Minkälaista on valmismatkalla?
Olen tähän asti varannut aina lennot ja hotellit erikseen enkä ole koskaan ollut millään pakettimatkalla. Nyt ajattelin pelkästä mielenkiinnosta kokeilla mutta minkälaista siellä on. Onko paljon känniääliöitä, köyhäilyä ja rääkyviä pentuja? Suomalaisten matkanjärjestäjien hotellien tasossa ei näköjään ainakaan ole hurraamista. Viiden tähden hotellitkin on melko noloja.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja haluaa aloituksellaan selvästi vain osoittaa halveksuntaa valmismatkailua ja maanmiehiään kohtaan.
Ja kertoa että pätäkkää on. Tyypillinen bemari-Pirkko.
Niin, mitenköhän tuo nyt sitten oikeasti on - yleensähän omatoimimatkaajat hehkuttaa kuinka taas päästiin halvoilla lennoilla vaikka Kreetalle, toki kolmella pompulla ja aikaa meni 18 tuntia neljän sijaan mutta säästettiin kolmekymppiä (jotka meni välipaloihin).
Juuri näin. Meitä ei saisi pomppulennoille mistään hinnasta. Vaihtoja keskellä yötä jossakin Istanbulissa tai Dohassa, kun suoralla lennolla nukutaan yläilmoissa. Varsinkin, kun lähdemme kauempaa Suomesta ja pelkästään siirtymä Helsinkiin vie nykyisten maakuntalentojen aikataulujen takia tuhottomasti aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää seuramatkoissa se, ettei paluussa lentokentälle lähdön aikaa voi itse määrätä. Pari kertaa on lähdetty kentälle niin myöhään ja jonotus on kestänyt niin kauan, etten ole esim. ehtinyt tax free -ostoksille. Muuten olen tykännyt pääosin, usein hinta-laatusuhde on ollut hyvä, samoin kuin hotelli viihtyisä ja ruoat hyviä.
Juuri tuosta syystä parasta onkin mennä taksilla lentokentälle ja ennen bussilastien sinne tuloa.
Minusta asia on juuri toisin päin. Bussit tulevat kentälle ennen kuin check-in on auki. Tulemalla kentälle ennen niiden tuloa pääsee ensimmäiseksi jonoon, mutta silloin siinä saa seistä pitkään. Taksilla kannattaa tulla reilusti bussien jälkeen.
No ei tuokaan mikään kiveen kirjoitet
Mitä selität? Ei se lentokentän käytänteistä kiinni ole, vaan siitä mihin aikaan matkanjärjestäjän kuljetukset on. Ne ajoitetaan aina niin, että kentälle tullaan sopivasti siihen aikaan, kun kyseisen lennon lähtöselvitys aukeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa nää av-mamamt, jotka luulevat olevansa jotenkin erilaisia kuin mut suomalaiset, kun ei samaan hotelliinkaan saa mennä asumaan :D Ihan samaa sakkia olette tekin ja teidät erottaa kaukaa suomalaisiksi
Joo, tää on joku erityisen suomalainen juttu. Esim saksalaisilla ja briteillä on kokonaisia valtavia hotellikomplekseja kokonaan niiden käytössä, ja niiden mielestä se on just kivaa, että saa lomailla "oman porukan" keskuudessa. Suomalaiset luikkii pitkin nurkkia, jos kuulevat kadulla jonkun puhuvan suomea ja kauhistuksen huippu on se, jos asuvat vielä samassa hotellisakin 😫
Menen kyllä samaan hotelliin suomalaisten kanssa, pakettimatkoja kun suosin. Mutta en jutustele heidän kanssaan. En kuitenkaan luiki eikä ole kauhistus. En nyt vaan välitä näistä keskusteluista, enkä hengailla lomaani heidän kanssaan, enkä halua tavata Suomessa matkan jälkeen. En tutustuile kehenkään. Helppoa, kun ei lähde rupatteluihin mukaan. Meitä on niin monenlaisia ihmisiä. Oletteko muuten itse saaneet paljon ystäviä lomareissuilta?
