Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TIVI: It-alan lupaus petti: Nuorille ei löydy enää töitä, ja tekoäly on vain osasyyllinen

Vierailija
30.09.2025 |

It-alan opiskeleminen oli ennen takuuvarma tapa löytää töitä Yhdysvalloissa, mutta maan it-ala on kokenut työkadon viime vuosina. Maan it-alan yritykset eivät enää palkkaa yhtä paljon alkutason työntekijöitä, mikä on johtanut ihmeelliseen tilanteeseen: yhdysvaltalaiset vastavalmistuneet nuoret eivät välttämättä enää työllisty it-alalle. Ilmiö saattaa johtua tekoälystä.

https://www.tivi.fi/uutiset/a/f2897590-45f1-42dd-9943-e59ec347e275

Itse olen työtön ICT-alan insinööri ja samassa tilanteessa. Mitenhän meidän käy? Opintolainaa on 20K€ ja töitä ei ole. Opiskelinko turhan ammatin ja menikö rahat hukkaan?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työpaikkalla intialaiset on vieneet ison osan työpaikoista. Kaikki perushommat teetetään siellä ja vain strategisen tärkeät jutut Suomessa. Tekoäly on vain lisätyökalu.

Vierailija
2/44 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkanmaksajista alkaa olla kova pula jostain syystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun työpaikkalla intialaiset on vieneet ison osan työpaikoista. Kaikki perushommat teetetään siellä ja vain strategisen tärkeät jutut Suomessa. Tekoäly on vain lisätyökalu.

No ollaanko työn jälkeen tyytyväisiä?

Vierailija
4/44 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet softakehittäjä, niin sinun pitää osata käyttää AI-pohjaisia kehitystyökaluja. Niillä kehitys tulee tapahtumaan tulevaisuudessa.

Vierailija
5/44 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se tekoäly korvaa noita perushommiakin kunhan se kehittyy lisää. 

Vierailija
6/44 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset