Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälaista on valmismatkalla?

Vierailija
29.09.2025 |

Olen tähän asti varannut aina lennot ja hotellit erikseen enkä ole koskaan ollut millään pakettimatkalla. Nyt ajattelin pelkästä mielenkiinnosta kokeilla mutta minkälaista siellä on. Onko paljon känniääliöitä, köyhäilyä ja rääkyviä pentuja? Suomalaisten matkanjärjestäjien hotellien tasossa ei näköjään ainakaan ole hurraamista. Viiden tähden hotellitkin on melko noloja.

Kommentit (129)

Vierailija
81/129 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me otetaan aina valmismatka. On kivaa kuin voi rentoutua jo kentällä old barrelissa kun tietää että toisessa päässä viedään turvallisesti hotelliin. 

Vierailija
82/129 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää seuramatkoissa se, ettei paluussa lentokentälle lähdön aikaa voi itse määrätä.  Pari kertaa on lähdetty kentälle niin myöhään ja jonotus on kestänyt niin kauan, etten ole esim. ehtinyt tax free -ostoksille.  Muuten olen tykännyt pääosin, usein hinta-laatusuhde on ollut hyvä, samoin kuin hotelli viihtyisä ja ruoat hyviä.

Juuri tuosta syystä parasta onkin mennä taksilla lentokentälle ja ennen bussilastien sinne tuloa.

Minusta asia on juuri toisin päin. Bussit tulevat kentälle ennen kuin check-in on auki. Tulemalla kentälle ennen niiden tuloa pääsee ensimmäiseksi jonoon, mutta silloin siinä saa seistä pitkään. Taksilla kannattaa tulla reilusti bussien jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/129 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin on köyhäilyä ja junttikansaa. Suosittelen välttämään. Ota vaan business-luokan lennot ja kunnolliset hotellit niin tuntuu lomakin lomalta ja palvelu pelaa ja pysy poissa tavallisten kunnollisten ihmisten lähettyviltä.

Vierailija
84/129 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää seuramatkoissa se, ettei paluussa lentokentälle lähdön aikaa voi itse määrätä.  Pari kertaa on lähdetty kentälle niin myöhään ja jonotus on kestänyt niin kauan, etten ole esim. ehtinyt tax free -ostoksille.  Muuten olen tykännyt pääosin, usein hinta-laatusuhde on ollut hyvä, samoin kuin hotelli viihtyisä ja ruoat hyviä.

Juuri tuosta syystä parasta onkin mennä taksilla lentokentälle ja ennen bussilastien sinne tuloa.

Minusta asia on juuri toisin päin. Bussit tulevat kentälle ennen kuin check-in on auki. Tulemalla kentälle ennen niiden tuloa pääsee ensimmäiseksi jonoon, mutta silloin siinä saa seistä pitkään. Taksilla kannattaa tulla reilusti bussien jälkeen.

No ei tuokaan mikään kiveen kirjoitettu ja joka lentoaseman käytäntö ole. Me mennään mielellään ennen busseja niin ei tarvitse jonottaa niiden takana joilla on jotain ylikiloja kun ovat keränneet rantakiviä muistoksi tms epäselvää pakaasiensa kanssa. Ehtii rauhassa sitten syödä kentällä ja käydä vaikka siellä kaupoissa. 

Vierailija
85/129 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tuokaan mikään kiveen kirjoitet

Syödä kentällä?

Vierailija
86/129 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Syödä kentällä?"

En ole nyt varma mikä tuossa ihmetyttää - onko tarkoitus olla vitsikäs? Tarkoittaa tietysti lentoasemarakennuksessa sijaitsevassa ravitsemusliikkeessä tapahtuvaa ruokailua. OK? 

Vierailija
87/129 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Syödä kentällä?"

En ole nyt varma mikä tuossa ihmetyttää - onko tarkoitus olla vitsikäs? Tarkoittaa tietysti lentoasemarakennuksessa sijaitsevassa ravitsemusliikkeessä tapahtuvaa ruokailua. OK? 

Makuelämys on taattu. 

Vierailija
88/129 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Syödä kentällä?"

Makuelämys on taattu. 

No henkkoht en odotakaan mitään fine diningia, toki ihan laaturavintoloitakin maailman kentillä on. Siis laadukkaita lentokenttärakennuksissa sijaitsevia ravitsemusliikkeitä. 

Vierailija
89/129 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pari kertaa ollut. Useammin omatoimimatkoilla ihan siitä syystä, että saa mennään kuten itselle sopii. Kuten ketjussa mainittu, niin ihan valtavia eroja ei itse hotellissa tai kohteessa tai lennossa sinänsä ole.

Pakettimatkan hotelliin tähtiin ei kannata luottaa, vaan tsekkaa hotellin omat nettisivut ja arvostelut silti erikseen. Ja google mapsista mikä on esitteen "lyhyt matka rannalle/keskustaan". Eli samat tarkistukset mitä omatoimimatkallakin.

Mutta pari käytännön asiaa: jos olet tottunut itse järkkäämään kyydit kentältä hotellille, niin niissä kestää ikuisuus valmismatkoilla. Ihmiset raahautuvat bussiin pikkuhiljaa ja bussi tietysti kiertää kaikki alueen hotellit yksi kerrallaan tiputtamassa kyytiläiset omiin hotelleihinsa, ja sinä olet tietysti siinä viimeisessä.

Sama paluussa. Bussi lähtee puoli vuorokautta ennen koneen lähtöä hotellilta - kun vuokra-autoilijat voivat mennä rauhassa, mutta silti ehtivät nauttimaan aamualtaasta ja ehtivät ilman ajantuhlausta sopivasti kentälle. Kokeneet matkaajat osaavat arvioida, koska kentällä kannattaa olla. Ja tosiaan tiskillä kannattaa olla joko selvästi ennen bussia, tai selvästi sen jälkeen, kun kaikki mummojen pakaasit rantakivineen on punnittu. Siinä menee tunti helposti.

Yhdellä valmistamatkalla bussin purkauduttua checking-in-jonoon (helvetin pitkä, ja yksi virkailija..) todettiin, että charter-koneen takia turha siinä jonossa seistä, vaan mennään jonon ajaksi kahvilaan syömään, ja kun jonossa oli vain kaksi pariskuntaa enää, niin sitten kahvilasta tiskille. Ko. koneeseen ei kuitenkaan voi tulla ketään muutakuin kuin pakettimatkalaisia niin jono pää ei sinänsä tule kasvamaan.

Vierailija
90/129 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tuokaan mikään kiveen kirjoitet

Aina voi käytää priority-kaistoja sekä check-innissä että turvatarkastuksessa. Ei tarvitse pahemmin jonottaa. 

Vierailija
91/129 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain Kreikan pikkusaarilla on priority checkingissä vähän hiljaisempaa. Ihan vain yksi-kaksi turvatarkastuspistettä kaikille.

Isoilla kentillä tietty onkin - mutta ei niihin mitään pakettimatkoja tarvikaan.

Vierailija
92/129 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva käydä taas possujuhlilla

Vierailija
93/129 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Syödä kentällä?"

Makuelämys on taattu. 

No henkkoht en odotakaan mitään fine diningia, toki ihan laaturavintoloitakin maailman kentillä on. Siis laadukkaita lentokenttärakennuksissa sijaitsevia ravitsemusliikkeitä. 

Voi itku

Vierailija
94/129 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me otetaan aina valmismatka. On kivaa kuin voi rentoutua jo kentällä old barrelissa kun tietää että toisessa päässä viedään turvallisesti hotelliin. 

Mä en ole muuten ikinä käynyt tuolla, joskus jossain baarissa kuoharit tai loungessa valkkaria. Finnairin lennoilla on muuten hyvä "nimikkodrinkki", Northern Blush, huomasin vasta viime keväänä ja tykästyin. 

Vierailija
95/129 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei juuri eroa mitenkään tai ainakaan me emme ole oikeastaan edes nähneet matkanjärjestäjää tai muita matkailijoita sen jälkeen kun bussista olemme jalkautuneet omaan hotelliin. Omin nokkinemme seikkailemme kohteessa.

Samoin, minä otan kaikki puolipäivä- tai päiväretket paikalliselta firmalta en koskaan matkanjärjestäjältä. Viimeksi olin ainut, joka jäi varamaani hotelliin. 

Minä taas otan retket mieluummin matkan järjestäjän, esimerkiksi Tui:n kautta. Luotan Tui:hin enemmän kuin rantabulevardilla agressiivisesti mainostavaan kioskinpitäjään ja hintakin on sama. Retket voi varata ja maksaa jo kotona etukäteen, tai ottaa oppaalta hotellilla.

Edelleen kannattaa googlata niitä arvosteluja. Olen saanut retket paljon edullisemmin paikalliselta matkanjärjestäjältä. Lisäksi ryhmässä on kaikenmaalaisia. Kaikki retket olen varannut netissä enkä miltään kioskinpitäjältä. 