Vierailija kirjoitti:
Varaan tasokkaita kiertomatkoja mielelläni valmismatkoina. En saisi niitä kaikkia palveluja omin päin hommattua yhtä hyvin. Joku on ammattitaidolla miettinyt mielenkiintoiset retket ja muut asiat. Eikä ole ollut ääliöistä pahemmin ongelmia, eivät käy tällaisilla matkoilla näköjään.
Sama. Mitä eksoottisempi kohde niin sitä mukavampi on ottaa valmismatka. Ei tarvitse miettiä kielimuureja yms. Ollaan käyty Albatrossin kautta Japanin kiertomatkalla ja Afrikan safarilla, pienet seurueet ja hyvät oppaat. Mutta en lähtis paikallislehdessä mainostetulle kylpylämatkalle Pärnuun ja ehkä harkitsisin myös omatoimireissua esim. Kanarialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa nää av-mamamt, jotka luulevat olevansa jotenkin erilaisia kuin mut suomalaiset, kun ei samaan hotelliinkaan saa mennä asumaan :D Ihan samaa sakkia olette tekin ja teidät erottaa kaukaa suomalaisiksi
Joo, tää on joku erityisen suomalainen juttu. Esim saksalaisilla ja briteillä on kokonaisia valtavia hotellikomplekseja kokonaan niiden käytössä, ja niiden mielestä se on just kivaa, että saa lomailla "oman porukan" keskuudessa. Suomalaiset luikkii pitkin nurkkia, jos kuulevat kadulla jonkun puhuvan suomea ja kauhistuksen huippu on se, jos asuvat vielä samassa hotellisakin 😫
Menen kyllä samaan hotelliin suomalaisten kanssa, pakettimatkoja kun suosin. Mutta en jutustele heidän kanssaan. En kuitenkaan luiki eikä ole kauhistus. En nyt vaan välitä näistä keskusteluista, enkä hengailla lomaani heidän kanssaa
Kauhukuva on, että joutuisin tulkiksi ja oppaaksi kielitaidottomille ja pelokkaille suomalaisille. "Mehän voidaan lähteä huomenna yhdessä sinne paikkaan X, kun sinä puhut sitä englantiakin." Siksi tyydyn nyökkäyksiin ja tervehdyksiin ja livahdan ulos hotellin ovesta lujaa.
Reissaan paljon. Yleensä omatoimisesti, mutta ostan aina paketin, jos se tulee selkeästi laatuun nähden halvemmaksi. Vaihtelee.
Paketissa vaikkapa Tui on vastuussa kaikesta. Helpompi reklamoida. Synkkää, pitkäaikaista joskin menestyksekästä kokemusta on.
AirBnB on kyllä aika hyvä. Valokuvat ovat ihan mitä sattuu. Matkanjärjestäjillä luotettavampia.
En ikinä osta lentokenttäkuljetuksia.Vuokra-auto aina kentälle. Kuljetukset ainakin puolet auton viikkovuokrasta.
On tietysti totta, että meillä sikaosastolla joutuuu jonottamaan lähtöselvitykseeen. Aina olen kuitenkin järjettömine lisämatkatavaroineni päässyt ihan samaan koneeseen ykkösluokan kanssa. Perilläkin on oltu samaan aikaan. Matkatavarat tulevat tietääkseni samalta hihnalta.
Ei ole ollut myöskään suuria ongelmia sietää muita suomalaisia samassa hotelliissa. Hyviin tapoihin kuuluu tervehtiä aamiaisella. Siinäpä se.
Se varmaan kannattaa ainakin aluksi miettiä, että haluaako valmismatkan olevan tällainen, missä hintaan kuuluu lennot, hotellimajoitus ja matkat lentokentän ja hotellin välillä, mutta kaikki muu tekeminen on omatoimista.
Vai haluaako mieluummin matkalle, jossa on etukäteen suunnitellut aikatulut ja päiväohjelmat, joiden aikana (yleensä oppaiden johdolla) käydään tutustumassa eri kohteisiin ja varsinaista omatoimista aikaa on huomattavasti vähemmän
Viimeisimmällä valmismatkalla meitä oli kokonaiset 3 henkilöä kyydissä lentokenttäkuljetuksessa. Olin ainoa suomalainen hotelissani, mutta eipä olisi haitannut vaikken olisi ollutkaan. En varsinaisesti kaipaa seuraa reissuillani, mutta tervehdin kyllä takaisin ja voin vaihtaa kohteliaasti muutaman sanan.
Tykkään valmismatkojen helppoudesta ja usein halvemmasta hinnasta, mutta harrastan myös omatoimimatkoja. Yksin reissatessa valmismatkoissa on tietty se etu, että jos jotain ikävää sattuisi, niin apua olisi helpommin saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varaan tasokkaita kiertomatkoja mielelläni valmismatkoina. En saisi niitä kaikkia palveluja omin päin hommattua yhtä hyvin. Joku on ammattitaidolla miettinyt mielenkiintoiset retket ja muut asiat. Eikä ole ollut ääliöistä pahemmin ongelmia, eivät käy tällaisilla matkoilla näköjään.
Sama. Mitä eksoottisempi kohde niin sitä mukavampi on ottaa valmismatka. Ei tarvitse miettiä kielimuureja yms. Ollaan käyty Albatrossin kautta Japanin kiertomatkalla ja Afrikan safarilla, pienet seurueet ja hyvät oppaat. Mutta en lähtis paikallislehdessä mainostetulle kylpylämatkalle Pärnuun ja ehkä harkitsisin myös omatoimireissua esim. Kanarialle.
Useimmiten Kanarialle ja Madeiralle pääsee halvemmalla, kun ottaa pakettimatkan, jos haluaa mennä suorilla lennoilla.
Sen sijaan manner-Eurooppaan voi hyvin ottaa majoituksen ja lennot erikseen.
"Mitä selität? Ei se lentokentän käytänteistä kiinni ole, vaan siitä mihin aikaan matkanjärjestäjän kuljetukset on. Ne ajoitetaan aina niin, että kentälle tullaan sopivasti siihen aikaan, kun kyseisen lennon lähtöselvitys aukeaa. "
No selitin sitä, että meillä on tapana mennä ennen busseja joten ollaan ekana siinä odottamassa kun usein se check-in aukeaa ennen 2h määräaikaa. Matkanjärjestäjän kuljetuksia ei olla käytetty just kun halutaan itse määritellä meille sopiva aikataulu, eikä kierrellä ympäri bussilla.
Vierailija kirjoitti:
Reissaan paljon. Yleensä omatoimisesti, mutta ostan aina paketin, jos se tulee selkeästi laatuun nähden halvemmaksi. Vaihtelee.
Paketissa vaikkapa Tui on vastuussa kaikesta. Helpompi reklamoida. Synkkää, pitkäaikaista joskin menestyksekästä kokemusta on.
AirBnB on kyllä aika hyvä. Valokuvat ovat ihan mitä sattuu. Matkanjärjestäjillä luotettavampia.
En ikinä osta lentokenttäkuljetuksia.Vuokra-auto aina kentälle. Kuljetukset ainakin puolet auton viikkovuokrasta.
On tietysti totta, että meillä sikaosastolla joutuuu jonottamaan lähtöselvitykseeen. Aina olen kuitenkin järjettömine lisämatkatavaroineni päässyt ihan samaan koneeseen ykkösluokan kanssa. Perilläkin on oltu samaan aikaan. Matkatavarat tulevat tietääkseni samalta hihnalta.
Ei ole ollut myöskään suuria ongelmia sietää muita suomalaisia samassa hotelliissa. Hyviin tapoihin kuuluu tervehtiä aamiaisella. Siinäpä se.
Minä en taas halua mitään ylimääräistä stressiä autolla ajamisesta, varsinkin jos on vasemmanpuoleinen liikenne. Ei kyllä Madeirallakaan houkutellut autolla ajaminen, kun siellä oli niin kapeita katuja ylös ja alas.
Vierailija kirjoitti:
Pakettimatkoillakin saa valita, käytätkö lentokenttäkuljetuksia, varaatko bussikyydin vai yksityiskuljetuksen. Minusta on kätevää, kun ei joudu säätämään itse.
Mitä tarkoitat säätämisellä? Aika monelle se nimenomaan tarkoittaa, että joutuu miettimään haluaako lentokenttäkuljetuksen, bussin tai yksityisen taksin. Harvoin "säätäminen" on sitä, että on vain yksi vaihtoehto.
Suorat lennot on syy, että varaan valmismatkan. Tuossa säästyy aikaa, kun ei tarvitse mennä yhden tai kahden pysähdyksen kautta kohteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakettimatkoillakin saa valita, käytätkö lentokenttäkuljetuksia, varaatko bussikyydin vai yksityiskuljetuksen. Minusta on kätevää, kun ei joudu säätämään itse.
Mitä tarkoitat säätämisellä? Aika monelle se nimenomaan tarkoittaa, että joutuu miettimään haluaako lentokenttäkuljetuksen, bussin tai yksityisen taksin. Harvoin "säätäminen" on sitä, että on vain yksi vaihtoehto.
Vastaan itselleni: sori, taisin lukea lainaamani kommentin juuri päinvastoin kuin se oli tarkoitettu.
Vierailija kirjoitti:
"Mitä selität? Ei se lentokentän käytänteistä kiinni ole, vaan siitä mihin aikaan matkanjärjestäjän kuljetukset on. Ne ajoitetaan aina niin, että kentälle tullaan sopivasti siihen aikaan, kun kyseisen lennon lähtöselvitys aukeaa. "
No selitin sitä, että meillä on tapana mennä ennen busseja joten ollaan ekana siinä odottamassa kun usein se check-in aukeaa ennen 2h määräaikaa. Matkanjärjestäjän kuljetuksia ei olla käytetty just kun halutaan itse määritellä meille sopiva aikataulu, eikä kierrellä ympäri bussilla.
Varmaan aika plus-miinus-nolla nuo vaihtoehdot. Joko lähdet omalla kyydillä aiemmin klo 14 ja olet perillä "liian aikaisin", koska haluat olla jonossa ekana, tai lähdet bussin mukana klo 14 ja saavut perille "oikeaan aikaan". Toinen porukka viettää aikansa bussissa, toinen kentällä.
Harkitsen valmismatkaa. Olemme liikuntaesteisiä ja tarvitsemme kuljetukset vaikka kotonta kentälle ja varsinkin siellä mihin majoitumme ja matkojen takia myös.
Onko teillä kokemusta liikuntarajoitteisen matkasta? Hitaasti kävellen ja kepin kanssa.
Heti ekalla sivulla ilmenee, että en tervehdi suomalaisia vaan luikin omille teilleni. Voi sentään, eikö maan kansalaisia voida edes tervehtimisen ja muutaman sanan taki sietää.
Onneksi saksalaiset ovat avoimempia ja he ovat enemmän sosiaalisia.
Mihin käytätte aikanne jos ette siedä suomalaisia, oletteko yhteyksissä englantilaisiin ja italialaisiin? Miten kontakti onnistuu jos ei suomalaisiakaan siedetä?
Outoa kerrassaan outoa tuo puhumattomuus ja silmiin katsominen.
Minä olen puhelias ja Espalla oli kaksi naista pyörillä liikkeella ja minä puheliaana autoin heitä Hesassa. Puhuivat vierasta kieltä jota minä osasin kun asumme samassa maassa ulkomailla. Sitten oltiin vielä 40 km etäisyydellä ja kun palattiin tänne kotiin, niin tapasimme heidän maatilallaan. Kaunista aluetta ja juoiin heillä kahvit. Se oli siinä, mutta mikä ystävällisyys meillä kaikilla.
Tämä avaa ihmistä ja tekee elämän helpoksi ja iloiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Heti ekalla sivulla ilmenee, että en tervehdi suomalaisia vaan luikin omille teilleni. Voi sentään, eikö maan kansalaisia voida edes tervehtimisen ja muutaman sanan taki sietää.
Onneksi saksalaiset ovat avoimempia ja he ovat enemmän sosiaalisia.
Mihin käytätte aikanne jos ette siedä suomalaisia, oletteko yhteyksissä englantilaisiin ja italialaisiin? Miten kontakti onnistuu jos ei suomalaisiakaan siedetä?
Outoa kerrassaan outoa tuo puhumattomuus ja silmiin katsominen.
Mä seuraan aktiivisesti Kreikanmatkailuun liittyviä FB-ryhmiä. Siellä on aina näitä alleswisser-matkailijoita, "haluamme suosia pieniä perhehotelleja (=vanhanaikaista ja pimeää, kosteaa) ja perheravintoloita, sulaudumme paikallisväestöön", aina kehaistaan jos ei olla kuultu suomea reissulla. On alempiarvoista jos haluaa tasokkaaseen skandityyliseen isompaan hotelliin, on hienompaa asua huoneistossa ja roudata sinne ruokatarvikkeet ja kokata perheelle kuten kotonakin - eikä tarvitse tietty tavata missään tavernassa muita suomalaisia. Eikä siinä, kukin tyylillään, on monta asiaa mitä mäkään en ymmärrä toisten reissaamistavoissa.
Britit ja ruotsalaiset taas ryhmäytyy, kiva tavata muita omasta maasta, tutustutaan uima-altailla jne., britit varsinkin kokoontuu omiin baareihinsa katsomaan futista. (Rodoksen suomibaariin eksyminen on pahinta mitä alleswissermatkailijan mielestä voi tapahtua - en mäkään siellä laukkaa, pari kertaa käynyt mutta ymmärrän että se on just kiva niille jotka kaipaa omaa kieltä puhuvaa kaveria esim.)
Paljon kommentteja lentokenttäkuljetuksista. Vaikka olemme matkustaneet kaukokohteisiin pakettimatkoina ja varanneet hotellikuljetuksen bussilla, on useammin kuin kerran käynyt niin, että saamme yksityiskuljetuksen pikkubussilla/8-10 hengen vanilla. Tämä siksi, että sinne kauimmaisena kentältä olevaan viiden tähden hotelliin olemme olleet ainoana menossa. Paluun kuljetuksessa on vanissa joskus ollut toinen pariskunta, joka oli jo haettu ennen meitä. Joskus bussi on todellakin bussi täynnä muita matkustajia.
Yksi keino välttää check in -jonot on bisnesluokka. Jono on lyhyt tai olematon ja esimerkiksi Phuketissa sai ainakin ennen koronaa bisneslinjalla oman oppaan, joka kipittää kanssasi passintarkastukseen, joka on varattu mm. diplomaattipassilla liikkuville. Niin ja tietysti bisneslippuun kuuluu ennen lentoa loungekäynti. Loungessa voi tankata odotellessa, jos herätys oli aikaisin.
Pakettikin on juuri sitä mitä valitset, vaatimattomasti tai laadukkaasti. Kokemus riippuu myös siitä, valitseeko esim. matkanjärjestäjän konseptihotellin vai kansainväliseen ketjuun kuuluvan. Hotellit kannattaa tsekata muualtakin kuin matkanjärjestäjän tekstistä. Tripadvisor on hyvä lähde, kun arvioijia on monesta maasta. Alle 4/5 pisteen hotelliin ei kannata mennä. Itse tsekkaan myös hotellin omat sivut.