Minkälaista on valmismatkalla?
Olen tähän asti varannut aina lennot ja hotellit erikseen enkä ole koskaan ollut millään pakettimatkalla. Nyt ajattelin pelkästä mielenkiinnosta kokeilla mutta minkälaista siellä on. Onko paljon känniääliöitä, köyhäilyä ja rääkyviä pentuja? Suomalaisten matkanjärjestäjien hotellien tasossa ei näköjään ainakaan ole hurraamista. Viiden tähden hotellitkin on melko noloja.
Kommentit (129)
Jonkun Japanin kiertomatkan tai teemamatkat kuten esim. muinaiset maya-temppelit tai lintubongaus Ahvenenmaalla ottaisin ehdottomasti ryhmämatkana. Arvostaisin sitä, että joku on miettinyt parhaat paikat, reitit, aikataulut, kuljetukset, majoitukset, ruokailut ja minä voin vain nauttia siitä mitä olen lähtenyt tekemään. Ei haittaisi ryhmässä kulkeminen ja varmaan muut osallistujatkin olisivat samanhenkisiä.
Aurinkolomalle lähtisin pakettimatkana. Olen tehnyt vertailuja ja usein pakettimatka tulee halvemmaksi kuin kikkailla itse hotelli, lennot ja järjestää jatkokuljetus, lautta tms. Pakettimatkoilla lentää kohteeseen suorat lennot (joita ei aina reittilennoilla ole), jatkokuljetus on järjestetty jne. Kaikki on helppoa ja mukavaa. Pakettimatkoilla ei tarvitse kestää muita matkustajia kuin lennon ajan, kohteessa voi olla niin oman porukan kanssa kuin haluaa ja mennä minne haluaa, oppaan kanssa ei tarvitse puhua, retkille ei tarvitse osallistua.
Kaupunkimatkat on omasta mielestäni kätevintä ja usein edullisinta buukkaillla itse ja näin saa valita parhaat combot itselleen aikataulujen ja hotellien suhteen.
Eli sen mukaan mennään millainen lomamatka on kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos et osta valmismatkaa, niin et koskaan pääse tervetuliaistilaisuuteen skoolaamaan kuten paikalliset "tsin-tsin" Samoin et myöskään pääse oppaan vastaanottotunnille kyselemään tärkeitä asioita kohteesta
Ihan tiedoksi, käsittääkseni niitä tervetulotilaisuuksia ei ole järjestetty pitkiin pitkiin aikoihin, ja oppaat on chattien kautta tavattavissa, ei missään toimistolla tai hotelleissa.
Käyn pakettimatkoilla ulkomaalaisen matkanjärjestäjän kautta, ja heillä on aina infotilaisuus hotellin aulassa. Viimeksi olin ainoa osallistuja, mutta sain silti paljon hyödyllistä paikallistietoa alueesta. En varannut retkiä heidän kauttaan, vaan tein varaukset itse paikallisen matkailuyrityksen kautta.
Tähän se on mennyt ja menee entistä enemmän, eikä täällä aiemmin mainostettua maksettujen palvelujen käyttämättä jättämistä tarvitse soveltaa, kun kaikki pikkunippelitkin on hinnoiteltu ja tilattava erikseen.
Asiakkaat ovat naurettavan hintatieroisia ja saavat mitä tilaavat, eikä listalta löydy ilmaista lounasta.
Minä muuten haluan koneessa aina sekä juustoa että makkaraa sämpylän väliin, vaikka se maksaakin vähän enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lomareissut on tylsiä rahaa tuhlaavia turhuuksia. Laittaisitte ne rahat oman kodin parantamiseen niin ettei haluais sieltä koskaan poistua.
Ai esim ostaisin oikean värisiä (ilmeisesti jotai greigebeigejä, mahd. värittömiä) verhoja ja jotain akkamaisia sisustustyynyjä? No thanks. Talo on toimiva kaikin puolin, turha näperrys ja sisustelu nyt vaan on turhaa, mieluummin laitan rahaa matkailuun.
Täältä voisi löytyä
Muista taputtaa kun kone laskeutuu.
Vierailija kirjoitti:
Luulet että edelleen näin tehdään, kaikilla pakettimatkoilla? Ja jossain vaikkapa Finnairin koneessa ainoastaan pakettimatkan ostaneet taputtaa?
Ihan tavallinen etelänmatka. Helppo valita itselle sopiva kohde, lennot ja hotelli. Ei ole ollut muita suomalaisia edes meidän hotelleissa koska 4+ tai 5 tähden hotellit aina valittu. Taxikuljetus hotelliin ja taxikuljetus takaisin lentokentälle. Suositaan kotikenttälähtöjä.
Osa porukasta luulee et noi tavalliset pakettimatkat on jotain ryhmämatkoja niinkuin 70-luvulla. Juu ei ole. Sitten erikseen on sellaiset teemamatkat missä ollaan välillä yhdessä ryhmänä retkillä ym. Mutta tuskin 24/7. Eikä all inc ole vankila niinkuin moni luulee vaan saa ihan vapaasti tehdä mitä haluaa missä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei juuri eroa mitenkään tai ainakaan me emme ole oikeastaan edes nähneet matkanjärjestäjää tai muita matkailijoita sen jälkeen kun bussista olemme jalkautuneet omaan hotelliin. Omin nokkinemme seikkailemme kohteessa.
Samoin, minä otan kaikki puolipäivä- tai päiväretket paikalliselta firmalta en koskaan matkanjärjestäjältä. Viimeksi olin ainut, joka jäi varamaani hotelliin.
Minä taas otan retket mieluummin matkan järjestäjän, esimerkiksi Tui:n kautta. Luotan Tui:hin enemmän kuin rantabulevardilla agressiivisesti mainostavaan kioskinpitäjään ja hintakin on sama. Retket voi varata ja maksaa jo kotona etukäteen, tai ottaa oppaalta hotellilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei juuri eroa mitenkään tai ainakaan me emme ole oikeastaan edes nähneet matkanjärjestäjää tai muita matkailijoita sen jälkeen kun bussista olemme jalkautuneet omaan hotelliin. Omin nokkinemme seikkailemme kohteessa.
Samoin, minä otan kaikki puolipäivä- tai päiväretket paikalliselta firmalta en koskaan matkanjärjestäjältä. Viimeksi olin ainut, joka jäi varamaani hotelliin.
Minä taas otan retket mieluummin matkan järjestäjän, esimerkiksi Tui:n kautta. Luotan Tui:hin enemmän kuin rantabulevardilla agressiivisesti mainostavaan kioskinpitäjään ja hintakin on sama. Retket voi varata ja maksaa jo kotona etukäteen, tai ottaa oppaalta hotellilla.
Oma kokemus on kyllä vähän eri. Kaikestahan tui, aurinkomatkat, mikä vaan ottaa välistä omansa. On sitten retki tai autonvuokraus esim. kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja haluaa aloituksellaan selvästi vain osoittaa halveksuntaa valmismatkailua ja maanmiehiään kohtaan.
Vähän huvittaa aina kun joku mainostaa omatoimimatkojaan ihan kuin niiden varaaminen olisi jotain ihmeellistä ja erityistaitoja vaativaa puuhaa. Ja että pakettimatkoilla kuljetaan kaiken aikaa yhdessä, oppaan perässä.
Kukin tyylillään.
Minulla oli aikoinaan korkeakoulutettu naisoletettu esimies, joka ei suurin surminkaan olisi lähtenyt tavallisen rahvaan sekaan jollekin paketti- tai seuramatkalle. Niinpä hän päätyi köröttelemään elokuussa siippansa kanssa pienen pätkän ranskanmaata vuokrasitikalla muiden samanhenkisten sammakonsyöjien kanssa. Sääliksi kävi, vaikka ei hän itse sitä ymmärtänytkään.
Ehkä asteikon toisella laidalla oli mamuoletettu työkaverini, joka muisti aina hokea mantraansa always all-inclusive, always ja vietti kaikki lomansa perheensä kanssa yhden ja saman hotellin yhdellä ja samalla poolilla. Olihan se toki all-inclusive, vaikka se all ei sitten kovin paljon ollutkaan.
Minua kumpikaan formaatti ei puhuttele, mutta kuten sanotaan, itselleen sika vahinkoa rekee, kun kaukalonsa kaataa.
