Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TIVI: It-alan lupaus petti: Nuorille ei löydy enää töitä, ja tekoäly on vain osasyyllinen

Vierailija
30.09.2025 |

It-alan opiskeleminen oli ennen takuuvarma tapa löytää töitä Yhdysvalloissa, mutta maan it-ala on kokenut työkadon viime vuosina. Maan it-alan yritykset eivät enää palkkaa yhtä paljon alkutason työntekijöitä, mikä on johtanut ihmeelliseen tilanteeseen: yhdysvaltalaiset vastavalmistuneet nuoret eivät välttämättä enää työllisty it-alalle. Ilmiö saattaa johtua tekoälystä.

https://www.tivi.fi/uutiset/a/f2897590-45f1-42dd-9943-e59ec347e275

Itse olen työtön ICT-alan insinööri ja samassa tilanteessa. Mitenhän meidän käy? Opintolainaa on 20K€ ja töitä ei ole. Opiskelinko turhan ammatin ja menikö rahat hukkaan?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työpaikkalla intialaiset on vieneet ison osan työpaikoista. Kaikki perushommat teetetään siellä ja vain strategisen tärkeät jutut Suomessa. Tekoäly on vain lisätyökalu.

Vierailija
2/44 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkanmaksajista alkaa olla kova pula jostain syystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun työpaikkalla intialaiset on vieneet ison osan työpaikoista. Kaikki perushommat teetetään siellä ja vain strategisen tärkeät jutut Suomessa. Tekoäly on vain lisätyökalu.

No ollaanko työn jälkeen tyytyväisiä?

Vierailija
4/44 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet softakehittäjä, niin sinun pitää osata käyttää AI-pohjaisia kehitystyökaluja. Niillä kehitys tulee tapahtumaan tulevaisuudessa.

Vierailija
5/44 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se tekoäly korvaa noita perushommiakin kunhan se kehittyy lisää. 

Vierailija
6/44 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en osaa ohjelmoida, mutta niin vain tekoäly on vääntänyt minulle koodinpätkät, joiden tekemiseen jouduin ennen kysymään osaajia. 

Vierailija
7/44 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän se on ollut jo ajat sitten. Ei palkata ylläpitäjiä (kun muka ei ole rahaa, sekä julkisella sektorilla että myös yksityisellä puolella). Sitten kun tulee vaikka tietomurto, niin paljonkohan se kustantaa? ... Kallista säästöä.

(sama sote-puolella - 100 euron säästöstä tulee 1000 euron kulut ...).

Vierailija
8/44 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan mitään luvannut ole? Maailma voi aina muuttua, ja luulisi kaikkien sisäistävän tämän todellisuuden. Suhdanteet voivat aina muuttua huonommiksi tai paremmiksi.

Vierailija
9/44 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT-HULLU POISTOON!

Vierailija
10/44 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun lopulla tiedettiin, että internetin yleistyminen johtaa loputtomaan yhtäjaksoiseen talouskasvuun ilman lamoja.

Vierailija
11/44 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en osaa ohjelmoida, mutta niin vain tekoäly on vääntänyt minulle koodinpätkät, joiden tekemiseen jouduin ennen kysymään osaajia. 

Ne tekoälyn tekemät koodit on vasta aihioita, joita viilaamaan tarvitaan kokenut koodari. Aloitteleville koodareille ei ole jatkossa töitä mutta kokeneille on.

Vierailija
12/44 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet softakehittäjä, niin sinun pitää osata käyttää AI-pohjaisia kehitystyökaluja. Niillä kehitys tulee tapahtumaan tulevaisuudessa.

Loin AI:llä koko softan puolessa tunnissa. Seuraavat 2 vuotta meneekin sitten siihen että siitä läjästä haetaan bugit ja korjataan se, että siihen softaan voi luottaa ollenkaan. 

Vierailija
13/44 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mutta työn määrä ei ole maailmassa vakio. Kun tekoälyn avustuksella asioita pystytään tekemään nopeammin ja halvemmalla, myös markkinat kasvavat koska yhä useammalla on varaa ja mahdollisuus ostaa näitä asioita.

Ei siis ole automaatti että tekoäly vie pidemmällä tähtäimellä niin paljon työpaikkoja kuin on nyt ajateltu. Ei teollistuminenkaan vähentänyt lopulta työn määrää. Tuotettiin vain paljon enemmän kuin ennen ja halvemmalla ja yhä isommalle asiakasryhmälle.

Vierailija
14/44 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne tekoälyn tekemät koodit on vasta aihioita, joita viilaamaan tarvitaan kokenut koodari. Aloitteleville koodareille ei ole jatkossa töitä mutta kokeneille on.

Mistä ne kokeneet koodarit jatkossa tulee kun kukaan aloittelija ei saa töitä?

Vierailija
15/44 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä kokeneita ei tule lisää jos kukaan ei koskaan palkkaa aloittelijoita.

Jonkin aikaa firmat voivat himmailla nuorien palkkausta mutta jonkin ajan päästä kokeneet loppuvat jos niitä ei tule lisää mistään.

Vierailija
16/44 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään ala joka ei työllistä kuin kokeneita on aika äkkiä entinen ala kun ei tuollainen toimi pitkäjänteisesti. Tuo on sitä omiin saappaisiin kusemista jotta varpaat pysyy lämpimänä hetken. Sitten onkin kohta saapas täynnä kylmää kusta ja taas on kylmä ja jalat haisee ja on märät.

Mutta eipä nää nyky-yrittäjät pyöritäkään firmojaan pitkäjänteisesti kuten vaikka japanilaiset aikanaan (esim. joillain suuryrityksillä oli monen kymmenen vuoden tavoite-ohjelmat ja kasvusuunnitelmat aikanaan), vaan muutaman vuoden pikavoittoja tavoitellen ja sitten firma nurin ja joku muu kantaa seuraukset kustannuksineen. 

Vierailija
17/44 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Media asettaa aina ihmisiä vastakkain, nyt tämäkin on jonkun syy, joka pitää kostaa.

Vierailija
18/44 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mutta työn määrä ei ole maailmassa vakio. Kun tekoälyn avustuksella asioita pystytään tekemään nopeammin ja halvemmalla, myös markkinat kasvavat koska yhä useammalla on varaa ja mahdollisuus ostaa näitä asioita.

Ei siis ole automaatti että tekoäly vie pidemmällä tähtäimellä niin paljon työpaikkoja kuin on nyt ajateltu. Ei teollistuminenkaan vähentänyt lopulta työn määrää. Tuotettiin vain paljon enemmän kuin ennen ja halvemmalla ja yhä isommalle asiakasryhmälle.

Jaa, että tekonologiakehitys ei vai ole vienyt työpaikkoja? Joopa joo hessu.

Vierailija
19/44 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa sama tilanne. Opiskelijat valmistuvat aloille, joille ei ole töitä. Yliopistot saavat valmistuneista saman rahan riippumatta siitä työllistyvätkö nämä koskaan. Järjetön syteemi.

Vierailija
20/44 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä kokeneita ei tule lisää jos kukaan ei koskaan palkkaa aloittelijoita.

Jonkin aikaa firmat voivat himmailla nuorien palkkausta mutta jonkin ajan päästä kokeneet loppuvat jos niitä ei tule lisää mistään.

Totta mutta käsittääkseni tilanne on jo nyt sellainen ettei aloitteliville koodareille löydy töitä. Firmat ajavat vain omaa etuaan ja ajattelevat lyhytjänteisesti. Tuskin yllätys kenellekään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä