luvulla sai yksityinenkin toimia työnantajana joissain tapauksissa, mutta se ei sopinut demareille. Siihen loppui mm.kotiapulaisuus.Eihän palkansaajan tuloilla maksettu tuplaveroja. Sama jatkuu vieläkin, Työn osto kuluineen yksityiselle on julmetun kallista kaikkine veroineen ja sivukuluineen. Veroa maksetaan jopa veroistakin, olikohan alv sähköverosta?
Meillä ainakin todellakin käy siivooja ja juhliin tilataan kakut ja muut. En ala kahden alle 2 vuotiaan äitinä vääntää mitään leipomuksia, kun en oikein edes osaa eikä kiinnosta. Tottakai silloin käytetään ammattilaisia. Lumityöt meillä tekee talvella myös palkattu ihminen. Jos vaan on taloudellisesti mahdollista niin kannattaa helpottaa sitä omaa arkea. Ymmärrän ettei kaikille ole, mutta jos on niin sitten vaan tukemaan vaikkapa sitä kotimaista yritystoimintaa. Ja monista asioista saa myös kotitalousvähennyksen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi vaaditaan niin paljon. Selitetään "että ennenkin." No ennen ei ollut päiväkoteja kaikille, pienten lasten kanssa ei ollut edes mahdollista yhdistää KOKOPÄIVÄISTÄ palkkatyötä. Päinvastoin, pienten lasten kanssa oli apuna kotiapulainen, lastenlikka, sukulaistyttö, vanhapiika-sisko tms. Nyt pitää pärjätä aivan yksin. Ja tehdä se palkkatyökin.
Ei ketussa ollut tavan työläisillä mitään piikoja, äiti hoiti lapset ja huushollin. Ja sehän nykyisin olisi hirveä synti, koska ei äidit osaa hoitaa omia lapsiaan ainakaan vasemmiston mielestä, vaikka olisi rahaakin. Tai ainakin se on epäilyttävää.
En ole törmännyt tuollaiseen ajatukseen. Mutta olenkin hiton laiska joten minuun varmaan ajat sitten kyllästyneet he joita kiinnostaa kytätä moisia
Vierailija kirjoitti:
Juu ollaan aika lapsenkengissä noita asioita kohtaan. Osa jopa vähän vierastaa esim. ruokaostosten tilaamista kotiin, vaikka se helpottaisi huomattavasti arkea. Mielenkiintoa olisi asiaa kohtaan, mutta jotenkin ei kehdata. Itse aina tuossa tilanteessa kannustan kuinka helppoa se on eikä tule sen kalliimmaksi. Itse olen tilannut ruoat kotiin koronasta lähtien. Tulee itseasiassa halvemmaksi, koska heräteostokset jää pois ja syömiset tulee suunniteltua pari viikkoa eteenpäin.
Ja mielestäni on ok ostaa kaikki valmiina tyyliin jouluruoat, kakut juhliin jne. Itse en edes suostu kuorimaan ja pilkkomaan perunoita tehdessäni kermaperunoita. Pakasteesta saa viipaloidut perunat. Säästää aikaa ja hermoja, jos kokkaus ei ole suosikkipuuhaa.
Entä jos mies ostaa palveluja mitä akka ei jaksa tuottaa
Up