Olen ollut matkailemassa elämässäni kolme kertaa ja kaikki valmismatkalla. En siis ole kovin rikas enkä kaipaa tasokkaita hotelleja tai äärimmäisen korkeatasoista palvelua. Viime kesänä oltiin miehen, lasten ja miehen vanhempien kanssa matkalla ja kolmen tähden hotelli oli ihan hyvä. Siivooja oli ystävällinen, samoin ravintolan tyyppi. Syömässä käytiin aamupala hotellilla ja iltapala missä ravintolassa milloinkin. Muita suomalaisia oli pari meidän kanssa samassa hotellissa. Suomea puhuvaa matkaopasta siellä ei ollut, mikä jollekin näistä oli ongelma. Riehuvat lapset oli omasta takaa, yllättävän hyvin käyttäytyivät kun tykkäsivät uimisesta.
Yhdellä matkanjärjestäjän melontaretkellä käytiin, oli käytännössä paikallisen firman järjestämä. Muuten kierrettiin itse vuokratulla autolla. Menisin mielellään uudelleenkin valmiiksi järjestetylle matkalle, kun se on helppoa kun on kuljetukset ja hotelli järjestettynä valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja haluaa aloituksellaan selvästi vain osoittaa halveksuntaa valmismatkailua ja maanmiehiään kohtaan.
Vähän huvittaa aina kun joku mainostaa omatoimimatkojaan ihan kuin niiden varaaminen olisi jotain ihmeellistä ja erityistaitoja vaativaa puuhaa. Ja että pakettimatkoilla kuljetaan kaiken aikaa yhdessä, oppaan perässä.
Kukin tyylillään.
Minulla oli aikoinaan korkeakoulutettu naisoletettu esimies, joka ei suurin surminkaan olisi lähtenyt tavallisen rahvaan sekaan jollekin paketti- tai seuramatkalle. Niinpä hän päätyi köröttelemään elokuussa siippansa kanssa pienen pätkän ranskanmaata vuokrasitikalla muiden samanhenkisten sammakonsyöjien kanssa. Sääliksi kävi, vaikka ei hän itse sitä ymmärtänytkään.
Ehkä asteikon toisella laidalla oli mamuoletettu työkav
Joo, kaikenlaista on kokeiltu - automatkailua, interrailia, island hoppingia, pakettia ja omatoimireissua, yksin, kaksin ja ryhmässä - mutta ei all incciä ja tuskin kokeillaankaan niin kauan kuin on kävelykyky tallessa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa taputtamisessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa taputtamisessa?
No, kaikki.
Albatrossin matkoilla olen ollut ja tykännyt kovasti. Ei tarvitse itse pähkäillä.
Samoin muutamalla viinimatkalla- mukava porukka, hyvää ruokaa ja tutustumisia upeisiin viimitiloihin.
Haluan helppoutta matkoiltani.
Turismi on hirveä vitsaus maapallolle. Oikein pahaa tekee lukea noita matkaelvistelyjä.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt usein Aurinkomatkojen ja OK-matkojen valmismatkoilla. Aina ollut tasokasta ja huoletonta, tosin täytyy myöntää että Aurinkomatkojen palvelut huonontuneet vuosien saatossa. Siellä on nykyisin paljon omatoimireissuja, itse arvostin aikoinaan sitä että matkaopas oli lähes joka kohteessa konkreettisesti paikalla. Olen kielitaitoinen enkä lainkaan avuton, mutta arvostan helppoutta eikä minulla ole taloudellisia vaikeuksia. Aurinkomatkat ja OK-matkat mielestäni tasokkaita, ainoatakaan juoppoporukkaa ei ole ollut mukana koskaan.
Retkien vähentyminen johtuu siitä ettei osallistujia riitä. Aurinkomatkojen äppi kohteestasi, matkasi varattua, on lyömätön ja tätä päivää. Suosittelen !
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää seuramatkoissa se, ettei paluussa lentokentälle lähdön aikaa voi itse määrätä. Pari kertaa on lähdetty kentälle niin myöhään ja jonotus on kestänyt niin kauan, etten ole esim. ehtinyt tax free -ostoksille. Muuten olen tykännyt pääosin, usein hinta-laatusuhde on ollut hyvä, samoin kuin hotelli viihtyisä ja ruoat hyviä.
Juuri tuosta syystä parasta onkin mennä taksilla lentokentälle ja ennen bussilastien sinne tuloa.
Ei minun kotia tarvitse parantaa, se on just sopiva ja viihtyisä. Teen etätöitä, joten kaksi matkaa vuodessa virkistää ettei siellä kotona ole vaan koko ajan. Lisäksi matkustan silloin, kun Suomessa on huonot kelit.