Voiko iltavirkkuna ottaa sellaisen työn vastaan jossa pitää olla 6.00?
Vähän pelottaa kun en koskaan saa unta ennen 2.00... Muuttuuko rytmi luonnostaan vai miten sit menee?
Kommentit (46)
Työnteko on niin last season. Voimaudu ja anna muiden kantaa ruoka suuhusi.
Jos todella haluaa muuttaa rytmin niin onnistuu. Ensin on univajetta mutta pikkuhiljaa tasaantuu. Onnistuuhan se rytminvaihto lomillakin kun matkustaa maapallon toiselle puolen.
Olen iltavirkku ja olin töissä määräaikaisena 1,5 vuotta missä työt alkoi klo 6.00 ja perjantaisin klo 5.00, oli aivan hirveää kun olin aina väsynyt.. ja kaikki harrastukset jäi ja ihan kuin olisin ollut koko sen ajan "koomassa". Illalla oli hankala nukahtaa ennen klo 10.00 ja se venyi monesti klo 11-12, ja heräilin monta kertaa yössä. Nyt kun työt alkaa klo 8.00, ei mitään ongelmaa ja jaksaa hyvin ja yöt nukun hyvin. En ikinä enää ota vastaan aamutyötä!!
Olin aikoinaan kesätöissä, jossa työ alkoi klo 6. Olin kolme kuukautta, enkä tottunut missään vaiheessa. Väsytti aina ihan perkeleesti ja herääminen oli yhtä saatanan tuskaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos todella haluaa muuttaa rytmin niin onnistuu. Ensin on univajetta mutta pikkuhiljaa tasaantuu. Onnistuuhan se rytminvaihto lomillakin kun matkustaa maapallon toiselle puolen.
Siellä auringonrytmikin on erilainen
No, kerron:
Lukioaikoina totuin siihen, et piti olla klo. 8 koulussa. Kirjotusten jälkeen pääsin raksalle töihin, siellä piti olla klo. 7, rukkaset kadessä (herätys siis jo tuntia aikaisemmin).
Sitten, intissä, herätys klo. 5 tai 6, aamumarssi ja ruokalaan. Klo. 7+ jotain, piti olla rivissä, valmiina (ja taas, herätys tuntia aikaisemmin).
POV: Kaikkeen tottuu.
Vierailija kirjoitti:
No, kerron:
Lukioaikoina totuin siihen, et piti olla klo. 8 koulussa. Kirjotusten jälkeen pääsin raksalle töihin, siellä piti olla klo. 7, rukkaset kadessä (herätys siis jo tuntia aikaisemmin).
Sitten, intissä, herätys klo. 5 tai 6, aamumarssi ja ruokalaan. Klo. 7+ jotain, piti olla rivissä, valmiina (ja taas, herätys tuntia aikaisemmin).
Sinä olet tottunut monenlaisiin herätyksiin. Tottuisitko heräämään klo 2 yöllä?
Persiistä sellainen on. Jatkuvasti mennään liian lyhkäsillä yöunilla, pinna kireällä ja taivaissa huiteleva kortisolitaso lihottaa vaikken söisi yhtään mitään. Työ tietenkin fyysisesti raskasta ja kuormittavaa. Osa työkavereista on samassa jamassa, osa ihmettelee eikö kaikki mee nukkumaan klo 20 kuten he. Siis kahdeksalta illalla. En edes tarhaikäsenä ollut siihen aikaan sängyssä!
Ei ole oma valinta tämä työ enkä tekisi hetkeäkään jollei olisi pakko. Palkka riittää suunnilleen laskuihin ja siinä se. Osuispa eurojaska kohdalle huomenna....
Olen todella iltavirkkuna tehnyt aikaista aamuvuoroa ja ei siihen ikinä tottunut. Mutta jos tuollaisen takia kieltäytyisi töistä, ei mielestäni olisi oikeutettu työttömyyskorvaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen todella iltavirkkuna tehnyt aikaista aamuvuoroa ja ei siihen ikinä tottunut. Mutta jos tuollaisen takia kieltäytyisi töistä, ei mielestäni olisi oikeutettu työttömyyskorvaukseen.