Vierailija
96/129 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koneessa on ahdasta, kiljuvia lapsia ja selkänojaa kiskovia takanaistujia löytyy aina.  Ainakaan Välimeren-lennoilla koneessa ei ole mitään viihdetarjontaa, ei edes lisämaksusta.  Ruokia ja juomia saa vain silloin kun kärry on kohdalla, ja ruoka pitää olla tilattuna etukäteen.  Sen hinta-laatusuhde on onneton.  Hotelli on sitten mitä on, voi tulla pettymys yhtä hyvin kuin odottamaton ilahtuminenkin.  Tärkeää: jos ilmastoinnin hintaan kuulumista ei selvästi tiedoissa mainita, se ei kuulu hintaan.  Sama tilanne aamupalan kohdalla.  Käsittämättömän moni ei tunnu tätä tietävän.  Huoneessa ei välttämättä ole minkäänlaista kylmäsäilytystilaa.  Lämmintä vettä saattaa tulla vain muutama tunti päivässä, mutta voi tulla jatkuvastikin.  Tämä ei välttämättä käy ilmi mistään etukäteen.

Miten tämä liittyy pakettimatkoihin? Ihan samoja lentoja ne reittilennotkin usein ovat, ja samoihin hotelleihin majoittuvat muutkin kuin pakettimatkalaiset. Ei sitä kylmäsäilytystilaa tai aamupalaa ole hotellissa omatoimimatkailijallakaan, jos ei sellaista hotellia varaa.

Vierailija
97/129 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut sekä pakettimatkoilla, että omatoimilomilla. Viime vuosina olen suosinut pakettimatkoja. Tämä siksi, että ne ovat olleet huomattavasti halvempia, kuin pelkät lennot ja hotellit erikseen niihin kohteisiin, joihin ollaan haluttu mennä. Myös bussikuljetuksen helppous ja halpuus on tuntunut mukavalta, sillä ei tarvitse kinata paikallisten taksihinnoista, maksaa omaisuutta, jos matka on pitkä, vaan pääsee mukavasti perille ja kentälle. Hotelleiksi on valikoitunut joskus sellaisia, missä on paljon suomalaisia, ja joskus sellaisia, missä ollaan oltu lähes ainoat suomalaiset. Tällä ei meille ole juurikaan väliä, sillä olemme hotellissa yleensä vain nukkumassa ja käväisemme välillä. Ruokia emme ole hotelleista koskaan varanneet, emme edes aamupalaa, vaan on haluttu hoitaa se itse.

Vierailija
98/129 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ilmeisesti harvinaisen laadukas ja laatutietoinen ihminen, joten vaikeaa on. Suosittelen kotona pysymistä.

Valmismatkat eivät nykyään juuri poikkea omatoimimatkoista. Viime talvena kävin TUI:n reissulla Agadirissa. Koko TUI:ta ei näkynyt missään vaiheessa. Omin päin hoidin itseni kentältä hotellille ja hotellilta kentälle. Ei aavistustakaan oliko hotellissa muita samalla reissulla olijoita. Yhtään suomalaista en nähnyt, en myöskään TUI:n henkilöitä tai edes mappia hotellin aulassa. 

Käytin kuitenkin matkatoimistoa lähinnä siitä syystä, että olin hieman ennakkoluuloinen Marokkoa kohtaan. Ison matkatoimiston hotellit ovat kuitenkin kohtuulaatuisia ja turvallisia, ja ongelmat saa ratkaistua. Mitään ongelmia ei ollut. Hotellit ja lennot saa ehkä suhteellisen edullisesti, koska toimisto on ostanut ne tukkuhintaan. 

TUI:n ihmisten sijaan oli käytössä appi, joka antoi hyödyttömiä tekoälyvastauksia. 

Mitään possujuhlameininkiä tai seiväsmatkailua en ole koskaan valmismatkoilla kohdannut. Ihmiset osaavat nykyään käyttäytyä. Muiden matkalaisten kanssa ei tarvitse olla missään tekemisissä, jos ei halua.

Vierailija
99/129 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja haluaa aloituksellaan selvästi vain osoittaa halveksuntaa valmismatkailua ja maanmiehiään kohtaan.

Ja kertoa että pätäkkää on. Tyypillinen bemari-Pirkko.

Vierailija
100/129 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja haluaa aloituksellaan selvästi vain osoittaa halveksuntaa valmismatkailua ja maanmiehiään kohtaan.

Ja kertoa että pätäkkää on. Tyypillinen bemari-Pirkko.

Niin, mitenköhän tuo nyt sitten oikeasti on - yleensähän omatoimimatkaajat hehkuttaa kuinka taas päästiin halvoilla lennoilla vaikka Kreetalle, toki kolmella pompulla ja aikaa meni 18 tuntia neljän sijaan mutta säästettiin kolmekymppiä (jotka meni välipaloihin).