Aiotteko nyt alkaa kuluttamaan-suomalaisilla ennätysmäärä rahaa tileillä
Ostatteko uutta asuntoa? Kulutatteko jouluun enemmän kuin ennen? Aiotteko matkustaa lähitulevaisuudessa?
Kommentit (326)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne rahat on eläkeläisten tileillä.
Moni eläkeläinen kituuttaa pienellä työeläkkeellä. Netto n. 900 - 1300e.
Eläkkeitä maksetaan 40,2 miljardia vuodessa.
3 lapsen äiti saa työmarkkinatukea 595 netto kuukaudessa.
Hallitus leikkasi lapsikorotukset pois työmarkkinatuesta.
Maksetaanko 595 eurolla vuokra, sähkö, vaatteet, lääkkeet, ruoka ja puhelin?
No, jos puoliso saa vähän palkkaa niin saat pelkän 595 netto työmarkkinatuen.
Laske asumistuki laskurilla saatteko asumistukea, jos puoliso irtisanotaan.
Asumistuki laskuriin laitetaan puolison palkka bruttona eli verot mukana ja lomarahat ja kilometrikorvaukset ja toisen puolison työttömyyskorvaus bruttona eli verot mukana.
Kela näkee palkat ja työttömyyskorvaukset tulorekisteristä eli et voi huijata.
Kela näkee myös lomarahat ja kilometrikorvaukset.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tilillä jotain 600 euroa, suomalaisittain ei siis juuri mitään. Repikää siitä saatana.
Noniin! Se on juuri SINUN vikasi että koko maa on kohta konkurssissa! Miten voit olla noin itsekäs?!
Eli jos olet lähihoitaja päivätyössä ja tienaat 2400 brutto - verot ja eläkemaksut ja 2 lasta niin aviomiehesi saa pelkän 595 työmarkkinatuen. Ette saa asumistukea eikä toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa, jos 3 lasta.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Ja vuokra-asunnon asumistukeen tuli varallisuusraja eli saa olla vain tietyn verran tilillä rahaa eikä saa olla tuottavaa omaisuutta kuten sijoitusasunto tai osakkeita eikä saa vuokrata mökkiä.
https://www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat#vuokra-asunto
Ei palkkaakaan makseta sen mukaan kuinka monta lasta työntekijällä on.
Tässä on vielä linkki asumistukeen.
Eli katsotaan sun puolison brutto tulot eli verot mukana ja lomarahat ja kilometrikorvaukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa, jos 3 lasta.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Ja vuokra-asunnon asumistukeen tuli varallisuusraja eli saa olla vain tietyn verran tilillä rahaa eikä saa olla tuottavaa omaisuutta kuten sijoitusasunto tai osakkeita eikä saa vuokrata mökkiä.
Ei palkkaakaan makseta sen mukaan kuinka monta lasta työntekijällä on.
Ja lainat ei ole menoja toimeentulotuessa eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Vierailija kirjoitti:
Olen säästänyt enemmän kuin koskaan, oon siis yksi näistä. Sijoittanut olen vähän, mutta kun en sitä hommaa osaa niin sijoitin kultaan.
Se, mikä on tapahtunut, on että olen huomannut miten vähän tarvitsen. Minusta ei enää ikinä tule palveluita holtittomasti käyttävää itsensä hemmottelijaa ja heräteostelijaa, koko näkemys kuluttamiseen on muuttunut. Uskon näin käyneen muillekin? Kiitos vaan hallitus, ehkä jopa vilpittömästi omalta osaltani voin sanoa näin. Taatusti pk-yrittäjät ovat eniten eri mieltä, mutta siellä sakissa Kokoomuksen äänestäminen onkin ollut suurta, joten tätä kai halusivat.
Kehtaat tällä vielä ylpeillä? Voi sinunkin työpaikka olla vaakalaudalla.
Terkuin yksi jolla menossa yritys nurin.. ja kokoomus on sentään jotain yrittänyt tehdä..
Mikään laina ei ole meno toimeentulotuessa eli tarkoittaa, että et saa välttämättä toimeentulotukea lääkkeisiin, koska työttömyyskorvaus riittää.
Vierailija kirjoitti:
Mikään laina ei ole meno toimeentulotuessa eli tarkoittaa, että et saa välttämättä toimeentulotukea lääkkeisiin, koska työttömyyskorvaus riittää.
Eli myyt omistusasunnon jotta saat lapsesi lääkkeisiin rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä yhtiövastike on meno ja vesi ja sähkö.
Asuntolaina ja rahoitusvastike ei ole menoja eli sun työttömyyskorvaus riittää hyvin lääkkeisiin ja ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tilillä jotain 600 euroa, suomalaisittain ei siis juuri mitään. Repikää siitä saatana.
Mulla on 66 euroa. Palkkapäivään puolitoista viikkoa. Toivottavasti miehellä on vähän enemmän... Hänellä on tapana pitää vähintään 5k tilillä, jos sattuu tulemaan jotain yllätyksiä.
Miksi tuhlaat rahasi ja luotat että mies maksaa kun olet rahaton.
Se voi loppua yhtäkkiä.
En "tuhlaa" rahojani. Maksan niillä ruokaa ja laskuja. En odota, että mies maksaa, paitsi jos se joku isompi pommi tulee, niin se maksaa, jolla on rahaa. Tietenkin. Yhteistä elämää on eletty 20 vuotta. Nuo minun 66 euroa kuluvat vielä joko ruokaan tai sitten lorotan ne autoni tankkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen säästänyt enemmän kuin koskaan, oon siis yksi näistä. Sijoittanut olen vähän, mutta kun en sitä hommaa osaa niin sijoitin kultaan.
Se, mikä on tapahtunut, on että olen huomannut miten vähän tarvitsen. Minusta ei enää ikinä tule palveluita holtittomasti käyttävää itsensä hemmottelijaa ja heräteostelijaa, koko näkemys kuluttamiseen on muuttunut. Uskon näin käyneen muillekin? Kiitos vaan hallitus, ehkä jopa vilpittömästi omalta osaltani voin sanoa näin. Taatusti pk-yrittäjät ovat eniten eri mieltä, mutta siellä sakissa Kokoomuksen äänestäminen onkin ollut suurta, joten tätä kai halusivat.
Kehtaat tällä vielä ylpeillä? Voi sinunkin työpaikka olla vaakalaudalla.
Terkuin yksi jolla menossa yritys nurin.. ja kokoomus on sentään jotain yrittänyt tehdä..
Ei vain yrittänyt vaan teki myös! Nyt on asenteet ja ilmapiiri muutettu! Sait juuri mitä äänestit. Harmi jos ei äly riittänyt näkemään mitä äänestät. Mutta nämä on varmaan niitä oppirahoja. Ja pian työttömänä saatat oppia näkemään muut työttömät ihmisinä myös.
"Yhtiölaina / rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle."
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html
"Menettävät asuntonsa"
Hyviä uutisia.
"Temu vyöryy nyt Suomen ruokamarkkinoille."
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/6f172b5f-e080-4807-bdf2-38e59b5aa090
Vierailija kirjoitti:
Hyviä uutisia.
"Temu vyöryy nyt Suomen ruokamarkkinoille."
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/6f172b5f-e080-4807-bdf2-38e59b5aa090
K-kaupat ja Prismat menettävät tuloja, mutta
Onpa vahvaa yleistystä. Omat tilit ja säästöt on tuhdisti pakkasella joten ei, en aio törsätä ollenkaan. Tässä tilanteessa törsääminen tapahtuisi lainarahalla ja lisää velkaa en todellakaan tarvitse.
Lapsiperheet ostavat jatkossa ruokaa Temusta ja K-kauppiaan myyntitulot vähenevät.
Sellaista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Mä aloin vähentää kulutustani jo ennen tätä hallitusta eli tammikuussa 2023. Halusin vain kokeilla, millaista on elää tulevien eläkepäivieni elintasolla. Tarkoitus oli kokeilla vain pari kuukautta, mutta kun huomasinkin pärjääväni oikein hyvin, aloin ensin tehdä vain 4-päiväistä työviikkoa ja sitten hetken päästä 3-päiväitä työviikkoa. Lisääntynyt vapaa-aika tuntuikin arvokkaammalta kuin suurempi palkka (josta myös meni progressiivisen verotuksen vuoksi suhteessa enemmän verojakin). Miksi siis rehkiä liikaa, jos kerran vähemmälläkin pärjää?
Hallituksen vaihduttua kyllä jäin miettimään Purran sanoja siitä, miten suomalaiset ovat tottuneet liian korkeaan elintasoon. Tarkastelin vielä uudestaan kulutustottumuksiani ja totesin, että ainakin mun kohdallani Purra oli ihan oikeassa. En tarvinnut hyvään ja mukavaan elämään niin paljoa ja vähensin edelleen kulutustani. Muut asiat kuin rahalla saatavat alkoivat muuttua tärkeämmiksi. Vapaa-aika, ihmissuhteet, ulkona koiran kanssa liikkuminen, puutarhahommat, kaikenlainen pieni nikkaroiminen ja tuunaaminen jne. Itse tekeminen mieluummin kuin ostaminen tai siitä tekemisestä jollekin toiselle maksaminen.
"Hallitus aikoo leikata apteekeilta 30 miljoonaa euroa. Pikkupaikkakunnilta apteekit voivat loppua."
Lompakko pysyy visusti kiinni nykyisen hallituksen aikana.