Entä jos pakko sit lopettaa työ kun terveys menee? Ei kukaan voi käydä töissä jos nukkuu 3-4 tuntia
Vierailija kirjoitti:
No, kerron:
Ei totu välttämättä. En tottunut inttiinkään missään vaiheessa. Ihmettelen, miten yleensä pystyin vetämään sen läpi.
Ei totu koskaan. Vkonloppuna menee aina rytmit sekaisin. Jatkuva väsymys. T. Iltavirkku
En ikinä hakeutuisi tuollaiseen tuohon. Olisi ihan painajainen.
Eikä siinä tosiaan ole kyse "rytmin muuttumisesta" vaan siitä, että luontaisesti iltavirkku ei vain tuollaiseen sopeudu, kuten joku edellä jo kirjoittikin.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Mulla ainakaan ei ole tullut koskaan mitään tottumusta vaikka miten sinnillä sitä tekisi.
Et luistanut säännöllisestä nukkumaanmenoajasta kertaakaan, viikonloppunakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Mulla ainakaan ei ole tullut koskaan mitään tottumusta vaikka miten sinnillä sitä tekisi.
Tämä. Puolen vuoden jälkeen alkaa olla jo mielenterveys muusina, ja RYTMI EI TODELLAKAAN VAIHDU.
Iltaihminen ei muutu aamuihmiseksi, ja se, miten hyvin kestää jatkuvaa univajetta muutaman tunnin yöunilla, on ihan yksilöllistä. Riippuu myös elämäntilanteesta, iästä, muista kuormitustekijöistä jne.
Itse en ottaisi työtä, joka alkaa klo 6. Ei ole mulle sopiva, siinä missä mulla ei ole muutenkaan kaikkiin töihin sopivia ominaisuuksia, tietoa ja taitoa..
Juuri näin, miksi mennä kun saman saa kotiin jäämälläkin. Siksi meillä on täällä valinnanvapaus
No ei saa. Mä menen 8.00 töihin. Se sopii mulle.
Mun piti kerran herää johonkin kouluun 5.30 kun bussimatka oli niin pitkä (joo tyhmä itse hakeuduin tohon) ja tuntuu et koko elämä alkoi mennä paskaksi tuon jälkeen. nukuin jotain 6 kuukautta sen 4-5 tuntia vaikka normaalisti tarvitsisin unta 9 tuntia. tuntuu etten koskaan täysin palautunut tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kerron:
Sinä olet tottunut monenlaisiin herätyksiin. Tottuisitko heräämään klo 2 yöllä?
Mä herään joka toinen viikko aamuvuoroon kolmelta, hyvin oon tottunut, joten miksipä ei tunti aikaisemminkin. Ja ei edes tarvitsisi herätä niin aikaisin kun meen töihin "vasta" 5-6 välillä, tykkään vaan kun on paljon aikaa aamulla hitaasti hörppiä kahvi, syödä kunnon aamupala ja vasta sitten alan laittautua lähtemiseen, samalla siinä katselen YouTube videoita tai kuuntelen podcastia. Mukavaa, rentoa omaa aikaa. Miksi se hengailu ja rentoutuminen olisi aina vain illan puuhaa.
-eri
Joku 3 kk onnistuu, mutta sekin on perseestä.
Itse asiassa herään, klo. 1-2 - kipuihin. .... Seuraava kysymys.
...
Koittakaa nyt oppia, voi tulla sellanen aika, että se yöuni on kaikista tärkeintä elämässä. Esim. se vähentää muistisairauden riskiä - haluatko maata pskvaipoissa jossain???
Kun tää maailma vaan toimii 7-16 tai 22. Kun ihminen nukkuu syvää unta, silloin on täysin tiedoton, selkäydinneste huuhtelee kaikki päähän päivän aikana kiertyneet "pskt". Jos sitä syvää unta ei tule tarpeeksi, niin sen enemmän sitä pskaa kertyy ... ja se on yksi syy Alzh:iiin.
...
Oma valinta: mä teen mitä mä teen (ja sitten makaat pskvaipoissa, älyttömänä).
Ei voi, ei jaksa nousta aamulla, jos et lähde nukkumaan viimeistään Klo21. Kokemusta on :)